IUI bij onverklaarbare subfertiliteit

IUI Forum
Plaats reactie
Kristeldp
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2017, 20:15

IUI bij onverklaarbare subfertiliteit

Bericht door Kristeldp » 3 juli 2017, 18:37

Hallo,

Ik vroeg mij af of er nog mensen in gelijkaardige situatie of met gelijkaardig traject zijn want door hier te lezen, krijg ik soms alleen meer vragen erbij. :-)

Na meer dan 2 jaar zonder anticonceptie nog geen spontane zwangerschap maar ook onderzoeken brachten niets aan het licht dus voorlopig plaatsen ze ons in de categorie 'Onverklaarbare subfertiliteit'.

Advies ARG van UZ Gent was starten met inseminatie. Vanaf dag 10 doe ik thuis ovulatietesten en bij smiley moeten we dag nadien gaan voor inseminatie. Ik moet geen extra medicatie of hormonen nemen of spuitjes zetten. Enkel foliumzuur nemen zoals elke vrouw die zwanger wenst te worden. Ondertussen hebben we al 1 poging zonder positief resultaat achter de rug (voor alle zekerheid zwangerschapstest gedaan want menstruatie was veel korter dan normaal). Voor de 2e poging waren we te laat. Echo en bloedonderzoek op dag 15 hebben bevestigd dat eisprong reeds geweest was. LH-piek was waarschijnlijk 1 dag voor de dag dat ik moet starten met ovulatietesten. Dus advies gekregen om op dag 8 al te beginnen met ovulatietesten.

Is er iemand in gelijkaardige situatie? Ik vraag mij ook af: zouden ze voor alle zekerheid niet beter echo doen voor inseminatie om zeker te zijn dat er eitje klaar zit of is ovulatietest vrij betrouwbaar? Zijn er nog vrouwen die niets moeten bijnemen?
Ik heb precies toch wat twijfels bij slaagkans van IUI in ons geval maar die ga ik uiten in augustus als we op opvolggesprek moeten bij de dokter. Iemand bij wie IUI succesvol was zonder eisprong opwekken?

Pfff, niet te veel mee bezig zijn, geeft iedereen goed bedoeld als advies, maar als je dagen aan een stuk ovulatietest moet doen en elke maand moet kijken met werkuren van partner en jezelf of het praktisch haalbaar is om in ziekenhuis te geraken in de vermoedelijke week van eisprong dan kan je niet veel anders dan er mee bezig zijn. Ik besef wel dat het nog veel intensiever kan zijn met echo's en bloedonderzoeken ed., maar het zou allemaal beter te plaatsen zijn, moest ik een antwoord hebben op de vraag waarom een spontane zwangerschap uitblijft.

Groeten, Kristel
Jan '15: stop pil
Aug '16-April '17: na verschillende onderzoeken diagnose: onverklaarbare subfertiliteit
Mei-Juli-Aug '17: IUI 1/2/3 - negatief
Sept '17: IVF/ICSI 1 - negatief
Jan '18: ICSI 2 - negatief

scv
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 april 2017, 18:50

Re: IUI bij onverklaarbare subfertiliteit

Bericht door scv » 4 juli 2017, 22:18

Bij ons ook geen reden tot uitblijven zwangerschap.Na 1 jaar proberen, gynae aangesproken en clomid/ pregnyl opgestart zonder iui ( totaal van ongeveer 6 keer, goede reactie van follikels, eerst 50mg en na 4 keer 25mg ( want steeds meer reactie nl 2 naar 3 follikels ). Daarna eileideronderzoek en alles ok. Daarna pauze genomen en na 8tal maand opnieuw bij gynae en kijkoperatie gedaan ( alles ok, zoals verwacht...koop je niets mee he).ondertussen 4 keer iui met menopur 75, goede reactie van 2 follikels.Ook utrogestan sinds iui 3omdat toch te korte tweede deel?Geen zwangerschap nog steeds, nu 3 jaar bezig (spontaan en mmm). Deze maand pauze (want 4 iui's tussen start cyclus op 1 maart en iui 4 op 1 juni vergt wel wat van je lichaam) en in augustus ivf bespreken.
Sowieso iui een kans geven! Iui met hormonen ( slaagkansen na 2 jaar spontaan of iui zonder hormonen 4 %, hormonen en iui 15 %) wel beter zei mijn fertiliteitsarts. Echo en bloedtest is beter hoor voor iui inplannen. Beter te vroeg een echo en een keer meer gaan dan te laat...Bloed liegt niet.ovulatietest had ik voor mmm al gedaan en toen wist ik gewoon ongeveer de periode van eisprong natuurlijke ( tussen d10 en 14, meestal d12/13 ovulatie). Eerste iui daar rekening mee gehouden en dag 9 echo al ( deed toen geen thuistestjes , wel hormonen bij dus ...) uit zekerheid ( toevallig dan net start piek dus pregnyl direct iui d11 ).Laatste iui d13 ( tweede echo want d10 echt nog klein en berekening groei gedaan ) net ovulatie gehad maar niet te laat ( spoed iui) dag zelf. Was wel follikel kleiner dan 18mm en normaal springen ze dan maar ten vroegste, bij mij dus wel 😁 plots van 10 naar 16/17 mm ongeveer op 3 dagen ën al gesprongen.

Wanneer is het onze toer,.. Ik duim voor jullie ook! Het is niet altijd eerlijk.Ik ken er die deze periode al 2 keer zwanger zijn geweest!
Pilstop: 07/14
09/15-4/16: clomid/pregnyl zonder iui, eileiders ok
02/17:kijkoperatie ok
03-06/17-4iui
O8/17:uz gent
09/17: ivf1
12/17:ivf2: hcg 4,5
Rustmaanden en gen. test ok
3/18 spontane zw , vroege miskraam
5/18 rescue iui
9/18: ivf3 🍀🤞

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: IUI bij onverklaarbare subfertiliteit

Bericht door irisbloem » 4 juli 2017, 23:42

Inderdaad best echo en bloedonderzoek laten doen, dan ben je zeker. Ovulatietesten hebben voor mij geen meerwaarde. Ik weet ook zonder die testen wanneer ik aan het ovuleren ben door pijn en vruchtbaar witverlies. Ik heb het nog geprobeerd maar ik kan mijn LH piek niet uit die testen halen, de test geeft aan dat ik nog niet in mijn piek zit en mijn bloedwaarden zeggen van wel. Ik heb een vrij snelle follikelgroei en moet dus oppassen dat ik niet te laat ben. Zo is het al 2 keer op het randje geweest, het voordeel was wel dat ik slechts 1 keer moest gaan voor echo en bloedafname :wink: Het probleem is dat je moet bellen voor je afspraak als je regels er net zijn doorgekomen en het dan soms wat gokwerk is wat de juiste dag zou zijn. De laatste keer was ik bang te laat te zijn want ik voelde dat ik al goed aan het ovuleren was en ik was gelukkig nog net op tijd omdat ik erop had aangedrongen mij een afspraak op zondag te geven ipv op maandag. Ook al maak ik een natuurlijke eisprong ik laat toch pregnyl zetten ter ondersteuning. Ik neem ook utrogestan hiervoor aangezien op mijn leeftijd wat extra progesteron wel kan helpen bij de innesteling. Ik doe de inseminaties in mijn spontane cyclus daar clomid mij teveel cystes bezorgde.
Veel succes!

Isabella***
Berichten: 228
Lid geworden op: 14 mei 2014, 15:36

Re: IUI bij onverklaarbare subfertiliteit

Bericht door Isabella*** » 5 juli 2017, 10:14

Dag dames,
Ook bij ons nooit een oorzaak gevonden:
Pilstop jan 2011,in maart een miskraam gehad,nadien onmiddellijk terug natuurlijk proberen,zonder resultaat.
In 2013 hoop onderzoeken laten doen,niks gevonden. Gaven ons toen al weinig kans omdat we al meer dan 2 jaar aan het proberen waren. Ik wou toen nog geen behandelingen. In zomer van 2014 dan toch 3 iui's met clomid en pregnyl,zonder resultaat. Ze beginnen over ivf maar zien dat niet zitten. We besluiten om onze droom op te bergen en samen verder te gaan,dus ik heb het mentaal losgelaten op dat moment,geen kalender meer,niet meer verplicht en op schema vrijen. Twee maand later was ik zwanger...na 3,5 jaar proberen .
Onverklaarbare subfertiliteit kan heel frustrerend zijn,maar je kan het ook positief bekijken...en de standaard bij de meeste gyn's 'na 1 jaar moet je hulp krijgen' klopt echt niet. Sommige koppels hebben veel meer tijd nodig. De tweede zwangerschap is er na 1jaar en 4 mnd proberen.
Ik hoop jullie hiermee een hart onder de riem gestoken te hebben,veel succes!
Trotse mama van 2 prachtige prinsjes

Kristeldp
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2017, 20:15

Re: IUI bij onverklaarbare subfertiliteit

Bericht door Kristeldp » 7 juli 2017, 21:01

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik duim mee voor jullie voor zowel het zwanger geraken als een goede zwangerschap.
Jan '15: stop pil
Aug '16-April '17: na verschillende onderzoeken diagnose: onverklaarbare subfertiliteit
Mei-Juli-Aug '17: IUI 1/2/3 - negatief
Sept '17: IVF/ICSI 1 - negatief
Jan '18: ICSI 2 - negatief

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten