Fysieke inspanning tijdens traject?

IUI Forum
Plaats reactie
JustmeKathy
Berichten: 166
Lid geworden op: 13 februari 2019, 14:34

Fysieke inspanning tijdens traject?

Bericht door JustmeKathy » 13 april 2019, 10:40

Een vraagje,
vandaag vertelde iemand mij dat je als je bezig bent met het traject.
Geen intensieve sportinspanningen mag doen, dat is slecht voor je follikel ivm verhoging van lichaamstemperatuur tijdens het sporten...
Zo zou welness (sauna, bubbelbaden...) ook slecht zijn omwille van temperatuurschommelingen.
Weten jullie misschien of daar iets van aan is??

Alvast bedankt!

MenSte
Berichten: 90
Lid geworden op: 8 augustus 2018, 8:54

Re: Fysieke inspanning tijdens traject?

Bericht door MenSte » 13 april 2019, 12:01

Ik ben zelf iemand die best wel veel sport en actief bezig is. Ik heb die vraag in verband met fysieke inspanningen dan ook al 100 keer gesteld aangezien je toch je kansen wil maximaliseren en geen risico wil nemen. Ik heb elke keer van elke arts hetzelfde antwoord gekregen: sporten kan absoluut geen kwaad! Eens je effectief zwanger bent, mag je ook met een gerust hart blijven sporten. Je moet dan natuurlijk niet tot het uiterste gaan en je lichaam zwaar op de proef stellen, maar verstandig sporten is geen enkel probleem!
05/2017: stop pil
01/2020: dochter geboren na 2 ICSI en 1 miskraam. Zware complicatie bij bevalling
03-09/2021: 2 ICSI negatief
10/2021: biochemische zwangerschap

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Fysieke inspanning tijdens traject?

Bericht door irisbloem » 13 april 2019, 14:30

Inderdaad dit is geen probleem, zeker niet als het fysieke inspanningen betreft die jouw lichaam gewoon is. Jouw lichaam zal zelf zeker aangeven als het teveel is.
Ik denk dat wat jij hoorde eerder betrekking heeft op topsport.

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Fysieke inspanning tijdens traject?

Bericht door irisbloem » 13 april 2019, 14:32

Bij effectieve zwangerschap wordt sauna wel afgeraden geloof ik vanaf een bepaald stadium.

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Fysieke inspanning tijdens traject?

Bericht door mich75 » 13 april 2019, 15:41

Inderdaad, zelf een beetje naar je lichaam luisteren. In principe mag de temp in je baarmoeder in het begin niet te hoog worden, dus geen kersenpitkussentje op de buik, geen sauna, warme baden,...

Sommige mensen trekken hun er niets van aan, zeker die waar het zwanger worden vanzelf gaat.

Ik ga vanaf terugplaatsing (ICSI) niet meer in bad en de eerste 3 maanden geen hete douche.

Ik ging vanaf tp niet meer in het zwembad en ik mag nu van mijn gyn en ha nog altijd niet (ondertussen 28w zwanger). Er is kans dat je zo een infectie oploopt die een vroeggeboorte kan uitlokken en aangezien wij al een heel lange weg hebben afgelegd vind de dr het beter van geen risico's te nemen.

Als we met onze dochter gaan babyzwemmen zit ik elke keer in de cafetaria en zie ik toch elke keer zwangere dames in het zwembad. Op zich is er niets mis mee, maar ik neem het risico niet.

Toen ik 38w zwanger was van mijn dochter zijn we naar CP geweest en toen wel (met toestemming) in het zwembad, maar ja was op het einde en ik heb geen infectie opgelopen :)

JustmeKathy
Berichten: 166
Lid geworden op: 13 februari 2019, 14:34

Re: Fysieke inspanning tijdens traject?

Bericht door JustmeKathy » 13 april 2019, 18:43

Bedankt voor de reacties!

Ik ben vorige week begonnen met terug te gaan joggen.
Donderdag heb ik mijn 3de IUI poging gehad... Zou ik voorlopig stoppen met joggen gaan en het houden op wandelen? Wat denken jullie?

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Fysieke inspanning tijdens traject?

Bericht door irisbloem » 13 april 2019, 19:06

JustmeKathy schreef:
1 januari 1970, 1:00
Bedankt voor de reacties!

Ik ben vorige week begonnen met terug te gaan joggen.
Donderdag heb ik mijn 3de IUI poging gehad... Zou ik voorlopig stoppen met joggen gaan en het houden op wandelen? Wat denken jullie?
Als je gewoon bent van te gaan joggen zou ik dat zeker doen. Al wat het hoofd vrij maakt en ontspanning biedt is goed.

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: Fysieke inspanning tijdens traject?

Bericht door Sterrie » 14 april 2019, 10:50

Ik ben het eens met de andere dames: gewoon sporten kan als je dat gewoon bent. Ik denk zelfs gelezen te hebben dat het goed is voor de doorbloeding van je baarmoeder. Ik ben in elk geval een halfuurtje gaan joggen enkele dagen na de terugplaatsing en ik was zwanger. Je kan dus wel gaan joggen lijkt me, en gewoon stukken wandelen als je te moe bent of het niet goed aanvoelt voor jou.

Dat zwemmen zo’n risico op infectie geeft, wist ik niet. Ik dacht dat dit mocht zolang je geen opening hebt, omdat de slijmprop alles goed afdekt? Ik heb het bij mijn zwangerschap toen gevraagd aan de arts en volgens haar geen probleem om te zwemmen. Ben dan ook wekelijks gaan zwemmen tot 8 maanden ongeveer, vond dat zalig, zo even verlichting voor die buik :)
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

JustmeKathy
Berichten: 166
Lid geworden op: 13 februari 2019, 14:34

Re: Fysieke inspanning tijdens traject?

Bericht door JustmeKathy » 14 april 2019, 18:48

Maar ik ben het niet gewoon, dat ik het hem net...
Ik was een week voor de iui net begonnen, ik heb het een jaar geleden nog gedaan (met start to run) maar bijlange niet lang genoeg volgehouden om 'het gewoon' te zijn :oops:

MenSte
Berichten: 90
Lid geworden op: 8 augustus 2018, 8:54

Re: Fysieke inspanning tijdens traject?

Bericht door MenSte » 14 april 2019, 19:13

JustmeKathy schreef:
1 januari 1970, 1:00
Maar ik ben het niet gewoon, dat ik het hem net...
Ik was een week voor de iui net begonnen, ik heb het een jaar geleden nog gedaan (met start to run) maar bijlange niet lang genoeg volgehouden om 'het gewoon' te zijn :oops:
Mijn huidige gynaecoloog heeft mij ooit eens gezegd dat ik mocht blijven lopen, zolang mijn hartslag maar onder de 150 bleef. Dus als je met een hartslagmeter loopt, en je je daar wat aan houdt, is het geen probleem denk ik.
Ik zou doen waar je je zelf goed bij voelt. Als je zin hebt om te lopen, gewoon doen!
05/2017: stop pil
01/2020: dochter geboren na 2 ICSI en 1 miskraam. Zware complicatie bij bevalling
03-09/2021: 2 ICSI negatief
10/2021: biochemische zwangerschap

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Fysieke inspanning tijdens traject?

Bericht door mich75 » 15 april 2019, 19:29

Sterrie, je hebt gelijk dat het risico op infectie veel hoger als je opening hebt. Dus zeggen ze in het begin, na tp (of IUI) en voor effectieve zwangerschap om geen risico te nemen (bij dames die al een lange weg hebben afgelegd).

Nadien weet je niet of je al opening hebt of niet, je gaat immers niet dagelijks op controle, bij mij was het 8w geleden en op die tijd kan er veel gebeuren.

Maar je moet vooral doen waar je je goed bij voelt. Nu ben ik al helemaal geen waterrat, dus ik vind het niet zo erg dat het eigenlijk niet mag. Het zwemmen is dan een vader-dochter momentje, ook niet slecht.

Volgende les zit mijn man in het buitenland en heeft hij afgesproken dat een andere ouder het een keertje overneemt.

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: Fysieke inspanning tijdens traject?

Bericht door Sterrie » 16 april 2019, 11:03

Ben het helemaal eens met je mich, dat iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt :wink: En je dochter zal het inderdaad wel leuk vinden om haar vaste zwemmoment met de papa te hebben!
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

JustmeKathy
Berichten: 166
Lid geworden op: 13 februari 2019, 14:34

Re: Fysieke inspanning tijdens traject?

Bericht door JustmeKathy » 16 april 2019, 18:43

Bedankt voor je reacties allemaal!
Maar ik durf eigenlijk niet meer te gaan lopen nu, uit bang er iets mis mee te doen of te veroorzaken.
Als het nu mislukt ga ik het mezelf misschien kwalijk nemen als ik toch ben gaan lopen... Dom hè!
Ik probeer inplaats wel meer te gaan wandelen...

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: Fysieke inspanning tijdens traject?

Bericht door Sterrie » 16 april 2019, 21:44

Als je je beter voelt bij wandelen ipv lopen, moet je dat gewoon zo doen :) En wandelen is ook goeie beweging he. Ik duim dat het positief zal zijn deze keer!
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Fysieke inspanning tijdens traject?

Bericht door irisbloem » 16 april 2019, 23:30

De eerste keren probeerde ik ook meer op van alles te letten, nu is dat minder. Ik volg gewoon mijn lichaam. Ik merk wel dat ik door de klachten ten gevolge van de medicatie (zoals vermoeidheid, duizeligheid, flanellen benen) het fysieke aspect bij mij toch beperkt blijft tot het noodzakelijke voor mijn werk, mijn danslessen en misschien een klein wandelingetje als ik geen werkdag heb gehad waarbij ik moe ben gelopen. Ik probeer mij in de wachtweken wel zo min mogelijk te stresseren, zeker op tijd en voldoende te eten en voldoende ontspanning in te lassen. Dit lukt echter niet altijd even goed door het werk. Maar uiteindelijk kunnen wij toch niets veranderen aan het al dan niet slagen, dat is net zo frustrerend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten