Kostprijs per centrum

IUI Forum
Plaats reactie
SongbirdSally
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 oktober 2019, 18:16

Kostprijs per centrum

Bericht door SongbirdSally » 11 oktober 2019, 22:59

Hey allen,

Ik zou graag binnenkort IUI met donorsperma laten uitvoeren om single mama te worden. Op internet kan je veel informatie vinden over de procedures etc. maar niet echt over de kostprijs! Blijkbaar kan dit per centra nogal verschillen.. Ik vind dit toch raar dat je deze informatie nergens kan terugvinden, gezien de financiële kant toch ook zeker belangrijk is als je deze keuze maakt. Daarom wou ik dus dit topic starten.

Ik kan alvast mijn eigen ervaring meedelen met UZ Gent:
- Opstartkost 500€ (voor gesprek met psychologe en evaluatie/goedkeuring dossier)
- IUI (inseminatie): 335€ (krijg je wel een deel terug van de mutualiteit)
- Consult: 26€ / geprivatiseerd consult 78€ (nog geen idee welk van toepassing is)
- Donorsperma: 181€/rietje (te bestellen per 3 rietjes)
- Beheerskosten sperma: 207€

Het zou leuk zijn moesten mensen die in andere centra's gaan ook de kostprijs kunnen delen. Zo kunnen toekomstige mama's een meer geinformeerde keuze maken :)

Cdj
Berichten: 177
Lid geworden op: 17 maart 2019, 6:34

Re: Kostprijs per centrum

Bericht door Cdj » 19 oktober 2019, 21:45

Ik herinner mij niet dat wij een vaste opstartkost hadden in het UZ Gent.
Maar verder kan ik weinig toevoegen gezien wij ook daar behandeld zijn.

Wat ik wel nog wil aanvullen is dat zeker ook de afstand en bereikbaarheid van belang zijn. Je zal mogelijks vaak langs gaan, op dagen en uren die zij voor je kiezen. Tijd/file/verlof/... toch ook iets om rekening mee te houden.
Wij kozen voor het UZ omdat we er met de fiets heen konden, dus zonder fileleed en parkeerproblemen. Bij de prijzen hebben we niet vooraf stilgestaan.
Lesbische relatie
2017-2018: partner 7x IUI = 💙
2018-2019: 3x IUI = ❤️
2023: poging brusje - uitgerekende datum 14/03/2024

ShH
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 september 2018, 16:51

Re: Kostprijs per centrum

Bericht door ShH » 21 oktober 2019, 22:43

In Brugge betaalde ik enkel voor het staal, dus aankoop, bewaring.... Al de rest is gewoon remgeld telkens zoals je dit ook betaalt bij huisarts of andere onderzoeken.
Ik kan me ook niet herinneren dat ik een opstart kost had.

Maar zoals hierboven aangehaald is afstand zeker minstens even belangrijk. Je moet soms meerdere dagen na elkaar telkens s morgens naar het ziekenhuis voor bloed en echo, erna dan nog eens voor de eigenlijke inseminatie, dan nog eens voor bloed voor resultaat en dat allemaal mogelijks meerdere maanden, ik deed het merendeel telkens voor m'n werk, anders is al je verlof gewoon op.

Sara1987
Berichten: 369
Lid geworden op: 28 oktober 2019, 17:00

Re: Kostprijs per centrum

Bericht door Sara1987 » 29 oktober 2019, 14:17

Ik ben net opgestart bij Jan Palfijn in Gent. Eerste cyclus (gisteren) was mijn ovulatie al achter de rug op het moment van de follikelmeting en aangezien ze geen idee hebben van kwaliteit, niet mogen gaan voor IUI.

Ik laat het hier zeker nog weten wat de exacte kostprijs gaat zijn.

Ze spraken in ieder geval over een 200-300 euro voor het donorsperma, de rest van de consulten zijn inderdaad via de mutualiteit (gedeeltelijk) terug betaalt.

In Jan Palfijn zelf is iedereen geconventioneerd. Buiten Jan Palfijn natuurlijk niet. Ik ga voor de onderzoeken langs mijn eigen gynaecoloog hier in de omgeving.

In Jan Palfijn is er geen opstartkost. Je hebt een intake bij de arts in Jan Palfijn zelf (26 euro), gesprek met de psycholoog (46 euro, ben er 1.5u binnen geweest), terugkoppeling bij de arts (26 euro of 50 euro, dat laatste was in de privé-praktijk). En dan de rest van het verhaal, waar ik nog geen duidelijk zicht op heb.

Groetjes,

Sara
IUI 24/12: Miskraam
17/6/20: zwanger! Uitgerekende datum 9/3/2021 => 14/3 bevallen van een meisje!
22 maart 2023: zwanger! Vermoedelijke uitgerekende datum 13 december 2023

zoemers
Berichten: 188
Lid geworden op: 27 september 2019, 9:33

Re: Kostprijs per centrum

Bericht door zoemers » 9 november 2019, 17:34

Hoi,

Ik kreeg van UZ Brussel deze informatie mbt donorsperma :

- Belgische anonieme donor, 200€ per rietje, 2 jaar wachttijd
- Deense anonieme donor, 400€ per rietje, 1 maand wachttijd
- Deense niet anonieme donor, 600€ per rietje - je moet er verplicht drie ineens bestellen plus dus bewaarkosten - factuur is dan 2100€, 1 maand wachttijd

Mbt de consultaties heb ik nog geen enkele factuur gekregen want ze zijn van facturatiesysteem veranderd, en ze zeiden me dat de facturen pas in 2020 zouden verstuurd worden.
IUI 1 in juli 2020 => zwanger!
Zoontje geboren 27 maart 💙
BAM

Sesampje
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 maart 2017, 21:06

Re: Kostprijs per centrum

Bericht door Sesampje » 19 november 2019, 12:16

Ik begrijp niet dat er zo'n lange wachttijd is voor een Belgische donor.
Wij konden in Jan palfijn meteen starten met Belgische anonieme donor nadat het team onze aanvraag goedgekeurd had.
Goedkeuring was in november vorig jaar en de volgende cyclus in december zijn wij gestart.

Qua kostprijs idem als hierboven vermeld voor Jan palfijn
Geen opstartkost.
Per iui poging was het 364 euro bij ons voor staal en inseminatie. En dan nog consultaties bij de gynaecoloog erbij. Die zitten daar niet in denk ik.

charlyvh
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 januari 2020, 13:33

Re: Kostprijs per centrum

Bericht door charlyvh » 28 mei 2021, 16:18

Ik doe het traject in het UZA wilrijk en daar is het per keer
+- 200 euro voor de echos en bloedname ( hier krijg ik maar een deel van terugbetaald door de mutualiteit vb interventie arts 27 €, ik krijg 20 euro terug )
+- 300 euro per inseminatie.

Hannelies
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 augustus 2023, 18:57

Re: Kostprijs per centrum

Bericht door Hannelies » 21 augustus 2023, 19:14

Hallo allemaal

Heel fijn om hier een topic terug te vinden rond de kostprijs van zo'n traject.
Zelf willen mijn vriendin en ik een KID traject met gekende donor.
Hiervoor zijn we eerst naar Jessa ziekenhuis geweest, maar zij werken niet met gekende donors. Daarom noodgedwongen naar UZA.

Nu krijg ik net onze eerste rekening binnen van het uurtje (50min) met de psychologe van het UZA spreken en dit was 274,40 euro... ik viel bijna van mijn stoel. Zeker gezien we in het gesprek meermaals het financiele luik bevraagd hebben, maar we steeds een antwoord kregen dat ze dat niet wist en dat dit later nog wel aan bod zou komen...

Nog mensen met deze ervaring?
Zou dit een fout zijn?

Alvast bedankt voor een reactie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten