Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

IUI Forum
Margootje
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Margootje » 14 november 2021, 21:39

Hey Mich,

N.a.v. jouw opmerking ben ik hier eens gaan snuisteren op het forum met de zoekterm Middelheim. Ik vind niet veel referenties terug behalve dan van meldingen van forumleden die uiteindelijk overstappen naar Jette en daar dan “snel” resultaat boeken.

Ik ga dan inderdaad eens overwegen om voor m’n ivf behandeling de overstap ook te wagen. Bedankt voor de push, ik moet inderdaad denken aan die Ene Prioriteit en niet aan loyaliteit of gemakzucht ivm reistijd en werkplanning.

Klopt, bij IUI 1 had ik met eigen clearblue en Kruidvat urinetest pas een :-) net voor de inseminatie. Nog niet de dag voordien! Vond dat dus zeer vreemd dat het bloed dat volgens het hospitaal toen wel al aangaf, wat interpreteer je al die waarden goed! Wat neem jij dan als piekwaarde voor LH? Meer dan 14U/l dan!?

Joh alles wat je zegt is nieuw voor mij en ik ben blij om zo snel te kunnen leren op deze manier. Oestradiol geeft dus aan hoe rijp het eitje is. Nou ik had bij IUI 1 een waarde van 354 op de dag voor iui dus dat zat wel goed. En mijn laatste rapportage van het oestradiol gehalte gebeurde drie dagen voor IUI 2 en bedroeg toen reeds 245 ng/l. Eitje zal dus wellicht rijp zijn tegen de eisprong. (De tweede grootste follikel was maar 8mm).

Aaight pregnyl is dus niet “gevaarlijk”, ik ben gerustgesteld. En ja idd nu gaf mijn clearblue een :-) maar dat is dus een weggesmeten test :-P

@Malu, dankjewel om jouw ervaring hierbij te delen. Mijn bezorgdheden zijn weggesmolten als ijs voor de zon! En zeker als ik hoor dat jij al drie zulke zonnetjes hebt gekregen 😊 proficiat!
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

mich75
Berichten: 2992
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door mich75 » 14 november 2021, 22:26

Er is niet een bepaalde piekwaarde voor lh, er is plots een enorme stijging (x5 tot x20). Dus de piekwaarde is een beetje persoonlijk en hangt ook af van de beginwaarde.

De piek is er ook maar heel even, dus de meting is meestal ergens ervoor of erna, maar dan nog is de waarde een aantal keer hoger dan de startwaarde.

Ook schommelt de waarde soms een beetje tijdens de folliculaire fase, het moet dus echt een significante stijging zijn om te spreken over een lh-piek.

Ik spreek wel over de 'normale' gang van zaken, als je problemen hebt zoals bv pcos dan liggen de waarden anders, maar een deftige fertiliteitsarts weet de waarden goed te interpreteren en de juiste timing te vinden.

Jette is top, maar als BAM duurt het vrij lang om er binnen te geraken, als het al lukt.
Er zijn wel artsen die met Jette samenwerken en die BAM's gewoon aanvaarden. Je hebt dan wel het labo van Jette, maar niet de strenge selectieprocedure.

Margootje
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Margootje » 15 november 2021, 7:19

Wat leg je het allemaal goed uit Mich, 🙏🏼
Ok ik zie nu wat je zegt ivm mijn piek die in IUI1 nog niet bezig was, en ben nu blij dat ik pregnyl heb moeten zetten want hoe die piek zich inzet en wanneer er juist een ovulatie komt is blijkbaar inderdaad heel erg verschillend en met pregnyl wordt het tijdsvenster voor de eisprong toch veel en veel korter.

Jammer van Jette mbt BAM maar dat weten we dan ook weer, dan kan ik heb bellen met deze info al in het achterhoofd.

De donor is mijn ex… we gingen ivf krijgen toen we nog een koppel waren (8jaar samen). Tijdens Corona ging hij naar een ander (zij is ondertussen onbedoeld zwanger geraakt nadat haar cyclus verstoord is geraakt door COVID vaccin). Daar werd ik dan met mijn kinderwens naar het achterste bankje gekatapulteerd, want voor een BAM staat niemand te springen blijkbaar. Alleen als er een man/partner bij is (mijn ervaring). Ik ben blij dat mijn ex nog wilde doneren, maar potvolkoffie het strooit toch wat roet in het eten, had makkelijker geweest als koppel, zelfs al zouden we er theater voor hebben moeten spelen.

Bedankt weeral, Mich!

Groetjes
Margootje🌹
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Liesjeb
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 september 2021, 15:02

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Liesjeb » 15 november 2021, 16:43

Ik ben zelf ook in behandeling in Jette (na overstap van privé gynaecoloog die alleen maar verwarring zaaide). Zelf heb ik nu 2 IUI pogingen achter de rug waarbij ik telkens pregnyl heb moeten zetten. Er werd ook op geen enkel moment iets gezegd over het volgen van de natuurlijke eisprong. Denk inderdaad dat het op deze manier gemakkelijker op te volgen en in te plannen is. Ik weet dat ik me dezelfde vragen heb gesteld, wat als de eisprong al ingezet is of wat als de timing niet klopt enz. Je wordt er helemaal gek van op den duur ! :( Uiteindelijk heb ik dit wel kunnen plaatsen en vetrouw dan ook volop op hun expertise.
Ik weet dat ik bij de vorige gynaecoloog ook m'n resultaten kon inkijken, maar kreeg er alleen meer stress van... maakte me elke keer zorgen en Dr Google wist me na 1.000.000 opzoekingen ook niet echt gerust te stellen :? :lol:
Ik duim alvast dubbel en dik mee voor je! :) Liefs x
2021: IUI 1-2 (x)
02/22: IVF 1 OHSS & freeze-all - 1 cryo
05/22: IVF 1.1 tp cryo 23/5 - bn 3/6 pos
Baby boy geboren 27/01/23 💙

Margootje
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Margootje » 16 november 2021, 10:03

Hey Liesje,
Niet leuk hé als een gyn (waar je vol vertrouwen heen gaat in het begin) je in verwarring brengt. Is het nou zo moeilijk om juiste info te geven? De mijne destijds ook hoor, ze vertelde me dat ik als BAM niet met bekende donor kon werken, enkel met anonieme. Dus heb ik tijd verloren door eerst dat traject (bij de psy) te volgen.
Zo hebben we blijkbaar allemaal onze verhalen!

En dan is het niet onlogisch dat we ons vragen stellen aan het begin van de procedure. Haha ja dokter google :P
Maar jij hebt dan ingezien, en ik nu ook, dat ze in het centrum weten wat ze doen.

Het zou toch mooi zijn mochten we wat meer begeleiding krijgen.
Voorbeeld:
Dokter belde me: "je moet zaterdag om 21u pregnyl zetten en je mag maandag komen om 11u45 of 13u15".
Ik: "whatever het beste is" (ben er nl. niet mee vertrouwd)
Dokter (beetje geagiteerd): "maakt niet uit" PUNT.

Ze had even goed kunnen zeggen: "Er is een tijdsvenster van 36-40 uur, waarbinnen ja gaat ovuleren".

Maar anderzijds hebben ze gewoon weinig tijd, dat snap ik ook wel. Ik zoek gewoon naar handvatten in een donkere tijd waar er geen garanties zijn, geen uitgestippelde weg, alleen wat gehaltes van hormonen en diameters van follikels enzo om houvast te bieden. Dat beetje wetenschap, dat beetje geruststelling van de dokter die expliciet zegt wat er aan het gebeuren is.

Ga jij met volle blaas naar IUI?
Ik deed het zo daar ik dacht dat het moest, moest zo nodig piesen! Volgens dokter was het niet nodig. Door de volle blaas zag de dokter m'n baarmoeder niet dus ben ik alsnog alles gaan uitplassen.
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Liesjeb
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 september 2021, 15:02

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Liesjeb » 17 november 2021, 11:19

Hoi Margootje,
Ik snap idd dat die zorgkundigen en dokters het heel druk hebben en niet veel tijd nemen om alles uit te leggen want voor hen is dit routine, maar voor ons aan de andere kan van de tafel is het een onbekende wereld. Ik blijf dan ook gewoon doorvragen totdat ik het snap :D Daarom ben ik blij in Jette dat de mensen van de dagelijkse monitoring echt hun tijd nemen om elke keer opnieuw alles in detail uit te leggen. En ook elke keer heel medelevend wanneer ze bellen om te zeggen dat de IUI niet positief was.
Haha dat van die volle blaas heb ik ook wel ergens gelezen maar heb dat zelf nooit gedaan. Ik beeld me dan in dat ik superdringend moet gaan tijdens de inseminatie zelf ofzo :lol: Wat is de reden ook weer? Omdat je baarmoeder dan een betere ligging heeft? Het ziekenhuis heeft daar alleszins nog nooit iets over gezegd.
Had er trouwens deze cyclus aan gedacht om ovulatietestjes in huis te halen omdat we geen IUI doen deze maand. Dacht ik volg de signalen van m'n lichaam wel... Al die symptomen die zo veel vrouwen voelen voor en tijdens hun eisprong, ik ben mooi de uitzondering want voel of merk hier absoluut niets van :roll: Nu dikke spijt natuurlijk dat ik ze niet gaan kopen ben, lol
Veel succes alvast tijdens je wachtweken ;) Liefs x
2021: IUI 1-2 (x)
02/22: IVF 1 OHSS & freeze-all - 1 cryo
05/22: IVF 1.1 tp cryo 23/5 - bn 3/6 pos
Baby boy geboren 27/01/23 💙

Margootje
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Margootje » 17 november 2021, 13:04

Hoi Lies,

Echt flink dat jij goed doorvraagt en top van de "monitors" te Jette.
Ik las op deze website een verhaal van de eerste IVF baby van hun hospitaal, in de jaren '90.
"We hadden wel heel veel steun van het medisch team. We konden met al onze vragen en problemen bij hen terecht.
(...). Ik begrijp ook dat de dokters zich nu niet meer zoveel met de problematiek van de patiënten kunnen bezig houden, zoals in mijn tijd, maar ja toen was het patiëntenaantal nog niet zo groot."

Ze zouden echt meer in de zorg moeten investeren, corona heeft dat ook aangetoond. En als je ooit in een bejaardenhome bent geweest weet je het ook. Het geld gaat niet naar waar het moet gaan.

Klopt, een volle blaas pakt plaats in en zou er bij een vooroverliggende baarmoeder voor zorgen dat het baarmoederhalskanaal en de baarmoederholte in elkaars verlengde komen te liggen, zodat de plaatsing gemakkelijker verloopt. Maar bij mij zag de dokter daardoor niets dus ja, dat hielp hoegenaamd niet.

Ik voel ook niets van m'n eisprong, maar sinds vorig jaar (sinds de breuk met m'n ex) is mijn libido wel erg verhoogd en nu ben ik altijd bloedgeil rond m'n ovulatie :oops: 8) :lol: . Ook ben ik witverlies in het oog gaan houden en daar zie je het echt wel aan: je vindt daar filmpjes over op het www, je moet er "draden" van kunnen trekken tussen duim en wijsvinger.
Ja leg maar gauw een stock aan van die sticks, ik heb er van clearblue en kruidvat, beiden even goed maar clearblue is gewoon chiquer; ze worden niet rap slecht hoor.

En over vergeten gesproken, ik ging deze IUI warme sokken aandoen maar heb het niet gedaan!
Dat had ik pas gelezen, dat zou helpen bij de bevruchting. Komt uit de Chinese geneeskunde. Warme voeten houden de baarmoeder warm.

Accupunctuur wordt ook vaak vermeld als ondersteuning en is het overwegen waard.

En het drinken van granaatappelsap. Ga ik volgende keer ook doen.

Geniet jij dan van een maandje geen mmm, als het kan, bouw aan je gezondheid, dan is dat maandje sowieso niet verloren!

De groetjes x Margootje
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

mich75
Berichten: 2992
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door mich75 » 17 november 2021, 13:39

Margootje en andere dames,

Je kan van de artsen niet verwachten dat ze alles van A tot Z gaan uitleggen, heel veel patiënten hebben daar geen behoefte aan of begrijpen het gewoonweg niet.
Als je vragen hebt is het natuurlijk wel de bedoeling dat je antwoord krijgt, maar het is ook niet de bedoeling dat ze je heel de werking van het menselijk lichaam gaan uitleggen.

En natuurlijk is er de laatste jaren het www, waar je veel info vindt, dit was er jaren geleden niet of veel minder.

Nog even de hulpmiddeltjes, er zijn een aantal dingen die al dan niet zouden helpen zoals granaatappelsap, warme voeten houden om zo een warme baarmoeder te hebben, geen exotisch fruit eten en veel warme dranken drinken.

Dit zijn dingen om de innesteling (zogezegd) te bevorderen, heeft dus niets met de bevruchting te maken.

Je zal ook zien dat hierover vooral geschreven wordt in ivf/icsi topics, omdat hierbij een embryo wordt teruggeplaatst en de bevruchting al achter de rug is én gelukt is.

Er zijn een hoop dingen die een veel grotere rol spelen dan bv een koude baarmoeder, sommige dingen waar je invloed op hebt en andere niet.

Ik weet ondertussen heel veel, maar het heeft me jaren gekost om dit allemaal te leren en ik geef een beknopte versie aan wie raad vraagt.

Ik krijg geregeld de commentaar dat ik ook een kei ben om de juiste info samen te vatten uit een overload aan informatie en ik merk ook dat anderen het bos niet meer door de bomen zien of enkel dat overnemen wat hun uitkomt.

Margootje
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Margootje » 18 november 2021, 11:14

Hi Mich

Ieder zijn job uiteraard. Mijn elektrieker zit altijd honderduit te vertellen over ampères, differentieels en "de neuter" en ik knik dan van "ja ja interessant" en denk van "yo man, whatever, doe maar!".

Ik verwacht het dan ook niet van de artsen. Niet in deze wereld. We hadden het over de ideale wereld.

Mich, dat jij je jaren verdiept hebt in alles rond fertiliteit is me al heel duidelijk en daar heb ik al de vruchten van mogen plukken. Ik ben zo dankbaar dat je deze kennis behapbaar maakt, deelt, recht voor de raap duidelijkheid schept en corrigeert waar nodig!

Een warme baarmoeder is dus niet nodig voor de bevruchting, maar mogelijks wel voor de innesteling, OK!
Dat we daartoe mogelijks geen exotisch fruit mogen eten en veel warme dranken moeten drinken: da's weer een nieuw (potentieel) weetje voor mij.
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten