Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

IUI Forum
Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Margootje » 21 oktober 2021, 5:29

Hi dames

Ik moest pas naar het hospitaal voor inseminatie maar ik vond het vreemd, vroeg. Ik had pas een uur voor de inseminatie een positieve Lh+ test gedaan thuis met urine. In het hospitaal zeiden ze dat de bloedtesten die ze doen nauwkeuriger zijn dan de urinetesten thuis. Maar als ik daar medische publicaties over zoek zeggen die allemaal dat ze gelijklopen.

Ik heb het gevoel dat ik te vroeg ben geïnsemineerd en het een poging voor niks is geweest.

Het was met bevroren zaad dus dat leeft ook minde lang, ten minste, volgens het internet. Niet volgens de dokter die de inseminatie deed, volgens haar maakt het niet uit.

Ik wou dat ze wat meer achtergrond gaven over de timing en de werking enzo.

Bovendien moest ik na de inseminatie meteen rechtstaan en doorgaan… ook hier: op het internet lees je dat je tien minuten moet blijven liggen.

De kansen zijn al klein op succes met iui. Maar ik heb het gevoel dat door slechte timing en omstandigheden de kans nog kleiner is.

Hebben jullie ervaring met urinetesten vs bloedtesten voor het bepalen van het moment van de eisprong? En mogen jullie blijven liggen na inseminatie?

Bedankt voor de inzichten 😊
Groetjes, en succes iedereen!
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Glow
Berichten: 558
Lid geworden op: 10 mei 2021, 17:11

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Glow » 21 oktober 2021, 9:33

Dag Margootje,

Ik veronderstel dat jij een spontane LH piek hebt dan? Ik heb zelf pregnyl moeten zetten, dus standaard wordt de inseminatie dan zo'n 40h later gedaan (hangt een beetje af van ziekenhuis tot ziekenhuis). Eisprong gebeurt zo'n 36 á 38h na de pregnyl. Dus over het eerste deel van jouw verhaal kan ik niet meespreken.

Na mijn inseminatie heb ik inderdaad wel 5 minuutjes plat moeten liggen. Sowieso lijkt het me goed dat je je bezorgdheid uitspreekt tov je arts. Later kan je dan nog beslissen of je je goed geholpen voelt of je liever ergens anders wil proberen. Ik moet wel zeggen dat het psychologische aspect niet te onderschatten valt. Indien je je ergens niet goed voelt, dan moet je zeker naar een oplossing zoeken die voor jou werkt. Anderzijds, het internet biedt ook niet alle antwoorden en behandelingen hangen soms ook af van persoon tot persoon en situatie tot situatie. Veel succes alleszins!
PCOS
Feb '21 - apr '21: IUI 1 & 2 - neg
Jun '21: IUI 3 - pos 💕
Dochter geboren op 01.03.2022

Start brusje
Nov '22: IUI 1 - pos 💕
Zoon geboren op 30.07.2023

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door mich75 » 21 oktober 2021, 10:02

Wat Glow schrijft klopt allemaal en ik ga er nog wat aan toevoegen.

Niet elke arts of ziekenhuis is even goed, sommige weten soms niet waarmee ze bezig zijn.

Wat betreft die urinetesten, dit is een hulpmiddel en als deze gebruikt worden zoals ze voorzien zijn, dan moet je ze meerdere dagen na elkaar gebruiken. Bij de ene blijven ze negatief en dan 1 dag positief, bij de andere zijn ze 5 dagen positief en dan moet je de beste er maar uithalen. De urinetesten tekenen af vanaf een bepaalde waarde, maar niet elke vrouw heeft bij dezelfde waarde een eisprong, daarom dat je meerdere testen moet doen. Met een bloedanalyse kunnen ze de exacte waarde bepalen en deze ook vergelijken met de startwaarde, die ook erg kan schommelen.

Wat het ingevroren zaad betreft, daar is geen kwaliteitsverlies, zo heb je met donorzaad doorgaans hogere slaagkansen en dit is allemaal ingevroren.

Het blijven liggen na een inseminatie is al lang achterhaald, maar toch werken een aantal artsen nog zo, omdat ze denken dat het moet of om de vrouw wat gerust te stellen.

Wat het moment van insemineren betreft, hier bestaan vele studies van, variërend van 24u voor tot 48u na de eisprong. Een deel is ook afhankelijk van de zaadkwaliteit, de snelle zwemmers zijn er op 1u, de trage op 24u, dus mogelijk wordt ook hier rekening mee gehouden.

Verder is het op het internet veel informatie te vinden, vaak fout of oud en intussen achterhaald.
De kunst is de juiste eruit te halen en niet degene dat je graag wil horen.

Ik heb heel veel op het internet gezeten, was voor mij ook nodig want mijn dr en ziekenhuis waren echt niet goed bezig.

Later ben ik wel goed terecht gekomen en als ik vragen had over behandelingen, niet voor mezelf, maar van dames hier op het forum, dan stelde ik ze gewoon aan mijn arts.
En ik kan zeggen dat hij weet waar hij mee bezig is, want dankzij hem ben ik nu zwanger van ons 4e kindje.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Liesjeb
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 september 2021, 15:02

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Liesjeb » 21 oktober 2021, 10:53

Hallo Margootje, Ik ken je situatie niet maar ik heb al vaak gelezen dat indien je PCOS hebt de LH testen niet betrouwbaar zijn omwille van de verstoorde hormonenbalans... Hopelijk was de inseminatie wel raak! :D Liefs, Lies
2021: IUI 1-2 (x)
02/22: IVF 1 OHSS & freeze-all - 1 cryo
05/22: IVF 1.1 tp cryo 23/5 - bn 3/6 pos
Baby boy geboren 27/01/23 💙

Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Margootje » 9 november 2021, 12:35

hallo Glow, Mich en Liesje

Met vertraging wil ik jullie bedanken voor jullie antwoorden. Wat fijn en verhelderend!

Mijn IUI's gebeuren inderdaad in de spontane cyclus, Glow. En ja het psychologische aspect valt me zwaar, ik heb niet het gevoel dat je veel zicht krijgt op de handelswijze en de timing en de biologische processen die aan de gang zijn, en onlangs had de dokter de klink al vast toen ik m'n broek nog aan het optrekken was, dus ik heb niet het gevoel dat ze daar tijd voor hebben om m'n vragen te beantwoorden :lol:
Dus gelukkig kan ik hier terecht op dit forum.
Proficiat Glow met je zwangerschap! Je 3e IUI was prijs! Ik las ergens op het internet dat àls IUI lukt dat het dan meestal na 3 of 4 pogingen is.

Mich jij bent ook een ervaringsdeskundige zeg, wat een weg heb je afgelegd, dat moet heel heftig geweest zijn allemaal. Het spijt me te horen dat je in het begin niet in goede handen was en je zelf je weg hebt moeten banen. Gelukkig heeft dat zijn vruchten (letterlijk) afgeworpen :) Ik ben wel benieuwd welke arts jij kan aanbevelen.

Ik doe inseminatie als BAM met gekende donor, technisch werk ik dus met donorzaad maar het is niet van de standaard donorzaad kwaliteit, het is wel goed gebleken echter want zijn vrouw is zwanger van hem.

Daar ik dus BAM wil worden heb ik 4 x een bezoek aan de psychiater moeten brengen. Dat was zwaar en ik had nachtmerries van psychiaters die me zeiden "we willen jou niet helpen". Ook de fertiliteitsdokter had na de positieve evaluaties zelfs nog twijfels over mij omdat ik op een zeker moment in haar kabinet in huilen uitbarstte. Het scheelde geen haar of ik mocht niet meer beginnen. Het heeft aldus bijna een jaar geduurd eer ik kon beginnen aan de medische behandeling. Ik zou niet eens durven veranderen omdat ik dan weer van 0 moet beginnen met die psychologische strijd en dan weer zoveel tijd kwijt ben (Ik word volgend jaar 40). En ook: alles staat online in m'n medisch dossier, wat gaan ze zeggen in een ander hospitaal als ik verander, ze gaan me ook argwanend bekijken. Nu goed, ik heb wel vertrouwen in hun kunde, maar durf dus niet moeilijk doen, op m'n strepen staan of vragen stellen.

Het blijven liggen na een inseminatie is inderdaad niet nodig, je hebt gelijk, ze doen het zooo traag en brengen het zaad tot aan de ingang van de eileiders, waardoor het direct de juiste kant uitzwemt.

Liesje wij zitten ongeveer op hetzelfde schema denk ik. Ik heb 1 IUI achter de rug. Mislukt wel. Heb geen PCOS, daarentegen was het maar een cyclus van 25 dagen, dus volgens mij trok mijn eitje gewoon op niks :P

Ik heb niet veel vertrouwen in IUI, maar moet er 3 doen voor ik aan IVF mag beginnen.
Dat is wel heel duur, want ik werk dus met gekende donor en het kost per sample al 650 euro om er proeven op te doen (iets met virussen.. je zou het kunnen vermijden door het zaad in quarantaine te bewaren).
Ik wens je een voorspoedige fertiliteitsbehandeling! toi toi

Groetjes
Margootje
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Liesjeb
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 september 2021, 15:02

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Liesjeb » 12 november 2021, 9:44

Hallo Margootje,
Kan je eventueel iemand meenemen tijdens een volgende consultatie om je wat bij te staan? Ik kan me inbeelden dat de angst om op je strepen te staan wel groot is maar het voelt ook gewoon fijner als je je begrepen voelt. Neemt toch altijd een pak onnodige stress weg...
Hoe ver sta je nu in je behandeling? Ik wacht nu op IUI nr 3 (cyclus na poging 2 gemist omdat we op vakantie waren) maar heb eind van deze maand afspraak met gynaecoloog met de vraag om eventueel IVF op te starten. Klokje staat hier binnenkort ook op 38 ;)
Liefs x
2021: IUI 1-2 (x)
02/22: IVF 1 OHSS & freeze-all - 1 cryo
05/22: IVF 1.1 tp cryo 23/5 - bn 3/6 pos
Baby boy geboren 27/01/23 💙

Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Margootje » 12 november 2021, 10:28

Hoi Liesje
Inderdaad is de donor eenmaal mee geweest om te bemiddelen als het ware. Sindsdien gaat het wel beter en nu ben ik wat gekalmeerd. Vandaag had ik ochtendraadpleging en de verpleegster vroeg “hoe gaat het anders?” na de prik, en de dokter is een Nederlandse en die zijn van zichzelve al meer open hè. Die kleine attenties maken veel verschil. Vanochtend heb ik dus al wat vragen durven stellen!

Het scheelt ook wel dat ik de weg naar het ziekenhuis nu goed ken, weet wat me te wachten staat, etc. Minder beangstigend, meer vertrouwd.

Ik wens je een vruchtbare iui en een prettig weekend.
En, moest het nodig zijn, een goed gesprek met de arts voor de opstart van ivf. Maar wie weet is het niet nodig :D

🌷
Margootje
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Liesjeb
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 september 2021, 15:02

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Liesjeb » 12 november 2021, 15:49

Hey Margootje,
Blij te horen dat het ondertussen vlotter gaat en je je ook meer op je gemak voelt! Het doet toch wat met een mens hé ;) en inderdaad weten waar je heen gaat en wat je te wachten staat brengt ook een zeker 'rust' met zich mee.
Heb je al een nieuwe datum voor je volgende IUI?
Ook voor jou een prettig weekend! Veel liefs x Lies
2021: IUI 1-2 (x)
02/22: IVF 1 OHSS & freeze-all - 1 cryo
05/22: IVF 1.1 tp cryo 23/5 - bn 3/6 pos
Baby boy geboren 27/01/23 💙

Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Margootje » 14 november 2021, 14:53

Hoi Lies!
Morgen heb ik iui poging 2!

Gisteren, zaterdagochtend, op dag 12 van m’n cyclus had ik een follikel van 20mm groot. En ‘s middags kreeg ik dan telefoon van de dokter dat ik ‘s avonds pregnyl moest zetten zodat ik maandagmiddag ovuleer en meteen de inseminatie kan krijgen.

Dit vond ik een beetje vreemd. Ik had liever gewacht tot de ovulatie vanzelf kwam, zoals vorige keer, ik begrijp er niks van, waarom willen ze het per se induceren? Op de bijsluiter staat dat het een verhoogd risico geeft op miskramen.

De prik zelf was ook best eng (vooraf dan toch, in werkelijkheid was er niks aan); thank god voor het internet en de goede instructie video’s.

En morgen wordt een heel gedoe op het werk!
Ik heb drie vergaderingen, een vlak voor de middag en tijdens de middag en een vlak na de middag, waar ik telkens een excuus voor moet vinden voor mijn afwezigheid/aanwezigheid via video conferentie, en ook mag ik normaal niet telewerken op maandag… gelukkig is er Corona en kan ik doen alsof ik bang ben dat ik Corona heb en zeggen dat ik moet telewerken voor de algemene gezondheid en op de middag naar de apotheek ga voor een Corona test. :lol:

Ben jij ondertussen klaar voor ronde drie?
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door mich75 » 14 november 2021, 16:06

Margootje, ik weet niet waar jij in behandeling bent, maar een aantal centra werken niet op zondag.
Bij een spontane eisprong moet het allemaal heel goed opgevolgd worden en als je dan net in het weekend richting eisprong gaat en ze doen geen controles op zondag, dan kan het zo opgelost worden.

20mm is al een mooie grootte, ik ken verhalen waarbij er ook op zaterdagavond of zondagochtend Pregnyl moest gezet worden, omdat er geen controle was op zondag, maar de follikel was maar 16mm, dus dan weet je eigenlijk al op voorhand dat het een mislukte poging is, hoewel ze in dat centrum beweren van niet.

Over die verhoogde kan op een miskraam moet je je geen zorgen maken. Eens je in de mmm word je heel erg opgevolgd en wordt een vroege mk vaker vastgesteld dan bij mensen waarbij alles via natuurlijke weg gaat.
Niet dat een mk echt vaker voorkomt, het wordt gewoon vaker vastgesteld.

Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Margootje » 14 november 2021, 17:01

Hey Mich, wat geef je me veel inzichten telkens. Bedankt!
Ik ga in het ZNA Middelheim ziekenhuis. Mijn IUI poging 1 was ook op een maandag, daags voordien, zondag, had ik toen een ochtendraapleging gehad met follikel meting van 21mm en positieve bloedwaarden. Maar het zou kunnen dat er uitzonderlijk niemand was deze keer en ze zondag gesloten bleven.

Dat is toch ongelofelijk dat ze die dames (uit het verhaal van de follikels van 16mm) dan hebben laten komen voor niets….. vreselijk. Dat is spelen met heel heftige emoties. En geld…
Een van de dokters in m’n ziekenhuis zei: als ondergrens nemen we 18mm. Maar je moet toch verdomd sterk in je schoenen staan want patiëntbegeleiding is niet consistent goed, communicatie is niet consistent open in het hospitaal, er zijn zeer veel attente dokters en verpleegsters maar er is nog veel ruimte voor verbetering. Het helpt in die zin dan ook enorm dat je op dit forum nog wat wijzer wordt van alles. Dat maakt dat ik sterker in m’n schoenen sta.

Dus vind het top dat er hier zoveel feedback wordt gegeven

Bedankt!
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Glow
Berichten: 558
Lid geworden op: 10 mei 2021, 17:11

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Glow » 14 november 2021, 17:44

Margootje schreef:
14 november 2021, 17:01
Hey Mich, wat geef je me veel inzichten telkens. Bedankt!
Ik ga in het ZNA Middelheim ziekenhuis. Mijn IUI poging 1 was ook op een maandag, daags voordien, zondag, had ik toen een ochtendraapleging gehad met follikel meting van 21mm en positieve bloedwaarden. Maar het zou kunnen dat er uitzonderlijk niemand was deze keer en ze zondag gesloten bleven.
Kan je je bloedwaarden inzien? Want misschien heb je deze keer geen spontane LH piek? Of is het een twijfelgeval? Ik heb nooit een spontane LH piek gehad (wel altijd follikels van 20 mm of meer) waardoor ik Pregnyl moest zetten. Maar er werd me ook gezegd dat ze zelfs met een spontane LH piek Pregnyl lieten zetten. Gaf meer controle ofzo. Het fijne is wel dat het veel meer gereguleerd is met Pregnyl en zoals Mich al zei, ik zou me geen zorgen maken over die verhoogde kans op miskramen. De meeste dames hier moeten trouwens Pregnyl of iets gelijkaardigs zetten. :) Succes met je poging!
PCOS
Feb '21 - apr '21: IUI 1 & 2 - neg
Jun '21: IUI 3 - pos 💕
Dochter geboren op 01.03.2022

Start brusje
Nov '22: IUI 1 - pos 💕
Zoon geboren op 30.07.2023

Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door Margootje » 14 november 2021, 20:04

Goedenavond Glow

Bedankt voor jouw nuttige inzichten, echt het doet zoooveel goed voor mij dat jullie hier nog steun bieden, ook al is het voor jullie al “in de sacoche” :D
Awel nu ben ik eens gaan kijken naar cozo en inderdaad kan ik de echo’s en bloedanalyses nakijken!

IUI 1 (oktober 2021):
2 dagen voor iui had ik follikel van 19mm en LH van 11,4.
1 dag voor iui had ik follikel van 21mm en LH van 23,6.

IUI 2 (november 2021)
4 dagen voor iui had ik follikel van 15mm en LH van 8,8.
3 dagen voor iui had ik follikel van 17mm en LH van 11,1.
2 dagen voor iui had ik follikel van 20mm en LH van 14,3. ‘s avonds pregnyl.
1 dag voor iui zijn er geen testen gebeurd.

Het labo hanteert als grenzen:
Folliculaire fase: 2,4 - 12,6
Ovulatoire fase: 14,0 - 95,6
Luteale fase: 1,0 - 11,4

Inderdaad zie ik nu wel het voordeel in van een meer gecontroleerd piekmoment!

Maar nog eens een vraag: pregnyl kan de eisprong in gang zetten, maar kan het de eisprong ook een halt toehouden? Hoeveel controle heeft pregnyl op het tijdstip, wat als mijn lichaam van zichzelf toch al ging ovuleren? Kan pregnyl het dan ook uitstellen tot die 36-40 uur? Wie weet ovuleer ik nu al van mezelf en denken ze in het ziekenhuis dat het door pregnyl pas morgen is?
Laatst gewijzigd door Margootje op 15 november 2021, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door mich75 » 14 november 2021, 20:32

Margootje, Middelheim heeft nu niet de beste reputatie op gebied van fertiliteit, dus ik zou zeker een overstap overwegen.
Er zijn artsen die niet moeilijk doen om een BAM te begeleiden en zeker niet als elders al bezig bent met een traject.

Nog een beetje info, misschien weet je al wel een deel, sorry dan, maar waarschijnlijk lees je ook nieuwe dingen.

Over het algemeen wordt de inseminatie best gedaan bij een follikel tussen de 22 en 26mm, tenzij je al vroeger een eisprong hebt, soms al bij 18mm.

De eisprong vindt plaats 24u na de lh-piek, maar als ik jouw waarden zie van de 1e iui, dan had je de dag voor inseminatie nog geen lh-piek, maar zat die er wel aan te komen, later die dag of de dag erna.

Nu heb je dus Pregnyl gezet en wordt je eisprong geforceerd, op zich geen probleem, op voorwaarde dat het eitje in de follikel rijp is. Dit kan je zien aan je oestradiolwaarde, deze is 200-250 per rijp eitje, als je er eentje hebt geen probleem, als je er meerdere hebt is het soms moeilijker in te schatten.

Stel dat je eisprong toch spontaan komt dan gaat Pregnyl dit niet vertragen, maar als ze zien dat je eisprong eraan komt dan moet je normaal geen Pregnyl zetten, al laten sommige artsen dit wel doen omdat het een positieve invloed zou kunnen hebben, dus no stress.

Oh ja, nog even dit, je hoeft geen lh-test te doen want door het hcg in de Pregnyl gaat de test positief zijn.

malu
Berichten: 99
Lid geworden op: 6 juli 2017, 16:57

Re: Serum test in ziekenhuis vs urinetest thuis

Bericht door malu » 14 november 2021, 20:38

In UZ Leuven, waar ik opgevolgd werd, is het de gewoonte om voor elke IUI pregnyl te spuiten. Afhankelijk of de LH-piek zich al aan het vormen was, had ik dan een inseminatie 1 of 2 dagen later. En bij ons heeft het toch tot 3 kindjes geleid.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten