test doorgankelijkheid eileiders

IUI Forum
Plaats reactie
Katy
Berichten: 263
Lid geworden op: 5 februari 2007, 13:25

test doorgankelijkheid eileiders

Bericht door Katy » 13 juni 2007, 9:01

hallo


Ik probeer via dit forum wat info te verzamelen over een de test "doorgankelijkheid van de eileiders".
Kan iemand die deze test al heeft laten uitvoeren, deze vraagjes beantwoorden ?

- Krijgt men een plaatselijke of algehele verdoving voor deze test ?
- stel dat men ontdekt dat de eileiders of één ervan dichtzit, welke acties ondernemen de dokters ? Operatie ? Of zijn er andere methoden om de eileider terug open te krijgen ?
- Als je deze test achter de rug hebt (inspuiting radioactieve stof) , hoelang dien je te wachten om terug met behandelingen te starten ? Of dien je eerst een aantal maanden te wachten, gezien de radioactieve stof in je eileiders ?
- Stel dat je geopereerd wordt aan een eileider die dicht zit, hoelang na de operatie mag je dan terug opstarten met verdere behandelingen (IUI, IVF,.....)?

groetjes

Katy

Silvie
Berichten: 126
Lid geworden op: 2 februari 2007, 10:37

Bericht door Silvie » 13 juni 2007, 9:36

Hoi Katy,

Ik heb die test ongeveer een jaar geleden gedaan. Het noemt een HSG onderzoek. Bij sommige vrouwen wordt dit gecombineerd met een laproscopie en dan is het onder volledige verdoving.
Enkel een HSG onderzoek om de doorgankelijkheid van de eileiders te testen is zonder verdoving. Ze hadden mij wel aangeraden om een uur vooraf een dafalgan in te nemen.
Ik ga niet liegen en zeg je eerlijk dat het geen leuk onderzoek is, maar dat is toch nog wat beter is meegevallen dan ik had gevreesd. Had de ergste verhalen gelezen natuurlijk...
De gynaecoloog zet een klem op je baarmoedermond en dan spuiten ze via die weg de contractvloeistof in. Ik kreeg dan erge menstruatiekrampen die fel opkwamen, maar ook snel terug weg waren. Ik raad je aan om iemand mee te nemen zodat je niet alleen met de wagen moet terugrijden, want je kan toch nog wat pijn hebben nadien.

Ze hadden mij gezegd dat ik zeker die maand niet zwanger mocht zijn, omdat als er een embryo zou zitten die vernietigd zou kunnen worden. Ik heb de test dus vlak na mijn regels laten doen en ik mocht erna nog in diezelfde cyclus terug natuurlijk proberen zwanger te worden. Nadien zou het dus geen schadelijk effect meer hebben.

Bij mij was er geen probleem met de doorgankelijkheid, dus ik kan je niet helpen met je laatste vragen.

Succes, want het klopt dat veel vrouwen nadien sneller zwanger worden door het doorspuiten van de eileiders.

M&M
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 mei 2007, 0:36

Bericht door M&M » 13 juni 2007, 22:02

Dag Katy en Silvie,
ik heb vandaag de uitslag van m'n bloed gehad na onze 2de IUI. Zoals ik al voelde aankomen was die niet ok. Vorige keer heeft mijn gynecoloog ook gezegd dat ik de doorgankelijkheid van mijn eileiders best zou laten testen. Ik geef toe dat ik erg op zie tegen dat onderzoek en het tot hiertoe altijd heb uitgesteld. Bij ons is verminderde zaadkwaliteit vastgesteld en toch moet ik ook helemaal binnenstebuiten gekeerd worden. Daar heb ik wat moeite mee, vooral omdat hierdoor de stress bij mij toeneemt en het 'je moet er niet mee bezig zijn' al helemaal niet meer lukt. Ik begrijp wel dat er zoveel mogelijk factoren uitgesloten moeten worden en dat je het je achteraf beklaagt als er toch iets mis is. Misschien moet ik maar door de zure appel heen en het toch laten doen. Zeker als ik lees dat de kans op zwangerschap mogelijk verhoogt hierna. Doet je eigen gynecoloog dit onderzoek of gebeurt dit door een radioloog? En duurt dit onderzoek lang? Ik weet dat ik me erover heen moet zetten, maar ik vind dit allemaal zo genante onderzoeken en ik zit best wel met een gevoel van schaamte. Hoewel ik iedere keer weer in de wachtkamer zie dat ik echt niet alleen ben.
Ik wens jullie alletwee heel veel succes met het verdere verloop van jullie behandeling. Het doet goed op deze site te lezen dat ik niet de enige ben met zoveel vragen en emoties.

Groetjes,
M

kathleenchris
Berichten: 371
Lid geworden op: 8 februari 2007, 10:59

Bericht door kathleenchris » 18 juni 2007, 16:15

hallo Katy,

de doorgankelijkheid van de eileiders is natuurlijk een belangrijk iets en ik zou de test zeker laten uitvoeren. Als je er veel over leest, zal je ondervinden dat dit een van de minst aangename onderzoeken zijn. Maar als je dat al weet, ben je al half voorbereid. Ook ik moest een pijnstiller slikken alvorens de foto te laten maken. Ze werd uitgevoerd door de gyn en door iemand van radiologie. Het was wel even vervelend omdat de gyn heel veel prolemen had om door de baarmoederhals te komen, maar met aangepast materiaal is het gelukt, dit is het meest onaangename. Het pijnlijkste is het opspuiten, en je moet even naar lucht happen, maar uiteindelijk is dit ook het snelste voorbij. Voor je kan zeggen 'nu is het genoeg' is het voorbij :? . De foto wordt normaal gezien steeds genomen bij dag 6 van de cyclus. Je kan de resultaten onmiddellijk zien. Bij mij vulde één eileider zich minder snel, maar uiteindelijk was alles in orde. Bij het openspuiten kunnen ze kleine verstoppingen weg krijgen, dus dit is zeker niet slecht. Deze éne cylcus werd er ons gevraagd om toch niet zwanger te worden ...
Ik hoop dat dit een vraag op je antwoord is

groetjes
kathleen
mama van een bengel en een engeltje

Katy
Berichten: 263
Lid geworden op: 5 februari 2007, 13:25

Bericht door Katy » 18 juni 2007, 16:22

Hallo Kathleen

Bedankt voor de nuttige info. Nu weet ik ongeveer wat er mij te wachten staat als ik deze test laat uitvoeren. Maar momenteel ben ik nog in een rustperiode, dus is deze test nog niet voor onmiddellijk.

Groetjes

Katy

M&M
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 mei 2007, 0:36

Bericht door M&M » 21 juni 2007, 22:20

Dag Katy,

ik heb vandaag deze test gehad. Ik zag er net als jij erg tegenop. Normaal doen ze deze test voor de start van een behandeling, maar we hebben eerst 2 IUI's afgewacht. En het is gewoon niet leuk en best pijnlijk. Gelukkig waren de verpleegsters erg vriendelijk en ook de gyne die erbij was kende ik wat toch een vertrouwd gevoel gaf (ben in Genk geweest). De test op zich duurt niet erg lang. Het is zoals bij een gynecologisch onderzoek. ze brengen een soort klemmetje aan waarna ze een vloestof opspuiten. Dat moment geeft wel even hevige krampen maar het duurt een 5-tal minuutjes. Je neemt dus best wel op voorhand een pijnstiller in. Ikzelf heb dan wel een traan gelaten. Je moet dan even op je linker- en rechterzij liggen en dan is het voorbij. Het eigenlijke onderzoek duurt echt niet lang, het wachten en er tegenop kijken vond ik erger. Daarna heb ik de rest van de dag nog krampen (af en toe best hevig) gehad en ook opnieuw bloedverlies (dus ook best maandverbandje meenemen). Nu rommelt het nog in m'n buik. Ik kreeg ook meteen te horen dat alles ok was. Mijn vriend was meegegaan en heeft alles op het scherm mogen volgen. En het is inderdaad beter als je niet zelf naar huis moet rijden en ook geen specifieke activiteiten erna plant.
Waar ik het meeste moeie mee had en nog steeds heb is dat ik die onderzoeken zo genant vind en dat ik me ervoor schaam. Ik weet dat er heel wat vrouwen in dezelfde situatie zitten, maar toch kan ik me er moeilijk over zetten. Maar ben nu content dat dit onderzoek achter de rug is. Nu hoop ik dat er even geen verdere onderzoeken moeten gebeuren zodat ik tot rust kan komen en me enkel op de IUI's kan concentreren.
Wij mochten deze cyclus wel opnieuw een IUI doen (onze 3de), dus maandag ga ik weer voor een echo. Ik wens je alvast heel veel moed en succes met de komende onderzoeken!
Marjan

Katy
Berichten: 263
Lid geworden op: 5 februari 2007, 13:25

Bericht door Katy » 22 juni 2007, 8:05

Hoi Marjan,

Bedankt om je ervaringen te willen delen. Dat helpt zeker.
Hoogstwaarschijnlijk zal ik ook niet kunnen ontsnappen aan die test. Alleen vind ik het raar dat die test nog nodig is als je al zwanger bent geweest (heb een miskraam gehad en een heel prille miskraam).
Hieruit concludeer ik dan dat mijn eileiders wel doorlaatbaar moeten zijn, anders zou ik toch nooit zwanger kunnen zijn geweest.
Ik ga mezelf even de tijd geven hierover na te denken. Ik vind niet dat de artsen het recht hebben een patiënt onder druk te zetten. Want zo voelt het bij mij wel aan. We hebben al stress genoeg dat ik deze extra druk van de arts kan missen als de pest.
Sorry voor de bewoording, maar gelukkig kan je hier ook even stoom aflaten.
Succes met je derde IUI.

groetjes

Katy

M&M
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 mei 2007, 0:36

Bericht door M&M » 26 juni 2007, 20:01

Dag Katy,

ik begrijp je frustraties en gevoel onder druk gezet te worden heel erg. Ook ik had dat gevoel, tenminste: ik zat met de frustratie van helemaal binnenstebuitengekeerd te moeten worden terwijl er bij ons duidelijk verminderde zaadkwaliteit vastgesteld was. Al die extra onderzoeken brengen zoveel stress mee dat ik het gevoel had dat ze het doel voorbij gingen. ik heb dit onderzoek ook 2 maanden uitgesteld tegen 'de procedures' in. Maar de procedures konden me gestolen worden, je moet je er toch ook nog een beetje goed mee kunnen voelen (inzoverre dat dat nog kan). Bij jou zijn er zeker nog minder aanwijzingen dat er iets mis zou zijn met de doorgankelijkheid gezien wat je al allemaal hebt meegemaakt. Bij mij heeft hetgeen Silvie zei, dat je mogelijk sneller zwanger wordt, mij toch overtuigd om dit onderzoek te laten doen. En achteraf ben ik ook blij dat het achter de rug is: ik weet nu dat alles ok is en moet er niet meer tegenop kijken. ik kan me nu de komende maanden volledig en alleen maar op de IUI's richten zonder me nog zorgen te moeten maken over onderzoeken.
Ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen en hoop dat je tot rust komt om daarna weer met volle moed verder te gaan!

Groetjes! Marjan

kathleenchris
Berichten: 371
Lid geworden op: 8 februari 2007, 10:59

Bericht door kathleenchris » 27 juni 2007, 10:04

Hoi Katty,

ik begrijp het gevoel. Ik heb er 'gelukkig' niet lang over nagedacht. Ik had 's morgens m'n eerste gesprek en toevallig kon ik in de namiddag de foto al laten maken en daardoor kon ik er minder over twijfelen. Omdat we dan niet zwanger mochten worden die cyclus door andere testen, had ik deze maar laten uitvoeren. Nu ook ik ben twee keer zwanger geweest en toch heb ik ze laten uitvoeren, omdat er kleine verstoppingen kunnen komen en wie weet spuit je zo alles weer open. Ik kon de gedachte ook niet verdragen dat ik deze test niet liet uitvoeren en dat er achteraf wel problemen waren. Achteraf gezien was ik ook blij dat het zo snel gegaan was omdat ik me er dan te veel zorgen over ging maken. Ik had tegen de late avond nog een afspraak, maar dat was niet zo'n goed idee. Helaas liep ze dan nog mega uit, dus 's avonds kon je me bijeenvegen. Maar de volgende dag was het al veel beter! Hoe dan ook, het blijft jouw beslissing en niemand mag je hierin verplichten. Om die reden ben ik blij dat ik wel de keuze krijg nu (die ik vroeger bij een manmens van een gyn niet kreeg). Jij moet je er goed bij voelen en jij moet achter de onderzoeken staan. Het is misschien de meest vervelende onderzoek, maar ze hebben me wel steeds alles uitgelegd en ze verwittigde me steeds wat ze deden en wat ik kon verwachten.

groetjes
mama van een bengel en een engeltje

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten