IUI of IVF

IUI Forum
Plaats reactie
Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

IUI of IVF

Bericht door Loeki » 8 mei 2008, 9:46

Wij proberen sinds september 2006 een kindje te "maken". Na een aantal onderzoeken weten we al dat de morfologie van de zaadjes van mijn ventje niet goed is (beweeglijkheid en concentratie en al de rest vreemd genoeg wel). Bij mij is nog niks gevonden, maar ze willen nu toch een laparoscopie doen (brrr).

In totaal zijn er drie spermastalen genomen, met morfologie resp. 1%, 2% en 6% normale spermacellen. Op basis van de eerste twee stalen zou men eerder IVF voorstellen, maar omdat het derde staal nu beter was hebben ze IUI voorgesteld.

Nu weten wij wel dat IUI minder belastend is enzo, maar anderzijds zijn we geneigd IVF te "eisen" omdat de slaagkansen bij IVF gewoon veel groter zijn dan bij IUI. Bovendien wijzen twee stalen op drie in de richting van IVF.
Ik denk dat ik het er wat moeilijk mee heb dat ze eigenlijk zo maar wat proberen. Probeer maar IUI en wacht nog maar een half jaar (3 cycli IUI met telkens een rustcyclus tussen), en dan pas IVF, zeggen ze. Ik zou liever meteen naar die IVF gaan, dat het wat "vooruit" kan gaan...

kathleenchris
Berichten: 371
Lid geworden op: 8 februari 2007, 10:59

Bericht door kathleenchris » 8 mei 2008, 16:19

Hoi Loeki,

Soms kan jet het inderdaad als 'verloren' tijd zien. Waarom ze IUI voorstellen voor IVF, kan ik niet ordelen, want ik ken je medisch dossier niet. Maar IUI kan een leerschool zijn voor je aan IVF begint. De dokters leren je lichaam kennen .. allé soit je weet wat ik bedoel. Reaceren op hormonen, eisprong etc ...
Ikzelf heb het ook vaak als 'verloren' tijd aanzien, maar uiteindelijk hebben we er wel veel door bijgeleerd, zodat we met een voorsprong aan IVF kunnen beginnen
veel succes
groetjes
mama van een bengeltje en een engeltje

Dotje79
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 april 2008, 20:03

Bericht door Dotje79 » 8 mei 2008, 21:04

Hoi Louki en kathleenchris,

Ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn man heeft een morfologie van 3% en de laatste test was beter zodat men dus toch met iui eerst gaan beginnen. Men heeft wel gezegd dat vanaf het moment dat men weer een daling ziet we naar ivf worden doorverwezen. Momenteel hebben we onze eerste iui moeten afbreken omdat ik niet reageerde op 50mg clomid. Dus nu mag ik de dosis verdubbelen.

Ik dacht in het begin ook zo als jou!!! Maar ik heb al geleerd dat je (eenst je in het circuit zit) geduld moet hebben!! Het is altijd maar wachten! Wachten op echo, wachten op eisprong, wachten op nod,... en ook al wil je niet, het moet!! Hopelijk ben je wat met mijn antwoord!

Groetjes en hou de moed erin!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 9 mei 2008, 9:05

Hallo Kathleenchris en Dotje79,

Bedankt voor jullie berichtjes. Ik ben nieuw op het forum en het doet toch wel deugd het er eens met "lotgenoten" over te hebben.

Bij ons hadden ze eigenlijk eerst IVF voorgesteld, maar omdat het laatste spermastaal beter was, toch maar IUI. Als ik de gyne mag geloven is het allemaal niet ingewikkeld. Aangezien ze bij mij nog niks hebben kunnen vinden, is die beslissing volledig gebaseerd op het spermastaal van mijn man. Dat is wel zo bij mannen hé, ze kijken even naar dat sperma en ze weten meteen waarvoor ze staan. Bij vrouwen moeten ze 101 dingen checken en dan nog kan het zijn dat ze niks vinden.

Dotje79 : mag ik vragen of je een normale cyclus hebt? Ik kan me nu in mijn geval niet voorstellen dat we een IUI zouden moeten afbreken omdat ik niet zou reageren op de medicijnen, omdat ik ook zonder medicijnen waarschijnlijk wel een eitje produceer. Op mijn laatste echo, die op dag 3 van mijn cyclus was, zaten er al een stuk of 10 eitjes "in de startblokken". Ik weet dat ze bij mij zouden stimuleren om extra zeker te zijn en vooral om beter te kunnen plannen, maar eigenlijk vind ik het een beetje gek dat ze mij daarvoor medicijnen laten nemen, omdat ik een regelmatige cyclus heb. Maar ja, ik zal ze maar vertrouwen zeker. Dat van die leerschool dat is waar ja. Een positief argument erbij. :-)

En al dat wachten! Ik moet nog een beetje afleren er mee bezig te zijn. In het begin dat we probeerden, leefde ik bijna in functie van halve cycli, lol. Nu is dat beter, maar toch. Er is een leven naast de behandeling hé, ook al lijkt dat soms niet zo.

Dotje79
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 april 2008, 20:03

Bericht door Dotje79 » 9 mei 2008, 13:26

Hoi Loeki,

Ik heb meestal wel een eisprong, maar helaas niet altijd. Bij mij zaten er rechts ook 7 in de startblokken maar geen 1 dat de moeite deed om te groeien. Ik heb meestal cyclussen tussen de 30 en de 40 dagen, maar ik heb lang een ziekte gehad en men weet nu niet of ik daardoor zo'n lange cyclussen heb of dat het natuurlijk is.

Bij ons hadden ze ook eerst ivf gezegd, en dan met het tweede staal dat iets beter was werd het toch iui!
Op hoop van zegen dan maar zeker?

groetjes

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 13 mei 2008, 9:42

Ingewikkeld hé, die eisprongen. Ik dacht vroeger dat als je een temperatuursverhoging kon zien in je cyclus, dat je een eisprong had, maar naar het schijnt hoeft zelfs dat niet te kloppen.

Ik zal maar denken dat ze toch een 85% van de koppels met vruchtbaarheidsproblemen aan een kindje kunnen helpen, dus is de kans toch groot dat het wel zal lukken. Op hoop van zegen idd dus maar, wat kan je anders? Positief denken enzo... :D

De IUI zal bij ons ten vroegste voor september zijn denk ik ; het labo sluit een maand in de zomer en de sluitingsperiode komt van geen kanten "overeen" met mijn cyclus. En maar wachten...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten