cupje na inseminatie

IUI Forum
Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

cupje na inseminatie

Bericht door Loeki » 14 juli 2008, 15:18

Weet iemand of je in Gasthuisberg een cupje over je baarmoederhalsmond krijgt na een IUI? Ik heb gelezen dat ze dat soms doen, en ik zou me daar precies beter bij voelen (hoewel ik wel weet dat ze waarschijnlijk toch niet kunnen zeggen of het nu helpt of niet).
Als ze het standaard niet doen, zou ik er eentje kunnen meenemen, ik heb er nog liggen thuis...

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 24 juli 2008, 9:20

Heeft iemand hier IUI gehad in Gasthuisberg Leuven (moet zijn, toch)? En hebben ze toen een cupje gezet?

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 24 juli 2008, 23:36

Heb daar nog nooit of te nimmer van gehoord.

Heb IUIs gehad bij een gyne die als sateliet voor GHB werkt. Die deed het niet.

Wat zou zo'n cupje moeten bijdragen? Bij een IUI wordt het zaadstaal diep in de baarmoeder ingebracht, voorbij de baarmoederhals, dus verder dan waar het op natuurlijke wijze terecht komt. Ik geloof dat je even moet blijven liggen, zodat het de kans krijgt om de juiste kant op te zwemmen.
Zou je baarmoederhals van nature het meeste niet moeten tegenhouden? En als er dan toch wat ontsnapt, zou een cupje dat wel opvangen, maar heeft dat nut?

Ik wil je vraag niet afwimpelen, ben gewoon luidop mee aan het nadenken.

Waar heb je hierover gehoord of gelezen?

Hannelore

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 25 juli 2008, 8:50

Ik had ergens op internet een artikel hierover gelezen, maar het was in de VS ergens geloof ik. Ik vind de link niet meer terug natuurlijk... Er stond ook wel bij dat het bij IUI niet bewezen is dat het helpt, zo'n cupje, maar ik heb ook al gelezen dat van even blijven liggen dat ook niet bewezen is. :?

Het was een cupje dat op de baarmoedermond gezet werd en vacuum getrokken, inderdaad om te vermijden dat het sperma uit de baarmoeder zou "lekken".

Aangezien blijkbaar niemand er over gehoord heeft (anders had ik wel meerdere reakties gehad denk ik), zal het wel niet gedaan worden. Bij KI word het vaker gedaan, maar dat is iets helemaal anders he.

Bedankt voor je reaktie!

Danone
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 juli 2008, 13:13

Bericht door Danone » 27 juli 2008, 13:17

Hoi,

ik heb er ook nog niet van gehoord, ... Weet wel dat ze, na het inbrengen van de zaadcellen, ze voor de baarmoederhals belletjes blazen met de pipet om het wat tegen te houden.

miss een beetje hetzelfde principe?

Mijn gyn werkt ook als satelietgyn voor GHB Leuven,...

groetjes

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 27 juli 2008, 20:04

Bij KI wordt het sperma gewoon in de vagina ingebracht, niet? Dat wordt zelfs gewoon thuis gedaan, lees ik op het net.
Dan dient een cupje misschien om het sperma in de buurt van de baarmoederhals te houden, waar het not zelf moet door zwemmen.

Bij een IUI is de clue dat het sperma reeds gewassen (jawel!?) en ook geconcentreerd is, dat moet de kansen wat verhogen. Voor zover natuurlijk dat dat het probleem is.

Mijn man en ik bleken na de initiele testen onverklaard onvruchtbaar. Eerst hebben we een aantal Clomid cycli gedaan, daarna IUIs met medicatie. Ik had een medische studie gelezen (gevonden op het internet, in pubmed waarschijnlijk) die zei dat bij onverklaarde onvruchtbaarheid het statistisch gezien weinig nut had meer dan 3 à 4 IUIs te proberen. Ik heb bij mijn gyne aangedrongen om na 3 of 4 keer (weet het al niet meer) over te stappen op IVF. Achteraf ben ik heel blij (bij wijze van spreken) geweest met die beslissing, want bij de eerste IVF bleek ineens wat het probleem was: de zaadcellen vinden de eicellen niet, dus geen embryo's.

IUIs zijn wel minder ingrijpend dan IVF, maar qua diagnose sta je er geen stap verder mee. Maar als het werkt is het mooi meegenomen. :-)

Veel succes!

florence
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 november 2007, 9:12

Bericht door florence » 27 juli 2008, 21:24

hallo,

ik ben in behandeling in brugge en bij mij wordt er na elke IUI een cupje geplaatst. zo'n 3 uur later mag ik het cupje verwijderen.
de bedoeling is inderdaad om het 'weggelopen' sperma nog eventjes te blijven vasthouden zodat de zaadcelletjes eventueel nog op eigen krachten terug naar boven kunnen zwemmen. dit is gewoon een extra zekerheid.

het is dus niet alleen een amerikaans verschijnsel :wink:

groetjes,
florence

smoske
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 juni 2008, 23:07

Bericht door smoske » 3 augustus 2008, 21:32

heykes
ik heb vandaag een iui laten doen int klina en bij mij hebben ze dat niet gedaan ze hebben het op gespoten (eerst een uur behandeld)en mocht meteen terug naar huis vond dat wel raar :?
groetjes

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 4 augustus 2008, 9:22

Nee hoor, dat is niet zo raar. In principe mag je meteen na de inseminatie opstaan, vaak laten ze je wel eventjes liggen, maar ik denk dat dat eerder is om je gerust te stellen.

Het is volgens mij nog niet bewezen of blijven liggen na de inseminatie beter is of niet.

Ann dl
Berichten: 7
Lid geworden op: 7 juli 2008, 23:11

Bericht door Ann dl » 4 augustus 2008, 18:18

Hey lotgenoten....
nog niet zo lang volg ik de site en dit forum... toch kreeg ik al van enkelen een berichtje, het klinkt mss raar maar het doet deugd als je merkt dat je niet alleen bent in deze verdwaalde ooievaarswereld... Mss n domme vraag maar is IUI hetzelfde als KI? Wij ondergingen vorige week onze eerste KI, na de eerste bleek dat mijn eisprong nog aan de gang was en deden we de dag erop direct een tweede inseminatie... mijn dokter zei dat het beter is rechtop te staan of te zitten omdat je baarmoeder zich dan opnieuw kantelt, en zo geen gevaar is dat de zwemmertjes van je partner de verkeerde kant zouden opgaan... ???? Ik weet niet in hoeverre dit zo is en of de arts mij al dan niet wilde geruststellen... Nu na de tweede inseminatie heb ik dan ook niet platgelegen... We hopen natuurlijk dat het van de eerste keer prijs is... Waarschijnlijk net zoals jullie. Zijn er onder jullie mensen die na een behandelilng ook al opletten op wat ze eten? Of wat van medicijnen ze nemen... of is dit wat voorbarig??? Hopelijk tot gauw xxx :lol:

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 4 augustus 2008, 22:38

KI betekent letterlijk Kunstmatige Inseminatie. Dat wil gewoon zeggen dat sperma bij je wordt binnengebracht op "niet natuurlijke wijze".

IUI betekent Intra Uteriene Inseminatie. Uterus is baarmoeder, met andere woorden IUI wil zeggen dat ze het sperma in je baarmoeder brengen.

Bij KI brengen ze het dus normaal gezien in je vagina, voor je baarmoedermond, bij IUI brengen ze het in je baarmoeder, dus voorbij je baarmoedermond.

Als je een biologie schemaatje van het lichaam van de vrouw erbij neemt, zie je dat de baarmoeder niet rechtop staat. Stel jij staat op je benen, dan ligt je baarmoeder doorgaans naar voren gekantelt, en zo goed als plat. Als je sexueel opgewonden bent, richt ze zich wat op. Dus ja, als je op je rug ligt, helpt de zwaartekracht absoluut niet mee. Als de zwaartekracht zou helpen, zou je eigenlijk op je buik moeten gaan liggen. :D Maar ja. Ik heb na de sex al uren op mijn rug gelegen, met kussen onder m'n billen, knieën omhoog, en uren op m'n buik, met ditto kussen, en nog altijd niet zwanger, dus ja... :wink: Of het allemaal iets afdoet...

Ik probeer zowiezo gezond te eten en geen medicijnen te nemen (en ben nog niet bezig met behandelingen...). Daar heeft mijn lichaam vast ook baat bij, zwanger of niet. :)

Ann dl
Berichten: 7
Lid geworden op: 7 juli 2008, 23:11

Bericht door Ann dl » 5 augustus 2008, 12:05

Hey Loekie,

bedankt voor de snelle reactie.... je lijkt net een dokter.... :lol: Je zegt net hetzelfde als mijn gynaecoloog.... Dat doet deugd, een soort van bevestiging... Dan kreeg ik een IUI en niet een KI... afwachten dus xxx

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 5 augustus 2008, 16:10

LOL! Ben niet zeker of dat een compliment is? :wink:

Ik denk dat KI alleen gedaan wordt bij alleenstaanden / lesbische koppels, of bij hetero koppels die om de een of andere reden geen geslachtsgemeenschap kunnen hebben.

florence
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 november 2007, 9:12

Bericht door florence » 20 augustus 2008, 17:54

vandaag m'n 5de IUI gehad en net voor we vertrokken naar het ziekenhuis merkte ik dat ik m'n cupje niet meer vond .
na de inseminatie kreeg ik van de gynaecoloog te horen dat dat helemaal niet erg was want dat zo'n cupje enkel psychologisch is... :shock: .
ze hadden me dat wel eerder mogen zeggen want zo'n gedoe telkens om dat ding eruit te krijgen...
soit, bij deze weten we dus zeker dat zo'n cupje helemaal niet hoeft

groetjes :wink:

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 21 augustus 2008, 9:59

Zo'n gyne zou ik kunnen afschieten hé, zo eentje die zegt dat dat psychologisch is, terwijl er andere zijn die zeggen ja en andere die zeggen neen.

Aan de gyne's : doe daar eens fatsoenlijk onderzoek naar zodat jullie het weten, ofwel zeg gewoon dat je het niet weet hé...

Ik heb geen goesting in "psychologische" maatregelen, en vele van mijn lotgenoten ook niet!

Science rules... :wink:

Mijn nuchtere conclusie : ze weten het gewoon niet!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten