Studie: IUI heeft weinig zin bij ONVERKLAARDE onvruchtbrh

IUI Forum
Plaats reactie
Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Studie: IUI heeft weinig zin bij ONVERKLAARDE onvruchtbrh

Bericht door Hanne.lore » 15 augustus 2008, 21:27

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/7547400.stm

De BBC bericht over een Schotse studie waaruit blijkt dat IUIs en clomid weinig zin hebben bij koppels met onverklaarde onvruchtbaarheid.

Aan de studie namen 580 vrouwen deel die al minimum 2 jaar onverklaard onvruchtbaar waren. Gedurende de 6 maanden die de studie duurde, werden 101 succesvol* zwanger.

Van de groep die nog 6 maanden zonder behandeling probeerde, werd 17% succesvol* zwanger.

Van de groep die een behandeling met clomid kreeg was dit 14%.
Van de groep die IUIs kreeg was dit 23%.
Statistisch gezien is het verschil met de groep zonder behandeling verwaarloosbaar. Aannemelijk is dat veel van hen ook zonder behandeling zwanger zouden geworden zijn.

De vrouwen die een behandeling kregen voelden zich wel meer gerustgesteld.

*succesvol zwanger wil zeggen dat er uiteindelijk een levende baby geboren werd.



Natuurlijk zijn er gevallen waarbij clomid en IUI zeer zinvol zijn. Bij vrouwen die vanzelf geen eisprong hebben is Clomid een effectieve behandeling. In deze studie ging het uitsluitend om onverklaarde onvruchtbaarheid. Louter objectief gezien lijkt het zinvoller om meteen naar IVF over te gaan.


Er zijn nog heel wat studies die het nut van erg veel IUIs proberen bij onverklaarde onvruchtbaarheid in vraag stellen.


Dit gezegd zijnde hoop ik toch dat iedereens IUI slaagt!

Tiny
Berichten: 301
Lid geworden op: 20 juli 2008, 21:07

Bericht door Tiny » 26 augustus 2008, 20:47

Beste Hanne.lore,

ik merk dat er op jouw bericht nog geen reactie is geweest. Waarschijnlijk omdat we dit allemaal liever niet willen weten... Ikzelf stel mezelf ook de vraag wat de meerwaarde voor mij is van de hormonenbehandeling+IUI. Ik heb nl. een zeer regelmatige cyclus en ben reeds 5 keer zwanger geweest. Van die zwangerschappen was er 1 met clomid-/pregnyl-/utrogestan-behandeling en da's de enige waarbij we een kindje hebben gekregen. Dus ondanks al mijn vragen ben ik er nu (op advies van de gyn) opnieuw mee gestart. Ik hoop op hetzelfde resultaat, voor mezelf en voor al die andere vrouwen die hun toevlucht nemen tot deze behandelingen.
Groetjes
Tiny

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 27 augustus 2008, 0:15

Hallo Tiny,

Ik ben erg blij te horen dat de behandeling bij jou succesvol is geweest. Proficiat!

Ik heb dit bericht niet gepost om mensen te demotiveren. De moeilijkheid bij onvruchtbaarheidsbehandelingen is de juiste behandeling voorschrijven voor de juiste mensen, omdat het probleem nu eenmaal niet altijd gevonden wordt.

Het is mogelijk dat bij jou het de hormonenbehandeling is die het nodige zetje heeft gegeven, en dat de inseminatie er niets toe bijdraagt (behalve stress en geloop). Er zijn studies die aantonen dat dat bij een groep patienten zo is.

Mijn man en ik waren ook onverklaard onvruchtbaar. De aap kwam uit de mouw bij onze eerste IVF poging. Zonder ICSI kunnen wij geen embryo's maken, omdat de zaadcellen de eicellen stomweg niet vinden. Dat komt relatief weinig voor, maar toch.

Wij hadden dus tot in het oneindige IUIs kunnen doen, zonder enige hoop op success. Achteraf ben ik dus erg blij dat ik bij mijn arts aangedrongen heb om vrij snel naar IVF over te stappen (na 3 IUIs). Ik ben nog blijer dat hij dat heeft willen doen, want we hebben geluk gehad.

Ik heb recent met verschillende vrouwen gesproken die zeer veel IUIs gedaan hadden. Deze studie vond ik toch wel relevant voor mensen die twijfelen of ze de stap zouden zetten naar IVF.

In ieder geval, ik hoop dat je behandeling snel opnieuw een positief resultaat heeft!

Groetjes,

Hanne.lore

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten