IUI of IVF

IUI Forum
Plaats reactie
Tachi
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 september 2008, 19:16

IUI of IVF

Bericht door Tachi » 14 september 2008, 19:26

Hallokes allemaal,

ik heb afgelopen woensdag een diagnostische laproscopie en hystroscopie ondergaan, en blijkbaar is alles normaal. Wat heel goed is, natuurlijk. Ook bij mijn man is alles ok. We zijn echter al meer dan 2 jaar aan het proberen, zonder dat er sprake is van enig succes. Nu moeten we op consultatie gaan om IUI met hormoonbehandeling te bespreken. Maar ik las dat er een studie was die beweert dat IUI niet zo succesvol is als er geen verklaarbare oorzaak is voor onze onvervulde kinderwens. Zijn er mensen die ook onmiddellijk met IVF zijn gestart? Wordt dat gedaan? Is er dan meer kan op succes? Men zegt dat IVF belastender is voor de vrouw, maar keer op keer ontgoocheld worden is ook erg belastend voor een relatie....

Groetjes
Tachi

Havanne
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 juni 2008, 21:52

Bericht door Havanne » 15 september 2008, 8:57

Tachi,

Voor de onderzoeken dacht ik ook, doe maar IVF, dadelijk de grote middelen. Ik moest toen voor een onderzoek hormonen nemen en had daar behoorlijk wat last van. We zijn gestart met IUI met hormonen en ik ben blij dat ik die ervaring heb. Moe, misselijkjheid, gek gevoel in je buik, lichamelijk belastend. Ik denk dat dit bij IVF nog feller is omdat men daar meer follikels wil aanmaken. Als IUI niet lukt op termijn en we naar IVF moeten dan weet ik tenminste waar ik zeker voor sta.

Ik heb het er allemaal voor over en reageer goed (snel) op hormonen. Wat met zich mee brengt dat ik gedurende bijna 3 weken vanalle lichamelijke klachten heb. Niet onoverkomenlijk maar ook niet echt aangenaam. Voor mij is het een voorbereiding voor mijn lichaam.

Bij ons geen onverklaarbare vruchtbaarheid maar toch zou ik het opnieuw doen zoals nu.

Tachi
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 september 2008, 19:16

Bericht door Tachi » 15 september 2008, 10:17

Bedankt Havanne, dat stelt me al wat geruster. Hoe lang zijn jullie al bezig?

Havanne
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 juni 2008, 21:52

Bericht door Havanne » 15 september 2008, 13:22

1 cyclus clomid voor het onderzoek, 2de cyclus clomid voor eerste IUI, nu derde cyclus clomid voor 2de IUI.

Groetjes

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 15 september 2008, 21:49

De regel is hier denk ik nog steeds eerst een aantal IUIs proberen, dan pas IVF.

Ik heb 3 IUIs gedaan met Menopur. Daarna één IVF met Menopur en één met Gonal-F. Ik heb bijzonder weinig last van hormonen, dus ik vond IVF niet veel zwaarder dan de stimulatie voor IUI.

IUI met Menopur (=spuiten) vond ik vooral een goede oefening voor IVF.

Ik weet niet of je de bijwerkingen van Clomid kan vergelijken met de andere hormonen. Clomid heeft de reputatie nogal venijnig te zijn. Van Clomid had ik ook geen bijwerkingen, dus ik weet het niet.

Ik had voor ik begon met IUIs al over studies gelezen dat meer dan 3 rondes IUI weinig zin hebben bij onverklaarde onvruchtbaarheid. Ik heb mijn arts dus gevraagd om na 3 ronden IUI naar IVF over te stappen, daar was hij gelukkig meteen mee eens.

Veel succes!

Hanne.lore

Tachi
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 september 2008, 19:16

Bericht door Tachi » 16 september 2008, 9:41

Hi Hanne.Lore,

klopt het dat je bij IVF telkens in slaap wordt gedaan? Mijn huisarts vertelde me dit gisteren, en ik had dat nog nergens gelezen. Heb jij succes gehad met IVF?

Groetjes
Tachi

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 16 september 2008, 19:49

Hallo Tachi,

Dat klopt helemaal niet! De meeste pick-ups (= eitjes uit de follikels in je eierstokken halen) gebeuren onder plaatselijke verdoving. Vaak krijg je dan wel een mild kalmeermiddel, maar dat moet je navragen.

Sommige centra doen de pick-up onder algemene verdoving op vraag van de patient, maar er zijn er die er moeilijk over doen.

Mijn 2 pick-ups waren onder een lichte vorm van verdoving (twilight sedation). Je blijft wel bij bewustzijn, maar je bent er niet helemaal bij. Mijn arts had dit zelf voorgesteld omdat hij gezien had dat mijn eierstokken nogal slecht bereikbaar lagen bij de echo's. Dat zou te lastig geweest zijn onder plaatselijke verdoving.
De plaatselijke verdoving zorgt ervoor dat je geen pijn niet meer voelt, maar duw- en trekwerk blijft wel zeer oncomfortabel.

Mijn tweede cyclus heeft resultaat gehad. Ik heb een kindje van bijna een jaar.
Hopelijk lukt het bij jou ook snel.

Hann.lore

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten