IUI na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

IUI Forum
Tiny
Berichten: 301
Lid geworden op: 20 juli 2008, 21:07

IUI na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Bericht door Tiny » 16 september 2008, 20:59

Iemand hiermee ervaring of info ?

Ik heb in januari buitenbaarmoederlijke zw. gehad waarbij mijn rechtse eileider is weggenomen.
Op aanraden van gyn. zijn we nadien met IUI begonnen. Gisteren echo gehad voor mijn 3de IUI en voor de 3de keer alleen follikels aan de rechterkant. volgens de gyn. kan de linkereileider deze eitjes perfect 'oppikken', zoals hij dat noemt. k heb er zelf niet zoveel vertrouwen in. Die 2 eierstokken zijn toch niet voor niets elk verbonden met een eileider.... of zie ik dat verkeerd ?

Tiny

:?:

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 17 september 2008, 20:04

Huh? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor.

Heb even gezocht op het internet, en het zou volgens verschillende bronnen wel kunnen, maar je kans op zwangerschap is wel kleiner dan als je 2 eileiders hebt.

Volgens de Mayo Clinic is het zeldzaam:
http://mayoclinic.com/health/pregnancy/AN00088

Het is natuurlijk een moeilijk gegeven om te testen.

Zou je zelf liever meteen aan IVF beginnen?

Veel succes!

Tiny
Berichten: 301
Lid geworden op: 20 juli 2008, 21:07

Bericht door Tiny » 23 september 2008, 19:54

Beste Hanne.lore,

heel erg bedankt voor de info.
da's een beetje wat ik al vreesde. ik houd er ook rekening mee dat het op deze manier niet zal lukken.
misschien moeten we eens beginnen nadenken over IVF, maar dat vind ik weeral een stap verder...
zucht, soms weet ik het niet meer.

Tiny.

Havanne
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 juni 2008, 21:52

Bericht door Havanne » 23 september 2008, 19:58

Tiny,

Hopelijk kan het onderstaande je een beetje moed geven. Een goede vriendin van me had een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en men heeft 1 eileider weg genomen. 11 maanden na de ingreep bevalt ze van een droom van een dochter, dit zonder enige medische hulp.

Hou de moed erin.

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 24 september 2008, 8:57

Ik vind dit zéér vreemd. Anatomisch ligt dit toch niet voor de hand dat eitjes zomaar door een andere eileider worden opgepikt. Ik zou toch eens bij een andere dokter gaan horen of overstappen op IVF!

Tiny
Berichten: 301
Lid geworden op: 20 juli 2008, 21:07

Bericht door Tiny » 24 september 2008, 16:04

Beste Havanne,
bedankt voor je positieve nieuws. Dat geeft toch een beetje hoop,... al kan ik wat Pelkie schrijft niet naast me neer leggen. De natuur heeft toch voor iets rechtes en links gemaakt...Ik vind het ook telkens raar dat mijn follikels aan de rechterkant zitten. Dan zakt de moed me telkens een beetje in de schoenen.
Ik heb me voorgenomen om dit volgende keer opnieuw te bespreken met mijn gyn.
Misschien ben ik er ook te veel mee bezig.

Tiny

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 24 september 2008, 16:25

Je kan inderdaad perfect zwanger geraken als je rechts een eileider hebt en rechts ook follikels, maar dat de ene eileider de follikels van de andere oppikt... is volgens mij wishful thinking. Ik ga dit toch ook eens navragen, misschien leggen ze ze dichter bij elkaar tijdens de operatie of zo? Heb hier écht nog nooit van gehoord.

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 24 september 2008, 19:47

Tiny,

Eens de kinderwens in je hoofd zit is het moeilijk er niet mee bezig te zijn.
Mensen die zeggen 'denk er minder aan, het zal dan wel vanzelf gaan' kletsen uit hun nek.
IVF is een hele stap om te zetten, maar je mag de psychologische belasting van IUIs niet onderschatten. Het ergste vond ik dat we er niets van bij leerden over de reden van onze onvruchtbaarheid. Jullie weten wel wat het probleem is, of toch wat het meest voor de hand liggende probleem is.

Het belangrijkste is dat je achter je keuze staat, eerst IUI of meteen IVF.
Veel succes!


Pelkie,
De Mayo Clinic is een gereputeerde bron voor medische informatie, als daar staat dat het niet ongehoord is dan zal dat wel zo zijn. Maar ik had het verhaal dus ook nog nooit gehoord.

Hanne.lore

Triene
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 oktober 2008, 11:04

Bericht door Triene » 23 oktober 2008, 15:13

Dag Tiny,

Ik heb ook een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad, na twee miskramen (telkens na eisprong links). Begin oktober ben ik geopereerd en hebben ze mijn linkereileider verwijderd. Eind november hebben we een afspraak bij de fertiliteitskliniek om te zien hoe het nu verder moet. Zoals ik de uitleg van mijn huisarts had begrepen, kan ik enkel natuurlijk zwanger worden als ik rechts een eisprong heb.

Ik weet niet goed wat ik moet verwachten van onze eerste afspraak in de fertiliteitskliniek. Welke behandelingen hebben ze jou voorgesteld om zwanger te geraken? Enkel IUI?

Groetjes,
Triene

Tiny
Berichten: 301
Lid geworden op: 20 juli 2008, 21:07

Bericht door Tiny » 27 oktober 2008, 21:56

Dag Triene,

ik ben momenteel bezig met hormoonbehandeling (Clomid van dag 3 tot dag 7), echo op dag 12, 13 of 14. Indien follikels OK zijn (voldoende groot en maximum 2), krijg ik de avond van de echo om 21.00 u een pregnylinspuiting. 2 dagen later IUI.
Bij mij is de stap naar IUI een combinatie van mijn leeftijd (35 j) en het feit dat ik maar 1 eileider heb.

Ik stelde een aantal weken reeds de vraag rond IUI na buitenbaarmoederlijke. Ik kreeg toen van enkele dames de reactie die ik verwachtte, nl. dat het zeer eigenaardig klonk dat mijn linkereileider de eitjes van de rechtereistok zou oppikken. Ik heb bij mijn laatste echo vraag opnieuw voorgelegd aan mijn gynae en hij bevestigde dit opnieuw.... Ik weet het niet goed.
Momenteel zit ik in de wachttijd van mijn 4de IUI en nu had ik wel een follikel links, dus ik ben nu volop aan't duimen.... wie weet.
Wat zegt jouw gynaecoloog hierover ?

groetjes
Tiny

Triene
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 oktober 2008, 11:04

Bericht door Triene » 29 oktober 2008, 20:33

Dag Tiny,

Sinds ik uit het ziekenhuis ben, heb ik nog geen gyneacoloog gezien en toen was het zo overrompelend dat ik veel te weinig informatie heb gevraagd. Voorlopig wordt ik opgevolgd door mijn huisarts maar zij zei mij alleen dat het waarschijnlijk enkel mogelijk zou zijn om zwanger te worden als ik rechts een eisprong heb. Ik ga dit alleszins vragen wanneer ik de volgende keer naar de gyneacoloog ga want het intrigeert mij.

Normaal moet ik eind november naar de fertiliteitskliniek en kijken ze daar meteen ook of alles goed genezen is na de operatie. Aangezien ik nog steeds heel veel pijn heb in mijn linker onderbuik (en de operatie is toch al drie weken geleden), ga ik proberen om zo snel mogelijk al een afspraak te maken met een gyneacoloog voor een extra controle. Ben er niet gerust in en wil nu echt geen complicaties. Ik weet niet hoe dat bij jou is, maar ik vind het toch raar dat er na zo'n operatie pas na zes weken een eerste controle bij de gyneacoloog wordt voorzien. Soms voel ik mij zo machteloos in heel deze medische mallemolen en ik heb ook niet echt een vaste gyneacoloog waarbij ik terecht kan.

Mijn kinderwens is ondanks alles nog even sterk en ik hoop dan ook dat ze ons in de fertiliteitskliniek kunnen verder helpen, met IUI of op een andere manier.

Ik hoop alleszins voor jou dat het deze keer lukt. Dat zou mij ook een beetje hoop geven :-). Laat je iets weten?

Groetjes,
Triene

Tiny
Berichten: 301
Lid geworden op: 20 juli 2008, 21:07

Bericht door Tiny » 29 oktober 2008, 22:00

Hoi Triene,

voor mij weer slecht nieuws want ik kreeg vandaag mijn maandstonden ....
Wat die pijn bij jou betreft, herinner ik mij dat dat niet abnormaal is. Ik had na het wegnemen van mijn eileider aanvankelijk 3 weken ziektverlof gekregen. Ik herinner mij nog goed dat ik na die 3 weken nog pijn had als ik teveel bewoog of te lang zat. Heb toen nog 2 weken langer thuis geweest. Iets zwaars optillen is gedurende 6 weken uit den boze, opnieuw zwanger worden werd mij afgeraden gedurende 4 maand.
Maar als de pijn echt te erg wordt of je hebt twijfels, denk ik dat je beter onmiddellijk op controle gaat. Misschien kan je huisdokter een doorverwijzing schrijven voor het ziekenhuis. Je moet nu in de eerste plaats aan jezelf denken !

Hou me op de hoogte. Zeker tot later.
groetjes
Tiny

Triene
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 oktober 2008, 11:04

Bericht door Triene » 31 oktober 2008, 19:06

Hey Tiny,

Vind het heel jammer voor jou dat je maandstonden er zijn. Hopelijk kan je snel aan de volgende IUI beginnen of denk je al aan IVF?

Ik heb na lang twijfelen toch terug contact opgenomen met mijn huisarts en die vond het beter om een echo te laten nemen zodat we zeker zijn dat alles oké is. Ik moest dan wel via spoed gaan want de eerstvolgende vrije afspraak was pas volgende week vrijdag. Vond dat een beetje vervelend omdat ik geen misbruik wil maken van de medische faciliteiten maar ja, die gyneacologen zijn amper bereikbaar dus er zat niets anders op. De prof zelf heb ik niet gezien maar had een assistent die wel vertrouwen inboezemde en op de echo was niets abnormaal te zien en ook de bloedtesten waren in orde. Het is allemaal wel nog heel gevoelig dus ik moet nog véél rusten en geduld hebben... Na 2,5 weken terug gaan werken was een beetje te moedig vrees ik maar ik wou toch zo graag mijn gedachten kunnen verzetten.

Ik heb ook nog eens gepolst naar wat er gebeurt met de follikels aan de linkerkant. Deze zouden na de eisprong meestal gewoon oplossen in het lichaam maar heel soms kan het gebeuren dat de andere eileider deze oppikt. Het kan dus volgens haar maar dit is zeker niet altijd het geval.

Ik ga proberen om het nu nog enkele weken rustig aan te doen en dan zien wat ze eind november voorstellen in de fertiliteitskliniek.

Ik ben blij dat ik een 'lotgenoot' heb gevonden want ik ken niemand die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt en waarbij ik wat dingen kan aftoetsen.

Ik hoop alleszins voor jou dat je snel zwanger raakt!

Tot gauw,
Katrien

Tiny
Berichten: 301
Lid geworden op: 20 juli 2008, 21:07

Bericht door Tiny » 1 november 2008, 17:31

Dag Triene,

godzijdank waren er bij jou geen complicaties.... en wat het lastig vallen van die dokters betreft, ik had dat vroeger ook, tot iemand me eens zei ; Dat is hun job en ze worden er voor betaald ook. Eigenlijk is dat nog waar ook. Bij mijn 2de misval ben ik ook pas laat naar mijn gynae gestapt en die was toen zelfs een beetje verwijtend. Ze vond dat ik beter sneller was langs gekomen omdat je nooit weet van waar het bloedverlies komt (een 'gewone' miskraam, wat toen het geval was of een buitenbaarmoederlijk). Je ziet maar....
Heel erg bedankt voor het plosen ivm die linker-rechterproblematiek. Ik ben, ondanks mijn twijfels, toch opnieuw begonnen met Clomid, maar zit in mijn achterhoofd al te denken aan IVF. Maar da's weer een stap verder hé.
Lukt het bij jou voor de rest een beetje, emotioneel ? Ben je nog aan 't werken ?

Groetjes
Tiny

Triene
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 oktober 2008, 11:04

Bericht door Triene » 5 november 2008, 19:13

Hey Tiny,

Ik probeer te blijven werken omdat ik mijn gedachten dan beter kan verzetten maar het is niet makkelijk met de pijn. Elke dag hoop dat het betert maar ik heb het gevoel dat het nu al een week stagneert. Ik zal nog wat geduld moeten hebben... Emotioneel gaat het terug wat beter. Gespreksonderwerpen over zwangerschappen en baby's ga ik zoveel mogelijk uit de weg want dan steekt het toch wel. De afspraak met de fertiliteitskliniek eind november is voorlopig ook een houvast. Alleen al het gedacht dat we hopelijk een beetje begeleid gaan worden, stemt mij wat geruster.

Ik lees dat je voor de buitenbaarmoederlijke zwangerschap ook al een miskraam hebt gehad. Ik moest wel even lachten met het feit dat je 'gewone' tussen aanhalingstekens zette. Toen ik pas uit het ziekenhuis was, belde er een iemand uit onze vriendenkring en toen ik vertelde over mijn buitenbaarmoederlijke zwangerschap, zei ze 'oei, das wel erg, ik dacht het "gewoon" een derde miskraam was. Zij heeft waarschijnlijk niet stil gestaan bij haar woorden maar ik moest toch even slikken.

Tot gauw!
Triene

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten