spermacapacitatie wordt grotendeels terugbetaald!!!

IUI Forum
Plaats reactie
Danone
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 juli 2008, 13:13

spermacapacitatie wordt grotendeels terugbetaald!!!

Bericht door Danone » 25 september 2008, 17:02

Stond in de krant:


Sperma vruchtbaarder maken terugbetaald

Minder vruchtbaar sperma omtoveren tot vruchtbaar zaad door het beweeglijker te maken, zogenaamde spermacapacitatie, wordt vanaf 1 oktober grotendeels terugbetaald door de ziekteverzekering. Tot nu toe moest een koppel met zwangerschapswens zelf integraal de centen neertellen, goed voor ongeveer 75 tot 100 euro per procedure.

De techniek bleek tot nu toe niet erg populair, precies omdat hij niet werd terugbetaald. Sommige fertiliteitscentra sloegen hem dan ook gewoon over. Ze pasten meteen In Vitro Fertilisatie toe, dat gratis is voor het koppel, maar wel veel duurder voor de gemeenschap.

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 25 september 2008, 19:03

Hoi, dit nieuws is al eens gepost geweest. :-)

Toch even opmerken dat IUI in plaats van IVF niet automatisch goedkoper uitvalt voor de gemeenschap.

Bij sommige koppels zal IUI nooit werken (zoals bij ons), bij hen is het goedkoper om meteen naar IVF over te stappen. De kunst is uitvissen welke koppels dit zijn.


Zie discussie hier:
http://www.deverdwaaldeooievaar.be/foru ... php?t=3020

Danone
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 juli 2008, 13:13

Bericht door Danone » 26 september 2008, 9:53

Ja, vind het ook wel cru hoe ze het schrijven! Terwijl mijn gyn zelfs aanraadt om het eerst via iui te proberen!


Ik had het ook al eens gelezen hier, maar dacht dat het er nu volledig door was, daarom!
Zal wel niet met terugwerkende kracht zijn zeker?

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 4 december 2008, 18:43

Ik heb mijn factuur gekregen van de capacitatie eind oktober, en ik moet evenveel betalen als vroeger! Ik krijg niks terug. Hoe zit het nu eigenlijk... :?:

Blijkt dat ze mij dus ook iedere keer als ik op controle geweest ben, een consultatie aanrekenen. Inclusief "privé" supplement van meer dan 20 € waar ik niks van terug krijg. Vind ik eerlijk gezegd overdreven. Ok, ik weet dat ze mijn dossier efkes opendoen na elke controle, maar moet dat evenveel kosten als een gewone consultatie? :evil:
Zo kom ik inderdaad op 400 € per keer, zoals ze gezegd hadden...

Janne
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 oktober 2008, 17:17

Bericht door Janne » 4 december 2008, 19:33

Loeki

ik heb ook vandaag juist mijn eerste factuur gehad. Voor de capacitatie moesten wij nog €15.67 opleggen en voor de eigenlijke inseminatie moeten we enkel een consultatie (eigen opleg €7.5) betalen.
Ik zou dat van de capacitatie toch eens navragen, want dit wordt normaal gezien terugbetaald door het ziekenfonds.Ik dacht ook helemaal, maar blijkbaar moet je toch een beetje opleggen.

Het is toch raar dat de prijzen zo verschillen per ziekenhuis...
Wij moeten ook telkens als er een echo genomen wordt een consultatie betalen, maar bij ons wordt er niet gewerkt met een supplement.

Hoe is het voor de rest? Voel je je al een beetje beter?

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 5 december 2008, 10:47

GVD, dat moet ik idd dan toch eens navragen! IUI is bij ons nog eens apart, 125 €. Dus voor de IUI zelf betaal ik én de capacitatie (nog steeds 75 €), én de IUI (125 €), én een consultatie. :evil:

Die privé consulten is een specialleke van GHB denk ik. Je hebt er algemene consulten en privé consulten. Maar bij fertiliteit ist altijd een privé consult. En daarvoor mogen ze vragen wat ze willen, het ziekenfonds komt daar niet in tussen. Pff.

Kzit nog met een vallingetje, maar de griepsymptoompjes zijn helemaal weg. :D

ratje
Berichten: 72
Lid geworden op: 4 november 2008, 22:21

Bericht door ratje » 5 december 2008, 10:53

Bij ons gisteren de eerste iui. Spannend afwachten nu... Wij betaalden 186 euro voor de inseminatie, waarvan we alles terugkrijgen via het ziekenfonds, behalve de opleg voor de consultatie en het kathetertje, zei de gynae. De spermacapacitatie weet ik nog niet, maar dat werd volgens de gynae rechtstreeks met het ziekenfonds geregeld via het labo.

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 5 december 2008, 11:28

Hallo iedereen,

Ik heb alleen nog maar facturen ontvangen van de eerste IUI. Deze vond plaats in september en toen was er nog geen terugbetaling (denk ik en staat zo ook op de factuur). Tot op heden heb ik geen factuur ontvangen voor een consultatie in september. Dus ik vermoed dat dat niet aangerekend wordt. Wat heb ik nu wel betaald:
1) Labo-onderzoek (bloedafname CD 3): 52,1 (totale kost), waarvan 12,96 aan de patiënt wordt aangerekend en 39,14 aan de mutualiteit.
2)Echo (CD 10 meting follikel en baarmoederslijmdikte) 22,13 (totale kost), waarvan 2,48 aan de patiënt wordt aangerekend en 19,65 aan de mutualiteit.
3) Labo-onderzoek (bloedafname CD 10): 51 (totale kost), waarvan 12,96 aan de patiënt wordt aangerekend en 38,04 aan de mutualiteit.
4) Labo-onderzoek (bloedafname CD 11): 44,72 (totale kost), waarvan 8,7 aan de patiënt wordt aangerekend en 36,01 aan de mutualiteit.
5) Labo-onderzoek (spermacapacitatie): 78,15 (totale kost), waarvan 55,22 aan de patiënt wordt aangerekend en 22,93 aan de mutualiteit.
6) IUI zelf: 32,75 (totale kost), volledig aan de patiënt aangerekend, geen terugbetaling.

Ik zit dus bijlange niet aan de 400 euro Loeki. Ze hebben me in Jette gezegd dat het maximaal 300 euro per keer kost, maar dan alles in: echo's, bloedafnames, IUI, spermacapacitatie, medicatie, ....

Ratje, ik heb aan je liggen denken. Ik duim voor je!!!!

Groetjes,

Bokje

ratje
Berichten: 72
Lid geworden op: 4 november 2008, 22:21

Bericht door ratje » 5 december 2008, 12:01

Dank je wel Bokje :) Liggen(?) denken? Ben je ook ziekjes?

Die inseminatie kost bij jou wel veel minder dan bij mij. Ik moet natuurlijk wel rekening houden met het feit dat ik bijna alles zal terugkrijgen. Mijn gynae zei dat dit recent enorm was gestegen (de prijs voor inseminatie).

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 5 december 2008, 12:32

Liggen, alé zitten om eerlijk te zijn. Hihihihi

De prijzen zijn blijkbaar nogal uiteenlopend van ziekenhuis tot ziekenhuis. Ik ben benieuwd naar de facturen van oktober.

Bokje

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 5 december 2008, 13:08

Kzal het ziekenhuis wel eens op de rooster leggen zenne. Ik kom vanzelf aan 300 € en meer, zonder medicatie. Die volledige consultatie per controle vind ik er er een beetje over. A de rest tot daar aan toe. Dat wordt een administratief avondje straks!

Vorige keer moest ik ook wel 9 keer op controle...

We weten weer waarom we werken! :D

Janne
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 oktober 2008, 17:17

Bericht door Janne » 6 december 2008, 10:59

Misschien moet je de rekeningen van de inseminatie en de capacitatie nog binnen doen bij het ziekenfonds en trek je dan een gedeelte terug... :?:

En ben je nu helemaal genezen? Zit het wachtmonster nog steeds in de kast? Ik sta nog steeds stand-by voor het geval het nodig moest zijn. :wink:

Hier gaat alles nog verrassend goed. Ik ben veel rustiger dan bij de eerste poging! Ik ben er nog wel niet uit wanneer ik bloed ga laten trekken. Woensdag (dag 14) lijkt me precies een beetje vroeg, donderdag lukt het me niet om er te geraken. Dus ik denk dat het vrijdag gaat worden. Moest het niet gelukt zijn, verwacht ik woensdag toch mijn :evil: .

Veel plezier dit weekend!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 6 december 2008, 14:19

Het administratief avondje heeft het uitgeklaard. Ik betaal (zelf!) per controle ongeveer 20 €. Dat is een bloedname, een echo, en een consultatie waar ik wel een deel van terugkrijg. Die consultatie is wat overdreven vind ik zenne. Ok, ze bekijken mijn dossier even bij elke controle (zeggen ze), maar om daar een volledige consultatie voor aan te rekenen...
De IUI zelf melken ze ook wel uit vind ik : ik betaal een echo, een capacitatie, een consultatie én een IUI. Samen "goed" voor 200 € (dus na aftrek van al hetgeen ik ervan terug krijg)! Als ik de capacitatie al betaald heb, en de consultatie, wat is de IUI dan nog?

Dus de eerste IUI kom ik aan ongeveer 300 €, de tweede IUI aan bijna 400 € (9 controles...). Na aftrek van alles wat ik terugkrijg hé. En zonder medicatie...

Ik snotter nog wat Janne maar voel me redelijk goed. Wachtmonster is nergens te bekennen. Ik mis em eigenlijk wel een beetje. Hij zou er toch al moeten zijn? Nee, in plaats daarvan ben ik al aan het stressen voor de PU van mijn eventuele volgende IVF, erg hé.

Positieve noot : ik heb daarstraks een ooievaar zien vliegen in de richting van mijn huis!!!! (denk dat het een reiger was maar soit, een grote vogel :wink: ). Dat valt mooi samen met een innesteling hé? Een teken, wie weet! :D

Houwen zo Janne, super! Jep, zonder de hormoontjes weten we tenminste wanneer de regels gaan komen hé. Ik verwacht de mijne volgende week maandag of dinsdagochtend. Dinsdag mag ik laten prikken, dus dan zou ik het al moeten weten. Tenzij de russen weer spelletjes gaan spelen natuurlijk.

Janne
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 oktober 2008, 17:17

Bericht door Janne » 7 december 2008, 7:52

Wauw een ooievaar... als dat geen teken is... :wink:

Ik ben blij dat je er toch nog een beetje hoop op hebt!
Ik duim in ieder geval voor je!

melika
Berichten: 522
Lid geworden op: 2 april 2008, 22:45

Bericht door melika » 16 december 2008, 17:05

onze eerste iui poging vorige maand hebben wij betaald

menopur spuitjes : 0 euro
follikelmeting : 20 euro
bloedafname : 13 euro
inseminatie : 30 euro ( 175 euromaar alleen consult wordt niet terugbetaald)
capacitatie weet ik nog niet , nog geen factuur gekregen
dus uiteindelijk valt het wel goed mee vind ik

wij beginnen vandaag met spuitjes voor onze tweede poging
en volgende week eerste fm

melika

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten