iui en baarmoederslijmvlies

IUI Forum
Plaats reactie
snolleke
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 augustus 2008, 11:16

iui en baarmoederslijmvlies

Bericht door snolleke » 30 oktober 2008, 15:27

Waar zal ik mijn verhaal beginnen?
Anderhalf jaar geleden besloten mijn man en ik dat het tijd werd om aan kindjes te beginnen. We trouwden eind mei en durfden dus niet te vroeg te stoppen met de pil. Ik moest maar eens van de eerste keer zwanger zijn! Een maand voor onze trouwdatum heb ik dan toch mijn laatste pil genomen. Ik had ergens gelezen dat je mocht rekenen op een dik half jaar vooraleer je zwanger bent. Dat vond ik ideaal. Dan zou ik in het voorjaar van 2008 bevallen.
Niet dus …
Na een 4-tal maanden had ik nog steeds geen maandstonden gekregen. Veel zwangerschapstesten, bloedcontroles en evenveel teleurstellingen later wist ik dat er iets niet in orde was en klopte ik aan bij de gynaecoloog. Zij stelde bij mij pco vast. Het was wel een klap, maar tegelijkertijd ook een opluchting. Ik wist nu wat er mis was, zou dit oplossen en zou dan wel snel zwanger worden.
Ik moest mbv Duphaston mijn regels laten doorkomen. De gyn schreef mij van dag 3 tem dag 7 één tabletje Clomid per dag voor. Op dag 12 moest ik dan voor een follikelmeting bij haar langskomen. Ik kreeg goed nieuws deze keer, want de follikel was mooi aan het groeien. 2 dagen later zou ik mijn eisprong wel krijgen, zei ze. Na 2 weken wachten groeide mijn hoop weer want ik had nog geen maandstonden. Na een bloedcontrole bij de huisarts bleek dat ik wel een eisprong gehad had, niet zwanger was en dat maandstonden in aantocht waren. Ik had blijkbaar een latere eisprong gehad dan de gyn voorspeld had. Aangezien ik als gevolg van de Clomid een schimmelinfectie had opgelopen, hadden wij onze seksuele activiteiten beperkt tot de tijdstippen die de gyn ons had aangeraden.
De volgende maand begon ik weer met 1 tablet Clomid. Na 12 dagen weer op controle, maar geen follikelgroei. Nog maar eens 5 dagen 2 tabletten dan en de week nadien terug op controle komen. Follikel was nu wel in actie geschoten. Voor alle zekerheid moest ik 2 dagen later pregnyl laten zetten. Toch mislukte ook deze poging.
De volgende keer mocht ik direct starten met 2 tabletten. Ik reageerde goed: een mooie follikel, 2 dagen later Pregnyl … 14 dagen later maandstonden!
Op naar poging 4! Ik begon weer met 2 tabletten, maar mijn eierstokken deden deze keer niets. Ik was de wanhoop nabij. De gyn zei me dat we nog 1 maal de dosis konden verhogen. Dus nam ik de 5 daaropvolgende dagen 3 tabletten. Ik was misselijk, draaierig en kreeg enorme opvliegers, maar mijn eitje groeide! Ik kreeg weer Pregnyl en moest wachten. 2 lange weken later, kwamen de maandstonden door.
De gyn besloot toen om mijn eileiders te controleren op doorgankelijkheid en het sperma van mijn man te controleren. Het was toen de kerstperiode en we gingen die maand skiën. Het was dus een goede rustmaand. Alle resultaten van de onderzoeken waren in orde: mijn eileiders waren open en mijn man zijn sperma was van topkwaliteit. Geen reden dus tot paniek.
We begonnen het nieuwe jaar met goede moed. We hadden toen 4 pogingen, maar alles verliep zeer moeizaam. Follikels rijpten niet zoals het hoorde en ik verloor de moed. Tot overmaat van ramp werd een bevriend koppel in die periode zwanger. Ik beleefde echt een zwarte periode. In april onderging ik een kijkoperatie om te zien of ik geen endometriose had en of de baarmoeder in orde was. Ook hier bleek alles in orde te zijn.
De gyn raadde ons aan om over te schakelen op iui. Eigenlijk hadden we dat allemaal niet nodig. Het was gewoon een kwestie van mijn eisprong op gang te brengen, maar omdat we toch al bijna een jaar aan het behandelen waren, vond ze toch dat we maar beter een stap verder konden gaan. Ik begon dus weer braafjes Clomid te nemen.
Onze eerste poging na de operatie is niet kunnen doorgaan: ik had te vroeg een eisprong gehad! De aanloop naar onze tweede poging verliep alweer moeizaam owv trage reactie op Clomid. Toen de uiteindelijke inseminatie moest doorgaan, hadden wij een weekendje aan zee gepland.
De derde keer konden we dan eindelijk voor onze eerste iui gaan. De eisprong viel juist in een weekend en ik moest bij de gyn van wacht. Dat viel echt niet mee. Ik was een jonge vrouw gewend, en moest nu bij een oude man gaan. Vooral mijn man kon zich niet vinden in zijn aanpak. Voor hem was de ingreep emotioneel zwaar, maar we beten toch door.
Ook onze tweede inseminatie viel in een weekend, weer bij dokter van wacht, weer bij diezelfde man. Mijn ventje weigerde en daarom hebben we de iui een dag eerder laten doorgaan bij mijn eigen vertrouwde gyn. Ook deze poging mislukte.
Het is ondertussen oktober en deze mislukte poging valt mij zwaarder dan verwacht. Ik weet juist op mijn verjaardag dat de bloedtest negatief is en dat weekend kom ik ook te weten dat maar liefst 4 mensen uit mijn omgeving zwanger zijn. Ik zet toch door en neem mijn Clomidjes, ondertussen weer 2 per dag. Ik ga op woensdag op controle en heb 2 follikels: eentje van 11,9 en eentje van 12,7 mm. De gyn wil me vrijdag terug zien om te zien of de follikels goed gegroeid zijn, maar het blijkt dat mijn twee follikeltjes niet meer te zien zijn en baarmoederslijmvlies is aan het afnemen. Ik ben de wanhoop nabij. Ik voel me echt doodongelukkig. Ik moet bloed laten nemen om te zien of ik een eisprong gehad heb. 2 uur later mag ik voor het resultaat bellen. Ik bel, maar vraag of de gyn die avond voor mij nog tijd wil vrijmaken om te overleggen wat er moet gebeuren. Dit kan ik niet langer aan.
De gyn neemt die avond rustig de tijd om ons uit te leggen dat ik geen eisprong heb gehad, maar waarschijnlijk niet goed reageerde op de Clomid. Ze stelt voor om nog 1 keer de dosis te verhogen naar 3 tabletten en de week nadien terug te komen. Als deze poging niet zou lukken, schakel ik volgende maand over op een hrf pompje. Daarop reageert men meestal beter op dan op Clomid volgens de gyn. Na een week ga ik terug op controle en ik blijk een eitje te hebben van 19,5 mm groot. Ik krijg ook onmiddellijk mijn Pregnyl en moet 2 dagen later voor inseminatie komen. Op zaterdag … bij de dokter van wacht! We zien dit echt niet zitten. Mijn gyn heeft me dan haar gsm-nummer gegeven, zodat ik zaterdag kon bellen als ik op het labo vertrok. Dan kon ik toch bij haar komen. Zalig!
En nu zit ik dus in die 2 wachtweken. Normaal mag ik op 10/11 voor een bloedcontrole, maar omdat de dokter dan verlof heeft, kan ik pas woensdag 12/11 gaan.
Ik heb dit weekend plat gelegen. Naar ’t schijnt, is dat niet nodig, maar je weet maar nooit!
Maandag ben ik terug gaan sporten, maar had een hele hoge hartslag. Heeft dit te maken met de Pregnyl, met mijn eisprong of is het een eerste teken van …? Ik durf er niet aan denken. Het maakt me echt gek.
Ik heb dus al wel een hele weg afgelegd, maar heb toch nog veel vragen.
Weet er iemand van jullie hoe dik je baarmoederslijmvlies moet zijn om een goede innesteling te hebben?
Waar zou die hoge hartslag vandaan komen?
Wat zijn de bijwerkingen van de Utrogestan?
Vanaf wanneer kan je de eerste zwangerschapstekenen voelen?

Dankjewel om mijn verhaal te lezen. Het deed echt deugd om het eens van me af te schrijven. Hopelijk is het ook voor anderen een steun dat je weet dat er nog zijn waarvoor zwanger worden geen vanzelfsprekendheid is.

AW
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 september 2008, 20:08

Bericht door AW » 30 oktober 2008, 16:54

Hoi,

Je verhaal klinkt me zeer bekend in de oren. Bij mij hebben ze een jaar geleden ook pco vastgesteld na maanden aan een stuk geen menstruatie gehad te hebben.
Ben op 1 april 2008 aan hormoonbehandeling met clomid begonnen. Eerst 1 per dag maar daar was geen reactie. Nadien 2 per dag en daar reageerde ik zeer goed op. Ik had altijd een mooie follikel en kreeg dan pregnyl.
4 cyclussen is het goed gegaan maar zonder resultaat. De laatste 2 cyclussen is er vanalles misgelopen. 1 keer zijn de follikels ook gewoon verdwenen en 1 keer zijn de regels na de pregnylspuit niet doorgekomen maar toch was ik niet zwanger. Die periode werd ik heen en weer geslingerd tussen hoop en wanhoop. Uiteindelijk zijnw we toen overgegaan naar kijkoperatie maar ook daar bleek alles ok te zijn. Op 5 november moet ik terug naar gynaecoloog als controle en dan zal hij me een andere behandeling voorschrijven denk ik! Ik ben eens benieuwd...
Bn het wachten ok beu aan het worden, wordt me soms allemaal te veel maar we bijten door.
Ik heb ook veel last van stress en dat zal de vruchtbaarheid ook geen goed doen. Op je vragen kan ik niet echt antwoorden. Ik heb ook vak het gevoel dat mn hart sneller slaat maar das puur van de zenuwen en de stress bij mij.
Misschien kan het bij jou ook van de hoge dosis clomid zijn? Ik vind 3 pilletjes per dag toch veel precies. Ik heb al veel last van 2 pilletjes per dag.
Ik hoop voor jou dat alles snel in orde komt want op den duur begint het toch zwaar door te wegen hé...
Veel succes!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 31 oktober 2008, 8:08

Hey Snolleke,

Een heel verhaal heb je daar al, kheb elke letter ervan gelezen en ik voel met je mee.

Over de dikten van het baarmoederslijmvlies zijn al veel pagina's volgeschreven, hetgeen ik ervan samengevat heb is dat 5 mm een minimum is, rond 7-8 mm zit je prima. Maar ze kijken ook naar de opbouw, bij m'n laatste IUI heb ik te horen gekregen dat het baarmoederslijmvlies "mooi driedelig" was. Blijkbaar moeten er laagjes inzitten ofzo ook, heb dit nog niet verder uitgezocht.
De hoge hartslag geen idee. Misschien gewoon dat je te vermoeid bent of wat verzwakt (je zou voor minder van al die pillen die stress he). Als ik ga lopen tijdens m'n wachtweken is het ook van dat. Veel sneller buiten adem. Ik zie dat gewoon als een teken van mijn lichaam dat ik het rustig aan moet doen (om welke reden dan ook...).

Bijwerkingen Utrogestan : simpel, alles wat je zou verwachten bij een beginnende zwangerschap, ellendig he.

Zwangerschaptekenen : laat dat varen zo snel je kan meid. Er bestaan geen duidelijke zwangerschapstekenen. Alles wat je voelt, kan ook van de hormonen zijn. Tis erg moeilijk je er niet op te fixeren, ik voel ook altijd vanalles als m'n "d-day" dichterbij komt, maar tot nu toe wilde het nooit iets zeggen... :?

Ik moet voor de bloedcontrole op 13/11, Janne hier van het forum verwacht haar regels op 10/11, Bokje is wat vroeger, 3/11 ... Volk genoeg om samen af te tellen als je het moeilijk hebt!

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 31 oktober 2008, 15:32

Snolletje,

Voor mij zooo herkenbaar je verhaal:
Na stoppen met pil, ook blijven wachten op die maandstonden, ook PCO vastgesteld, ook aan de clomid begonnen...... een hele lijdensweg afgelegd. Een kijkoperatie volgde maar het enige verschil: wij zijn niet naar IUI overgeschakeld.
Na de Clomid hadden wij Menopur geprobeerd, ook hier had ik geen reactie: geen eisprong, of te late eisprong, en geen bevruchting...
Wij zagen die 6x IUI echt niet meer zitten en zijn onmiddellijk met IVF mogen beginnen.
van dat hrf pompje heb ik zelf nog niets gehoord, maar misschien is het een nieuwe techniek waarbij al goede resultaten geboekt zijn?
De IVF is ook geen lachertje, maar geeft ons meer stabiliteit en vertrouwen dan de IUI.
Jammer genoeg heb ik nog geen geluk gehad met mijn behandeling. Binnenkort mag ik voor de 4e keer een embryo laten terugplaatsen.
Ook in mijn omgeving worden mensen zwanger (gewenst en ongewenst), maar ik kan daar al afstand van nemen.
Het leven gaat voort. We worden elke dag gezond wakker, ik heb een liefhebbende partner, een lieve familie, en ik geniet ondertussen zo veel mogelijk van het leven.
Natuurlijk wordt er ook gemopperd (zie moppertopic op deze site). En zoals ik al eens zei op deze site: je zit op een draaimolen waar je nog moeilijk vanaf kan springen.
Voor velen eindigt deze draaimolen met een cadeau, sommigen springen er af met lege handen.
Weet dat je niet alleen bent met je probleem en dat je altijd hier je verhaal kwijt kan!
Veel succes gewenst!!!

Sterretje
http://sterretjesooievaar.skynetblogs.be/

Danone
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 juli 2008, 13:13

Bericht door Danone » 31 oktober 2008, 15:33

Ik 5/11 dus ook mee aftellen, is de voorlaatse rond!
En nog maar de 2de ronde met eisprong langs links en het rare is dat als het langs links is, ik dan van de pregnyl heel veel bijwerking heb! Als het langs rechts is heb ik niets,.... raar he!

Maar ik tel mee af! en duim voor jullie allemaal!!!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 31 oktober 2008, 16:31

We verschieten van niks meer. :D Ik ben benieuwd wat het bij mij zou geven links. Mijn eitjes zitten altijd rechts, die linkse doet niks dan slapen. Dat steekt daar ook nooit of niks, dus ja. Weinig activiteit zeker?

Katy
Berichten: 263
Lid geworden op: 5 februari 2007, 13:25

Bericht door Katy » 31 oktober 2008, 17:44

Gek, dat ik dit hier nu lees. Ik heb ook altijd alleen maar follikels rechts en nooit links. Ik heb dat al eens aan de dokter gevraagd, wat daarvan de reden is, maar kreeg hierop geen afdoend antwoord.
De wetenschap zal nog niet zover staan, zeker.

groetjes

katy

Danone
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 juli 2008, 13:13

Bericht door Danone » 31 oktober 2008, 20:11

Ja heel raar, dit is onze 5de poging en nog maar de 2de keer links!!!!!!

Miss omdat ik rechtshandig ben? :-))

snolleke
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 augustus 2008, 11:16

Bericht door snolleke » 1 november 2008, 8:32

Bij mij ook elke keer follikels langs rechts. Linkereierstok doet niets, maar is volgens de gynaecoloog geen probleem. Je kan trouwens perfect zwanger worden met maar 1 eierstok. De ene neemt de functie van de andere dan over.
Het is ook niet zo dat de linker- en rechterkant elkaar afwisselen. Ik dacht in het begin dat dat wel zo was.
Groetjes

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 2 november 2008, 7:29

Hihi, déjà vu. :) Ik heb constitutioneel eczeem (gelukkig met eczeemvrije perioden waar ik nu lekker inzit), en op een eczeemforum hebben we toen ook zo'n gelijkaardige discussie gehad. Hoewel eczeem in principe een "symmetrische" ziekte is, zijn er toch veel mensen die ervaren dat het aan de ene kant van hun lichaam erger is dan aan de andere kant. Bij mij is het ook altijd het ergst rechts, dan komt overeen met die eierstok.

En nee, ik ben linkshandig. :D

Mijn linkse eierstok toont altijd wel follikeltjes in het begin, maar echt rijp worden ze niet. Enerzijds zit ik nog maar aan poging twee, maar anderzijds herken ik de gezwollen buiken (meer rechts) en steken rechts heel erg van mijn natuurlijke cycli.

Time will tell. 8)

Danone
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 juli 2008, 13:13

Bericht door Danone » 3 november 2008, 11:38

Ik moest normaal woensdag mijn ms krijgen, maar ze hebben zich nu al aangekondigd, nog een paar uur en ronde 5 zit er op! Zucht!

Effe balen vandaag! DEDOEME!!!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 3 november 2008, 12:47

GVD Danone... Op zo'n momenten wil je alleen nog maar de volgende poging rap erdoor jagen zodat je naar IVF kan hé?

Dikke knuffels meid, smijt het er maar eens goed uit!

Danone
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 juli 2008, 13:13

Bericht door Danone » 3 november 2008, 19:56

Ik heb ne goeie vettige frit gegeten en goed gaan shoppen!!! Voel me al wat beter! maar toch,...

We moeten vooruit blijven kijken he!!!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 3 november 2008, 20:06

Goed zo Danone! Maar toch, ja, het blijft altijd wel ergens "knagen" hé, hoe goed we er ook mee omgaan...

We moeten zeker vooruit blijven kijken, anders gaat het pas echt mis, en dat laten we niet gebeuren!

Nog één keertje, en als het dan niet lukt, nieuwe kansen!

Positieve vibes van hieruit naar iedereen die ze nodig heeft, ik kan er best wat missen vandaag. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten