In januari eerste IUI

IUI Forum
sandra24
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 september 2008, 13:38

In januari eerste IUI

Bericht door sandra24 » 26 december 2008, 12:24

Hallo,

Ik ben Sandra en ben nu een jaar bezig om zwanger te worden. Sinds mei-juni weet ik dat ik PCO heb (Polycystisch Ovarium Syndroom) en neem ik Clomid en sinds kort moet ik ook Pregnyl spuiten.
Er is ook 2x een postcoïtustest gebeurd en bleek dat het sperma van mijn vriend ook niet optimaal is (ze waren allemaal al dood), dus in januari beginnen we met inseminatie.

Hier heb ik wel wat vragen bij:
- Hoeveel kost dit precies (+ hoeveel wordt er terugbetaald? Ik ben bij Bond Moyson)?
- Hoeveel keer wordt dit geprobeerd?
- Doet dit pijn of hoe voelt dit?
- Hoe lang duurt dat eigenlijk?
- Moet mijn vriend die dag sperma aanmaken en wordt dat dan meteen ingespoten?
- Ik woon in Ieper, zijn er hier nog mensen die dit hebben laten doen in het Jan Yperman ziekenhuis?
- En vooral: zijn er al veel mensen met dezelfde problemen als ons hierdoor zwanger geworden?

Ik heb zoveel vragen hierrond... Hopelijk kunnen jullie me wat helpen! :D
Ik wens jullie alvast prettige feestdagen en een vruchtbaar, gezond, gezellig en gelukkig 2009!

Veel liefs,
Sandra

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 26 december 2008, 14:17

Hoi Sandra, welkom!

Ik heb drie IUI's gehad, zal proberen op je vraagjes te antwoorden. Eerst vraagje van mezelf, hebben jullie ook geen gewone spermatesten gehad, of enkel een postcoïtustest?

Kostprijs : we hebben daar ergens een topicje voor hier, kijk daar eens. Daar ga je de meeste info vinden van verschillende personen.

Hoeveel keer : hangt van de diagnose en de gyne af. Varieert tussen drie en zes keer.

Pijn? Ze moeten door je baarmoederhals. Meestal doet dit geen pijn, het voelt een beetje vreemd. Als ze om de een of andere reden niet of moeilijk door je baarmoederhals geraken, kan het wel pijn doen. Heb ik twee keer gehad en dan geraakte ze nog niet naar binnen. De derde keer had ik een meer ervaren gyne en toen ging het zonder problemen. Als je pijn hebt, dan is het zoals menstruatiekrampen. Kan effe heftig zijn, maar het duurt dus nooit lang. Na de IUI's had ik ook altijd wat krampjes, maar dat was meer een goeie aanleiding om in de zetel wat te liggen rusten... :wink: Kvind het wel zeker de eerste keer een goed idee om er een dagje "vrij" voor te voorzien. Je gaat waarschijnlijk wat zenuwachtig zijn en dan is het fijn dat je wat kan bekomen, als je daar behoefte aan hebt. Sommigen gaan ook gewoon liever meteen terug aan het werk. Mijn gyne schrijft standaard 1 dag ziekteverlof, maar dat is dus zeker niet verplicht. Doe waar je je het beste bij voelt.

Hoe lang? Speculum zetten, baarmoederhals ontsmetten, kathedertje erin, sperma erin, klaar. Zonder problemen is dat op 5, 10 minuutjes gepiept. In sommige klinieken mag je nog een half uurtje blijven liggen, maar dat moet niet.

Vers sperma is idd het beste. Bij ons was het altijd 's ochtends sperma maken, en in de namiddag IUI.

Slaagkansen zijn niet zo hoog als bij IVF. De meest optimistische cijfers zijn 15-20% per keer, met een goede eisprong en goed sperma. Als er aan een van de twee iets scheelt, dalen je kansen, spijtig genoeg... Ongetwijfeld zijn er mensen die hiermee zwanger worden, maar zoals de cijfertjes aangeven, helaas meer mensen niet dan wel. Maar het is niet echt invasief, dus je moet het gewoon proberen, tis een hele goeie eerste (?) stap!

Heel veel succes en vraag maar alles wat je wil weten!

melika
Berichten: 522
Lid geworden op: 2 april 2008, 22:45

Bericht door melika » 26 december 2008, 14:39

Hallo Sandra,

Ik heb morgen mijn tweede inseminatie
Veel kan ik je niet vertellen maar zal vertellen wat ik weet.

- Bij ons kostte alles samen ongeveer 200 euro
( 30 euro fm , 174 euro inseminatie, pregnyl weet ik niet juist meer ) inseminatie wordt bij ons bijna volledig terugbetaald en ook de menopur wordt betaald door het ziekenfonds als je een aanvraag ingediend hebt

-het aantal keer hangt inderdaad af van diagnose en gyn , bij ons kan je na 4 keer overstappen naar ivf maar dat wordt dan niet terugbetaald , enkel als je 3 jaar bezig bent , na 6 keer iui wordt het zowiezo ivf en wordt dan terugbetaald

-doet niet echt pijn alleen een vervelend gevoel , beetje zoals gynecologisch onderzoek

-een spermastaal moet binnen het uur na aanmaak in het labo zijn , daar wordt er capacitiatie gedaan ( de beste en sterkste celletjes worden eruitgehaald)
dat duurt ongeveer een uur en dan moet je met het staal naar de gyn , bij ons is dit toch zo

-afhankelijk van de duurtijd van de capacitatie en hoelang je bij de gyn moet wachten is dat toch een paar uurtjes , ik ben steeds nadien gaan werken maar je kan daarna ook nog wat rusten alhoewel dat niet echt moet

- wij doen dat in sint niklaas dus geen ervaring in ieper

- als je hier eens verderleest op de site zal je zeker positieve verhalen lezen
soms wel confronterend maar toch opbeurend dat het wel kan lukken hé

heel veel succes met de iui !!!!

sandra24
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 september 2008, 13:38

Bericht door sandra24 » 27 december 2008, 11:12

Dank je wel voor jullie reacties meiden!
Weet nu al beetje meer wat me te wachten staat! :)

@Loeki: We hebben ook nog een spermaonderzoek gehad bij mijn vriend. Die was redelijk: weinig zaadcellen, meer prostaatvocht. Volgende week volgt er weer een spermaonderzoek bij mijn vriend om te kijken of dit niet toevallig was.

Ik hou jullie zeker op de hoogte en lees het forum hierover ook nog even door!

Jullie ook veel succes meiden en hopelijk wordt 2009 een vruchtbaar jaar voor ons!!!!!!!! :wink:

Veel liefs,
Sandra

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 27 december 2008, 13:18

De eerste keer is altijd extra spannend he Sandra!

Als ze met 5 miljoen zijn in het hele staal na capacitatie, zijn je kansen met IUI optimaal! Meer moet dat niet zijn. Minder kan ook hoor, pas vanaf minder dan 1 miljoen kan je meteen IVF overwegen.

Succes en tot "hoors". :D

ilthie
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 september 2008, 20:48

Bericht door ilthie » 27 december 2008, 14:40

Hallo Sandra,

Ik heb net mijn 2e IUI in Ieper in Jan yperrmanziekenhuis achter de rug.
Zonder resultaat (denk ik). Morgen moet ik test doen, maar voel al enkele ongemakken van opkomende "rode russen", dus ....
Ik kan me voorstellen dat je met veel vragen zit, maar het valt allemaal wel mee hoor.
Het jammere aan Ieper is dat er eigenlijk geen echte begeleiding is zoals bij de fertiliteitscentra waardoor je met allerlei vragen zit. Als je er niets vraagt of zelf niet verder informeert, weet je niet veel.
Je zal wel al weten dat de staaltjes tussen 8u en 10u 's morgens binnen moeten. Dan moet je 2 uur rekenen voordat die klaar zijn en dan mag je die ophalen en ermee naar de gyn gaan. Mijn gyn neemt me tussen zijn afspraken door en in 10 minuten is het gebeurd. Het is inderdaad geen aangenaam gevoel, maar het doet geen pijn, dus zo erg is het niet :-)
Eén ding is heel ambetant : op zondag is het labo niet open en kan er dus geen inseminatie plaatsvinden...(wat bij mij de eerste keer bijna het geval was)
Je leest hier of op de blogs dat men op de 10e dag bloedafname moet laten doen en dat het zh dan in de namiddag opbelt om te laten weten hoe laat en welk hormoon men moet inspuiten. Dit is dus niet zo in Ieper.... Waarom weet ik niet en zal dit zeker eens vragen aan gyn. Mocht jij het weten,...
Wat de prijs betreft : ik moet de 10e dag naar gyn en dan nog eens om te zien of IUI kan doorgaan, dit is telkens rond de 50 euro waarvan je het normale tarief van terugkrijgt. De dag van de inseminatie betaal ik het labo en de inseminatie samen aan de gyn en dat is 185 euro. Hiervan krijg ik 173 euro terug. (is wel CM maar zal wel ongeveer zelfde zijn).
De Medipur (6 behandelingen) heb ik via de adviserend geneesheer moeten aanvragen en heb daar tot nu toe nog niets voor moeten betalen. De pregnyl en clomid is niet veel maar weet niet meer hoeveel.

Ik hoop dat ik je wat verder heb geholpen.

Misschien komen we elkaar in 2009 met een dikke buik tegen in het ziekenhuis :D
We blijven hopen

Groetjes,

Ilthie

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 28 december 2008, 11:02

Dat bellen om te spuiten gaat waarschijnlijk over Pregnyl. Dat is een hormoon dat je follikel de boodschap geeft dat het tijd is voor de eisprong. In principe geeft je lichaam dat signaal zelf.
Bij IVF moeten ze dat met een spuit doen, bij IUI hoeft dat niet per se, maar het gebeurt. Ik moest bij mijn IUIs geen Pregnyl spuiten, maar werd toen ook behandeld bij een gyn.

Met Pregnyl is er één ding, het is zwangerschapshormoon. Als je de dag zelf een thuistest voor zwangerschap zou doen, is die altijd positief. Ook een aantal dagen nadieen is dat nog zo. Het is maar een weet. 2 weken later, op het moment dat ze een bloedtest doen (bij IVF) is dat al weg uit je lichaam.

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 28 december 2008, 11:13

Pregnyl dient ook om de eitjes verder te laten uitrijpen. Ik heb al pregnyl moeten zetten bij IUI in natuurlijke cyclus terwijl mijn hormoonwaarden al aangaven dat ik zelf al een eisprong begonnen was.

sandra24
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 september 2008, 13:38

Bericht door sandra24 » 28 december 2008, 12:49

Ja is inderdaad allemaal heel spannend! Stiekem hoop ik eigenlijk dat het niet nodig zal zijn en dat ik nu al zwanger ben (vrijdag zouden mijn duivels moeten komen... Het worden dus spannende nieuwjaarsdagen!).

@ilthie: Dank je wel voor de uitleg!
Mag ik vragen wie jouw gyn is? Van mij is het Dr Quintelier. Gebeurt de inseminatie dan in het ziekenhuis zelf of kan dat ook bij hem thuis (mss domme vraag?)?
En ja, ik kan me wel voorstellen dat fertileitscentra heel wat meegaander zijn in dit soort dingen. Heb ik ook al ondervonden. Alles is gewoon zo mechanisch, zonder uitleg en zo. En ze vragen niet naar je gevoelens of zo. Dat ondervind ik toch bij mijn gyn en tijdens bepaalde onderzoeken die ik al heb moeten doen.
Eigenlijk krijg je best nog veel terugbetaald dan, is ook wel goed.

Ik hoop in ieder geval dat we elkaar inderdaad mogen tegenkomen met een dikke buik!!!!!!
Dat hoop ik ook voor alle andere meiden onder ons!

Veel liefs,
Sandra

ilthie
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 september 2008, 20:48

Bericht door ilthie » 28 december 2008, 13:49

Ik heb al pregnyl moeten zetten voordat ik met IUI gestart was en nu de twee IUI's ook al.
In de week dat ik 3 maal naar de dokter moet, zegt hij dan wanneer ik die moet zetten, maar dit zonder bloedafname of zo...

@sandra24 Mijn dokter is dr Degryse.Bij mij is de inseminatie twee keer bij de dr thuis gebeurd, maar dit enkel omdat hij dan consultaties thuis had.
Als ik vragen over iets heb, schrijf ik dit op een briefje zodat ik het niet vergeet te vragen want soms moet het zo vlug gaan dat als je buiten komt dan denk van dat heb ik vergete te vragen en dit....

Ik zit eigenlijk met een vraagje.
Gisteren moest ik de russen op bezoek hebben.
Ik heb alle symptomen vooral nogal veel pijn in mijn onderbuik, maar ze komen er niet door...
Normaal ben ik regelmatig. Zou dit door de hormonen kunnen komen?

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 29 december 2008, 0:16

@ilthie: neem je Utrogestan? Want die kunnen de regels uitstellen.

Liefs,

Bokje

ilthie
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 september 2008, 20:48

Bericht door ilthie » 29 december 2008, 13:34

Neen, eerste week clomid en dan week voor inseminatie pregnyl en twee keer medipur
Ze zijn vanmorgen doorgekomen :-( dus morgen terug met clomid beginnen hé
Zal volgende week toch eens vragen aan dokter want dat heb ik toch nog niet gehad.

Groetjes,

Ilthie

Janne
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 oktober 2008, 17:17

Bericht door Janne » 29 december 2008, 14:28

Ithie

spijtig dat je tweede poging niet gelukt is! Dikke knuf!

Wat is medipur eigenlijk? Wanneer moet je dit inspuiten/innemen?

ilthie
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 september 2008, 20:48

Bericht door ilthie » 29 december 2008, 21:57

sorry het is menopur :oops:
Dit moet ik twee keer laten inspuiten voor de inseminatie. Twee dagen ervoor en ongeveer vier dagen ervoor. Ik moet eigenlijk bij gyn gaan om te horen wanneer ik die juist moet laten inspuiten.

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 30 december 2008, 10:43

Je kan dat ook zelf leren inspuiten. Het is met hele fijne naaldjes en moet gewoon onderhuids, heel simpel. Dat is de eerste keren wat eng, maar als je het eenmaal kan ben je van niemand afhankelijk.

Veel succes!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten