pff...de 2jaar voorbij...

IUI Forum
missy
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 november 2007, 22:43

pff...de 2jaar voorbij...

Bericht door missy » 30 november 2007, 23:11

hallo iedereen,
heb al veel gelezen op de forum en heb er al veel steun door gekregen.
ik en mijn man zijn sinds november 2005 aan't proberen om ook zo'n wondertje op de wereld te zetten maar het wil maar niet lukken!

na 1jaar hebben we ons laten onderzoeken maar alles leek normaal.
dus zei de dokter dat we misschien beter nog wat verder proberen.

8maand later...nog altijd niets!
toen stelde de dokter voor om te beginnen met IUI.
eindelijk kwam er schot in de zaak. dacht ik...
de eerste keer verliep alles ok, clomid genomen en die deed goed zijn werk dus de inseminatie kon doorgaan. maar toch kwamen die verdomde regels door.
maarja...gewoon opnieuw beginnen zeker!
dus terug clomid genomen maar bij het bezoek aan de dokter 'dag 12' zag ze dat mijn eierstok overgestimuleerd was. een cyste van 6cm op 4cm!
toen besliste ze dat ik terug de pil moest nemen en bij het begin van mijn regels moest ik terug op onderzoek om te zien of mijn cyste weg was.
NIET dus... cyste was nog 3cm op 4cm.
dus nog een maand de pil!

zo zijn we dus aan december 2007 gekomen!
moet nu nog 4pillen nemen, terug wachten op mijn regels en dan terug op onderzoek.
ik hoop echt dat mijn cyste weg is en dat ik eindelijk nog eens IUI kan proberen, want ik begin echt de hoop te verliezen!
allé we zijn 2gezonde mensen en toch wil het niet lukken. ik snap het niet! wat hebben we in godsnaam misdaan!!!

groetjes aan iedereen xxx

Anneleen
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 juni 2007, 22:52

Bericht door Anneleen » 1 december 2007, 22:25

hey Missy,

Lastig hé, zeker als je er zo over nadenkt. 2 jaar dat je er zoveel voor doet, zoveel mee bezig bent ...
Voor ons zijn er ondertussen ook 2 jaar voorbij.
In augustus 2005 bleek ik zwanger te zijn . Jammer genoeg liep het na de 11de week fout, miskraam.
Sindsdien wil het niet meer lukken. In januari 2007 zijn we begonnen met IUI. Maar na 7 pogingen niks. Dus overgestapt op IVF. De eerste (verse)poging, alsook de cryo zijn mislukt. :cry:
Nu ben ik even terug aan de pil omdat we 't moe waren om ons leven te laten leiden door 'de cyclus' en telkens weer de teleurstelling bij de regels te moeten verwerken .
Hopelijk hebben we tegen januari 2008 opnieuw wat energie om aan een nieuwe poging te beginnen.

Die cyste, ik kan me voorstellen dat dat heel frustrerend voor jullie is. Je moet al zo vaak wachten en dan dat nog eens. :evil:
Hopelijk krijg je bij 't volgende onderzoek toch wat beter nieuws.

Groetjes,

Anneleen

JD
Berichten: 1468
Lid geworden op: 9 mei 2007, 16:04

Bericht door JD » 2 december 2007, 19:04

Hey missy,

Ik herken me volledig in jullie verhaal. Wij zijn ook net 2 jaar bezig en ik heb ook regelmatig met cystes te maken.

Het enige verschil met jullie is dat wij niet zo lang hebben moeten wachten om in de medische mallemolen te stappen. Ik was na 2 maand stoppen met de pil nog niet ongesteld en ben dus direct naar mijn gynaecologe gegaan en zij doet ook fertiliteit. Ik ben dus bijna direct kunnen starten met Clomid (maar nog zonder IUI). Wegens tegenvallende resultaten overgeschakeld op Menopur (ook nog zonder IUI), wat ook niet echt vlot ging. Tussendoor nog een paar keer aan de pil gemoeten omwille van cystes en uiteindelijk geopereerd op een cyste te verwijderen die nog niet volledig weg was na drie maand wachten (oorspronkelijk was die 10cm).

Na die ingreep (waarbij ze ook een ovariële drilling hebben gedaan) hebben we het nog eens geprobeerd met Menopur maar die cyclus hebben we van pure miserie moeten afbreken. Een paar maand later zijn we dan begonnen met een combinatie van Clomid en Menopur gecombineerd met IUI. Dit is drie keer redelijk vlot gegaan (met uitzondering van een wachtperiode van 6weken omwille van nieuwe cystes), maar de vierde poging die we nu bezig zijn loopt weer niet vlot. Al van bij het begin van de cyclus zaten er twee kleinere cystes van 2cm, maar zolang ze kleiner zijn dan 3cm is dat normaal geen probleem. Maar bij mij verstoren ze blijkbaar toch de cyclus, dus waarschijnlijk volgt er een nieuwe laparoscopie om ze te verwijderen.

Ik begrijp dus zeker je frustratie! Het enige wat we willen is maandelijks een eerlijke kans krijgen en dan worden we verplicht om telkens weer te wachten... vreselijk frustrerend.

Ik wens je alvast veel succes en hoop dat je cyste volledig weg mag zijn zodat je een nieuwe kans krijgt.

missy
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 november 2007, 22:43

Bericht door missy » 2 december 2007, 20:04

dag anneleen,
bedankt voor je berichtje.
ik kan goed begrijpen dat je na 7pogingen het allemaal eens wil vergeten (in de mate dat dat mogelijk is)!
want op den duur wordt je er lichtgeraakt van hé.
wat helemaal niet goed is voor je relatie.
ik heb ook zo iets van... ik wil er heel veel voor doen maar laat het zeker niet het belangrijkste in mijn leven worden en laat er zeker mijn relatie niet door stuk gaan, want ik vind door al de tegenslagen dat je nu des te meer weet wat je aan elkaar hebt!

geniet nu maar heel goed van kerst en nieuwjaar en hopelijk zijn jullie batterijtjes dan terug opgeladen om een nieuwe start te nemen met hopelijk wat meer geluk!

vele groetjes missy

missy
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 november 2007, 22:43

Bericht door missy » 2 december 2007, 20:26

dag JD,

bedankt voor je berichtje.
amaj jullie weten ook al wat het is om die verloren maanden te zien voorbij gaan!
ik hoop wel dat ik mag gespaart blijven van een operatie want daar heb ik echt schrik van...stel dat er iets misloopt!
dit is misschien een domme vraag maar wat is een ovariële drilling was dat ook om die cyste weg te krijgen?

ik vraag me nog iets af, die cyste die we krijgen dat komt waarschijnlijk door die clomid pillen, maar als ze nu weg is en ik begin weer met clomid dan kan het zijn dat ik direkt terug met het zelfde probleem zit! of word je dan meer en vlugger gecontroleerd?

vele goetjes en hopelijk hebben jullie de volgende keer ook wat meer geluk

JD
Berichten: 1468
Lid geworden op: 9 mei 2007, 16:04

Bericht door JD » 2 december 2007, 21:22

Missy,

'Operatie' klinkt misschien zwaar, maar eigenlijk gaat het om een kijkoperatie, dwz dat je maar drie kleine sneetjes van een cm hebt, wat het herstel natuurlijk minder zwaar maakt, maar het is en blijft natuurlijk een ingreep onder volledige verdoving. Ondertussen kijken ze wel of er geen verklevingen zijn en of de eileiders doorgankelijk zijn.

Een ovariële drilling doen ze bij patiënten met PCO, deze hebben heel veel kleine follikels klaarzitten in de eierstokken en deze worden 'weggebrand' tijdens de kijkoperatie omdat ze de hormoonhuishouding in de war kunnen sturen. Het wegbranden van die follikels resulteert soms in een spontane, normale cyclus of vergemakkelijkt het stimuleren met Clomid of Menopur. De cyste wordt gewoon 'weggesneden'.

Wat die cystes doet ontstaan weet ik ook niet precies en mijn gynaeco's hebben ook nog niet echt een bevredigend antwoord kunnen geven. Wat ik ervan heb begrepen is dat na de eisprong het 'jasje' van de follikel nog wat achterblijft en normaal verdwijnt naarmate de cyclus vordert. Bij bepaalde vrouwen blijft het echter zitten en vult het met vocht en zo krijg je dus een cyste. Je zou meer kans hebben op cystes als er meerdere follikels gegroeid zijn tijdens je cyclus.
Omdat ik zo rap cystes krijg mag ik niet met Clomid starten vooraleer ik op controle ben geweest. Zijn de cystes groter dan 3cm dan mag ik niet starten, anders wel. Ik wordt dus vroeger gecontroleerd, maar ze kunnen niet veel doen als die cystes er zijn: wachten al dan niet in combinatie met de pil.

De kans blijft dus bestaan dat er zich nieuwe cystes ontwikkelen, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Groetjes,

JD

missy
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 november 2007, 22:43

Bericht door missy » 3 december 2007, 18:12

dag JD,

Merci voor je antwoord.
Je hebt het me allemaal al heel wa beter doen begrijpen wat ik van mijn dokter niet kan zeggen.

Donderdag mag ik op onderzoek om te zien of ze weg is. Ik denk dat ik het nog één keer ga proberen bij deze dokter (als ik opnieuw mag starten) en lukt het dan terug niet ga ik eens uitkijken voor een andere.
Veel vrienden van me raden me aan om naar een vruchtbaarheidskliniek te gaan.

Maar heb er helemaal geen idee van waar het goed is en waar niet!
Weet jij daar iets meer van?
Moet je dan helemaal opnieuw alle onderzoeken doen?

Wanneer weet jij wat meer?

vele groetjes missy

JD
Berichten: 1468
Lid geworden op: 9 mei 2007, 16:04

Bericht door JD » 3 december 2007, 19:27

Missy,

Ik ben vandaag voor mijn IUI geweest... ik moet nog wachten tot 19 december om bloed te laten prikken! Het wachten kan dus weer beginnen.

Ikzelf ben direct bij een fertiliteitsarts terechtgekomen aangezien mijn gynaeco beide doet. Ik heb dus nooit moeten beslissen om al dan niet verder te gaan. Mijn arts(en) werken in een privépraktijk en in het Sint Lucas in Gent. Ik kan echter ook niet vergelijken met andere fertiliteitscentra, ik vind het dan ook moeilijk om hen al dan niet aan te bevelen. Meestal ben ik zeer tevreden, maar d'r zijn ook momenten dat ik denk: "en nu stap ik naar een andere instelling". Dat zal ook wel te maken hebben met het feit dat we na twee jaar nog geen succes hebben en dan begin je natuurlijk alles en iedereen in twijfel te trekken.

Groetjes,

JD

Anneleen
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 juni 2007, 22:52

Bericht door Anneleen » 3 december 2007, 21:42

Hey Missy,

Als ik het goed begrijp ben je in behandeling bij een 'gewone gyneacoloog'. Ik zou je toch ook ten zeerste aanraden om naar een fertiliteitsarts over te stappen hoor.
Wat clomid betreft: mijn (1ste)gyneacologe had me dit, na mijn miskraam, aanvankelijk voorgeschreven. Maar toen ik bij de fertiliteitsarts kwam, raadde die ons dat ten stelligste af. Hij zei dat ik dat niet nodig had en dat 't (bij mij ) meer kwaad dan goed zou doen. :?
Hiermee wil ik NIET beweren dat Clomid niet goed is. Maar misschien is 't voor jou ook niet de aangewezen medicatie (?).

Echt, als je niet zo tevreden bent van je arts, schakel dan zo snel mogelijk over naar een fertiliteitsarts.
Van elke regio ben je ?

Groetjes,

Anneleen

missy
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 november 2007, 22:43

Bericht door missy » 5 december 2007, 18:25

dag JD

ja het is waar dat je op den duur aan alles begint te twijfelen, maar ik denk niet dat die mensen voor niets zo lang naar school zijn geweest hoor :D .

alle ik hoop dat alles mag goed verlopen voor je.
ik ben aan het duimen hoor!
't zou een super mooi einde van het jaar zijn hé!

ps: laat iets weten hé
groetje missy

missy
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 november 2007, 22:43

Bericht door missy » 5 december 2007, 18:38

dag anneleen,

bedankt voor je berichtje.
ik ben ben van de regio kortrijk.

maar ik ga nu nog één keer proberen...hoop ik...
morgen weet ik of mijn cyste weg is en dan ga ik haar eens vragen wat ze verder zou willen proberen.
lukt het weer niet :evil: dan ga ik ergens anders.

waar ga jij nu?
waarom denkt hij dat clomid niet goed is voor je :?:
en wat doet hij nu van behandeling i.p.v. met clomid te werken?

vele groetjes missy

JD
Berichten: 1468
Lid geworden op: 9 mei 2007, 16:04

Bericht door JD » 5 december 2007, 19:08

Missy,

Ik duim voor een goed resultaat! Laat ons iets weten hé!

Succes

missy
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 november 2007, 22:43

Bericht door missy » 7 december 2007, 8:22

hallo,

eindelijk mijn cyste is weg! :D :D :D
dit had ik echt wel nodig hoor na die twee maand, mijn geduld was echt op!

dus, jippie ik mag terug starten!!!
moet nu wachten tot mijn regels komen en dan terug van dag 3 tot 7 clomid nemen, maar terug '1' i.p.v. '2'.
pff...ben echt content dat ik toch nog één keer kan proberen dit jaar... wie weet kan ik na 2 jaren met veel up's en down's eindelijk eens terug het jaar supergelukkig starten

vele groetjes missy xxx

JD
Berichten: 1468
Lid geworden op: 9 mei 2007, 16:04

Bericht door JD » 7 december 2007, 8:50

Missy,

Ik ben zo content voor jou dat je weer mag starten... dat geeft een mens vleugels hé op zo'n moment.

Ik wens je alvast héél veel succes deze cyclus.

Probeer je het nog eens bij je gewone gynaeco? Is je cyste volledig weg en voldoende klein om te mogen starten. Ik moet namelijk nooit wachten tot het volledig weg is.

Ik heb maandag mijn IUI gehad... de laatste dit jaar, dus ik hoop ook op een eindejaarswonder.

Hou ons op de hoogte hé

missy
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 november 2007, 22:43

Bericht door missy » 8 december 2007, 20:49

dag JD,

ik hoop het ook dat je een eindejaarwondertje mag krijgen. Een mooier kado kan je niet krijgen he!

wel ik moest maar terug op contole als mijn regels doorgekomen waren, en toen was ze helemaal weg.
het kan wel zijn mocht er nog een klein beetje van overgebleven zijn dat het ook goed zou zijn.
dat weet ik eigenlijk niet, dit was de eerste keer dat ik een cyste had (hopelijk ook de laatste)

alle nog 11 dagen geduld...
ik wens je enorm veel geluk toe en laat eens iets weten hé!

vele groetjes missy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten