rare vraag over HSG

IUI Forum
Plaats reactie
witje
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 oktober 2010, 22:41

rare vraag over HSG

Bericht door witje » 20 oktober 2010, 22:46

Hoi,

ik volg de site hier al even, en na 2 jaar proberen (gewoon, clomid, ...) besloot de gyne dat we best iui doen. Eerst moet er nog een HSG gebeuren, en ik lees daar de wildste verhalen over. Ik heb enkele vragen:
1. hoe 'genant' is het? is dat zoals bij gyne in de stoel of moet je helemaal bloot op tafel?
2. hoe pijnlijk is het? ik lees overal dat je best pijnstillers neemt op voorhand
3. kan ik achteraf nog gaan werken?

Hopelijk kunnen jullie me helpen,
witje

prutske14
Berichten: 303
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:03

Bericht door prutske14 » 21 oktober 2010, 9:17

Dag witje,

Het gebeurt op de dienst radiologie normaal gezien en je ligt op een tafel, maar je moet enkel onderaan helemaal uitgekleed zijn. Dus dat is in principe zoals gewoonlijk bij je gyne.
En hoe pijnlijk, dat is ook wat persoonlijk denk ik. Ik vond het al bij al nog meevallen, had het erger verwacht omdat ik er ook al vanalles over gelezen had. Het doet wel wat pijn, maar het is rap gebeurd hoor. Maar je kan wel iets nemen tegen de pijn voordien.
Ik moest dan niet werken, maar dat ging wel gelukt hebben hoor. Maar ik voelde me gewoon wat minder goed, door de shock want ik ging gewoon op gesprek en ze hebben toen meteen het hsg uitgevoerd omdat dat de eerste 9dagen van de cyclus moest als ik me niet vergis. Dus echt voorbereid was ik niet hé.

Veel succes!!!

xxx

Zij en haar
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 mei 2010, 16:41

Bericht door Zij en haar » 21 oktober 2010, 12:31

Hoi Witje,

Het verschilt allemaal nogal van kliniek tot kliniek.
Ik moest me wel helemaal uitkleden, maar kreeg zo'n operatieschort... dus eigenlijk is enkel je onderlijf niet bedekt. Het is op een tafel, in de dienst radiologie. Ik heb al gehoord dat er in sommige klinieken iemand met je mee mag gaan, maar bij ons mocht dat niet, ik moest alleen. (Omwille van de straling, de dokter en verpleegkundige deden zelf zo'n loden schort aan.)

Het doet idd even pijn, maar het is heel snel gebeurd hoor... Je kunt het 't best vergelijken met hevige menstruatiekrampen. Maar er zijn ook mensen die er nauwelijks iets van voelen... niet te veel mee inzitten dus!

Ik mocht nadien niet rijden, en niet alleen zijn... Als ik alleen zou geweest zijn, moest ik eerst een paar uur in het ziekenhuis blijven tot ze zeker waren of alles goed was. Sommige mensen hebben de neiging tot flauwvallen nadien. Ikzelf had daar geen last van, ik had alleen wat buikpijn en een zwaar gevoel in mijn benen. Achteraf moest ik niet terug gaan werken. Ik denk dat het wat afhangt van hoe je zelf reageert. Maar als je niet goed bent van het onderzoek zal de dokter vast wel een briefje schrijven voor de rest van de dag, hoor....

Liefs Z/H

rainbow
Berichten: 731
Lid geworden op: 17 februari 2010, 14:31

Bericht door rainbow » 21 oktober 2010, 17:33

hey

ik moest ook een schortje aandoen van het ziekenhuis en ja plezant is het niet, maar ik had ook erger verwacht door alle wilde verhalen. het trekt precies enorm tegen, alsof je aan het opblazen bent ofzo. ik kreeg ook advies om pijnstiller te nemen op voorhand, dus dat zou ik zeker doen. Ik stond ook een beetje flauwtjes op mijn benen achteraf en had nog wel wat menstruatiekrampen, dus was eigenlijk wel blij dat ik de rest van de dag niet moest werken. maar al bij al viel het goed mee. veel succes!

groetjes

muisinie
Berichten: 722
Lid geworden op: 6 april 2010, 20:52

Bericht door muisinie » 23 oktober 2010, 17:07

hoi hoi,

BIj mij was het ook op een tafel bij de radiologie en enkel onderaan uit te kleden :-)

De test is redelijk vlug afgelopen en die vond ik ook niet echt pijnlijk (juist nu en dan een krampje),
maar ik had er vooral last van toen ik thuis was.
Ik heb toen wel in mijn zetel gelegen met iets wat aanvoelde als hevige menstruatiekrampen.

Je hoeft er echt niet bang voor te zijn hoor, ik was ook super zenuwachtig maar het is zoo voorbij.

succes!!
muisje

Duifke
Berichten: 9
Lid geworden op: 8 augustus 2010, 12:00

Bericht door Duifke » 2 november 2010, 21:22

Hallo,

ik heb vandaag een HSG onderzoek gehad.
Had me vooraf erg druk gemaakt en de zenuwen stonden me hoog, maar achteraf viel het ontzettend mee. Heb niets gevoeld, alleen de erg koude eendenbek voelde niet prettig (géén pijn, meer vervelend). Ik heb eigenlijk liggen wachten tot het moment dat het pijn ging doen en dat kwam niet, moet wel zeggen dat ik best veel kan hebben qua pijn (dat is natuurlijk per persoon verschillend). Ook het inspuiten van de vloeistof deed geen pijn, voelde alleen een koude stroom vloeistof in mijn buik. Ondertussen kon ik op het beeldscherm meekjken en kon duidelijk zien dat alles goed uit zag.
Mijn man mocht bij me zijn toen alles werd klaar gelegd en ingebracht, het moment van de foto moest hij even achter glas. Gelukkig kon ik hem wel zien, dat gaf een rustig gevoel.

Na het onderzoek ben ik niet meer gaan werken, dit werd me afgeraden i.v.m. duizeligheid en eventueel flauwvallen. Na het onderzoek mocht ik niet autorijden. Ik heb hier geen last van gehad.
Nu aantal uurtjes na het onderzoek ben ik wel moe, ga vanavond ook vroeg mijn bedje in. Ben al lang blij dat het alleen maar beetje moe zijn is.

Een tip, probeer te ontspannen, hoe moeilijk dat ook is. De tip die ik ook kreeg bij mijn eerste inwendige onderzoek was: wiebel met je tenen!!! Bij mij werkt het perfect. :lol:
Nu bij iedere inwendige echo of IUI en nu ook weer, wiebel ik met mijn tenen en gaat het bijna vanzelf.
Door te wiebelen met je tenen, ontspannen je benen en spieren, daarbij concentreer je je op je tenen en niet op de pijn die je eventueel kunt gaan voelen.

Iedereen die dit onderzoek 'n keer moet ondergaan, wens ik veel succes toe.

groetjes,
Caatje

witje
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 oktober 2010, 22:41

Bericht door witje » 12 november 2010, 17:27

Hoi allemaal,
net mijn hsg gehad, viel heel goed mee, jullie hadden me dan ook wat gerust gesteld. Resultaat was ook oke, dus nu is iui de volgende stap... bedankt allemaal en hopelijk tot gauw,
witje

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten