Facturatie KID UZ Leuven

IUI Forum
Plaats reactie
Dier
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 april 2010, 9:17

Facturatie KID UZ Leuven

Bericht door Dier » 30 december 2012, 17:31

Hallo allemaal,

Wij hebben dit jaar een trajectje UZ Leuven achter de rug met KID (en sinds kort gelukkig ook de geboorte van onze dochter).

De facturatie hieromtrent is echter nog niet in orde, een tijdje terug kregen we zelfs een brief van de gerechtsdeurwaarder!

Het was begin april, we kregen telefoon van het ferti-centrum dat mijn vrouw haar waardes prima waren en dat we op dag x moesten langskomen voor inseminatie. Dag x zijn we ons aan het klaarmaken om te vertrekken wanneer we telefoon krijgen. Dat we nog een papier moeten tekenen om met alles in orde te zijn, waarop ik zeg dat we dat dan dadelijk wel zullen tekenen. De andere kant was verrast, want ze verachtten ons pas morgen, voor een terugplaatsing. Even rechtgezet dat het om een inseminatie ging, alles in orde.

's Anderendaags gaan we naar het UZ, waarop we vriendelijk begroet worden met de melding dat we voor een terugplaatsing komen. Euh nee, wij komen voor inseminatie ... - alles in orde.

Na erg lang wachten (jaja, met half-volle blaas ;)) worden we meegenomen naar een andere ruimte dan dat we gewoon zijn (we hadden al een KID traject achter de rug). Mevrouw mag zich uitkleden, waarop ik argwanend vraag of de procedure/techniek veranderd is? Nee, wij kwamen toch voor een terugplaatsing? En opnieuw leggen wij uit dat we niet voor een terugplaatsing maar voor een inseminatie komen.

Uiteindelijk belanden we na nog meer wachten in een 'vertrouwd' kamertje en krijgen we onze inseminatie. Op de vraag of toch zeker van dezelfde donor is als bij het vorige traject, kan niemand ons antwoorden. Waarschijnlijk wel, normaal wel, dat zal wel, ... Meer zekerheid krijgen we niet, terwijl we voor de "reservatie" toch 1500 euro neertelden. Maar dat is een ander verhaal :)

Het belangrijkste is dat we deze keer al na één keer zwanger waren en dat ondertussen ons dochtertje al geboren is!

Begin juni kwam een factuur: 2 raadplegingen van de gyne en een "KATH. EMBRYO TRANSF.". Na telefonisch contact met de medische administratie krijg ik te horen dat ze het zullen nakijken, ik moet het factuur terugsturen. Ik hoor hier helemaal niks meer van.

Fast-forward naar midden december, een dag na de geboorte van onze dochter. Ik vind een brief van de gerechtdeurwaarder in de brievenbus, 15 euro + 40 euro schadevergoeding en te betalen binnen 15 dagen, anders gerechterlijke stappen en mogelijk invordering. Klein detail: het ging om een factuur voor mij (de man), terwijl het factuur in juni op naam van mijn vrouw stond.

Contact zoeken met de medische administratie via het webformulier was geen goeie zet, na een week nog steeds geen antwoord. Uiteindelijk de telefoon gepakt en ik werd doorverbonden met de dienst inningen. Het zou inderdaad gaan over mij, onderzoek van een staal bloed of urine ofzoiets. Terwijl ik helemaal voor niets in behandeling ben in het UZ, laat staan onderzocht ben. Dit stond daarbij los van factuur in juni, want daarvoor hadden ze net die dag een antwoord geformuleerd en dat was verstuurd. Ik mag de brief van de gerechtsdeurwaarder opsturen en ze gaan het nakijken - spannend!

2 dagen later een brief van het UZ, in verband met het factuur van in juni, de "ingreep" van in april. Een aangepast factuur (aangepast met blauwe bic!): de 2de consultatie van de gyne was inderdaad een vergissing, die werd geschrapt. En dat van de katheder hadden ze nagvraagd op de dienst en ik citeer:

"Men bericht ons dat 02/04/2012 een 'Frydman katheder' gebruikt werd voor inseminatie donormateriaal. Deze katheder wordt volledig ten laste van patiënt aangerekend. De volledige omschrijving van de katheder is 'katheder embryo transfer Frydman' waarbij "Frydman" niet zichtbaar is op de patiëntenfactuur".

Voor mij is dit nog steeds niet duidelijk, ze spreken nu inderdaad over inseminatie donormateriaal, maar blijven ook spreken over een katheder embryo transfer. Deze hebben wij bij de 4 vorige pogingen nooit aangerekend gekregen en ook het woord embryo klinkt voor mij vreemd. Zeker na de verwarring op de dag van inseminatie.

Lang verhaal, korte vraag: zijn er nog mensen met KID behandeld of nog bezig in het UZ Leuven die deze ook aangerekend krijgen?

De beste wensen voor 2013!

Lisa*
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 augustus 2012, 21:19

Administratie UZ ??

Bericht door Lisa* » 26 februari 2013, 21:25

Hoi Dier,

Op je vraag over het aanrekenen van de katheder kan ik je helaas (nog) geen antwoord geven, al heb ik wel al meermaals gemerkt dat de administratie op orde houden in UZ Leuven blijkbaar zeeeer moeilijk is.

Bij ons ging het over de contractjes voor KID, die werden tot 2 maal opgestuurd, zonder ooit te zijn aangekomen. Misschien nog naar een oud adres verstuurd? Daar hebben we nooit een antwoord op gekregen. Daarna waren ze het kenmerkenformulier voor de matching kwijt, heb ik onze kenmerken telefonisch moeten doorgeven, bleek achteraf dat ze de kenmerken van mijn man en mij verwisseld hadden... Ze weten wel hoe ze je kwaad kunnen krijgen daar :-)

Nu heb ik nog een vraagje: wij kunnen normaalgezien eind maart starten met de eerste IUI-KID. Weet jij nog wanneer jullie die 1500 euro voor reservatie van de donor betaald hebben, was dat kort voor de 1e inseminatie of een hele tijd ervoor? Ik maak me misschien onnodig zorgen, maar ik heb echt het gevoel dat ik voor alle administratieve zaken zelf moet bellen en dat het anders niet in orde geraakt. En ik heb geen zin om er na de lange wachttijd nog eens een paar maanden bij te doen :-)

Is jullie probleem met de factuur intussen opgelost?

In elk geval bedankt voor je verhaal, ik zal er op letten wanneer hier de eerste factuur in de bus valt!

Veel plezier met jullie dochtertje!

Groetjes Lisa*

Dier
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 april 2010, 9:17

Bericht door Dier » 7 maart 2013, 0:30

Hoi Lisa*,

Inderdaad, de adminstratie in het UZ is een ramp, hebben wij ook meermaals mogen ervaren.

Ik heb er zelf opnieuw werk van gemaakt en het ferti.centrum gecontacteerd. Daar bevestigen ze mij dat ze inderdaad een embryo katheder gebruiken. Ik ben er nog altijd niet van overtuigd en vind het ook zeer vreemd, maar heb het langs me neergelegd en betaald :)

De 1.500 euro voor het reserveren van donormateriaal hebben we moeten betalen nadat er een geslaagde zwangerschap was. Blijkbaar kunnen ze de eerste keer nog wel eens van donor wisselen als blijkt dat het materiaal van een donor geen succes blijkt. Wij hebben dus de eerste keer (4 pogingen) ook van meer dan 1 donor materiaal gekregen en wanneer wij zwanger waren, hebben ze van die donor dan staaltjes opzij gehouden (zeggen ze). Die zouden dan nu ook gebruikt zijn bij de 2de inseminatie. Bij de pogingen voor de eerste zwangerschap werd bij elke poging het donorzaad apart 'afgerekend'.

Facturen sturen doen ze graag, dus die mag je volgens mij wel verwachten.

Soms zijn het zulke banale dingen die ze 'fout' doen of vergeten, soms ook minder banaal zoals jij beschrijft. Maar elke keer kan het zoveel frustratie of zelfs pijn veroorzaken ... Ik heb nooit begrepen dat een instelling die op 'technologisch' vlak zo ver staat, zo kan achterblijven op menselijk vlak. Tussen ons eerste contact met het UZ en de tweede zwangerschap zat meer dan 2 jaar, maar helaas waren ze niet beter geworden op die 2 jaar. Je bent er alleen iets beter op voorbereid de tweede keer.

Maar alles is natuurlijk relatief, uiteindelijk hebben ze ons wel 2 schitterende kindjes bezorgd en dan vergeet je al die dingen snel.

Ik wens jullie heel veel sterkte en succes met jullie poging. Hopelijk is het meteen raak zodat jullie snel kunnen gaan genieten!

Mocht je nog vragen hebben, al dan niet administratief getint, shoot!

Dier.

sahra
Berichten: 342
Lid geworden op: 23 mei 2008, 13:49

Bericht door sahra » 8 maart 2013, 21:32

Straf verhaal Dier! Zoiets zou niet mogen gebeuren... Toch eens melden bij de ombudsdienst.

Dier
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 april 2010, 9:17

Bericht door Dier » 9 maart 2013, 21:58

Ah trouwens, die brief van de gerechtsdeurwaarder, voor die 15 euro. Dat was na nazicht een vergissing en hebben ze laten vallen.

Lisa*
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 augustus 2012, 21:19

Bericht door Lisa* » 18 maart 2013, 21:32

Hey Dier,

Bedankt voor je antwoord! Ik ben weer wat wijzer geworden! Intussen hebben we een telefoontje van Leuven gekregen met de boodschap dat de donor gematcht is, joepie! Hopelijk loopt het vanaf nu allemaal vlot.

En qua administratie: ik heb dan toch nog de toestemming van de adviserend geneesheer nodig voor de IUI, hoewel ze mij vroeger hebben gezegd dat dat niet nodig was... tja ;-) Gelukkig komt het altijd wel in orde! En nu volle aandacht naar alles wat NIET met de administratie te maken heeft :-)

Lisa*

Vraagtekens
Berichten: 2445
Lid geworden op: 17 augustus 2012, 10:43

Bericht door Vraagtekens » 21 maart 2013, 11:31

Hey dier

Wel heftig die administratie in Brussel.
Ik kan je wel meedelen dat je in Jette die Katheter moet betalen. Wijzelf starten nog met onze eerste KID behandeling, maar op de informatie dvd werd vermeld dat de insemeniatie enkel remgeld wordt aangerekend en dat de katheder die ze gebruiken wel ten laste valt van de 'patient'.

Ik vermoed dat dat toch in alle centra zo dan zal zijn.

Fijn te horen dat jullie twee prachtkinderen hebben dankzij KID.

Groetjes
Vraagtekens

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten