hoe gebeurt IUI?

IUI Forum
AnTan
Berichten: 1062
Lid geworden op: 5 september 2012, 12:32

hoe gebeurt IUI?

Bericht door AnTan » 6 juni 2013, 14:48

Hallo allemaal, binnenkort onze eerste IUI. Deze week om de dag echo laten nemen en bloedtesten en zo.
Maar nu vraag ik me enkele dingen af.
Wat gebeurt er eigenlijk concreet? Het gaat zodanig snel en zou graag weten wat er komt.
- hoe kunnen ze EXACT weten wanneer inseminatie moet gebeuren? en is dat op 'uur', ik bedoel, moet dat dan die dag dat uur, of is er speling mogelijk? Ik heb namelijk stress dat ze op een werkdag bij een examen of zo zeggen: je moet dan komen
- hoe kunnen ze dat exact ZIEN? wanneer juiste dag is? is dat ooit al eens fout gelopen? dat ze bvb 'te laat' waren, eisprong al gepasseerd?
- de dag zelf? hoe verloopt dat? man levert wat geleverd moet worden :), dat gebeurt ter plaatse neem ik aan? hoe lang duurt het van dat moment tot de inseminatie?
- doe het pijn? duurt het lang? hoe lang ben je in totaal in ziekenhuis dan?
- wanneer moet je volgende keer terug? 14d later?
- en na inseminatie, moet je bepaalde dingen doen of laten? bvb vooral rusten? liggen? mag je bvb gaan lopen en zo? mag je alcohol drinken?
ik weet alcohol is niet ideaal als je zwanger wil worden, hoor ik al jaren, maar weet je, ik heb het zeker maanden gelaten, en na eisprong dronk ik nooit, want 'stel dat... ' en nu drie jaar later heb ik zo iets van, oh... je kan moeilijk 5 jaren uit je leven niet drinken en nu leef ik zo normaal mogelijk, normaal is voor mij toch geregeld een glaasje drinken... maar MAG het dus?
- wanneer resultaat? is dat via bloedtest? of is dat met zwangerschapstesten thuis?

ENORM bedankt om op de vragen te antwoorden, ik zit ermee, en eerlijk gezegd wil ik mijn arts (die het ZO ZO druk heeft) niet belasten ermee... hij heeft al werk genoeg :)...

Aan iedereen veel succes!

Sevenflow
Berichten: 501
Lid geworden op: 1 juli 2011, 17:04

Bericht door Sevenflow » 6 juni 2013, 14:56

***
Laatst gewijzigd door Sevenflow op 6 februari 2015, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Kimmie01
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 december 2012, 11:37

Bericht door Kimmie01 » 6 juni 2013, 20:34

Zo gebeurt het bij mij:

Tussen dag 1-3 van de cyclus naar de gynaecoloog voor een controle echo. Ee wordt gekeken naar de baarmoeder en eierstokken. Als alles er goed uitziet schrijft de gynaecoloog mij clomid en pregnyl voor.
Op dag 3 begin ik met 2 pilletjes clomid voor de rijping van follikels.
Op dag 7 neem ik de laatste 2 pilletjes clomid.
Op dag 11 ga ik op follikelmeting. Meestal heb ik dan al een rijpe follikel. Gynaecoloog zegt dan dat ik diezelfde avond pregnyl moet spuiten. Stel dat de follikel nog niet rijp is moet je 2 dagen nadien terug een follikelmeting laten doen. Pas wanneer een follikel rijp is kan de gyn zeggen wanneer de iui gaat zijn.
Ik bel dan een thuisverpleegster die 's avonds rond 19u langs komt voor de spuit.
Dag erna is het rust en dag daarna 's morgens IUI om 10u30. Om 8u30 brengt mijn vriend het staal binnen bij het labo. Hij maakt het staal thuis. Het ziekenhuis is 10min rijden dus dat valt mee. Moest het verder zijn is het ter plekke beter.
Om 10u15 en niet later of vroeger moeten we ons gaan aanmelden bij gynaecologie. Ze bellen dat we er zijn. Gynaecoloog gaat staal halen en gaat met ons naar een aparte kamer.
Ze overloopt het resultaat van het staal en doet dan de IUI.
Ik voel er niks van, alleen de speculum is koud.
Na de IUI mag ik 15min blijven liggen. Daarna naar huis en rustig aandoen.
Ik blijf dezelfde dag altijd thuis. Ik blijf ook 2 weken van alcohol af. Als ik iets drink doe ik het tijdens de eerste week van mijn cyclus maar daarna niet meer.
Deze keer heb ik 2x per dag vaginale utrogestan bollen moeten opsteken en dat 14 dagen lang. 2 weken na IUI is het mijn NOD en mag ik bloed laten trekken om te zien of ik zwanger ben.

Veel succes met je iui!

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 6 juni 2013, 21:40

Verschilt inderdaad van geval tot geval. En van ziekenhuis tot ziekenhuis. Is het in je natuurlijk cyclus? Bij mij was dat het geval. Geen hormonen dus (behalve pregnyl, dat moet altijd).

Ik had ook om de 2 dagen echo en bloedname. Soms moest ik maar 2 keer langsgaan, maar soms ook wel 5 (zat altijd tss 30 en 40 dagen). Hoe onregelmatiger hoe groter de kans dat je vaker terug moet gaan. Als het de laatste keer was zeiden ze dat de follikel groot genoeg was, en belden ze me de dag zelf terug met de boodschap dat ik pregnyl moest laten zetten de avond zelf of de avond daarop. Moest altijd tss 19 en 21u gebeuren. kan door je dokter, verpleegkundige of op spoed. Die beslissing hing af van echo én resultaat bloedname (zo bepalen ze juiste moment). De dag na de pregnyl niks speciaals, en de dag daarna inseminatie.

Dag van de inseminatie:
- man gaat staaltje maken. Dit hangt ook af van je geval. Bij ons kon dit niet thuis, want bjj ons lag het aan mijn man en bij hem moest sperma in speciaal medium opgevangen worden. Soms kan het wel thuis, als je geen medium nodig hebt en niet te ver woont. Dat was altijd rond 8u 's morgens. Daarna bewerken ze het sperma.
- op het aangegeven uur verscheen ik dan. Was tss 10 en 12. Hier had ik geen keuze in het uur. Je krijgt nog eens echo. 1 keer was mijn eisprong al net voorbij, de andere keren niet. Dit moment moet gewoon "rond" je eisprong liggen. Maar echt perfect kunnen ze het niet voorspellen volgens mij.
Ik voelde bijna niks van de inseminatie. Moest zelfs niet blijven liggen. Daarna naar huis of werk. Niks speciaals doen of niet doen. Lopen mag zeker!
- test voor zwangerschap hangt af van ziekenhuis. Ik deed een thuistest. In feite wachtte ik gewoon tot regels, buiten die ene keer :) aantal dagen tss inseminatie en regels was niet altijd hetzelfde.
- dag van regels maakte ik nieuwe eerste afspraak.

Drinken deed ik niet. Uit zekerheid...

Veel succes!!!

AnTan
Berichten: 1062
Lid geworden op: 5 september 2012, 12:32

Bericht door AnTan » 7 juni 2013, 9:17

Oke, bedankt. Zo heb ik beetje een idee.
't Is gewoon druk regelen allemaal. Moeten bvb om 9 u binnengaan, en dan moesten we 1.5-2u wachten en vroeg me af hoe laat ik uit ziekenhuis zou zijn... Kwestie van job een beetje te regelen.

Bedankt en iedereen veel succes!

Vraagtekens
Berichten: 2445
Lid geworden op: 17 augustus 2012, 10:43

Bericht door Vraagtekens » 7 juni 2013, 9:25

Iepsie

Er hangt veel af wanneer je partner zijn staal kan binnen doen.. vanaf dan moet je zeker 1.5 tot 2 uur wachten.
en de inseminatie op zich duurt ongeveer 20 minuten.
In jette moet je binnen gaan en duurt de inseminatie ongeveer 5 minuten en dan moet je nog 10-15 min blijven liggen.

Buiten het speculum plaatsen (de leuke eendenbek) voel je er helemaal niets van.. en er komt zeker niets uitgelopen.. zoals na het vrijen.. dat extra vocht halen ze weg.

Succes!!

AnTan
Berichten: 1062
Lid geworden op: 5 september 2012, 12:32

Bericht door AnTan » 7 juni 2013, 11:36

Dus het kan wel zijn dat je 'te laat' bent? Dat ik bvb 5x voor echo ging, dan spuit zetten op juiste moment en toch eisprong voorbij? Dat kan?
Daar heb ik dus schrik voor. Al die afspraken voor niks geweest...
Duimen dus maar :)!

Vraagtekens
Berichten: 2445
Lid geworden op: 17 augustus 2012, 10:43

Bericht door Vraagtekens » 7 juni 2013, 13:25

je bent 3 dagen vruchtbaar he! en het is vers zaad.
dus net voor eisprong of net na mag en kan hoor..
zelfs beter dat het al gesprongen is, want eitje wordt in eileider bevrucht!

succes!!

AnTan
Berichten: 1062
Lid geworden op: 5 september 2012, 12:32

Bericht door AnTan » 7 juni 2013, 14:59

Ah oef... was daar ongerust over.

Ik lees nu net nog wat en lees dat dat spuitje pregnil in de koelkast moest. Dat ligt hier nu wel al een ganse dag in onze keuken, wist het niet.
Toen ik hier en daar wat dingen las zag ik ook dat dat in de buik wordt gespoten? Brrr... wist ik ook niet, nu ik ga naar dokter... maar heb er schrik voor.

Ik belde mijn arts om het juiste uur te vragen voor spuit omdat ik lees dat dat van belang is.
Mijn man moet zondag om 9u30 gaan en 2u later is inseminatie. Als ik vanavond spuit zet om 19u45/20u is dat dan oké van timing?

Vraagtekens
Berichten: 2445
Lid geworden op: 17 augustus 2012, 10:43

Bericht door Vraagtekens » 7 juni 2013, 16:58

Goh hoe later hoe beter

meestal 36 uur voor inseminatie dus rond half elf savonds spuit dan..

maar vermits het met vers spermazaad is zal tussen 20 - 21.00 uur ook wel ok zijn!

Die naald is mega klein, net zoals als je voor flibit een spuit krijgt (of hoe schrijf je dat) ech kleine naald.. doet helemaal geen pijn!
kan wel wat prikken nadien door de vloeistof maar niet door de naald zelf

AnTan
Berichten: 1062
Lid geworden op: 5 september 2012, 12:32

Bericht door AnTan » 7 juni 2013, 19:29

Ik durf ze zelf niet zetten, en voor huisarts was het ten laatste 19u45 dat het kon.
Vraag me af waarom ik dan niet morgenochtend die spuit moest zetten.
Maar bon, ik vertrek dus :). Zie 't niet zitten, hoop dat het idd dun naaldje is zonder pijn, maar eerlijk gezegd, ik verkramp al als ze bloed trekken...
Brrr
Bedankt he!

Kimmie01
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 december 2012, 11:37

Bericht door Kimmie01 » 7 juni 2013, 20:07

Ik laat de spuit in mijn bil steken :) daar mag het ook. Zolang het intramusculair (in een spier) is, is het goed. Geen bang hebben, doet geen pijn :)

AnTan
Berichten: 1062
Lid geworden op: 5 september 2012, 12:32

Bericht door AnTan » 7 juni 2013, 20:19

Ben net terug, was in mijn bil. Was nog blij. Maar deed toch (beetje) pijn, maar goed, ik heb ook bij het minste pijn.
Nu hoop ik wel dat het juist getimed is inderdaad, want eigenlijk is het nu 39 uren tot de inseminatie.

Vraagje, volgens mijn arts noemt dat KI (kunstmatige inseminatie), maar IUI is toch waar ik mee bezig ben he? Clomid, pregnil en dan op eisprong zaad van mijn man inbrengen...

Bon. Sinds ik terug ben heb ik hemelse schouderpijn... Zal allemaal stress zijn.

Ik ga nu gaan eten en een laatste glaasje alcohol drinken. En dan toch niets meer. Dan hou ik alcohol voor de 1e twee weken van mijn cylcus.

Bedankt allemaal voor de info en steun, heb er veel aan gehad! En jullie ook allemaal succes!

Vraagtekens
Berichten: 2445
Lid geworden op: 17 augustus 2012, 10:43

Bericht door Vraagtekens » 8 juni 2013, 9:59

Is perfect ook.. dont worry! Nu vooral rustig zijn!

Iui en ki is hetzelfde.. het is kunstmatige inseminatie.. ze moeten natuur wat helpen he.. iui staat dus voor de behandeling.

Vroeger was het ook kid als het met donorzaad is. Nu zegt men ook iui- d..

Alles moet een naam hebben he..
Wees nu maar rustig.. het ergste voor jou is achter de rug..
Nu je ventje zijn deut in het potje doen.. het minst fijne van al..

Heb echt geen schrik van de iui. Het duurt totaal niet lang en doet echt geen pijn..
Je voelt de eendenbek net zoals bij uitstrijkje alleen blijft die nu iets langer zitten..
Katheter en inseminatie zelf voel je niet.. en geen paniek als je moet plassen nadien. .
Is logisch want men drukte tegen je blaas

Succes..

Michelle
Berichten: 439
Lid geworden op: 27 februari 2013, 16:49

Bericht door Michelle » 8 juni 2013, 15:05

We zijn gelijk echte dokters :)

Ik las hier ergens dat pregnyl altijd moet... Wij doen het zonder...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten