Eetpatroon en zwanger worden

IUI Forum
Plaats reactie
Softebanana
Berichten: 288
Lid geworden op: 15 november 2012, 21:40

Eetpatroon en zwanger worden

Bericht door Softebanana » 20 oktober 2013, 16:10

Hey iedereen

ik loop al een eindje rond met een knagend gevoel.
Ik ben heel mijn leven al aan de zware kant geweest, al 2 maagoperaties gehad om af te vallen met matig resultaat in de voorbij 8 jaar. Maar echt mijn BMI op een gezond cijfer krijgen is nog maar 1 maal gelukt, maar dan door complicaties door de eerste operatie, gezond was het dus niet.
Mijn hoogste BMI was 38. Vorig jaar is die gezakt door mijn tweede operatie. Maar eind december was mijn BMI nog steeds 33,6.
In november hadden we gehoord dat mijn ventje onvruchtbaar was. We waren gestart met de onderzoeken en gesprekken om IUI met donor op te starten. Zo gemotiveerd of ik was ben ik in januari gestart met anders eten. Gezond, veel fruit, groenten, water, ... Minder vet enzovoort. Op 2 maand tijd verloor ik zo een 6tal kilo'tjes. Dit bracht mijn BMI op 31,5.
De eerste insiminatie was direct raak. Jammer genoeg liep na 17 weken de zwangerschap verkeerd af en was mijn kindje gestorven.
Ondertussen ben ik al bezig met mijn 3de poging IUI na de miskraam. Mijn BMI is ondertussen 30,8 maar de laatste maanden slaag ik er maar niet in om mijn poging tot gezond eten opnieuw 'op te starten'. Ik heb mijn bloed laten controleren en alles is tiptop in orde. Alle vitaminen zijn goed en ook mijn cholesterol. Ik steek het in mijn hoofd dat door mijn eetpatroon ik niet in verwachting raak.
Nochtans eet ik wel veel groenten, af en toe fruit. Drink ik toch mijn portie water op een dag. Ik snoep alleen graag eens koekjes of chocoladen en in het weekend eet ik graag eens een frietje of een pizza...
Ik dronk nooit al veel alcohol, maar buiten eenmaal op een bbq in de zomer, heb ik sinds mijn miskraam nog geen druppel alcohol gedronken, ik rook ook niet... Dus aan die dingen kan het ook niet liggen. Mijn eigen gyne zegt dat dat er allemaal niet mee te maken heeft, dat ik m'n eigen niet zo zot mag maken, maar ik kan het echt niet helpen. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je gezondheid de innesteling kan bevorderen of verminderen.

Ik vraag me af of andere dames hier ook ervaring mee hebben...?


Alvast bedankt om dit eens te lezen :wink:

Vele groetjes
softebanana

Michelle
Berichten: 439
Lid geworden op: 27 februari 2013, 16:49

Bericht door Michelle » 20 oktober 2013, 18:09

Ik heb altijd gehoord dat het beter is om een gemiddeld gewicht te hebben om vlot zwanger te kunnen worden. Maar er zijn genoeg mensen die het tegendeel bewijzen, dus ik zou mij daar niet zo aan vasthouden. Als je je zelf beter voelt bij een gezonde levensstijl, dan kun je dat gerust doen. Echt op dieet gaan zou ik dan weer afraden, je gaat je lichaam in de war brengen en dat is echt niet de bedoeling als je wilt zwanger worden.
Het is wel normaal dat je bij jezelf op zoek gaat naar wat je 'verkeerd' doet, maar vaak kan je er helemaal niets aan doen! Kijk maar naar ons allemaal hier!

Wies
Berichten: 830
Lid geworden op: 30 september 2013, 10:27

Bericht door Wies » 21 oktober 2013, 9:54

Zoals Michelle zegt, vaak kunnen we er helemaal niets aan doen. Maar ook ik begrijp dat je ergens een oorzaak zoekt. Onlangs haalde ik het in mijn hoofd dat het bij ons niet lukt, omdat ik te veel yoghurt eet... complete nonsens natuurlijk, maar het spookt wel door mijn hoeft.
Maar ik geloof wel dat het eten van bepaalde voedingsstoffen bevorderend kan werken (al weet ik niet meteen wat), een beetje zoals ze er in de voedingskliniek van uit gaan, maar ik denk niet dat het af en toe eten van koekjes, chocola, frietjes en pizza een negatieve invloed kunnen hebben. Dat je ondertussen ook veel groenten, fruit en water eet/drinkt, lijkt mij veel belangrijker.

En toch ook al een hele dikke proficiat, van BMI 38 naar 30.8 is niet niks! Je mag ook niet vergeten dat de hormonen en stress die gepaard gaan met je vruchtbaarheidsbehandeling, ook niet bevorderend zijn voor je gewicht. En je bloedwaarden en cholesterol zijn goed, dus gezond ben je he!

Als ik jou was, zou ik me daar dan ook niet in verliezen, en gewoon zoveel mogelijk proberen gezond te eten, en af en toe koekjes en chocola, frietjes en pizza eten, als je er zin in hebt, maar wat beperkter, en als je kan misschien wat meer bewegen, dat helpft mentaal ook enorm. Ik voel me nu veel beter dan tijdens de zomer toen mijn sportlessen niet doorgingen! Ondertussen blijft het fruit dat ik iedere dag meeneem naar het werk, zich hier wel opstapelen, terwijl ik dat in de zomer wel braaf iedere dag opat.

Misschien moet je een andere motivatie zoeken om gezonder te eten? Als het zo verbonden is aan vruchtbaarheid, kunnen de tegenslagen na een behandeling, je het idee geven dat het weer voor niks was en zo je motivatie doen afnemen? Het is maar een idee..

Softebanana
Berichten: 288
Lid geworden op: 15 november 2012, 21:40

Bericht door Softebanana » 21 oktober 2013, 11:20

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik heb zelf een heel fysiek beroep (zorgkundig) en heb eigenlijk al veel beweging, maar ik zou wel weer kunnen opstarten om terug te gaan joggen.
Na mijn tromboses heb ik dit niet meer gedaan. Ik weet dat ik me aan de ene kant gek maak, maar aan de andere kant denk ik: het heeft misschien geholpen de eerste keer.
En ja van 38 naar 30,5 is 20 kilotjes minder... beter dat dan niks hé :wink:

Wies
Berichten: 830
Lid geworden op: 30 september 2013, 10:27

Bericht door Wies » 21 oktober 2013, 13:00

Das idd een fysiek beroep :-) ik zit hier dagelijks achter mijn computerscherm... echt saai de hele tijd moeten zitten!

Maar beweging tijdens je beroepsactiviteit is toch nog iets anders dan bv. te gaan joggen, want dat is mentaal toch ontspannender en zal ook wel wat meer endorfines vrij laten.
Dus het is misschien inderdaad een goed idee om je joggen langzaamaan terug op te starten. Zolang het maar iets is dat je graag doet!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten