eerste keer iui ... waar mag ik me aan verwachten ?

IUI Forum
anne17
Berichten: 273
Lid geworden op: 6 januari 2014, 18:24

eerste keer iui ... waar mag ik me aan verwachten ?

Bericht door anne17 » 14 januari 2014, 16:15

Hallo iedereen,

ik ben redelijk nieuw hier.
er is recent bij mij endometriose gevonden.
deze zit gelukkig niet op mijn baarmoeder en niet op eierstokken.
wel darmen, blaas, ...
de arts stelde voor om toch een poging iui te doen in afwachting van de operatie.
moest het lukken met iui moet ik toch vanwege de ongemakken en gezondheidsredenen na de zwangerschap de operatie laten door gaan
nu vraag ik me af wat me allemaal te wachten staat met die iui ?
hoe gaat dit allemaal in zijn werk ?
ik moet deze maand nog geen medicatie nemen ze gaan het in mijn natuurlijke cyclus doen
de volgende cyclus ( als poging nu mislukt ) zal ik wel pilletjes moeten nemen.
kan iemand me een beetje op weg helpen hierin ?
hoe gaat dit allemaal in zijn werk ?

waitykaty
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 mei 2013, 12:12

Re: eerste keer iui ... waar mag ik me aan verwachten ?

Bericht door waitykaty » 14 januari 2014, 16:41

Hello,

Ik word gevolgd in Jette (en zit inmiddels in het IVF stadium) maar mijn 3 IUI's gingen als volgt:
Dag 3 bloedafname en starten medicatie (hier ontsnap je alvast aan), rond dag 8 inwendige echo en bloedafname om te zien of er een eitje rijpt en of je eisprong eraan komt. Misschien heb je erna nogmaals een echo en bloedprik om de verdere evolutie te volgen (is afhankelijk van de groei van je eicel en je baarmoederslijmvlies). Rond dag 14 moest ik pregnyl spuiten om de eisprong op te wekken. Ze verplichten je om op een bepaald uur te prikken zodat ze je IUI perfect kunnen plannen. 36u na je prik is het IUI-tijd. De dagvan IUI geeft je man een staal, dit wordt bewerkt (zodat de beste geconcentreerd overblijven). Een tweetal uurtjes later kom je binnen, eendebek en via katheter wordt het staal ingebracht. Je blijft een tijdje liggen (15min of wat langer) en naar huis.
Bij mij was het altijd pijnloos.
De procedure varieert soms wel afhankelijk van waar je gaat.

succes!

yoni
Berichten: 5
Lid geworden op: 8 januari 2014, 19:46

Bericht door yoni » 14 januari 2014, 20:10

Hoi,

Ik heb net mijn eerste IUI achter de rug, zaterdag mag ik testen.
Ik word behandeld in Kortrijk.
Op de 3de dag begin ik met het nemen van clomid, tot en met dag 7. Ik heb mijn eerste echo op dag 11, soms is mijn eitje dan al groot genoeg, soms moet ik nog enkele keren terug voor een meting. Dan beslist de arts wanneer ik pregnyl mag spuiten, dat laat ik bij de huisarts doen. Tot afgelopen maand moesten wij dan gewoon ons huiswerk doen. Maar deze maand heb ik dus 36u na mijn pregnyl spuit mijn IUI gehad.
Wij hebben smorgens om 9u ons staal binnengebracht en om 11u mochten wij de arts bellen voor het exacte uur van de IUI te vragen. Dit was om 13u ,dus pas 4 uur na het binnenbrengen van het staal.
Ikzelf vond de IUI niet echt aangenaam, en vond het een beetje pijnlijk. Maar bij de verhalen die ik hier heb gelezen blijkt dit eerder uitzondering dan regel. Bij de meesten verloopt dat pijnloos. Ik heb na de IUI nog 2 dagen een lichte druk in mijn onderbuik gehad, en lichte pijn vergelijkbaar met wanneer ik ongesteld moet worden. 2 weken na de IUI mag je een test doen, ondertussen moet ik elke avond voor het slapen gaan progesteron nemen door middel van een vaginaal tabletje.

Bij mij is nog nooit bloed geprikt om mijn eisprong op te volgens, maar ik heb al vaker gelezen dat ze dat doen. Zijn er nog mensen waarbij ze geen bloedafnames nemen en enkel met echo's werken ?

Kimmie01
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 december 2012, 11:37

Bericht door Kimmie01 » 14 januari 2014, 20:50

Anne17,

Ik heb 5 IUI behandelingen met clomid en pregnyl laten doen en bij mij verliep het als volgt:

- Dag 3: Echo om te kijken of ik kan opstarten, er geen cystes zijn aan de eierstokken. Clomid beginnen nemen tem dag 7
- Dag 11: Follikelmeting om te kijken of er een follikel rijpt. Is de follikel groot genoeg dan moest ik geen follikelmeting meer doen hierna en mocht ik pregnyl laten zetten 's avonds door een thuisverpleegster. Pregnyl zorgt ervoor dat de eisprong plaats vind ongeveer 36u na het zetten van de spuit.
- Dag 13: 36u ongeveer na de pregnyl spuit is de IUI. Partner moet eerst 's morgens een staal binnen brengen in het labo. Dat wordt bewerkt en de beste en actieve zaadcellen worden eruit gefilterd. Bij ons was de regel, minimum 1 miljoen zaadcellen na bewerking in het labo was een goed staal voor IUI. We hadden ongeveer 2-3 miljoen telkens. 1 keer was het onder de miljoen maar IUI is dan toch door gegaan.
Na 1u30 mag je gaan voor de inseminatie. Dit wordt gedaan met een eendenbek en is snel en pijnloos.
Na de inseminatie moest ik nog 15min blijven liggen zodat de zaadcellen de tijd hadden om wat naar boven te zwemmen. Als je direct recht staat bestaat de kans dat er wat terug uitloopt en dat wil je vermijden.

Daarna is het 14 dagen wachten en mag je een bloedafname doen om te kijken of je zwanger bent of niet. Meestal had ik geen bloedafname nodig en kwamen mijn regels erdoor.

Yoni, ik heb nooit met bloedafnames gewerkt om de eisprong te meten, wel met echo's. Toen mijn follikel ongeveer 18mm was, was dat ok voor mijn gyn en zei ze dat ik de dag erna 's avonds pregnyl mocht zetten. Was mijn follikel 20mm of groter bij de meting moest ik het diezelfde avond laten zetten.

waitykaty
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 mei 2013, 12:12

Bericht door waitykaty » 15 januari 2014, 9:59

Hello,

Bloedafnames doen ze op veel plaatsen niet maar in Jette zijn ze nogal prikgek. Het werkt ook prima zonder.

Bij mij was het nooit pijnlijk maar heb inderdaad al gehoord dat het soms kan. Bij sommige is de baarmoeder wat gekanteld en is het wat moeilijker of moeten ze een dunnere/dikkere katheter gebruiken om het in te brengen.
Een verpleegster zei me ooit dat het goed is om een halfvolle blaas te hebben omdat dat een invloed heeft op de ligging van de baarmoeder.En ook heel goed naar voor schuiven op tafel (tot je er bijna afligt :D) omdat het dan ook makkelijker gaat.
Ik heb het altijd gedaan en nooit pijn gehad. Misschien is het een fabeltje maar het kan nooit kwaad :D

Succes

anne17
Berichten: 273
Lid geworden op: 6 januari 2014, 18:24

Bericht door anne17 » 15 januari 2014, 15:56

Ik ben ook in behandeling in Kortrijk.
Maandag zal ik waarschijnlijk meer weten. dan moet ik gaan voor een echo en verdere bespreking van de lopende onderzoeken ivm endometriose en voor verdere stappen iui.
Ik ben toch wel een beetje bang om te gaan.Is weer een stap in het ongewisse maar natuurlijk misschien ook een stap vooruit.
ik durf er bijna niet op te hopen dat het lukt van de eerste keer maar toch ...
Als je te positief er naar toe gaat dan kan je weer een klap in je gezicht krijgen en als je al negatief vertrekt dan is dat ook weer niet goed.
Is allemaal een beetje veel in het begin.
Ik ben ook heel bang om in verwachting te geraken van een meerling.
mijn man en ik willen echt maar 1 kindje en hoorde al dat je meerdere eitjes kan aanmaken na stimulatie.
wat gebeurd er dan ?

waitykaty
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 mei 2013, 12:12

Bericht door waitykaty » 15 januari 2014, 18:03

Hello,

In Jette vinden ze 3 eicellen teveel en prikken ze er weg. Ik veronderstel dat je ook de keuze kan maken om alles boven de 1 te laten wegprikken.Maar het is niet omdat je 2 eicellen hebt dat er 2 bevruchtingen gaan zijn, zelfs met IUI is de kans op een tweeling heel laag! (je vindt de % online) Het is maar vanaf IVF en het terugplaatsen van 2 embryo's dat je veel meer kans hebt.
Tweede optie is een cyclus overslaan.
De laatste optie is de IUI laten doorgaan en moest je zwanger zijn van een tweeling dan kan je er ook eentje laten weghalen in het begin van je zwangerschap. Dat laatste is een persoonlijke ingrijpende keuze natuurlijk.

Succes maandag

anne17
Berichten: 273
Lid geworden op: 6 januari 2014, 18:24

Bericht door anne17 » 15 januari 2014, 19:01

bedankt aan iedereen die reageerde.
dit stelt me toch al iets gerust.
de laatste optie zie ik zoiezo niet zitten.
zal dan het aanprikken zijn denk ik of het erop wagen.
maar dat schrikt me toch af om het te wagen.
langs de ene kant verminderen dan je kansen ook weer hé als je ze laat aanprikken.
moeilijke keuze vind ik !

yoni
Berichten: 5
Lid geworden op: 8 januari 2014, 19:46

Bericht door yoni » 15 januari 2014, 19:43

Hoi anne,

Je kan inderdaad meerdere eitjes aanmaken, wij hebben 1 keer een cyclus gehad met 2 eitjes. En dan vroeg de arts of ik akkoord zou gaan met een tweeling of een maandje over wou slaan. Wij vinden persoonlijk een tweeling geen probleem, maar jammer genoeg werd ik niet zwanger. Een kennis van mij is zwanger geworden via IUI , had ook 2 eitjes maar slechts eentje werd bevrucht. Zij heeft nu een prachtige zoon.

Veel succes maandag

waitykaty
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 mei 2013, 12:12

Bericht door waitykaty » 16 januari 2014, 12:00

Wil toch even zeggen dat ik dat laatste ook nooit zou doen maar vond wel dat ik het als optie erbij moest zetten.

groetjes,

Milena
Berichten: 558
Lid geworden op: 3 november 2010, 18:56

Bericht door Milena » 16 januari 2014, 16:11

Hey anne,

Wij zijn ook in behandeling in Kortrijk.

Daar doen ze nooit bloedafnames, enkel echo.
De IUI is bij mij nooit exact 36 uur na zetten pregnyl hoor.

Ik zet de ene avond pregnyl, en de dag er na is het al IUI.
Elk ziekenhuis heeft beetje zijn manier van werken.

Heel veel succes alvast!

En ik hang trouwens tegen het plafond van de pijn bij elke inseminatie ...

anne17
Berichten: 273
Lid geworden op: 6 januari 2014, 18:24

Bericht door anne17 » 21 januari 2014, 22:23

Yoni en Milena wie is van jullie behandelende arts ?

anne17
Berichten: 273
Lid geworden op: 6 januari 2014, 18:24

Bericht door anne17 » 27 januari 2014, 15:22

ondertussen zit de eerste insiminatie er op. Alles is goed verlopen en nu is het afwachten hé.
bedankt aan iedereen die reageerde !
zo wist ik toch al een beetje wat me te wachten stond.
moesten jullie me zoeken ik heb me ondertussen aangesloten bij iui clubje.

Rozientje
Berichten: 9
Lid geworden op: 4 maart 2013, 13:25

Bericht door Rozientje » 7 februari 2014, 19:57

Wij gaan volgende week voor 1e keer IUI doen.

Zelf nam ik al 4 cyclussen Clomid (wegens PCOS).
Nu blijkt manlief ook geen goed zaad te hebben.
Dus nu IUI.

Ik moet maandag gaan voor follikelmeting (zoals voorheen met de Clomid). Gynaecoloog zei me niks over Pregnyl.
Kan het dat ik dit niet zou moeten nemen?

lieze81
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 januari 2014, 10:57

Bericht door lieze81 » 7 februari 2014, 21:31

Ik denk dat het al dan niet afnemen van bloed heel afhankelijk is van ziekenhuis tot ziekenhuis. Hier in Roeselare zijn er 2, een vriendin moet bij de ene kliniek wel bloed laten afnemen, en ik bij de andere niet... ;-)

Bij mij ging het als volgt te werk: de eerste 4 cyclussen zonder clomid, de laatste 3 met.
Op dag 12-13 een folikelmeting, een paar dagen later ng ééntje, en dan nog ééntje, en dan.... nu met de clomid is het stukken beter. Nu had ik nog slechts 1 meting. As de dag van de IUI bekend is, krijg ik 2 dagen op voorhand mn pregnyl toegediend (wit geel kruis) en dan de dag van de IUI moet het potje van mn man om 8u30 binnen zijn, en ik moet dan tegen 12u30 naar de kliniek.

Behalve deze week (de laatste) geen problemen had bij de IUI zelf. Nu ging het niet zo makkelijk. Denk dat ik gewoon niet goed lag, zit met een lumbago, dus dat ging niet zo makkeijk.
Anders nooit last van had, in 5 min is het gepiept.
Persoonlijk heb ik telkens maar 1 volgroeid eitje, maar een 2ling zou ik absoluut geen probleem vinden. dus daar kan ik je niet bij helpen.

Vooral niet te veel mee inzitten, het houd echt niks in! De weken daarna zijn emotioneler gezien dan, een stuk zwaarder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten