Ca. 20w zwanger en (lange) vliegreis

Plaats reactie
jufnel
Berichten: 1052
Lid geworden op: 21 maart 2009, 22:59

Ca. 20w zwanger en (lange) vliegreis

Bericht door jufnel » 22 april 2010, 20:17

In juni hebben mijn man en ik een vakantie gepland van 2weken. Aangezien ik als kleuterjuf "verplicht" moet thuiszitten nu ik zwanger ben zal dit wsl de enige keer zijn dat we eens "buiten seizoen" op vakantie kunnen gaan.

Vorig jaar zijn we 2 weken gaan roadtrippen in de USA. We zouden dit heel graag opnieuw doen. En wsl zal dat er niet meteen van komen als er een baby is.
Volgens de gyn is het geen probleem als ik genoeg rust als ik voel dat 't nodig is en geregeld op wandel ga tijdens de vlucht.

Maar ik durf toch niet zo goed beslissen om écht te gaan.
Kan dat hoogteverschil in 't vliegtuig geen kwaad?
Wat als er ginder iets gebeurd (bijv. bloedverlies)?

Zijn er hier dames die een (lange) vliegreis hebben gemaakt tijdens hun zwangerschap?

PS Ik heb 3x een icsi-behandeling ondergaan en ben daardoor eindelijk zwanger (na 4 jaar) dus dat speelt ook wel mee...

Nessieke
Berichten: 197
Lid geworden op: 12 december 2009, 11:03

Bericht door Nessieke » 22 april 2010, 21:59

Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik een weliswaar kortere vliegreis (4u) gemaakt, ook zo rond 20w. Dat ging prima! Ik heb daar niks van gemerkt. Maar hoe het met langere vluchten zit...daar kan ik je niet mee helpen. Mss ook eens aan je arts / gyn vragen? Ik snap je bezorgdheid wel: na vier jaar wil je geen enkel risico nemen. Maar ik hoop voor jou dat je duidelijke antwoorden en dus groen licht krijgt zodat je kan genieten van een fantastische roadtrip met jullie 2.5'jes.

Groetjes,
Nessieke :D

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 22 april 2010, 22:33

Jufnel, vergeet niet een reisannulatie- en reisbijstandsverzekering te nemen. Misschien ben je niet gewoon die te nemen, maar ik zou dat in dit geval toch wel graag hebben. Want inderdaad, stel dat je bloedverlies hebt en eens nagekeken moet worden door een gyn in de VS... dat kostenplaatje loopt heeeeel snel heeeeeel hoog op hoor!

Als je die verzekering gewoon zou willen nemen, dekken ze normaalgezien helaas geen voorafbestaande toestanden. Dus alle zwangerschapscomplicaties worden meestal botweg uitgesloten als je al zwanger bent op het moment van het boeken van de reis. Er zijn enkele uitzonderingen op de markt die weldegelijk ook voorafbestaande aandoeningen dekken, waaronder ook zwangerschapscomplicaties (wij nemen bijvoorbeeld altijd de High Protections van Airstop owv een voorafbestaande aandoening, maar er zijn er ook andere op de markt hoor. Ik heb voor de rest ook helemaal geen banden met Airstop hoor!!)

Tijdens de reis moet je goed veel water drinken (trek je er niks van aan als je voor de zoveelste keer naar het toilet moet in het vliegtuig, het is weer een wandelingetje gewonnen he. Je kan trouwens vaak plaatsen op voorhand kiezen (via website seatguru goed nakijken waar je liefst zou willen zitten) en misschien valt het te overwegen om bij te betalen voor extra beenruimte (ook voor die dikke buik)). Het grootste risico is namelijk dat je een bloedklonter in je benen zou ontwikkelen, daartoe heb je een hogere kans in de zwangerschap. Ook spataderkousen helpen, op voorwaarde dat ze goed passen en zeker niks afknellen!! Dus niet als je helemaal dubbelgevouwen ergens op de middelste stoel van een rij van 5 stoelen zit ofzo :?

Ikzelf heb een vliegreis gemaakt van 1,5u heen op 24 weken en terug op 25 weken. De week erop lag ik in het ziekenhuis aan het infuus met de weeënremmers, maar dat had er volstrekt NIKS mee te maken!!! Echt waar niet!

(PS: je kan ook met de boot naar Amerika he :wink:)

cimoca
Berichten: 1972
Lid geworden op: 19 april 2010, 8:40

Bericht door cimoca » 23 april 2010, 9:04

Ik heb bij mijn 3 zwangerschappen telkens tot 32 weken gevlogen. Wel niet zo lang als naar Amerika maar toch 4.5 uur.
Belangrijk is inderdaad dat je genoeg plaats in vliegtuig hebt. Ik had het voordeel dat het bij mij grotendeels zakenreizen waren en dat daar dan ook business of first voor genomen werd. Daar werden dan ook 3 stoelen maar door 2 bezet zodat ik ruimte genoeg had.
Ook toen we vorig jaar zelf vlogen en ik 28 weken ver was hebben we voor first gekozen ( we hadden toch nog airmiles genoeg).
En inderdaad neem een reisverzekering : europ assistance dekt zwangerschapscomplicaties zelfs al sluit je de verzekering maar af als je al zwanger bent.

Zorg ook zeker voor een attest van je gyn met de melding hoeveel weken dat je zwanger bent en dat je volgens haar in staat bent om te vliegen. is heel belangrijk. Laat dit ook maar in het engels opstellen. Het varieert van vliegtuigmaatschappij tot hoeveel weken ze je laten vliegen zonder attest. Mij hebben ze het toch 3 keer gevraagd.

En bespreek dit met je gyn. hij of zij zal best weten of je risico's neemt of niet, dat hangt af van je zwangerschapsverloop. Maar bij een normaal verlopende zwangerschap is vliegen geen probleem. Ik ben bij alle 3 over tijd gegaan dus wekt zeker geen weeën op.

Veel plezier

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 23 april 2010, 9:08

Gewoon doen!
Ik ben tijdens mijn zwangerschap nog elke maand voor't werk naar Italie gehopt tot 30 weken en zelfs nog later lange ritten in de auto naar Bretagne gemaakt. Op 20 weken ben ik ook nog naar't Midden Oosten gevlogen en later (26 weken) naar Malta. Allemaal geen probleem.
Waar je wel op moet letten
- kies voor landen waar medische hulp voorhanden is indien nodig. Afrika laat ik dus linksliggen, maar Amerika kan uiteraard perfect
- neem inderdaad voor je gemoedsrust een volledige verzekering. Zwangerschap is geen ziekte, dus alle verzorging van complicaties die je daar zou krijgen worden wel terugbetaald (pas dan spreek je van ziekte).
- veel drinken en steunkousen dragen kan je inderdaad doen. Af en toe een wandelingetje maken,...
- doe het op reis ietsje rustiger aan dan anders. Wandelen ging niet meer zo lang en vlot als daarvoor, maar fietsen kon ik wel nog heel vlot ...


geniet ervan!

jufnel
Berichten: 1052
Lid geworden op: 21 maart 2009, 22:59

Bericht door jufnel » 23 april 2010, 11:17

Bedankt allemaal voor de massa's nuttige info!

Dat maakt m'n beslissing er al iets makkelijker op.
Annulatieverzekering nemen we altijd zowieso. Maar die andere ga ik ook zeker nemen voor moest ik in 't slechtste geval ginder in een ziekenhuis belanden.

Die extra beenruimte kunnen we zeker gebruiken want ik ben niet alleen zwanger maar ook 1m81 en mijn man is 1m90.
Vorig jaar hadden we een goede plaats bij 't heenvliegen maar bij 't terugkomen zaten we op een "normale" plaats en dat is met die lange stekken van ons zowieso niet praktisch :?

In first of business vliegen kan ons budget helaas niet aan en airmiles hebben we ook niet :wink:

Op die seatguru website: staan daar dan alle vluchten op???
Wij boeken onze tickets nl meestal via de momondo-site en dan zit je vaak met operators van over de "hele" wereld. Vorig jaar zijn we zo gevlogen via een Zweedse operator.

Met de boot naar Amerika... we hebben maar 2 weken dus lijkt me niet zo'n goed plan :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten