Bericht
door Aria » 25 mei 2016, 13:15
Hoi allemaal,
het feit dat een voeding een uur duurt is echt niet uitzonderlijk. Ook clustervoeden `s avonds (enkele uren aan de borst) is erg normaal... Ik kan niet anders zeggen dan: het hoort er echt wel bij in het begin. Dit is nu eenmaal borstvoeding... En weinigen vertellen je op voorhand hoe het echt in zijn werk gaat, vooral de eerste weken. Anderzijds...
Ik begrijp jullie gevoel ook heel erg, hoor. Toen mijn zoontje een week of 5-6 was was ik het ook kotsbeu. Ik wou zooo graag een break, altijd dat moeten beschikbaar zijn, uren vastzitten op de zetel, ...
Bij mij was het echt wel zo dat het na 6 weken begon te beteren. Neen, het gaat niet vanaf 6 weken en 1 dag plots kei-gemakkelijk worden, maar rond die leeftijd zijn ze al flink gegroeid, hebben ze hun aanhap techniek echt wel verbeterd en is hun mondje simpelweg groter, maagje groter en kunnen ze gewoon efficienter drinken.
Wat werd er hier dus beter? De voedingen duurden korter. Daarvoor duurde een voeding, incl boertje laten ook gemakkelijk 45 min.-1 uur en dat om de 2 uur-2,5 uur overdag, `s nachts om de 3u ongeveer. Vanaf dan begonnen de voedingen korter te duren, een 20tal-30tal minuten in totaal. Ik had geen pijn meer. (Ik heb 6 weken lang elke voeding pijn gehad.) Overdag begon er iets meer tijd tussen te zitten, meer richting 3uur. `s Nachts bleef het hetzelfde tot een 4tal maanden. Ook clustervoeden stopte hier eigenlijk. Ik ben toen `s avonds begonnen met een avondritueeltje en besefte dat mijn zoontje gewoon moe was en wou slapen. (`t Is niet omdat een baby huilt, dat em een boobie nodig heeft... Je hoeft echt niet elke keer je borst boven te halen. Soms zijn ze gewoon MOE.)
Ik begon ook handiger te worden in het voeden, waardoor ik me ook steeds beter voelde om op verplaatsing te voeden. Dat was ook fijn, want iets minder het gevoel thuis vast te zitten.
Het wordt dus beter na 6 weken, maar je leven blijft wel in teken staan van de bv. Een vriendin van mij zei altijd: de eerste 12 weken ben je een melkfabriek. En dat is zo. Je leven draait rond de bv en het is moeilijk om je in te beelden dat het ooit gaat beteren. Maar geloof mij, het wordt echt beter. Ik heb uiteindelijk 13,5 maand bv gegeven, mijn zoontje heeft nooit een druppel flesvoeding gehad en ik ben daar echt heel fier op! (En ja, ik heb vaak willen stoppen in het begin. Maar het waren de mama`s die me op het hart drukten dat het beter ging worden, die me hebben doen doorzetten.)
Probeer geleidelijk aan wat routine in te bouwen, je kan je kindje ook afkoppelen van de borst, eh. Probeer ook goed je baby`s *cues* te leren kennen en vooral vermoeidheidstekenen, zodat je je kindje op tijd te slapen kan leggen zonder daarbij een boobie te moeten bovenhalen.
Komaan, meiden, echt niet opgeven, we`ve ALL been there!
Veel liefs,
Aria
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)

Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)