Bevallen maart - april 2016

Plaats reactie
Emeltje

Re: Bevallen maart - april 2016

Bericht door Emeltje » 23 mei 2016, 18:33

Hey dames,

Super lang geleden dat ik hier iets geschreven heb... Ben wel de hele tijd blijven mee lezen maar aan reageren niet toe gekomen.

Hier gaat alles goed... Gezellig druk met mijn 3 meiden maar we beginnen ondertussen wat routine er in te krijgen.
Een beetje een moeilijke start gehad met de borstvoeding. Onze meid heeft super gedronken de hele tijd tot de nacht van dag 5... Ik had zodanig veel stuwing dat mijn borsten net bowlingballen waren. Vanalles geprobeerd om de stuwing te minderen ... Van warme douches tot warme Pampers maar Mara wilde of kon gewoon niet aan happen. Dan maar handmatig wat afgekolfd zodat ze een flesje kon drinken. De volgende dag samen met de vroedvrouw mijn borsten gereset in de hoop dat ze terug zou aan happen... Maar tevergeefs geweest. Dan maar afgekolfde melk gegeven en nu drinkt ze ondertussen terug full Time aan de borst. :D Super blij dat ik volgehouden heb... Enkel 's avonds voor ik ga slapen kolf ik nog eens volledig af voor de diepvries. Mara woog vorige week 3kg860, zo'n 400 gram bijgekomen op een week... Ze slaapt ook 2 blokken van 6 uur 's nachts dus mama happy.

Volgende keer een uitgebreide reactie, als ik eens tijd vind om op de laptop te kijken want vind dat toch net iets handiger :wink:

Groetjes
3 rondes clomid, 6 OI met menopur, zwanger tijdens wacht maand in jan '12.
Nov '12 dochterje. Aug '13 iui brusje, 4 iui en cystes, icsi 1 zwanger. Sept '14 2de dochtertje geboren. Juni '15 icsi brusje, icsi 1 neg, aug '15 zwanger tijdens 'rustmaand'

Phoebe

Bericht door Phoebe » 24 mei 2016, 20:28

Pfffffffffff ik sta op het punt het borstvoeden op te geven... Vanmorgen de vroedvrouw gebeld voor advies ivm blokvoeden en voormelk enz. Heeft ze me opgedragen vandaag wat ik kon doen, maar kwam die daarstrax vanaf 16u tot 20u max om het uur drinken. En nu ruikt zijn adem zuur en krijst hij opnieuw enorm! Ik weet het echt allemaal niet meer, 't is alsof ik hem vergiftig met mijn melk! Vannacht heeft hij 4 voedingen gevraagd, ik geraak opdenduur echt uitgeput en dan ben ik emotioneel echt niet meer in staat om zijn gekrijs op te vangen... Mijn man verdwijnt ook steeds weer naar boven om het niet te moeten horen, maar dat kan ik dus absoluut niet! Heb nog liever het gekrijs in mijn oor dan vanop afstand... Pffffffffff, als vannacht niet goed gaat wordt het gegarandeerd flesvoeding morgen... :( :( :(

ilse86

Bericht door ilse86 » 24 mei 2016, 21:10

Kop op Phoebe!! Niet opgeven! Stoppen met borstvoeding gaat je problemen niet oplossen. Borstvoeding is het beste dat je je zoontje kan geven. Het is zwaar maar het gaat beteren! Veel sterkte!

Aria

Bericht door Aria » 24 mei 2016, 22:33

Phoebe, flesvoeding maakt het vaak nog erger, he... Ik weet niet wat precies het probleem is, maar het lijkt erg aanlokkelijk om over te schakelen op flesjes, maar vaak komen daar nog meer problemen bij kijken omdat het dan een zoektocht is naar de juiste melk...

In ieder geval, heel veel moed en sterkte bij wat je ook doet!
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

jackie

Bericht door jackie » 24 mei 2016, 23:04

Oh Phoebe, ik begrijp jouw gevoel volledig. Ben ook steeds vaker aan het denken om over te schakelen naar flesvoeding.
Niet zozeer voor de krampen want dat wordt er blijkbaar idd niet echt beter door (maar erger kan niet lijkt me bij jou?) maar omdat ze altijd zo lang drinkt en steeds langer trouwens, tijdens de dag duurt een voeding 1u a 1,5u en s'avonds uuuuren. Vanavond van 20u tot nu 22u45 niet uit mijn zetel gekunnen daardoor. Voel me soms wat 'gevangen' door die borstvoeding :(
Naar het schijnt wordt alles beter na 6 weken...maar wat verandert er dan specifiek??

@ster bedankt voor de tip over de osteopaat. Ik ga morgen naar de mijne dus dat komt keigoed uit!

Ps. @phoebe misschien niet politiek correct maar als Lily lang krijst en ik hou ze dicht bij mij om ze te troosten, doe ik mijn sleep soft oordopjes van Alpine in. Dat brengt mij toch iets of wat rust en dan kan ik het beter aan.
41j, Jette,single mom, start aanvraag juli 2010, 7 IUI's waarvan 1 mk, ICSI 1, ICSI 2, ICSI 2.1 neg, ICSI 3 mk, ICSI 4, ICSI 4.1, ICSI 5 neg, ICSI 5.1 : ontdooiing niet overleefd, ICSI 6 neg, geen cryo.ICSI 7 geen TP, 1 cryo:20/4/2016 geboorte dochter.

Ster_
DVO Lid
DVO Lid

Bericht door Ster_ » 25 mei 2016, 6:02

Jackie, hier ook zo lange voedingen. Waarom drinkt jouw dochter met een tepelhoedje? Bij Otis omdat hij het anders niet kan en nu weet ik dat dat komt door zijn gespleten gehemelte. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat Lily-Denise dat ook heeft he, maar wel dat er wellicht iets schort aan haar Drinktechniek. Hierdoor duren voedingen heel lang en hierdoor komen ze heel traag bij. Ze verliezen enorm veel energie door zolang te drinken. Dus praat erover met je vroedvrouw of kinderarts! En mss je kleintje ook ineens laten nakijken door deor de osteopaat? Bij mijn middelste zoontje was er ook iets waardoor hij eerst niet zonder tepelhoedje dronk en de voedingen lang duurden. Osteopaat verhielp dit in 1 behandeling. Veel moed en succes!
Drie zoontjes... Drie wonderen... Ons grootste geluk.

BluePixie

Bericht door BluePixie » 25 mei 2016, 9:51

@Phoebe: oh ik leef met je mee! En ik herken het ook wel een beetje. Dat clustervoeden (elk uur vragen) doet Vic ook elke avond. De zure adem is hier ook het geval, dat is een teken van reflux he. Elke baby is natuurlijk anders. Hier denken we dat hij soms vaak wil drinken omdat zijn keeltje pijn doet van de zure reflux. Maar het is zo moeilijk te weten te komen wat er juist scheelt... Flesjes zullen niet helpen tegen reflux (in tegendeel). Ik heb wel al vaak gedacht dat het aantal voedingen zal verminderen als ik overschakel naar flesjes. Maar ja... Maak geen overhaaste beslissingen, praat er nog eens over met de vroedvrouw, maar doe waar jij jou goed bij voelt. In tegenstelling tot het gevoel dat ik soms krijg: flesjesvoeding of borstvoeding, je moet doen waar jij je goed bij voelt en je bent sowieso een supermama!

@Uiltjes: hier ook groene kaka, de vroedvrouw zei dat dat is omdat ze niet genoeh vette achtermelk krijgen. Ze heeft mij aangeraden om te blokvoeden (zoals Phoebe ook zegt), 3 uur dezelfde borst. En nu is zijn kaka wel meestal geel. Of het echt kwaad kan die groene kaka, dat weet ik niet. Je mag verschillende beetjes borstvoeding samen gieten, maar blijkbaar wel op dezelfde temperatuur. Dus als je een flesje in de frigo staan hebt, en je kolft af, dan moet die melk ook eerst afkoelen in de frigo voor je de melk samengiet. Nuja, ik zeg ook maar wat ik allemaal gehoord heb van de vroedvrouw. Je bedoelt die avent natural flesjes? Medela is nog net iets anders, niet de vorm is hetzelfde maar wel de aanhaptechniek. Is het enige flesje waar ze even veel moeite moeten doen als aan de borst (veel harder zuigen) en zou het best zijn om verwarring te vermijden. Maar elke baby is anders! Je krijgt overal zo veel adviezen, maar uiteindelijk moet je gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Ik ga nu hij wat ouder is proberen overschakelen naar avent, das al een goede voorbereiding tegen dat hij flesvoeding zal krijgen denk ik!

@jackie: respect hoor, jij hebt het ook niet gemakkelijk! Drinkt ze ook zo lang als je afgekolfde melk in een flesje geeft? Dat gegijzelde gevoel ken ik hier ook door dat clustervoeden.. Ik voel me soms echt alsof ik enkel nog goed ben voor mijn melk..

Ghoh dames ik wil jullie echt niet teleurstellen hoor... Maar die "na 6 weken wordt alles beter" was hier flauwekul hoor, in tegendeel zelfs. Nu hoor ik van iedereen dat het aan 3 maand beter wordt... Ik duim heel hard dat dat wel klopt!

Courage allemaal. Jullie zijn goed bezig!!! X
.oOo. Dream a little dream .oOo.

IUI 1, 2 & 3 in 2015: neg
ICSI 1: juli 2015 - zwanger! 20/03/16: zoontje <3
ICSI 1.2: september 2017 - zwanger! 24/05/2018: opnieuw trotse mama van een zoontje! <3

Aria

Bericht door Aria » 25 mei 2016, 13:15

Hoi allemaal,

het feit dat een voeding een uur duurt is echt niet uitzonderlijk. Ook clustervoeden `s avonds (enkele uren aan de borst) is erg normaal... Ik kan niet anders zeggen dan: het hoort er echt wel bij in het begin. Dit is nu eenmaal borstvoeding... En weinigen vertellen je op voorhand hoe het echt in zijn werk gaat, vooral de eerste weken. Anderzijds...

Ik begrijp jullie gevoel ook heel erg, hoor. Toen mijn zoontje een week of 5-6 was was ik het ook kotsbeu. Ik wou zooo graag een break, altijd dat moeten beschikbaar zijn, uren vastzitten op de zetel, ...

Bij mij was het echt wel zo dat het na 6 weken begon te beteren. Neen, het gaat niet vanaf 6 weken en 1 dag plots kei-gemakkelijk worden, maar rond die leeftijd zijn ze al flink gegroeid, hebben ze hun aanhap techniek echt wel verbeterd en is hun mondje simpelweg groter, maagje groter en kunnen ze gewoon efficienter drinken.

Wat werd er hier dus beter? De voedingen duurden korter. Daarvoor duurde een voeding, incl boertje laten ook gemakkelijk 45 min.-1 uur en dat om de 2 uur-2,5 uur overdag, `s nachts om de 3u ongeveer. Vanaf dan begonnen de voedingen korter te duren, een 20tal-30tal minuten in totaal. Ik had geen pijn meer. (Ik heb 6 weken lang elke voeding pijn gehad.) Overdag begon er iets meer tijd tussen te zitten, meer richting 3uur. `s Nachts bleef het hetzelfde tot een 4tal maanden. Ook clustervoeden stopte hier eigenlijk. Ik ben toen `s avonds begonnen met een avondritueeltje en besefte dat mijn zoontje gewoon moe was en wou slapen. (`t Is niet omdat een baby huilt, dat em een boobie nodig heeft... Je hoeft echt niet elke keer je borst boven te halen. Soms zijn ze gewoon MOE.)

Ik begon ook handiger te worden in het voeden, waardoor ik me ook steeds beter voelde om op verplaatsing te voeden. Dat was ook fijn, want iets minder het gevoel thuis vast te zitten.

Het wordt dus beter na 6 weken, maar je leven blijft wel in teken staan van de bv. Een vriendin van mij zei altijd: de eerste 12 weken ben je een melkfabriek. En dat is zo. Je leven draait rond de bv en het is moeilijk om je in te beelden dat het ooit gaat beteren. Maar geloof mij, het wordt echt beter. Ik heb uiteindelijk 13,5 maand bv gegeven, mijn zoontje heeft nooit een druppel flesvoeding gehad en ik ben daar echt heel fier op! (En ja, ik heb vaak willen stoppen in het begin. Maar het waren de mama`s die me op het hart drukten dat het beter ging worden, die me hebben doen doorzetten.)

Probeer geleidelijk aan wat routine in te bouwen, je kan je kindje ook afkoppelen van de borst, eh. Probeer ook goed je baby`s *cues* te leren kennen en vooral vermoeidheidstekenen, zodat je je kindje op tijd te slapen kan leggen zonder daarbij een boobie te moeten bovenhalen.

Komaan, meiden, echt niet opgeven, we`ve ALL been there!

Veel liefs,
Aria
Aug `13 *
Okt `13 **
Afbeelding
Afbeelding

BluePixie

Bericht door BluePixie » 25 mei 2016, 13:27

Vic is geen 6 weken en 1 dag oud hoor. Ondertussen 9,5 weken hier. Het is duidelijk voor iedereen anders. Ik hoop voor jullie dat er dus wel een verschil komt aan 6 weken, maar hier is dat het geval niet.

Ik geef ook nog steeds borstvoeding, maar ik vind echt dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Al te vaak wordt mama's een schuldgevoel aangepraat als ze willen stoppen met BV. En dat kan je op dat moment echt niet gebruiken, want het is sowieso al een emotionele beslissing. Een beslissing waar je wel goed over moet nadenken, want je kan niet zomaar terug...

Jammer genoeg is het ook niet bij iedereen zo dat je het clustervoeden kan oplossen door ze gewoon in bed te leggen. Ja, hij is moe. Nee, hij wil niet slapen zonder nog een paar keer aan de borst te liggen.

ICSI 1.2: september 2017 - zwanger! 24/05/2018: opnieuw trotse mama van een zoontje! <3

Aria

Bericht door Aria » 25 mei 2016, 13:31

BluePixie schreef:Vic is geen 6 weken en 1 dag oud hoor. Ondertussen 9,5 weken hier. Het is duidelijk voor iedereen anders. Ik hoop voor jullie dat er dus wel een verschil komt aan 6 weken, maar hier is dat het geval niet.

Ik geef ook nog steeds borstvoeding, maar ik vind echt dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Al te vaak wordt mama's een schuldgevoel aangepraat als ze willen stoppen met BV. En dat kan je op dat moment echt niet gebruiken, want het is sowieso al een emotionele beslissing. Een beslissing die je wel goed over moet nadenken, want je kan niet zomaar terug...
BluePixie, ik heb het gevoel dat je je een beetje aangevallen voelt door mijn post, maar dat is niet de bedoeling. Ik weet hoe moeilijk het is en hoe vaak ik zelf heb willen stoppen, maar ik weet ook dat die 6 of 12 weken in het grotere plaatje weinig voorstellen als je kan terugkijken op 1 jaar bv... Dat heeft niks te maken met een schuldgevoel willen aanpraten, maar wel met gewoon eerlijk communiceren over dat bv nu eenmaal bij de meeste mama`s geen pad is dat over rozen gaat.

Het spijt me, dat je nog niet veel verbetering hebt ondervonden. Je moet vooral doen wat het beste is voor jezelf en je kindje en ik hoop dat je steun hebt aan een goeie lactatiedeskundige in je buurt of aan mede-bv-mama`s.

Liefs,
Aria
Aug `13 *
Okt `13 **
Afbeelding
Afbeelding

BluePixie

Bericht door BluePixie » 25 mei 2016, 13:37

Ik wou gewoon even een punt maken dat het voor iedereen anders is. Ik geef graag borstvoeding, laat daar geen misverstand over zijn! Maar het is zwaar en voor sommigen zeker nog zwaarder dan voor mij. Daarom: iedereen de vrije keus, en laat ons elkaar steunen wat die keuze dan ook mag zijn!

Ik wil nog eventjes doorgaan, maar eens ik moet gaan werken wil ik sowieso afbouwen. Maar ik ben trots op elke dag die ik gegeven heb, en dat mogen we allemaal zijn :)

Aria

Bericht door Aria » 25 mei 2016, 13:44

BluePixie schreef:Ik wou gewoon even een punt maken dat het voor iedereen anders is. Ik geef graag borstvoeding, laat daar geen misverstand over zijn! Maar het is zwaar en voor sommigen zeker nog zwaarder dan voor mij. Daarom: iedereen de vrije keus, en laat ons elkaar steunen wat die keuze dan ook mag zijn!

Ik wil nog eventjes doorgaan, maar eens ik moet gaan werken wil ik sowieso afbouwen. Maar ik ben trots op elke dag die ik gegeven heb, en dat mogen we allemaal zijn :)
Het is inderdaad zwaar! Ik moet binnen een paar dagen bevallen en geloof mij, ik ga heel blij zijn als die eerste 6 en dan 12 weken achter de rug zijn! :D

Elkaar steunen is heel belangrijk, vandaar dat ik ook even wou reageren hier. Ik had er in het begin steun aan dat andere bv-mama`s die aan de andere kant staan me konden vertellen dat het voor hen ook niet gemakkelijk was geweest. Op den duur ga je je anders heel alleen voelen en denk je dat er iets mis is met jezelf, of je productie of je kindje, ... En als je erg twijfelt moet je dat inderdaad laten nakijken, maar vaak is borstvoeding echt gewoon kei-hard doorbijten die eerste maanden... `t Is jammer dat ze ons daar in al die bv-cursussen niet beter op voorbereiden. Je wordt om de oren geslagen met alle voordelen van de bv, zodat je het toch zeker wel zal geven, maar over kloven en borstontstekingen en clustervoeden en hoe erg je jezelf opzij moet zetten in het begin, wordt eigenlijk niet gesproken. Veel mama`s denken dan ook *Shit, dit is moeilijk, er zal wel iets mis zijn, misschien stop ik maar gewoon beter.* Ik geloof dat als we allemaal eerlijk kunnen praten daarover, ook wanneer het moeilijk is, dat meer mama`s zich gesteund zullen voelen en ook realistischere verwachtingen zullen hebben, waardoor ze het langer kunnen en willen volhouden.

En zoals je zegt: elke dag bv gegeven is een prachtige verwezenlijking!
Aug `13 *
Okt `13 **
Afbeelding
Afbeelding

Uiltjes

Bericht door Uiltjes » 25 mei 2016, 16:42

@aria,13,5 maanden. Nice, hoe heb je dat kunnen doen in combinatie met werken?

@bluepixie hier ook zulke scenarios..Hier heeft meneertje al de hele dag amper geslapen behalve een paar kwartiertjes op borst. Gisteren had hij bijna de hele dag geslapen(met eetpauzes he). Elke dag is anders en kan er zo niet op voortgaan! GiTeren wel de hele namiddag niet thuis geweest(en hij heeft veel geslapen, niet gaan wandelen maar naar kine, oma, boodschap,..), vandaag de hele dag thuis en hij slaapt niet. Maar ik ontzie het mij om op stap te gaan vandaag, weet ook niet of het daaraan ligt.. Als hij efkes aant slapen is op mij en ik leg hem in zn park wordt hij wakker en huilt hij.. In zijn wipper "speelt "hij efkes(lees: veel geluidjes maken en stampen), maar dan begint hij na n tijdje ook te huilen. Denk dan wel beter overdag dan snachts he. Maar toch..nu lijkt hij geplooid te geraken, ws doodop:-)
2011-'12 operaties man. Pilstop dec.'12, ICSI1 04/14 negatief, geen cryo's, ICSI2 08/14 negatief, geen cryo's, ICSI3 11/14 negatief, geen cryo's, ICSI4 eind 02/15 alweer negatief, geen cryo's, ICSI5 start juli '15 - zwanger, maar toch nog bang afwachten..

BluePixie

Bericht door BluePixie » 25 mei 2016, 18:44

@Uiltjes: dat is dus identiek hetzelfde verhaal als hier he. Maar je kan toch ook niet constant gaan buitenlopen...

Amai, groeisprong it is! Niet normaal hoeveel die drinkt! Heeft net 110ml uit een flesje gedronken (normaal gezien moet hij 80 ml per voeding krijgen), en hij had niet genoeg! Hij ligt alweer 10 min aan mijn borst nu. Niet normaal...

Ik heb trouwens voor de eerste keer een Avent flesje gebruikt. Ging goed, al had ik de indruk dat het wel erg vlot stroomde, hij heeft het binnengeslokt ;)

Aria

Bericht door Aria » 25 mei 2016, 20:27

Uiltjes schreef:@aria,13,5 maanden. Nice, hoe heb je dat kunnen doen in combinatie met werken?
Uiltjes, ik ben thuisblijfmama, maar je kan perfect zo lang bv geven in combi met werken, hoor. Ik heb verschillende vriendinnen die werken en zelfs 2 jaar bv geven of hebben gegeven... Als mama op het werk is, krijgt kindje gewoon afgekolfde melk in een flesje.
Aug `13 *
Okt `13 **
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie