Hoi allemaal,
@NewGirl: Zitten jullie niet rond de 8 weken? Daar is het tweede sprongetje in de mentale ontwikkeling, `t kan heel goed dat zijn. (Als je reflux, krampen en al de rest niet als mogelijke oorzaak ziet.)
Als je dat boek nog niet hebt, raad ik heel erg *oei, ik groei* aan. Dat beschrijft de mentale sprongen die kinderen maken in hun ontwikkeling van de geboorte tot 18 maanden. Daarna maken ze ook nog sprongen, maar boek gaat enkel over die fase. Er zijn er in totaal 10 en elke sprong betekent: een grote vooruitgang in het vermogen. Plots zien ze de wereld weer helemaal anders en is alles nieuw voor hen en na zo een sprong kunnen ze heel vaak ineens iets nieuws. Nu zie je dat nog niet zo duidelijk, maar bijvoorbeeld rollen, kruipen, stappen, ... Daar gaan vaak wat moeilijke weken aan vooraf: veel wenen, moeilijk slapen, en grote mama-honger.
Van de ene op de andere dag wil je kindje dan ineens niet meer slapen, soms ook niet goed meer eten, willen ze niet neergelegd worden, huilen ze meer, ... En je denkt *Huuuuuu?!* en dan is het dus een sprongske dat bezig is.
Sommigen zijn meer uitgesproken dan andere en sommige kinderen reageren feller op de ene sprong dan op de andere. Bijvoorbeeld rond 6 maanden is er een moeilijke sprong en die is moeilijk bij bijna alle kindjes.
Wij zijn afgelopen week door het 6 weken groeispurtje gegaan, denk ik. Groeispurten zijn dan eerder fysieke sprongetjes in de ontwikkeling en die gaan vooral gepaard met veel willen eten/drinken en moeilijk slapen.
Wij hadden ook een tweetal dagen waarin ik ons Noor totaal niet kon neerleggen. Sliep echt moeilijk. `s Nachts was het min of meer okay (Nadat het 2 uur duurde eer ik haar effectief in bed kreeg en ze daar slapend in bleef, lol.), maar overdag kreeg ik ze niet neergelegd. Ze sliep superdiep in mijn armen en de moment dat ik ze neerlegde: wakker en wenen. Of dan maar 30 minuten slapen. Veel dutjes in de draagdoek gedaan. En ze wou ook meer drinken overdag.
Mijne man en ik waren 6 jaar getrouwd afgelopen donderdag en we wouden op date gaan na bedtijd van de kids. Paar uurtjes efkes iets eten/drinken, maar ik kreeg ons Noor dus niet neergelegd zonder dat ze schreeuwend wakker werd, dus uiteindelijk besloten haar mee te pakken. In de auto is ze in slaap gevallen en `t kind heeft de hele avond geslapen, hahaha. Dus we hadden toch echt wel onze date.

We doen zo`n dingen zelden omdat we normaal ver van familie wonen, dus het was bijna 1 jaar geleden dat we nog iets met zijn tweetjes hadden gedaan.
Mijne man vertrekt deze week alweer terug. `t Is echt wel balen. `t Is fijn geweest zo met zijn vieren. Ik vind het echt geweldig en voel me nu alsof mijn gezin meer compleet is. Ik kan niet zeggen of er nog een derde komt of niet, maar ik voel nu echt een soort van rust en veel dankbaarheid voor mijn gezin. `t Is minstens voor een maand, maar normaal gezien zeker niet zo lang als de bijna 4 maanden van de afgelopen maanden, dus we slaan ons er wel door.
Hier heeft ons Noor ook haar eerste vaccins al gehad. Hier moet ze ook gevaccineerd worden tegen tuberculose. In BE moet dat niet meer, maar hier dus wel.
@Ethlinn: Het spijt me, meid, dat het zo moeilijk gaat met reflux/krampen/... Ik hoop dat jullie snel een oplossing vinden! Heb je voor de krampen al gripe water geprobeerd? Ik hoop dat de week snel voorbij gaat, zodat jullie beterschap kunnen zien met verandering van de melk! Je zit bijna aan de 6 weken! Dan is het op naar de 12! En dan zijn we uit de pasgeboren babyfase... Dan wordt het echt plezant!
Liefs,
Aria