Isabella: ik heb een kolfapparaat uitgeleend in de CM om te kijken of ik dat wat vond. Ik gebruik het niet zo vaak, het is quasi even omslachtig als borstvoeding geven vind ik. Als je een voeding wil geven "op verplaatsing" moet je de vier voorgaande voedingen thuis bijna telkens nadien afkolven om een volledige portie te hebben. Want je kindje drinkt de boel gewoon leeg hè, hier toch. Dus dan ga ik al bijna toch liever apart zitten om gewoon borstvoeding te geven. In familiale kring ga ik niet eens meer apart zitten, die zijn het al gewend hahahaha!
Bij borstvoeding kan je trouwens niet voortgaan op hoeveelheden: je hebt vrouwen die 100ml per borst produceren en vrouwen die maar 50ml per borst produceren. Bij de laatste is de melk dan veel geconcentreerder en groeit het kindje even goed. Mij zeiden ze om voort te gaan op de pampers van de kleine (6 plaspampers per dag wil zeggen dat ze goed drinkt) en de gewichtstoename (gemiddeld 20g per dag extra).
Mijn tepels zijn trouwens als ze geïrriteerd zijn even gevoelig in het kolfapparaat. Hangt er vanaf waar ze gevoelig zijn: erbovenop doet evenveel pijn, aan de zijkant soms wat minder. De vroedvrouw zei hier bij geïrriteerde tepels: lanoline zalf smeren na elke voeding (dat verzacht en kan geen kwaad voor de baby), je tepels aan de lucht laten drogen (maw thuis regelmatig zonder kleding rondlopen en naakt slapen) en als je een kloofje hebt ook insmeren met borstvoeding (dat is antibacterieel). Ter preventie van irritatie uiteraard goed aanleggen... Super belangrijk! Maar niet altijd even gemakkelijk... Ben momenteel ook wat op de sukkel rechts: een kloofje nondedoemme