Zo, even tijd voor een uitgebreider antwoord. Papa speelt met Amaryllis
We beginnen haar verschillende geluidjes ook te kennen, en ik herken wat jij zegt: in het begin vraag je je soms echt af "WAT HEB JE NOOOODIIIIIGGGGGG". Hahahaha! Al komen er wel altijd nieuwe bij hoor: ze begint al echt met haar stemmetje te oefenen (kletskous!) waardoor er soms weer hele nieuwe geluidjes ontstaan. Of ze stopt haar handjes in haar mond omdat ze nu ontdekt heeft dat ze handjes heeft, terwijl ze het vroeger alleen deed als ze honger had. Dus zit ik weer uit te zoeken wat het verschil is tussen spelen-sabbelen en honger-sabbelen
En even over je voedingen: ik weet niet of het gaat lukken om vaste tijdstippen tussen voedingen te laten. Dat moet met flessenvoeding ivm het verteringsproces etc, maar met borstvoeding ligt dat helemaal anders. Want de ene keer heb jij vettere melk dan de andere keer (want soms eet je frietjes of ... haha!) en is de vertering wat trager/sneller. Bij flessenvoeding zit er steeds dezelfde hoeveelheid van vetten/suikers/vitamines in zodat je dat kan/moet timen. Bij borstvoeding geeft het kindje zelf aan wanneer ie weer honger heeft en opnieuw wil eten, afhankelijk van de samenstelling van jou melk. En de ene keer zal daar dus meer tijd tussen zitten als de andere keer... Ik geef Amaryllis de borst telkens als ze er om vraagt. Gemiddeld zit daar overdag zo'n 3u tussen, maar soms is dat 4u als ze nog slaapt of 2,5u als ze de keer daarvoor minder gegeten heeft (of ik "dunnere" melk heb gehad ofzo). Zij geeft aan wanneer ze wil eten...
Hetzelfde met nachtvoedingen: ik heb dat niet zelf opgeschoven, Amaryllis heeft dat gedaan. Op een bepaalde moment werd ze ineens niet meer elke 3u wakker maar werd dat 4u. Daarna sliep ze ineens in twee blokken van 5u. Ondertussen slaapt ze meestal een eerste blok van ongeveer 6u en daarna nog eens eentje van een uur of 3-4. Dan staan we op en begint het dagritme van voedingen gemiddeld elke 3u. De eerste keren dat ze langer sliep stonden mijn borsten op "ontploffen" van de melk omdat er ineens veel meer tijd tussen zat. Overproductie halleluja! Eén keer ben ik zelfs om 5u snachts opgestaan (zij werd die dag wakker rond 6u) om handmatig wat melk af te kolven zodat er minder druk op zat. Ze waren zo vol dat het pijn deed

Ik heb dan in beide borsten 20ml ofzo afgekolfd zodat de ergste druk weg was en om 6u kon zij dan wel nog wel haar voeding krijgen omdat ze niet leeg waren. Ondertussen zijn ze het gewend (ze nemen dat ritme wel gemakkelijk over precies, een paar dagen later was het al een stuk minder gestuwd). Er staat nog wel spanning op (melk-meloenen 's ochtends hahahaha!) maar niet dat het pijn doet. Amaryllis heeft dan vaak met één borst genoeg voor de eerste voeding 's ochtends omdat er zoveel melk in zit. Je lichaam regelt dat zelf. Ik ga er niet voor opstaan 's nachts (tenzij ik er last van heb) omdat ik zelf ook teveel geniet van de langere uren niet-onderbroken slaap
Oh en wat ik wel doe is 's ochtends de overtollige melk afkolven (ik heb dan toch telkens veel te veel omdat ze zo lang geslapen heeft aan één stuk) en dat flesje 's avonds bijgeven (dat is meestal rond de 80ml extra. Soms een keer 60 soms een keer 100). Ik heb nog steeds dat ik 's avonds precies minder melk heb als 's ochtends en zo ondervang ik dat een beetje. Het stelt mij voornamelijk ook gerust dat ze genoeg binnen heeft. Heb met een vroedvrouw gesproken en die zei dat het perfect normaal was dat je 's ochtends veel hebt en 's avonds minder. Het hormoon dat melk aanmaakt werkt het beste als je rust/slaapt. Dus ofwel moet ik starten met middagdutjes overdag, maar dat zit er niet meteen in. Dus ik bewaar mijn overschot voor 's avonds. Ik heb het idee dat ze daardoor 's nachts ook wel beter en langer slaapt. Een lekkere volle maag en snuuuuuuuurk

Mama wordt daar ook alleen maar gelukkig van hahahaha!
Waar ik voordien over kloeg (zo weinig melk 's avonds) heeft zich eigenlijk ook quasi volledig zelf opgelost: oké ik geef 's avonds vaak nog wat bij maar dat drinkt ze niet altijd helemaal op. Dus mijn melkproductie 's avonds wordt ook terug beter (al zit er dan vaak kortere periodes tussen voedingen hoor: eerder terug naar 2,5u). Ik vermoed een combinatie van regeldagen (meer drinken = productie verhogen) en mama-honger (ze had in die periode heel veel last van krampjes etc). Dus wie weet gaat je kleintje nu ook langer slapen en dan ineens weer niet meer. Of terug vaker de borst willen. Omdat ie de productie aan het veranderen is. Vandaar dat ik ook altijd wat twijfel bij vaste tijdstippen. Krijgt je kleintje dan wel genoeg binnen? Ze vragen het tenslotte toch ook alleen maar omdat ze het nodig hebben he... Anders merk je denk ik echt het verschil wel: dan gaat ons Amaryllis gewoon wat sabbelen en niet drinken. Als ze dat doet haal ik haar eraf en krijgt ze een tutje. Maar meestal als ze de borst vraagt is het wel om te drinken en slikt ze goed wat binnen hahahaha!
Ze wordt zo lekker dikkig! Chubby vingertjes, dikke beentjes, ... zo schattig om te zien!

We gaan in November een weekje naar Tenerife met mijn ouders, dus moest ik een kids-ID aanvragen. En daar moet een pasfoto op. Hilarisch om een pasfoto te laten maken van een klein babytje! Want de regels zijn hetzelfde: niet lachen en oogjes open. Man man man... uiteindelijk is het wel een superschattige foto geworden. Hahahahahahaha!