Baby kwaaltjes

Plaats reactie
mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 11 januari 2010, 15:00

Op 28 mei 2009 schreef ikzelf hetvolgende:
mies schreef:Ik vind er zelf ook absoluut niks mis mee als een kindje onder de lamp moet. Geen probleem voor mij.
Woeha, was me dat in werkelijkheid toch wat anders!




Mini-mies is wat geel beginnen zien in haar gezichtje. Geen nood dacht ik, dat hebben veel kindjes. Kinderarts maakte er ook nog niet veel van.
Ikke braaf de hele dag voor het raam gaan zitten, met haar in enkel een body'tje, en een dekentje.
"Ach ja, het is wel zeer kort dag vandaag, maar elk beetje daglicht helpt" dacht ik.

Ze dronk een beetje minder goed, ze was moeilijk wakker te krijgen. Ik zat dan ook nog met colostrum, wat voor haar moeilijker te zuigen is natuurlijk.
Gevolg: volgende ochtend zag mini-mies nog een heel stuk geler.

Schoonmoeder kwam op bezoek, ikke stoer doen over de eventuele lamp. Kinderarts kwam langs en besloot bloed te laten trekken.
Schoonmoeder weg (groooooote zucht van verlichting :wink:), BV gegeven, tijd voor de prik.
Voor het eerst in haar korte bestaan werd mini-mies van mij weggenomen. Voor een wrede, pijnlijke prik dan nog wel. En ik bleef achter op de kamer, kon niks voor haar doen. Dat schuldgevoel, die ongerustheid! Nooit verwacht dat het moederinstinct zo fel kon zijn, ik die altijd zo stoer was 8)
Mini-mies werd teruggebracht, ze was de rust zelve. Al mijn rampscenario's met een compleet ontredderde baby vervielen. Mini-mies is een superflinke meid, ze had blijkbaar geen kik gegeven!

Dan was het tijd voor het volgende bezoek. Ze waren nog maar goed binnen, of een vroedvrouw kwam binnen en vraagt hen om even buiten te wachten. Met een kannetje in haar hand, dat ik herkende van de spoelingen. Maar achter haar zeulde ze nog een groter ding op wielen mee: de lamp...
Ik kreeg een krop in de keel.
Lamp werd geïnstalleerd in de babybox, mini-mies werd helemaal uitgekleed en kreeg een maskertje op. Ze protesteerde, wat mij zeer logisch leek. Ikzelf had enorm met haar te doen, ik wilde haar instinctief beschermen tegen dat vervelende maskertje en tegen de kou.
Dan moest mini-mies haar bedje in. Zonder dekentje, gewoon zo bloot met alleen een pamper aan. En dit terwijl mini-mies de dagen ervoor geen dertig seconden alleen in haar bedje had gelegen, mét dekentjes. Ze heeft continu in de armen van mij of mijn man gelegen, 's nachts sliep ze naast mij in mijn bed (helemaal gebarricadeerd, ik kon toch niet goed bewegen vanwege de wonde en zou nooit spontaan op haar kunnen draaien zonder wakker te worden).
Mini-mies weende fel.
Ik werd gespoeld, terwijl ik mini-mies hoorde wenen.
Het bezoek mocht daarna terug binnen, en mini-mies weende en spartelde nog steeds. Het werd niet beter, het ging helemaal in crescendo. Ik probeerde het luchtig te zien, maar opeens brak mijn moederhart... nooit meegemaakt maar ik ben daar beginnen wenen wenen wenen, niet te doen! Ik voelde me zó machteloos, mijn kleine dochtertje had mij nodig en ik deed niks om haar leed te verzachten!!
Wat mijn bezoek over mij dacht, kon me geen reet meer schelen. Ik moest en zou mijn dochter troosten.
Ikke dus de rest van het bezoek doorgebracht in de babybox, naast haar bed en de lamp, maar niks hielp om haar te troosten. Ze was al een dik halfuur aan het krijsen, spartelen, totaal overstuur.
Ik pakte haar uit haar bedje en besloot mijn eigen ogen toe te doen en de lamp naar mijn schoot te draaien. Zo ben ik blijven zitten, niemand zou mij ooit met geen stokken wegkrijgen van mijn dochtertje.
Bezoek weg, manlief snel op internet opzoekingen gaan doen of die lamp kwaad kon voor mij.
We konden niks vinden, het maakte ook niet uit, ik zou desnoods de hele nacht op die stoel met haar doorbrengen. Ik kon haar toch niet achterlaten in dat bedje, zonder enige geborgenheid?

Dan kwam nog bezoek, mijn tranen herhaalden zich, het kon me ook niet schelen. Er werd me gezegd dat waarschijnlijk de kraamtranen (hormonenval) ook een rol zouden spelen, en dat mijn reactie normaal was.
Anyway, ik bleef haar vasthouden, haar zoveel mogelijk "tonend" aan de lamp, maar in haar bedje lukte het geen enkele keer.

We besloten stoer te doen. Op een andere manier dan. Als het bezoek weg was, haalden we de lamp uit de babybox en installeerden we die boven de ligzetel in het gewone kamergedeelte. Vroedvrouw kwam binnen, heeft er niks van gezegd (ik deed dan ook alsof ik sliep, had handdoek op mijn gezicht gelegd tegen het felle licht :wink:)
's Nachts kwam de toffe nachtvroedvrouw en zij heeft ons zelfs geholpen om de lamp boven mijn eigen bed te installeren, met tochtschermen en al. Manlief heeft niet veel geslapen met al dat licht en moest vandaag gaan werken, maar wij hadden dat ervoor over. Mini-mies kon weer naast mij lekker slapen. En ikke, ik heb haar heeeeeeeeeeeeel vaak aangelegd, de pijn van mijn kloven verbeten, haar zoveel mogelijk gestimuleerd om toch maar goed te drinken. Want dat zou haar helpen om de bilirubine in haar stoelgang uitgescheiden te krijgen.

's Morgens moesten we haar wel weer terugleggen in haar bedje in de babybox, want de kinderarts zou het niet goed gevonden hebben. Ikzelf heb dan de hele morgen al troostend naast haar bedje doorgebracht, mini-mies kon er beter en beter tegen om daar zo alleen te liggen, ook al heb ik haar wel duizend keer weer moeten oppakken, troosten en terugleggen. De hysterische krijsconcerten kon ik zo vermijden, het enige dat ze nog deed was de hele ochtend "neuten". Die inspanningen van mij waren zeker nodig, helaas konden die de dag ervoor helemaal niet plaatsvinden door al dat stom bezoek. Hopelijk zal mini-mies ondertussen toch wat "harder" zijn geworden na de training van die ochtend.
Want eerlijk gezegd, we waren misschien nogal doorgeslagen naar de "attachment parenting" stroming, hetgeen aanvankelijk nooit onze bedoeling was geweest.
Maar ze is nog zo klein he, en dat moederhart kan zo luid spreken he...

Ach ja, na een tweede (zeer flinke) bloedprik bleek haar bilirubine voldoende gedaald te zijn en mocht ze vanonder de lamp :D

Eerste grote hindernis genomen, mini-mies en ikzelf verdienen een grote pluim!!
Nu nog afwachten wat de rest van de babykwaaltjes met ons gaan uitsteken op emotioneel gebied :?

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 11 januari 2010, 15:11

Mies,

Zo herkenbaar allemaal. Kaan hft wel nooit onder de lamp gemoeten. Maar het emotionele aspect is super herkenbaar. Vooraf zeg je zo vaak "ik zal dat niet doen, of ik ga dat niet doen, of hij mag van mij wenen zenne". Maar als het zover is spreekt je moederhart. Je kan het niet hem/haar te laten wenen. Je wordt "getrokken" om te troosten. Nu nog zenne. Ik kan Kaan eigenlijk niet horen wenen. Ik moet hem dan troosten. Ik kan het niet verdragen als iemand anders hem probeert te troosten, want zij weten toch niet hoe het moet.
De tranen bij u zijn idd veelal ook van de hormonen. De eerste dagen en zelfs week thuis heb ik veel geweend. Maar dat betert, terwijl ik nog evenveel Kaan wil troosten, terwijl ik nog even weinig Kaan kan zien afzien.

Dikke knuf Mies en mini-mies. En beiden goed gedaan!!!!

Liefs,

Bokje en Kaan

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 11 januari 2010, 15:17

Zo herkenbaar allemaal!

Amber moest ook onder de lamp, maar zij heeft er vooral van genoten. Ze heeft de grootste tijd al slapend onder haar zonnebank doorgebracht. Een enkele keer heb ik haar zitten troosten onder de lichtbak toen er bezoek was. En ja, ze moeten ondertussen nog eten ook...
Na de therapie was ze wel veel alerter en wakkerder.

En ja, ik kan ook niet 'verdragen' dat iemand anders haar probeert te troosten omdat ik mijn eigen kindje beter ken.
Pff dat gaat wat geven als die ooit naar de crèche moet :)

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 11 februari 2010, 4:32

Kaan kan niet goed naar het groot toilet gaan. Nog steeds niet. En hier had hij de laatste twee dagen duidelijk last van. Wakker worden bij het laten van een wind. Wenen vlak voor het laten van een wind. Alé hij was echt lastig. En dat was ook de reden van zijn korte slaapjes de nacht voordien.
Vaak wil dan echt alleen de borst helpen als troost.
Gisterenavond had ik er genoeg van. Het ventje had al genoeg afgezien vond ik. Ik heb hem dan maar een suppo opgestoken. Een dik uur nadien kwam de hele lading. Amai dat was de moeite. En ik kreeg nadien een andere (blije) baby.

Liefs,

Bokje

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 11 februari 2010, 10:09

Hé bokje, dat was bij ons gisteren ook het probleem!

Je weet mss nog dat Amber er soms een week of langer tussen liet... Nu ja, volgens twee versch kinderartsen is dit bij BV kindjes geen probleem. Bij sommige kinderen betert dit pas na de fruitpap...

Ik ben dan ook omwille van de krampen gestart met Balyfen... Na een dikke week was het dan beter, zowel met krampen als met stoelgang. Maar dan nog is het soms maar om de twee- drie dagen. En 't is niet heel plat meer, maar zeker niet hard.
Nu, de KA adviseerde om de balyfen te beginnen afbouwen.
Resultaat: gisteren Amber ook een krampjes namiddag. Tweer keer een klein dotje in de pamper, maar verder kwam er niets. LAstig doen, niet normaal, totdat ze ineens een heel brave baby weer was: resultaat volle pamper.

Geef jij nog Balyfen? Wat ook wat helpt is massage van het buikje en fietsen met de beentjes, maar dat heb je wellicht al geprobeerd.
Misschien zelf beetje meer fruit en vezels eten?

Nu ja, bij mij wordt het lastig nu ik steeds ga opbouwen met de flesjes... ik hoop dat ze er niet plots heel veel krampjes gaat bij hebben, of de fruitpap zal hier rap geïntroduceerd worden!

Liefs, sterretje en neutende Amber (honger)

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 11 februari 2010, 12:18

Ja ik geef nog steeds Balyfen. Ik durf nog niet afbouwen (alhoewel ik sommige dagen wel al eens minder heb gegeven om te proberen). Maar je ziet hij hft het denk ik echt nog nodig.
En ik weet dat er normaal wel een week tss mag gelaten worden. Maar ocharme het mannetje. Ik zag hem duwen (rood worden) maar er kwam niets. En dan werd hij boos en begon hij te wenen. Je zou voor minder.
En ik heb gehoord dat zelf meer fruit eten en vezels eten alleen helpt voor de stoelgang van de mama. Niet die van de baby.

Liefs,

Bokje

fluffie
Berichten: 1582
Lid geworden op: 10 oktober 2008, 18:34

Bericht door fluffie » 14 februari 2010, 10:21

Onze Seppe heeft sinds woensdag ook geen kaka meer gedaan. Weet iemand of dat een probleem is voor kindjes die flesvoeding krijgen? We zijn sinds gisteren overgeschakeld van Spa op Evian voor zijn flesjes, misschien dat dat helpt? Voorlopig lijkt hij er weinig last van te hebben, maar ik heb schrik dat hij toch krampkes gaat krijgen.

Nog een vraagje: Wij hadden op voorhand zowel Huggies als Pampers in huis gehaald. Nu hebben we gisteren onze Seppe 4x moeten verse kleren aandoen omdat de Huggies lekken! Zijn navelstrengstompje zat er wel nog, misschien dat dat wat 'in de weg' zat?? Heeft er iemand ervaring mee? Vandaag is zijn navelstrengstompje er af gevallen, misschien dat we straks nog eens opnieuw proberen met de Huggies...

Véro.
xx

girl
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 april 2009, 18:14

Bericht door girl » 14 februari 2010, 14:19

Ons meisje heeft ook last van buikkrampjes-maaar ze eet goed-en heeft veel stoelgang-pampers. Tot nu toe heb ik ook 2 maal Balyfen gegeven en af en toe een zetkaarsje-kaka kan ze doen-maar ze heeft veel lucht in de darmpjes. tis erg om je kind zo te zien wenen met tranen in ogen en helemaal rood worden. Naar t schijnt werkt spijsverteringssysteem nog niet helemaal bij kleintjes.

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 15 februari 2010, 10:57

Vero, hoe is het ondertss met Seppe z'n kakapampers?

Hier ook een vraagje: ik weet te weinig over reflux, maar kan het zijn dat een baby pas reflux krijgt na enkele maanden?

'k maak me wel een beetje zorgen, sinds ik Amber meer KV bijgeef en de BV afbouw, geeft ze meer eten terug...
MEestal een mondjevol bij het boeren, maar vaak ook een uur of twee uur na de voeding, endan is het echt zuur dat ze teruggeeft. Ze klaagt helemaal niet en ze huilt er niet bij maar je ziet wel dat ze het dan even niet gemakkelijk heeft.
Ze hikt en boert ook nog veel uren na de voeding.
Omdat ze ook nog steeds een voorkeurshouding (en kommahouding) heeft, maak ik me toch zorgen dat ze niet een bepaalde vorm van reflux zou hebben.
Weet er iemand raad?

fluffie
Berichten: 1582
Lid geworden op: 10 oktober 2008, 18:34

Bericht door fluffie » 15 februari 2010, 11:00

Hey Sterretje,

Hij heeft vannacht eindelijk nog eens kaka gedaan! :) De verandering van Spa naar Evian zal misschien toch geholpen hebben.

Over reflux weet ik jammer genoeg (of gelukkig maar) niet veel. Misschien eens vragen aan de kinderarts? Ik hoop in ieder geval dat ze het niet heeft! Dat hikken en boeren enkele uren na de voeding heeft Seppe ook wel...

Véro.
xx

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 15 februari 2010, 11:01

Van Spa heb ik ook al veel gehoord dat het verstopping veroorzaakt.
Amber krijgt ook Evian voor haar flesjes, afgewisseld met het goedkoop merk vd colruyt....

Wappie
Berichten: 3749
Lid geworden op: 7 oktober 2008, 9:56

Bericht door Wappie » 15 februari 2010, 11:13

Sterretje,
Zoals jij het beschrijft is het precies ook een vorm van reflux. Onze jongens hebben dat ook nog steeds, na een uur of 2 (soms zelf 3) kunnen ze nog teruggeven (meestal met boertje) Wij waren volledig gestopt met zantac, maar toen we merkte dat Matthias er echt last van had en dat het ook heel zuur rook hebben we met KA gebeld en mochten we opnieuw zantac geven voor de voeding.
Maar ik zou toch ook eerst even bellen met KA.
Véro,
In het begin werd sterk afgeraden om Spa te gebruiken (bij ons toch) zou inderdaad helemaal niet goed zijn voor stoelgang.
Wij gebruiken eigenlijk altijd Evian. Maar nu vraag ik mij ook af of dit nu nog veel uitmaakt... Ze zijn ondertussen 8maand dus zou ik misschien willen overschakelen naar water van Aldi (ook afkomstig van Louise-bron).

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 15 februari 2010, 15:19

Kaan hft sinds vorige woensdag ook nog altijd geen kaka gedaan. Hij hft er echt last van. Gisteren heel hard huilen en dan allemaal windjes. Deze morgen terug. Ik heb toch zo met hem te doen dan. Hij hft duidelijk pijn. Maar ik wil hem ook niet te snel een suppo opsteken. Ik wel hem niet laten gewennen. Als hij vanavond nog geen stoelgang hft gehad, dan zal ik hem toch eentje opsteken.
Hoeveel druppeltjes Balyfen geven jullie?

Van Spa had ik idd ook gelezen dat het opstoppend kan werken. Maar mijn neef zijn vriendin is net overgeschakeld naar Spa omdat het opstopte bij haar kind. Ik dacht al 'heb ik nu zo verkeerd gelezen?'. Niet dus :D . Zij zll een raar kind hbb :wink: .
Hepar is wel duur maar zou wel heel goed zijn. Zelf wel allemaal geen ervaring mee hé.

Sterretje, normaal verbetert de reflux bij ouder worden. Dus het lijkt me raar dat ze daar nu meer last van zou hbb. Maar miss kan het wel hé. Geen idee. Miss toch eens bellen naar de kinderarts dan. En anders miss een ander soort voeding proberen? Schijnt dat Omneo meest gelijkt op bv. Maar ook weer hier geen ervaring.

Liefs,

Bokje

Wappie
Berichten: 3749
Lid geworden op: 7 oktober 2008, 9:56

Bericht door Wappie » 15 februari 2010, 15:33

Hépard water hebben wij in het begin ook gebruikt in combinatie met Evian. De kinderarts zei dat we best niet uitsluitend Hépard water zouden geven.
En wij geven ook Omneo als flesvoeding. Een soort 'hypo-allergene' voeding. Zou idd heel goed zijn voor stoelgang.
Wij hebben veel voedingen geprobeerd, en uiteindelijk is deze echt de beste!
Bokje, ik heb bij Alexander gisteren ook een suppo moeten gebruiken. Hij was zo hard aan het duwen, en kreeg er gewoon niets uit. En die traantjes gaan echt door merg en been :cry: Na de suppo is er serieus veel uitgekomen en was hij precies helemaal opgelucht :lol:

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 15 februari 2010, 16:07

Daarnet een krijsende huilende Amber. Amai, niet te doen. Rood worden, zwaaien en stampen. Je kon echt zien dat ze pijn had, gewoon ontroostbaar. Na nog maar tien minuten dacht ik al dat er iets serieus mis was, want dat ben ik echt niet gewoon. Ik dacht dat er misschien voeding terugkwam en ze last had van het zuur. Uiteindelijk voelde ik een paar windjes en dan lag ze ineens heel kalm en vredig, gevolg: een volle kakapamper!

Ik ben terug aan het opdrijven naar drie keer per dag tien druppels. Op het flesje balyfen staat twee druppels per lichaamsgewicht...
Ik denk echt dat Amber nog niet meteen zonder Balyfen kan....
De laatste voeding is volledig binnengebleven en met weinig boertjes, 'k ga dus nog even afwachten... heb nu ook wel hypoallergene voeding in huis gehaald, beginnende met haar volgende flesje. Ben benieuwd

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten