Bevallen augustus/september 2015

doorzetter
Berichten: 717
Lid geworden op: 9 november 2013, 20:10

Re: Bevallen augustus/september 2015

Bericht door doorzetter » 19 januari 2016, 10:03

Ik ben eind juni bevallen en ja ik ben zo ouder die zelfs trots is dat ze 6 weken borstvoeding heeft gekregen :)

Ben er uit medisch noodzaak mee gestopt omdat X.ander na 3 weken nog altijd niet op geboortegewicht zat, ook al had ik veel melk en dronk hij heel goed.
Heb dan nog een paar weken gecombineerd en zag hoe goed hij bijkwam door die flesvoeding, en ben dan helemaal gestopt.
Ik kon de eerste weken letterlijk amper lopen, mijn vriend moest mij uit bed trekken, anders geraakte ik er niet uit, door ernstige bekkeninstabiliteit en slijmbeursontsteking in mijn heup/ bekken. De hormonen van de borstvoeding hielpen daar niet bij en mocht enkel dafalgan nemen tegen de pijn wat niets uithaalde. Na 6 weken in zoveel pijn leven, zat ik erzelf ook onder door en vond ik het welletjes.

Met veel pijn in mijn hart en heb het er soms nog moeilijk mee, het steekt dan ook wel wat als je dan zo'n dingen leest dat men eigenlijk lacht met moeders die na 3 maanden stoppen. Je zou eigenlijk het omgekeerde moeten doen. Het is niet voor iedereen een eenvoudig iets om borstvoeding te geven voor een jaar, vele moeten na 3 maanden terug gaan werken en dan is het ook niet eenvoudig om dat blijven te doen.

Wij zouden ook graag een 2de willen maar aangezien ik een keizersnede heb gehad, moeten we een jaar wachten, en ik ben nu nog altijd thuis ( vanaf januari in ziektewet) door nog altijd bekkeninstabiliteit en slijmbeursontsteking in mijn heupen/bekken.
Icsi 1 cry1: pos.: juni 2015: pracht van een zoontje :D
Icsi 1 cryo3:13mei: zwanger

AfbeeldingMaak een ticker

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: Bevallen augustus/september 2015

Bericht door Aria » 19 januari 2016, 10:32

Hoi doorzetter,

ik ben zelf echt de laatste die anderen met een vingertje zou wijzen, dus hoop dat mijn post zo niet overkwam. Ik vind het alleen ontzettend jammer als mama`s zo vroeg moeten stoppen. Bij mij deed de borstvoeding de eerste 6 weken VEEL pijn en na 6 weken vond ik dat het eindelijk geen pijn meer deed en begon te beteren (Minder lange voedingen, ...). `t Is louter daarom dat ik het spijtig vind, want moest ik enkel die 6 weken als ervaring hebben zou ik eerder negatief tegen bv aankijken. :) Ik heb in het begin echt getwijfeld om bv te blijven geven, omdat ik het zo beu was (Die pijn vooral.), dus ik snap dat bv om 101 redenen niet voor iedereen is weggelegd. Toch geloof ik dat velen die zo vroeg stoppen langer hadden kunnen blijven geven als ze een goede ondersteuning hadden gehad. (Ik heb verschillende lactatiedeskundigen gesproken.) Die ontbreekt namelijk nog erg, vind ik. Ook het culturele idee: het is nog altijd niet normaal in Vlaanderen om langer dan een paar maanden bv te geven. Ook dat speelt een rol en dat is nu eenmaal jammer. Ik was echt vastberaden om door te zetten en in mijn omgeving is het eigenlijk doodgewoon om zelfs tot 2 jaar bv te geven...

Er is ook een groot verschil als iemand om medische redenen moet stoppen, he. Daar gaat toch niemand iets over zeggen? Dus ik begrijp 100% waarom je gestopt bent, geen oordeel, enkel begrip van mijn kant, hoop dat dat duidelijk is! :) Je mag terecht kei trots zijn! Een kennis van mij is ook na 6 weken gestopt, ik heb haar nooit een slecht gevoel daarover gegeven, hoor, integendeel: ik begrijp het echt, `t bewijst alleen dat er nog veel werk is in onze maatschappij om bv en langvoeden een terechte plaats te geven. (Kolfgelegenheden op het werk tot langer dan 9 maanden, meer ondersteuning via vroedvrouwen of lactatiedeskundigen, ...)

Liefs,
Aria
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

doorzetter
Berichten: 717
Lid geworden op: 9 november 2013, 20:10

Re: Bevallen augustus/september 2015

Bericht door doorzetter » 19 januari 2016, 10:41

Was int algemeen bedoeld, dus niet enkel op jouw hoor.

Ik begrijp wat je bedoeld en inderdaad er mag meer begeleiding.

Het rare is dat in nooit geen pijn heb gehad tijdens de borstvoeding, ik had zelfs zoveel melk dat ik tepelhoedjes moest gebruiken omdat hij anders niet goed kon aanhappen. Xander had ook van in het begin een goede zuigreflex, in t ziekenhuis zeiden ze dat niet zoveel voorkomt.
Het melk stroomde ook uit mijn borsten en hij dronk heel goed, waarom hij dan niet bijkwam is mij een raadsel, het enigste wat ik denk is dat er misschien niet genoeg voedingstoffen in mijn melk zat.
Icsi 1 cry1: pos.: juni 2015: pracht van een zoontje :D
Icsi 1 cryo3:13mei: zwanger

AfbeeldingMaak een ticker

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: Bevallen augustus/september 2015

Bericht door Aria » 19 januari 2016, 11:04

Super dat hij al zo goed kon aanhappen! En dat de bv alleszins geen pijn deed. Ai, wat een pijnlijke affaire was dat bij mij... Elke keer het gevoel alsof er een mes in je borst werd gestoken! :shock:

Een vriendin van mij had iets gelijkaardigs: haar zoontje kwam ook niet goed bij en zij is dan ook moeten beginnen bijgeven met flesjes. Waaraan ligt dat, he? Is moeilijk te zeggen.

Uiteindelijk telt maar 1 ding, he: dat zowel mama als baby gezond zijn en zich goed voelen!
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

fremo
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 juni 2013, 9:32

Re: Bevallen augustus/september 2015

Bericht door fremo » 19 januari 2016, 12:07

Ja idd, als het is om medische redenen is het een heel ander verhaal. En het is idd niet om met iemand te lachen maar het is idd gewoon jammer. Ook dat veel dokters vinden dat bv en flesvoeding het zelfde zijn. Evengoed.. geloof ik niks van!
Ik heb wel veeeeel respect als mensen het zo lang volhouden! En idd hoe langer hoe vlotter vind ik ook!
Elise kwam ook bijna niet bij inbegin.. heeft een maand geduurd eer ze wat bijgekomen was. Maar mijn dokter maakte zich daar geen zorgen over omdat ze er wel goed uit zag en zeker niet was uitgedroogd ofzo.. hij zei gewoon dat sommige kinderen er gewoon langer over doen. Je zou haar nu is moeten zien.. heel rond gezichtje. En volgt mooi de curve :) .
Ik hoor tegenwoordig vaak ik had niet genoeg melk. Ik heb ook zo periodes gehad dat ik dat dacht.. Maar eigenlijk komt dat altijd gewoon goed en is het gewoon een questie van volhouden.
Ik heb ook heel veel pijn gehad! Ook veel hulp gehad om het ingang te krijgen.. vaak word er verwacht dat het makkelijk is.
Een vriendin van mij ook.. ze is net zwanger en vertelde dat ze graag bv wou geven maar als het na een maand nog niet goed was dan zou ze stoppen.. ik heb haar dan maar ff alles uitgelegd..
Ik ben idd vaste voeding aan het geven. Ik wou dat eerst niet. Pas op zes maanden.. maar ze moet naar de creche binnen een aantal weken. En vroegen om het haar aan te leren. Nu uiteindelijk eet ze na 5 dagen al bijna 100 gr en drinkt ze nog melk..
Ben nu ook wel al sinds dit weekend goed ziek.. hoop dat het daar aan ligt..
Goede eiceldonor =》14 goede embryo's!

1ste tp in april van mooi embryo =》mislukt!
2de tp in oktober van een cryo =》weer mislukt!
3de tp van een cryo 3 december =》Zwanger!
1 september is ons wondertje geboren!

BluePixie
Berichten: 366
Lid geworden op: 24 februari 2015, 19:32

Re: Bevallen augustus/september 2015

Bericht door BluePixie » 19 januari 2016, 12:28

Ik wil hier toch ook ffkes inbreken. Respect voor de dames die zo lang borstvoeding geven, maar...

Ik vind dat je, of je nu 1 week, 1 maand, 3 maand, 1 jaar of ik-weet-niet-hoeveel-jaar bv gegeven hebt, altijd trots mag zijn op wat je gedaan hebt! Of zelfs als je er geen geeft. Want het is en blijft iedereens vrije keuze om dit te doen of niet. Mijn broer en ik en veel van mijn leeftijdsgenoten zijn opgevoed met flesjes, dus zo slecht zal dat wel niet zijn.

Een goeie vriendin van me moest laatst na 2 weken al stoppen met bv. Ze was er kapot van, en dat komt ook grotendeels door de druk die onze maatschappij tegenwoordig legt op jonge moeders. Want geef je geen borstvoeding, dan ben je een slechte moeder! Dat is toch een beetje kort door de bocht.

Ter info: ik ben van plan om borstvoeding te geven hoor, en ik hoop dat het lukt! :) Maar als het niet lukt, dan ga ik me daar ook niet rot over voelen. Ik hoop het 4 maand vol te houden, en daarna te stoppen omdat ik weer moet gaan werken. En ik zal supertrots zijn als dat lukt :wink:

Dus dames: wees allemaal trots op het kleine wondertje dat je verwerkt hebt, of je nu bv geeft of niet!
.oOo. Dream a little dream .oOo.

IUI 1, 2 & 3 in 2015: neg
ICSI 1: juli 2015 - zwanger! 20/03/16: zoontje <3
ICSI 1.2: september 2017 - zwanger! 24/05/2018: opnieuw trotse mama van een zoontje! <3

fremo
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 juni 2013, 9:32

Re: Bevallen augustus/september 2015

Bericht door fremo » 19 januari 2016, 12:49

Proficiat! Geweldig hé, zo een kleintje in je buik :) !
Druk van de maatschappij merkte ik nu niet hoor want ik ken veel mensen die het niet gedaan hebben. Ik vind zelfs dat dokters enz er te weinig achter staan.. ik bedoel dat zeker allemaal niet om te veroordelen enz maar het is gewoon zooo belangrijk en ik vind dat iedereen het zowizo zou moeten proberen. En als het niet gaat of er is een medisch probleem dan is het een ander verhaal. Tsja ik ben helemaal pro! Ik geniet er gewoon ook zelf zo van!
Maar ik vind niet dat als je het niet doet dat je dan een slechte mama bent! Maar ik denk vaak dat we toch borsten voor iets hebben ;) . Ik volg ook gewoon liefst de natuur!
Goede eiceldonor =》14 goede embryo's!

1ste tp in april van mooi embryo =》mislukt!
2de tp in oktober van een cryo =》weer mislukt!
3de tp van een cryo 3 december =》Zwanger!
1 september is ons wondertje geboren!

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Re: Bevallen augustus/september 2015

Bericht door Ster_ » 20 januari 2016, 13:39

Bij mij ook helemaaaaal niet bedoeld om uit te lachen of terecht te wijzen! Maar net als fremo merk ik weinig positief in mijn omgeving rond bv. Hier is t zelfs zo dat bijna heel mijn omgeving flesjes geeft. En ik heb daar niks op tegen maar het doet wel pijn dat ik scheef en raar bekeken word omdat ik wél bv geef. Hier is t precies dat je een foute of minder goede mama bent als je bv geeft!

En ik vind ook dat er veel te weinig ondersteuning is. Ik hoor dat ook rond mij: ik had niet genoeg melk, het deed pijn, het lukte niet enz. Maar die dingen mogen eigenlijk niet. Een lactatiekundige vind hier bijna altijd de oplossing voor. MAAR: stoppen om redenen als doorzetter snap ik absoluut! Stoppen of niet beginnen om medische redenen ook. En zelfs niet beginnen omdat je t niet ziet zitten na geïnformeerd te zijn ook. Ieder moet doen waar zij zich goed bij voelt!

Ik denk dat fremo en ik bedoelen dat het 'erg' is dat langvoeden in deze maatschappij als raar of vies wordt gezien. Drie maanden vinden de meesten heeeeeel lang. En TUURLIJK moet je op elke dag fier zijn! Maar drie maanden zien als de norm en langvoeden als uitzondering, dat vind ik gewoon jammer.

Maar nogmaals: ik bekijk echt niemand scheef die flesjes geeft en ik vind dat al helemaal geen slechte mama's! Net zoals ik geen slechte mama ben omdat ik wel bv geef. T zou maar erg zijn als een goeie mama zijn zou afhangen van de keuze van voeding he...

Dus mijn excuses als dat zo overkwam! Was echt niet de bedoeling!
Drie zoontjes... Drie wonderen... Ons grootste geluk.

BluePixie
Berichten: 366
Lid geworden op: 24 februari 2015, 19:32

Re: Bevallen augustus/september 2015

Bericht door BluePixie » 20 januari 2016, 14:11

Ik bedoel het ook niet op jullie persoonlijk hoor, maar hier aan onze kanten heb ik het gevoel dat je enorm gepushed wordt om borstvoeding te geven. Wat gek om te horen dat het op andere plaatsen net omgekeerd is, Ster! Dat is dus echt wel het probleem hé: elke mama moet de kans krijgen om te doen wat ze het beste vindt, en natuurlijk hoort ook langere tijd borstvoeding geven daarbij! En zonder scheef bekeken te worden...

Ik hoor hier van mijn vriendinnen die de laatste tijd bevallen zijn, dat de ondersteuning hier wel goed zit. Ze zijn vooral heel positief over 'de 13de maand', een vereniging van vroedvrouwen waar je gratis dag en nacht terecht kan voor o.a. problemen met borstvoeding. Dat zal een telefoonnummer zijn dat ik dicht bij me zal houden :wink:

@Ster: Waauw, jij bent al serieus aan het aftellen waarschijnlijk! Veel succes en geniet van elk moment!
.oOo. Dream a little dream .oOo.

IUI 1, 2 & 3 in 2015: neg
ICSI 1: juli 2015 - zwanger! 20/03/16: zoontje <3
ICSI 1.2: september 2017 - zwanger! 24/05/2018: opnieuw trotse mama van een zoontje! <3

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Re: Bevallen augustus/september 2015

Bericht door Ster_ » 20 januari 2016, 15:29

Ja hier is t echt omgekeerd. En elk baby probleempje wordt dan op de bv gestoken. Of bv wordt genegeerd. Ik moet steeds tot vervelend toe uitleggen waarom baby niet ergens anders kan slapen dan thuis bvb. En krijg dan gezucht en rollende ogen. Tja...

Ja bedankt ;-)

Jij nog goed genieten!
Drie zoontjes... Drie wonderen... Ons grootste geluk.

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: Bevallen augustus/september 2015

Bericht door Aria » 20 januari 2016, 18:23

Hoi allemaal,

met die sociale druk ben ik het ook niet eens. Enerzijds legt de maatschappij er de nadruk op, anderzijds maken ze het nieuwe mama`s er ook niet gemakkelijk op, want ze voorzien geen goede ondersteuning (Die moet je vaak zelf zoeken en niet iedereen weet waar te zoeken...) en maken het niet gemakkelijk door de combi bv en werk ook niet te versoepelen.

Bluepixie, mijn mama heeft ook geen bv gegeven. Niet aan mij en niet aan mijn zus en broer en ik moet eerlijk zeggen: ik begrijp haar keuze niet. `t Was niet omdat er een medische reden was, `t was gewoon omdat zij geen bv wou geven. (En dat toen in de jaren `80 echt uitzonderlijk was om bv te geven.) Toen mijn mama mij en mijn zoontje voor `t eerst zag toen hij 4 maanden oud was, vond ze dat de bv toen al ZO intensief was. Ahum, `t was nog maar half zo intensief als het in het begin was geweest. :D In mijn Belgische omgeving zou ik een uitzondering zijn met bijna 14 maanden bv te hebben gegeven. Ik kreeg die vraag rond 4 maanden toen ik op bezoek was hoe lang ik dat nog ging doen. In mijn buitenlandse omgeving is het dan weer doodnormaal. Ik heb vriendinnen die flesjes geven, maar dat is hier een minderheid. Hier is het zelfs normaal om te langvoeden en ik heb heel wat vriendinnen die 1-2 jaar bv geven. (Of zelfs langer)

Ik vind dat iedereen het recht heeft op het maken van een eigen keuze, maar ik heb wel een probleem met mama`s die geen bv willen geven om redenen als `Ik wil niet dat mijn borsten gaan hangen` of `Mijn borsten zijn voor mijn man` of ... Dat bewijst voor mij dat er wel nog altijd een probleem is in de perceptie en dat sensibilisering rond bv belangrijk is. We willen in alles het beste voor onze baby en gaan de duurste wandelwagen en het meest moderne speelgoed aanschaffen, want dat is het *beste*, maar bv geven: sjah, dat dan toch weer niet? Zo`n keuze begrijp ik niet en daar heb ik ook geen respect voor, daar ben ik heel eerlijk in. Borstvoeding is het allerbeste dat je kindje kan krijgen en ik vind dat je het moet proberen. Lukt het niet, om wat voor reden dan ook, dan is er geen enkele reden om je schuldig te voelen, en dan is het geweldig dat er flesvoeding is in die gevallen, maar je moet het op z`n minst geprobeerd hebben, vind ik...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel geen mama`s ken voorts die het niet hebben geprobeerd. Ik ken eigenlijk niemand die bewust op voorhand (Zonder medische reden) zegt: `Ik doe dat niet.` (Moest er hier nu iemand lezen die wel bewust die keuze heeft gemaakt dan is dat geen belediging naar die persoon toe, maar ik ben het dan gewoon niet met je eens en dat is okay. :wink: )

Liefs,
Aria
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

doorzetter
Berichten: 717
Lid geworden op: 9 november 2013, 20:10

Re: Bevallen augustus/september 2015

Bericht door doorzetter » 20 januari 2016, 18:46

Dat is ook de reden dat ik het geprobeerd heb, nu met hoe het is gelopen twijfel ik of ik bij een eventuele 2e het wel ga proberen of ineens flesvoeding ga geven. Dar ben ik nog niet uit.

Ik heb het wel moeilijker gehad dan ik zelf had gedacht, toen ik gestopt was, heb zelfs na 2 weken terug geprobeerd om borstvoeding te geven, had toen nog melk maar baby wou niet meer.
Icsi 1 cry1: pos.: juni 2015: pracht van een zoontje :D
Icsi 1 cryo3:13mei: zwanger

AfbeeldingMaak een ticker

fremo
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 juni 2013, 9:32

Re: Bevallen augustus/september 2015

Bericht door fremo » 20 januari 2016, 18:53

Ben ik het helemaal mee eens! Ik krijg ook vaak rollende ogen als ik vertel dat Elise soms bij ons slaapt.. eigenlijk elke morgen na haar ochtendvoeding. En soms gewoon heel de nacht. Ik vind dat geweldig! Maar dan krijg je zo van "binnenkort wil ze ni meer in haar bed". Pff ik slaap ook niet graag alleen hoor. En ze gaat toch s avonds altijd flink in haar bedje..
Ster, kolf je nooit melk af dan? Ik doe dat vaak.. daar door is ze wel al eens ergens kunnen gaan slapen..
En binnekort op mijn werk ook.. pff ik wil haar niet achterlaten :(
Goede eiceldonor =》14 goede embryo's!

1ste tp in april van mooi embryo =》mislukt!
2de tp in oktober van een cryo =》weer mislukt!
3de tp van een cryo 3 december =》Zwanger!
1 september is ons wondertje geboren!

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: Bevallen augustus/september 2015

Bericht door Aria » 20 januari 2016, 18:59

doorzetter schreef:Dat is ook de reden dat ik het geprobeerd heb, nu met hoe het is gelopen twijfel ik of ik bij een eventuele 2e het wel ga proberen of ineens flesvoeding ga geven. Dar ben ik nog niet uit.

Ik heb het wel moeilijker gehad dan ik zelf had gedacht, toen ik gestopt was, heb zelfs na 2 weken terug geprobeerd om borstvoeding te geven, had toen nog melk maar baby wou niet meer.
Ik begrijp je twijfel. Bij mijn vriendinnen bij wie het bij `t eerste kindje niet goed liep, was er steeds hetzelfde dilemma en de meesten proberen het wel nog, maar stappen vrij snel over naar flesjes bij een tweede of geven direct flesjes. Ik snap dat ook, je bent vertrouwd, he, met die flesjes, en je hebt dan niet zo`n goede ervaring met de bv en ziet er tegenop van dat misschien opnieuw mee te maken... Ik denk dat je dat echt volledig voor jezelf moet uitmaken dan, maar dat als je er bewust voor kiest om het toch te proberen het erg belangrijk is van je goed voor te bereiden. (Je eigen lactatiedeskundigen zoeken, vriendinnen om te ondersteunen die succesvol bv hebben gegeven, ...)

Zelfs met al mijn positieve bv-ervaring zie ik bij ons tweede op tegen die eerste 6 weken, hoor. Maar ik kan dat nu beter plaatsen en weet dat het slechts een korte periode is in het grotere geheel, dus als alles goed loopt, zal ik ook gewoon doorzetten. :)
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: Bevallen augustus/september 2015

Bericht door Aria » 20 januari 2016, 19:01

fremo schreef:Ben ik het helemaal mee eens! Ik krijg ook vaak rollende ogen als ik vertel dat Elise soms bij ons slaapt.. eigenlijk elke morgen na haar ochtendvoeding. En soms gewoon heel de nacht. Ik vind dat geweldig! Maar dan krijg je zo van "binnenkort wil ze ni meer in haar bed". Pff ik slaap ook niet graag alleen hoor. En ze gaat toch s avonds altijd flink in haar bedje..
Ster, kolf je nooit melk af dan? Ik doe dat vaak.. daar door is ze wel al eens ergens kunnen gaan slapen..
En binnekort op mijn werk ook.. pff ik wil haar niet achterlaten :(
Gewoon doen wat werkt voor jullie!

Mijn zoontje heeft geregeld bij mij geslapen (Man sliep in aparte kamer.) rond een maand of 3-4. Maar ik wou hem uiteindelijk wel vooral in zijn eigen bedje (En uiteindelijk eigen kamer) laten slapen, zodat mijne man ook terug de slaapkamer in kon, haha. Uiteindelijk heeft mijn zoontje tot zijn 9 maanden bij mij op de kamer geslapen. (Tot de nachtvoedingen stopten en hij doorsliep.)
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 19 gasten