vraagje ontwikkeling identiteit tweeling-kleuters

Plaats reactie
Marit
Berichten: 468
Lid geworden op: 30 januari 2011, 12:27

vraagje ontwikkeling identiteit tweeling-kleuters

Bericht door Marit » 5 maart 2015, 10:38

Hallo iedereen,
Ik ben nog eens terug. Het is al lang geleden, maar aangezien ik weinig andere tweelingouders ken en ik weet dat er hier wel een aantal zitten kom ik toch nog maar eens terug naar hier.

Onze jongens gaan sinds een tijdje naar school en zitten samen in de klas. Na een jaar oefenen op hun naam slagen ze er echter nog steeds niet in om hun naam te onthouden. Vooral R blijft zeggen dat zijn broer R is. Voor hem zijn ze alletwee R, maar ook niet altijd. S doet dat ook maar veel minder.

Ik dacht in het begin dat dit vooral was omdat anderen hen blijven door elkaar halen, maar ze blijven het doen. Ofwel betekent dit gewoon dat anderen (de juf bijv.) hen nog steeds niet uit elkaar kunnen houden natuurlijk. In het begin lakte ik de duimnagels van S blauw zodat de juf hen uit elkaar kon houden, maar daar ben ik na een tijdje mee gestopt, ook omdat het de jongens zelf niet hielp.

Wat ze soms ook doen zijn dingen vertellen in de 'ik' vorm alsof ze het zelf hebben meegemaakt terwijl ik eigenlijk sterke vermoedens heb dat ze iets vertellen dat de broer heeft meegemaakt.

Klinkt dit herkenbaar voor iemand? Is het normaal voor een tweeling van 3 jaar om te twijfelen aan de eigen identiteit of de broer als een soort 'aanhangsel' te zien van zichzelf?

Ik kleed ze verschillend, ze hebben andere schoenen, andere kleur van jassen, andere boekentasjes etc etc. En ze weten heel goed welke spulletjes van wie zijn. Ik heb ook echt niet de indruk dat ze overdreven aan elkaar hangen. Ze spelen met andere kindjes en hebben andere interesses. Ze huilen ook niet als de broer zich pijn gedaan heeft of zo.

Zou het helpen als ik ze op school laat scheiden? Heeft er iemand ervaring hiermee? Ik weet niet of dit gewoon een fase is waar we door moeten, of toch iets om wat extra aandacht voor te hebben, toch aangezien we al een jaar regelmatig thuis oefenen op hun namen en benadrukken wie wie is (en dan krijg ik gewoon als antwoord: 'néé mama! Niet waar!' :?)

De juf weet ook geen raad. Ze staat nog maar twee jaar voor de klas en het is haar eerste tweeling. Op de school konden ze tweelingen tot nu toe niet scheiden omdat er nu pas een uitbreiding is gekomen. Zij hebben dus ook geen raad voor mij. Ik heb niet de indruk dat zij hetzelfde probleem zien als ik. Ik heb het gevoel dat zij zich vooral schuldig voelen voor de verwarring doordat ze ze niet uit elkaar kunnen houden. Sommige juffen riepen in het begin van het schooljaar gewoon steeds de beide namen als ze eentje moesten roepen. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen.

Daarmee dus: feedback welkom!
Bedankt :)

liesje81
Berichten: 456
Lid geworden op: 19 mei 2010, 17:12

Re: vraagje ontwikkeling identiteit tweeling-kleuters

Bericht door liesje81 » 5 maart 2015, 21:39

Hoi Marit,

ik ben zelf mama van twee meisjes van bijna vier jaar, een identieke tweeling. Net als jij kleed ik ze anders, ze hebben andere spulletjes en ze zijn niet enorm aan elkaar gehecht. Maar hetgeen jij beschrijft herken ik niet. Onze meisjes zijn zich redelijk snel bewust geweest van hun eigen naam en ze vinden dit ook erg belangrijk. Als iemand ze verkeerd aanspreekt, zullen ze zeker verbeteren. Daarmee kan ik je dus niet verder helpen. Onze meisjes zijn in het instapklasje samen gestart maar in het eerste kleuterklasje hebben we ze in aparte klasjes gezet. Onze ene dochter is nogal introvert en snel bang/geïntimideerd en telkens zij ongelukkig werd, werd ons ander dochtertje ook ongelukkig. We hebben wat getwijfeld om ze apart te zetten omdat recent onderzoek zou aanwijzen dat het voor de zelfzekerheid beter zou zijn om tweelingen niet in aparte klassen te zetten, maar we hebben ons gevoel gevolgd en tot hiertoe alleen nog maar voordelen van gemerkt. Ze bloeiden allebei open, er is geen competitie in de klas, ze hebben elkaar veel te vertellen 's avonds en vinden het dan erg leuk om samen nog te spelen. In jouw geval lijkt het me dan nog een bijkomend voordeel dat de juffen zich niet kunnen vergissen van naam... Dus als je je er zelf goed bij voelt, zie ik weinig nadelen om ze in aparte klasjes te laten gaan.
Maar het feit dat ze denken dat hun broertjes naam hun eigen naam is, vind ik toch wel opmerkelijk... Je hebt ze toch niet omgewisseld :wink: (grapje!!).
Er is een website http://www.twins.be/ van het Oostvlaams meerlingenregister. Misschien dat zij iemand kennen die je bij deze vraag kan helpen.

groetjes

leisje
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011, 12:04

Re: vraagje ontwikkeling identiteit tweeling-kleuters

Bericht door leisje » 2 september 2015, 14:33

Dag Marit,
je berichtje dateert van een half jaar geleden. Misschien lees je dat niet meer. Ik heb zelf een tweeling van nu ruim 2 jaar (jongen-meisje). Ik herken je bericht in die zin dat mijn zoontje heel lang gedacht heeft dat hij ook zo heet als zijn zusje. Hij benoemde zichzelf ook zo. We hebben dan nogal de nadruk gelegd op zijn eigen identiteit (wat voor ons veel gemakkelijker was, aangezien hij jongen is en zij een meisje). Het ligt ook alweer een half jaar achter ons. Maar ik had toen echt het gevoel dat hij zich een verlengstuk van haar voelde. Natuurlijk zijn jouw jongens groter, ik weet dus niet of dat bij grotere kindjes ook nog voorkomt...
groetjes, Leisje

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten