Hormoonverstoorders en zwangerschap

Plaats reactie
Sloebertje
Berichten: 780
Lid geworden op: 27 februari 2013, 11:30

Hormoonverstoorders en zwangerschap

Bericht door Sloebertje » 6 oktober 2015, 7:27

Naar aanleiding van de reportage in Panorama:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20151005 ... gn=seeding
Sloebertje (38), ICSI1 (CRG Brugge) geen tp, ICSI2 (CRG Brugge) neg, ICSI3 (Aalter) geen tp, ICSI4 (UZ Gent) gecanceld - hoge progesteronwaarde, ICSI4 bis - 6 mnd ICSI natuurlijke cyclus, tp in mei '15 --> Zwanger! Feb '16 --> dochtertje geboren!

Jana F
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 januari 2014, 16:55

Re: Hormoonverstoorders en zwangerschap

Bericht door Jana F » 9 oktober 2015, 11:47

Hey Sloebertje,

Die hormoonverstoorders zijn niet onschuldig. Ze hebben de grootste impact in de vroege ontwikkeling, dus tijdens de zwangerschap en zijn een mogelijke oorzaak van vruchtbaarheidsproblemen.

In een artikel van Petra De Sutter staat de hele voorgeschiedenis waarom Europa hier niets aan doet. Komt erop neer dat de chemische industrie serieus gelobbyd heeft om hun miljardenwinsten te kunnen vrijwaren.

Mijn persoonlijke aandachtspunten zijn: shampoo, zeep, eten en drinken uit plastieken bakjes, flessen, vershoudfolie, nieuwe kledij, biologische groenten en fruit, was- en kuisproducten, tandpasta (ook voor kleine kindjes).

Hier ga ik werk van maken om dingen te vervangen bij mij thuis, maar moet er nog aan beginnen.

Ik heb met een forumgenootje al wat opgezocht waar je wat kan vinden, maar is nog embryonaal ;)
Van haar kreeg ik de tip om sodium bicarbonaat eens te bekijken. Dat is blijkbaar goed voor alles.

Zou fijn zijn als we mekaar hier tips kunnen geven. Ik ben zelf niet zwanger, dus kom hier niet zo vaak, maar vind het wel belangrijk dat zwangere vrouwen hier tenminste van op de hoogte zijn.

Ik ben alvast blij dat jij er aandacht voor hebt en hoop nog vele vrouwen met ons!

J.
PCO, mk 10 w, dochter °2012 - IVF1 (2014): neg, 1.1 mk 5wk, 1.2 en IVF2: neg, 2.1 mk 7 w, 2.2, IVF3 en 3.1:neg, - Van Middelheim naar Jette IVF 4: neg (voor t eerst geen cryo's) - pauze - spontaan zwanger °25/6/16 zoon

Sloebertje
Berichten: 780
Lid geworden op: 27 februari 2013, 11:30

Re: Hormoonverstoorders en zwangerschap

Bericht door Sloebertje » 11 oktober 2015, 13:48

Dag Jana,

bedankt voor je reactie en verduidelijking.

Op dit moment zijn voeding en verzorgingsproducten ook het voornaamste voor me. Ik eet al zoveel mogelijk biologische eieren, zalm, groenten en fruit (maar er nog ruimte voor verbetering) en probeer zoveel mogelijk voorverpakte dingen te vermijden. Kuisproducten, shampoo en zeep zijn biologisch. Tandpasta is zonder fluor (homeofresh) en die koop ik bij de apo.
Binnenkort koop ik glazen flessen water (gisteren manlief kunnen overtuigen), het is gezonder, goedkoper en beter voor het milieu! Vooral het goedkoper heeft hem overtuigd :-)

Eergisteren een website met leuke spulletjes ontdekt: http://www.greenjump.nl
Heb een nieuw pannetje besteld om mijn havermout in te maken en een nieuwe boterhamdoos!

Ben je dan aan het proberen om zwanger te worden? In elk geval veel succes!
Sloebertje (38), ICSI1 (CRG Brugge) geen tp, ICSI2 (CRG Brugge) neg, ICSI3 (Aalter) geen tp, ICSI4 (UZ Gent) gecanceld - hoge progesteronwaarde, ICSI4 bis - 6 mnd ICSI natuurlijke cyclus, tp in mei '15 --> Zwanger! Feb '16 --> dochtertje geboren!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten