Cerclage na laser conisatie

Plaats reactie
jackie
Berichten: 934
Lid geworden op: 27 februari 2013, 22:03

Cerclage na laser conisatie

Bericht door jackie » 25 oktober 2015, 10:36

Hallo,

Ik ben morgen 16 weken zwanger van mijn mirakelbaby en tot nu toe gaat alles perfect.
Maar ik ben intussen ontzettend ongerust :cry:
Niet omwille van baby, die lijkt het naar haar zin te hebben in mijn buik.
Maar ik had een gesprek met een collega over of je vroeger al gehospitaliseerd was geweest en ik vertelde haar dat ik nog maar 1 keer een daghospitalisatie had gehad voor een laser connisatie van de baarmoederhals 10 jaar geleden. Er waren toen slechte HPV cellen gevonden en die geven baarmoederhalskanker.
Waarop zij zei : oei maar dan moet je een cerclage van de baarmoederhals hebben, want ik ken iemand die daardoor haar baby op 6 maand verloren is en bij mijn schoondochter willen ze die connisatie niet doen zolang ze geen kinderen heeft gehad. Als je zo'n connisatie hebt gehad sluit de baarmoederhals niet meer zo goed of wordt die te kort.

Nu ben ik dus helemaal ongerust. Ik moet donderdag middag naar mijn gyn maar ik weet niet hoe dringend die eventueel zou kunnen zijn. Vanaf wanneer zou je dan je kindje kunnen verliezen?
En als je zo'n cerclage moet laten doen, moet je dan de rest van de zwangerschap plat liggen? Dat wil ik zohard niet en ik weet ook niet hoe ik het praktisch zou kunnen doen aangezien ik alleen ben. En dat zal dan keiveel gedoe geven met mijn werk.
Ik vertrek de maandag daarop (2/11) voor 10 dagen naar Ierland. Dat zal dan ook niet mogen.

Misschien moet ik morgen gewoon even bellen naar mijn gyn maar ik vind dat vervelend op zo de paniekerige zwangere vrouw te zijn :roll:

Iemand van jullie ervaring met dit?
41j, Jette,single mom, start aanvraag juli 2010, 7 IUI's waarvan 1 mk, ICSI 1, ICSI 2, ICSI 2.1 neg, ICSI 3 mk, ICSI 4, ICSI 4.1, ICSI 5 neg, ICSI 5.1 : ontdooiing niet overleefd, ICSI 6 neg, geen cryo.ICSI 7 geen TP, 1 cryo:20/4/2016 geboorte dochter.

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Re: Cerclage na laser conisatie

Bericht door Ster_ » 25 oktober 2015, 12:32

Helemaal geen ervaring mee. Maar weet je gyn van die conisatie? Dat kan ook toeval geweest zijn he bij die vrouw. Dat het niks met die conisatie te maken had? Met een cerclage moet je idd strikt plat liggen, heb ik hier al gelezen.

Niet te snel panikeren meid, al snap ik je heel goed. Heb je al eens een meting van je bmh gehad vaginaal deze zwangerschap?

Ik zou anders morgen toch even bellen! Je moet je daar niet voor generen. T heeft geen enkele zin dat je nu ongerust blijft rondlopen tot je volgende afspraak. Vertel gewoon kort wat je collega zei en vraag of je je zorgen moet maken. Dan heb je meteen antwoord van een professional. Want mensen halen zo vaak dingen door elkaar en maken anderen daarmee dan weer heel ongerust. Vaak nodeloos.
Drie zoontjes... Drie wonderen... Ons grootste geluk.

Sloebertje
Berichten: 780
Lid geworden op: 27 februari 2013, 11:30

Re: Cerclage na laser conisatie

Bericht door Sloebertje » 25 oktober 2015, 12:57

Jackie, ik heb al voor duizend en een dingen gebeld. Als ik ongerust ben, dan hang ik aan de telefoon. Veel beter dan de hele tijd te piekeren, want dat is echt niet leuk.
Mensen zouden echt twee keer moeten nadenken vooraleer ze uitspraken doen, maar jammer genoeg gebeurt dat veel te weinig.
Dus zoals Ster zegt, gewoon morgen even bellen voor extra uitleg en dan donderdag vragen om je baarmoederhals te checken.
Sloebertje (38), ICSI1 (CRG Brugge) geen tp, ICSI2 (CRG Brugge) neg, ICSI3 (Aalter) geen tp, ICSI4 (UZ Gent) gecanceld - hoge progesteronwaarde, ICSI4 bis - 6 mnd ICSI natuurlijke cyclus, tp in mei '15 --> Zwanger! Feb '16 --> dochtertje geboren!

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Re: Cerclage na laser conisatie

Bericht door Ster_ » 25 oktober 2015, 15:40

Ik heb ook al minstens duizend keer gebeld voor vanalles ;-) echt niet mee inzitten! Laat ons iets weten he!
Drie zoontjes... Drie wonderen... Ons grootste geluk.

Leniemienie
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 1213
Lid geworden op: 12 april 2012, 23:39

Re: Cerclage na laser conisatie

Bericht door Leniemienie » 25 oktober 2015, 22:41

Jackie, bel eventjes dan ben je gerust. En maak je voor de rest niet teveel zorgen over hoe je alles gaat regelen als je eventueel plat moet liggen. Je baby is het belangrijkste, je hebt er zolang op gewacht, de rest maakt niet uit. Het werk, huishouden enzo allemaal niet belangrijk, dat lost zijn eigen wel op (tenzij je zelfstandige bent). Je kan bijvoorbeeld kraamhulp,of huishoudhulp op voorhand krijgen om je beetje te helpen.
Maar op dit moment is er nog niks aan de hand, dus bel morgen naar je gyn en zie dan wat ze zegt. Neem het stapje per stapje. Niet panikeren.
Nov2010 pilstop, na 6 verse ICSI pogingen, 3 cryo tp en 2 mk's een wolk van een dochter gekregen juni 2015 en een 2de klein mirakeltje in mei 2017

JAV75
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 maart 2014, 12:47

Re: Cerclage na laser conisatie

Bericht door JAV75 » 25 oktober 2015, 22:57

Dag jackie,
Voor ik begin: ik wil je niet nog meer ongerust maken met mijn verhaal, maar wie weet kan je met deze info alles wat kaderen. Op voorhand sorry voor de lange tekst.
zoals je je misschien nog herinnert ben ik mijn zoontje verloren op 19w5d zwangerschap.
Ik heb geen conisatie gehad maar wel verwijderen van septum dat tot in mijn baarmoederhals zat. Dus ook operatie aan mijn baarmoederhals.

Eerste zwangerschap (zoontje) wist gynae van die operatie af maar zijn er geen extra onderzoeken gebeurd. Tot ik op 19w4d met spoed binnenging, 2,5cm opening en uitpuilende vliezen. Ik voelde geen pijn noch had ik door dat er iets aan de hand was.
Achteraf bekeken had ik vanaf een 15-tal weken zwangerschap soms een soort van drukkend gevoel beneden en was ik continu moe. Ik lag meer plat dan dat ik zat of recht stond omdat ik me zo raar voelde. Was een eerste zwangerschap dus wist ik veel.
Gynae heeft nog noodcerclage geprobeerd maar zijn voetjes hingen er al uit, dus geen chance...
Met mijn dochtertje cerclage op 14w, platte rust vanaf 18w en ziekenhuis vanaf 24w5d. Geboorte op 29w. Alles goed met de pruts.

Als je preventieve cerclage krijgt dan kan je normaal gewoon je leven verder leiden. De cerclage neemt dan werking van de baarmoederhals over. Gynae laat je wel preventief thuis van werk vanaf 20w maar je kan rustig huishouden doen, winkelen enz zonder zware zaken te tillen. Ik heb echter de pech dat mijn cervix echt nutteloos is dus ik moet wel continu platliggen. Een noodcerclage (die ze plaatsen later in zwangerschap en/of als je al opening hebt) is meer risico omdat ze door de opening je vliezen kunnen raken of omdat je al opening hebt: en dan moet je inderdaad na de operatie plat liggen.

Ik heb met veel vrouwen gesproken die operatie aan baarmoederhals hebben gehad, na ons zoontje omdat ik wou weten of een kindje nog mogelijk was.
zij zeggen allemaal: verplicht controle van baarmoederhals (inwendig) om de paar weken vanaf je een 16w bent. Te veel controleren mag niet want dan prikkel je en bestaat risico dat je meer fout dan goed doet. Dit te horen heb ik natuurlijk ook veel vragen aan mijn gynae gesteld (quid zoontje?? Waarom werd er toen niet gecontroleerd?) en ze zei me dat met cervix insufficiëntie (wat betekent dat baarmoederhals spontaan opent onder druk en je merkt er zelfs niets van) je gynae kan controleren en bijv de ene dag alles goed is terwijl de dag erna je bij wijze van spreken opening kan hebben. Ze kunnen het dus niet voorspellen. Het gaat echt zo plots zonder dat je het voelt.

Waarom geven ze preventief dan geen cerclage aan alle vrouwen die een operatie aan baarmoederhals kregen? Aan cerclage zijn ook risico's verbonden.ndes te later in zwangerschap des te hoger risico. Normale termijn voor preventieve is 12-14w maar op 16w gebeurt het ook nog. Risico's? Kans op miskraam, kans op infectie,...
Ik had bijv infectie op 29w en dus moest de dochter geboren worden.
Dus ze willen ook niet onnodig risico laten lopen door die cerclages. Dokters zullen voorzichtiger zijn.

Dit gezegd zijnde en zonder je nog meer stress te bezorgen: bel naar je gynae morgen en leg je angstgevoelens uit.
Er zijn vrouwen die ondanks conisatie zonder problemen een baby op de wereld zetten. Maar er zijn er ook die de hulp van een cerclage nodig hebben. Het is beter om er dan met je gynae over te spreken en de voor en tegens af te wegen.

Wat je ook altijd kan bekijken: ik moest ook vanaf 14d orale utrogestan innemen, dit zou baarmoeder rustig houden?
Daarnast zijn er ook onderzoeken waaruit blijkt dat een pessarium ondersteuning kan geven aan de cervix en je dus niet de operatie met een cerclage moet ondergaan. Allemaal zaken die je kan bespreken met je arts.
En dan nog wie deet ( en ik hoop het echt) is dit allemaal niet nodig bij je!

In ieder geval, denk nooit dat je voor niets panikeert. Liever een keer te veel bellen dan een keer te weinig.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
Groetjes!
ICSI 1.1 mk 8w; ICSI1.2 zoontje*, 20w zw; ICSI 1.3-1.8 neg; ICSI 2.1 mk 7w; ICSI 2.2 cryo's niet overleefd; ICSI 3.1 dochtertje geb op 29w; ICSI 3.2 - 3.4 negatief; ICSI 4.1 mk 8w tweeling, geen cryo's; ICSI 5.1 opstart 8 augustus

jackie
Berichten: 934
Lid geworden op: 27 februari 2013, 22:03

Re: Cerclage na laser conisatie

Bericht door jackie » 26 oktober 2015, 16:30

Bedankt Ster, Sloebertje, Leniemienie en JAV75 voor jullie berichtjes.
Dat had mij gisteren toch al wat gerust gesteld :D
En vandaag ben ik bij de vroedvrouw geweest en heb ik naar mijn gyn gebeld en het is blijkbaar niet zo dat het d'office moet als je een conisatie hebt gehad. Wel zeker vaker de bms controleren maar cerclage is nog niet aan de orde volgens hem en hij probeert het zelfs te vermijden. Ik ga waarschijnlijk wel dat vroeger thuis moeten blijven voor de bevalling.
Ik heb donderdag controle bij mijn gyn en dan gaan we het goed controleren.
Maar dus voorlopig mag ik stoppen met piekeren :wink:
41j, Jette,single mom, start aanvraag juli 2010, 7 IUI's waarvan 1 mk, ICSI 1, ICSI 2, ICSI 2.1 neg, ICSI 3 mk, ICSI 4, ICSI 4.1, ICSI 5 neg, ICSI 5.1 : ontdooiing niet overleefd, ICSI 6 neg, geen cryo.ICSI 7 geen TP, 1 cryo:20/4/2016 geboorte dochter.

JAV75
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 maart 2014, 12:47

Re: Cerclage na laser conisatie

Bericht door JAV75 » 26 oktober 2015, 23:08

Fijn te horen dat je gerust gesteld bent en dat je nauw opgevolgd zal worden!

Duimen draaien hier dat je zwangerschap nog vlot zal verlopen!

Liefs
ICSI 1.1 mk 8w; ICSI1.2 zoontje*, 20w zw; ICSI 1.3-1.8 neg; ICSI 2.1 mk 7w; ICSI 2.2 cryo's niet overleefd; ICSI 3.1 dochtertje geb op 29w; ICSI 3.2 - 3.4 negatief; ICSI 4.1 mk 8w tweeling, geen cryo's; ICSI 5.1 opstart 8 augustus

jackie
Berichten: 934
Lid geworden op: 27 februari 2013, 22:03

Re: Cerclage na laser conisatie

Bericht door jackie » 30 oktober 2015, 12:31

Hallo dames,

Echo gisteren was helemaal ok, baby perfect op schema.
En hij heeft naar mijn baarmoederhals gekeken en die was ok. Blijkbaar heb ik een laservaporisatie gehad en geen laserconisatie, waardoor mijn cervix nog in orde is, lang genoeg en goed gesloten. Oef, ik ben gerust gesteld.
En nu kan ik met een gerust hart naar Ierland vertrekken!
41j, Jette,single mom, start aanvraag juli 2010, 7 IUI's waarvan 1 mk, ICSI 1, ICSI 2, ICSI 2.1 neg, ICSI 3 mk, ICSI 4, ICSI 4.1, ICSI 5 neg, ICSI 5.1 : ontdooiing niet overleefd, ICSI 6 neg, geen cryo.ICSI 7 geen TP, 1 cryo:20/4/2016 geboorte dochter.

Isambel
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 april 2015, 10:17

Re: Cerclage na laser conisatie

Bericht door Isambel » 30 oktober 2015, 12:54

Hallo Jackie,
Ik wil je ook even geruststellen.
Ook ik heb een conisatie gehad in november 2011 en werd zwanger na ICSI in september 2012. Ik ben in juni 2013 bevallen van een gezonde dochter na een prima zwangerschap zonder platte rust - in tegendeel - op 40 weken en 2 dagen. Het is dus inderdaad zo dat je niet sowieso een cerclage hoeft als je een conisatie hebt gehad.
Geniet verder van je zwangerschap !
36 jaar, Jan Palfijn, 1 dochter na ICSI 1.0 in 2013; sedert augustus 2014 start voor brusje ICSI 1.1 neg; ICSI 2.0 neg; ICSI 2.1 neg ; ICSI 2.2 neg; ICSI 3.0 neg ; ICSI 4.0 neg ; ICSI 4.1 wachten op TP cryo

marie1981
Berichten: 412
Lid geworden op: 6 oktober 2011, 9:40

Re: Cerclage na laser conisatie

Bericht door marie1981 » 30 oktober 2015, 15:21

Hallo;

Onze poetsvrouw heeft een conisatie gehad tijdens de zwangerschap. Er kon niet meer gewacht worden.
Ze heeft geen cerclage gehad en is bevallen op 40 weken.

Veel succes!!!!
Onze grote droom werd meer dan werkelijkheid; 3 keer werd ons een liefde voor het leven gegeven...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten