Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

doorzetter
Berichten: 717
Lid geworden op: 9 november 2013, 20:10

Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

Bericht door doorzetter » 25 november 2015, 22:43

Ik open dit topic omdat ik echt wat advies nodig heb omtrent de voeding van mijn zoontje.
Hij is altijd al een goede eter geweest, in het begin problemen gehad met aankomen, uiteindelijk overgestapt naar flesvoeding en nu hebben we het omgekeerd probleem, hij komt zoveel bij dat ik twijfel of dat nog gezond is.
Hij is precies ook een bodemloos vat, hij kan blijven eten en hij is heel dwingend kwa eten. HIj weent nooit maar als hij honger heeft of wil eten (ook al heeft hij een uur ervoor nog gegeten) dan zal hij eten en wordt hij echt hysterisch, echt een driftbui, als hij kon zitten zou hij zich achterover smijten, k zie hem die beweging al doen als hij ligt.

Hij krijgt vanaf 4.5 maand patatjes en een week daarna ook fruitpap. Ben er toen meebegonnen omdat hij al 5 flessen van 210ml/ 7 schepjes dronk en hij nog meer wou maar ik dat echt teveel melk vond, zowel voor zijn niertjes als voor zijn gewicht.
Zijn schema is nu:
Tussen 10u en 11u (slaapt tot dan) fles van 210/7
Tussen 14u en 15u zeker 200-250gr groentenpap en een platte kaasje van nestle dat geschikt is voor zijn leeftijd (60gr) (soms nog een klein flesje van 60 of 90 ml)
Tussen 18u en 19u zelfde hoeveelheid fruitpap en fles van 90/3 ( soms ook nog een platte kaasje)
Tussen 21u en 22u fles van 210/7
Daarna gaat hij slapen en slaapt hij door tot de volgende dan 10/11u

Dit is het normaal schema maar het kan even goed zijn dat hij beslist dat hij een uur na een voeding nog een fles wilt of hij zo hysterisch is omdat hij 1 minuutje heeft moeten wachten zodat ik zijn patatjes kan pakken, dat hij die niet meer wilt opetenen dus eerst een fles drink (volle) en daarna eet hij even goed nog zijn patatjes)
Dat is dus ook één van de problemen, zijn patatjes maak ik dus de avond voordien, zodat die al klaar zijn, zijn fruitpap maak ik het liefst juist ervoor maar dan moet hij 5 min wachten en is hij al over zijn toeren.
Hij is zo gefixeerd op eten.

HIj woog op 4 maanden 7.270kg en mat hij 63.5 cm
Nu op 5 maanden ( thuis gewogen) weegt hij een dikke 8.5 kilo en meet hij ong 65 cm.
Dus veel bijgekomen terwijl ik dacht door minder melk en patatjes en fruitpap te geven hij het aankomen iets minder snel ging zijn.


Ik ben ook niet van de smalste, mijn vriend is wel groot maar weegt ook een beetje teveel en wil niet dat hij het dikkerdje van de klas gaat zijn, zoals ik was.
Ik krijg nu al constant te horen amai wat een dikkerdje, of zoals mijn buurman in de week: " dag mijn klein dikzakje", dat is toch wat in t verkeerd keelgat geschoten.

Wie kan er hier een licht over werpen?
Morgen ga ik bellen naar de kinderarts voor een afspraak, is zien wat zij er over denkt.
Icsi 1 cry1: pos.: juni 2015: pracht van een zoontje :D
Icsi 1 cryo3:13mei: zwanger

AfbeeldingMaak een ticker

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

Bericht door Aria » 26 november 2015, 7:58

Hoi doorzetter,

Ik kan niet echt kant en klaar advies geven, hoop dat iemand anders dat wel kan die in dezelfde situatie heeft gezeten.

Ik zou niet kijken of luisteren naar wat *de mensen* zeggen, maar naar wat K en G zegt/je pediater vertelt. Wat zeggen zij over zijn gewichtstoename?

Ik kan wel zeggen dat mijn zoontje ook aan de *dikkere* kant was toen hij die leeftijd had. Hij kreeg uitsluitend borstvoeding tot 5,5 maand en ik herinner me dat hij op 3 maanden ook al 7,5 kg woog... Hij kwam ondanks de borstvoeding erg goed bij (Ik kreeg vaak de opmerking op controles dat men echt versteld stond dat ik enkel bv gaf, omdat hij zoveel bijkwam.). Mensen die mijn zoontje in die tijd zagen gingen er ook allemaal van uit dat hij flesvoeding kreeg, maar nope, hij kreeg alleen mamamelk.

Kindjes die flesvoeding krijgen zijn sowieso wel zwaarder dan bv-kindjes, he, dus ik zou ook zijn curve bekijken: hoe zit hij daar?

Hoeveel tijd is er tussen de voedingen? Ik weet dat flesvoeding anders is dan borstvoeding, maar `t feit dat hij 4 voedingen heeft en 12u doorslaapt op die leeftijd is toch echt wel frappant. Ik zou ook verscheuren van de honger, hihi. Misschien zou het helpen om kleinere voedingen tussendoor te geven? Ipv 2 flesjes van 210 ml, dat verdelen over 3 flesjes met dan een kortere tijd tussen? (Of mag dat niet bij flesvoeding?) Het lijkt mij dat hij gewoon echt honger heeft en dan zou ik daar ook gewoon op reageren...

In ieder geval, mijn zoontje is nu bijna 13 maanden en is echt heel slank geworden. Dat gewicht gaat zich geleidelijk aan stabiliseren en ze komen dan niet meer zoveel bij, hoor. Mijn zoontje weegt nu 9,5 kg en zit op 76 cm, hij is nu echt een slanke peuter, groot verschil met het *bolleke* dat hij was op 4 maanden. :)

Liefs,
Aria
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

Bericht door Aria » 26 november 2015, 8:11

Nog eventjes een opmerking: Is hij nagekeken op (verborgen)reflux? Soms willen ze dan net steeds eten/drinken, omdat dat de pijn verzacht. Zo`n bewegingen als je beschrijft van het naar achter strekken/naar achteren gooien zijn daar ook kenmerkend voor.
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

ystar86
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 oktober 2015, 11:09

Re: Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

Bericht door ystar86 » 26 november 2015, 9:54

Hij eet idd veel.
Ik werk in een creche bij de baby's en daar is het schema anders.
Maar tis ook een lange slaper dus zijn voedingen patatjes en fruitpap zijn vrij laat.
Het schema vd creche.
Drinken s'morgens thuis hun fles
10u30-11u patatjes en blij kleintjes + kleine fles indien nodig
14u30-15u fruitpap
17u-17u30 fles
En dan s'avonds thuis nog een fles
2011 : stop pil
2012 : 6x iui
2013 & 2014 : 3 x ICSI
2015 : Oktober spontaan zwanger! :oops:

Afbeelding

doorzetter
Berichten: 717
Lid geworden op: 9 november 2013, 20:10

Re: Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

Bericht door doorzetter » 26 november 2015, 10:45

Ik moet pas 15 december naar kind en gezin, ga sebiet is bellen naar de kinderarts, hij moest toch ook nog op controle komen omdat hij in zijn motorische ontwikkeling een beetje achter staat.

Heb juist gezien op de curve: voor zijn gewicht zit hij tussen de plus 1 lijn en de plus 2 lijn, voor zijn lengte iets onder de 0lijn.
Het verschil wordt wel groter.

Hij slaapt al van zijn 7 weken door, sinds hij 3 maanden is ong slaapt hij ook zo lang in de ochtend.
Hij smijt zijn eigen echt naar achtere als hij boos is, maar heb in het verleden er ook achter gevraagd bij de arts maar omdat hij niet weent enzo, achtte zij dat niet.

Als ik terug ga werken, zal hij op de dag dat ik moet werken ook vroeger uit zijn bed moeten en zal zijn schema zijn zoals in ystar het schrijft, dan zal hij om 18u nog een extra fles krijgen en terug op 5 voedingen zitten.
Icsi 1 cry1: pos.: juni 2015: pracht van een zoontje :D
Icsi 1 cryo3:13mei: zwanger

AfbeeldingMaak een ticker

ystar86
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 oktober 2015, 11:09

Re: Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

Bericht door ystar86 » 26 november 2015, 10:48

Maar is hij echt te dik?
Ik zou hem gewoon laten eten. Hij heeft mss een groei spurtje?
Mijn zus haar zoontje was ook wel een grote eter. Hij dronk op 3maand ook al 210ml
2011 : stop pil
2012 : 6x iui
2013 & 2014 : 3 x ICSI
2015 : Oktober spontaan zwanger! :oops:

Afbeelding

doorzetter
Berichten: 717
Lid geworden op: 9 november 2013, 20:10

Re: Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

Bericht door doorzetter » 26 november 2015, 11:21

Hij draagt nu al maat 74, zeker voor de bovenkleding. De mouwen zijn dan wel stuk te lang maar hij heeft dat nodig voor zijn buik.
Hij zit ook al aan maat 4 van pampers.

Kleinere flesjes geven kan ik proberen maar hij slaapt overdag ook nog veel en wil hem dan ook niet wakker maken.
Hij was vandaag om 10u wakker en nu slaapt hij terug, in de namiddag na de patatjes slaapt hij ook nog minstens 3u.
Icsi 1 cry1: pos.: juni 2015: pracht van een zoontje :D
Icsi 1 cryo3:13mei: zwanger

AfbeeldingMaak een ticker

ystar86
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 oktober 2015, 11:09

Re: Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

Bericht door ystar86 » 26 november 2015, 11:56

Ik zou mij niet teveel zorgen maken, in de creche zijn hier ook wel vollere kindjes en eens ze beginnen kruipen zie je ze zo verslanken. Het is gewoon een stevig boeleke :D
2011 : stop pil
2012 : 6x iui
2013 & 2014 : 3 x ICSI
2015 : Oktober spontaan zwanger! :oops:

Afbeelding

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

Bericht door Aria » 26 november 2015, 12:40

Zoals Ystar zegt: eens ze beginnen bewegen, worden veel babies echt slanker. Heb dat bij mijn zoontje ook gezien: kwam echt snel en veel bij en sinds hij is beginnen kruipen is hij niks meer bijgekomen, enkel gegroeid in lengte!

Ik zou gewoon doen wat je doet en zorgen dat de voeding dadelijk klaar is eens hij wakker is na de nachtslaap of de dutjes. (Zodat hij niet te lastig is.) Mijn zoontje kon op die leeftijd ook nog redelijk veel slapen overdag, dus ze dan wakker maken is inderdaad wat moeilijk.

Leg het zeker voor aan Kind en Gezin en je arts en zie dan of zij iets zeggen. Het probleem is dat je moeilijk voeding kan beperken, he. Ze groeien zoooveel op die leeftijd en eten ook echt veel en komen dus ook veel bij. Dat zal zich geleidelijk aan wel wat stabiliseren, hoor, omdat ze minder snel groeien...
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

Leniemienie
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 1213
Lid geworden op: 12 april 2012, 23:39

Re: Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

Bericht door Leniemienie » 26 november 2015, 13:47

Ik zou je ook aanraden om dit eens met de kinderarts te bespreken.
Voor borstboedingskindjes die overschakelen naar de fles, raden ze altijd aan om beter meer voedingen met mindere hoeveelheden te geven en om na het flesje tutje te geven. Bij bv moeten ze namelijk op het einde van hun voeding meer zuigen om er iets uit te krijgen, dus daardoor is de zuigbehoefte met de fles niet voldaan en lijkt het alsof ze nog honger hebben. Heeft hij een tutje?
Misschien kan je ook eens vragen of je hem toch water of thee mag geven voor de dorst ipv een extra fles?
Nov2010 pilstop, na 6 verse ICSI pogingen, 3 cryo tp en 2 mk's een wolk van een dochter gekregen juni 2015 en een 2de klein mirakeltje in mei 2017

doorzetter
Berichten: 717
Lid geworden op: 9 november 2013, 20:10

Re: Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

Bericht door doorzetter » 29 november 2015, 19:45

Bedankt al voor al de goede raad.
We zijn donderdagavond naar de huisarts al geweest en heb het voorgelegd. Minderen in eten mag ik zeker niet doen want zeker kwa melk geef ik niet teveel. Wel mag ik water aanbieden tussendoor, heb dat dus geprobeerd maar dat wil hij dus niet, want hij wordt dan boos omdat het geen melk is.

Een tut heeft hij maar als hij echt wil eten, is dat geen troost, gooit hem weg dan.

Van de namiddag had hij 250gr fruitpap gegeten plus nog een fles van 120/4 en na 2u zit hij terug opnieuw te brullen voor eten, met niets te troosten. Elke keer zeggen we dat we er niet aan toegeven, maar hij wordt zo boos dat we daar nog niet in gelukt zijn. Dus heeft hij om 18u nog 1.5 platte kaseke gegeten ( die van nestle vanaf 4 maanden).

Maar dat kan toch niet dat die na 2u al zou uitgehongerd is dat hij zo bruld?

Morgen eerste werk naar de kinderarts bellen voor een afspraak alhoewel ik het langs de ene kant wel raar vind om daarvoor naar de kinderarts te gaan, aangezien hij niet ziek is.
Icsi 1 cry1: pos.: juni 2015: pracht van een zoontje :D
Icsi 1 cryo3:13mei: zwanger

AfbeeldingMaak een ticker

doorzetter
Berichten: 717
Lid geworden op: 9 november 2013, 20:10

Re: Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

Bericht door doorzetter » 15 december 2015, 13:06

Wou nog even een up date geven.
Vandaag dus naar kind en gezin geweest, hij wordt volgende week 6 maanden.
Hij weegt nu 9kg en meet 68 cm.
Zijn lengte is eerder gemiddeld (iets boven de 0 lijn) maar zijn gewicht is in 2 maanden wel flink omhoog gegaan , hij zit nu iets voorbij de 1plus lijn, dus een beetje uit verhouding.
Nog geen probleem nu, maar het mag niet zo verder gaan, want dan zou het wel te veel uit verhouding gaan tegenover zijn gewicht.

Die babyyoghurt mag ik dus niet meer geven., daar was ik al mee gestopt. Liever nog een flesje melk erna.
Hij mag zelfs nog een fles meer, dus 3 in totaal zolang ik maar onder de 750ml blijf.
Icsi 1 cry1: pos.: juni 2015: pracht van een zoontje :D
Icsi 1 cryo3:13mei: zwanger

AfbeeldingMaak een ticker

marie1981
Berichten: 412
Lid geworden op: 6 oktober 2011, 9:40

Re: Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

Bericht door marie1981 » 15 december 2015, 13:16

Doorzetter; fijn te lezen dat je al iets geruster lijkt.

Wel wil ik graag mijn bescheiden mening geven.

Het is leuk dat er een leidraad wordt meegegeven van kinderartsen uit, van k&g uit enzoverder.... Maar ieder kind is echt heel erg anders. Zowel van groei, metabolisme, activiteit, ontwikkeling enz.

Vaak zien we 3 kinderen uit 1 en het zelfde gezin die een volledig ander voedingspatroon er op nahouden. Bij de eerste zit de mama met de handen in het haar. Bij de tweede alwéér (van ja, die doet weer alles helemaal anders). Bij de derde zien we een ontspannen mama die wéét; het komt goed :-)

Als ik naar mijn eigen situatie mag refereren; ons dochtertje was de slechtste eter die je je maar kon voorstellen. Echt, onwaarschijnlijk weinig eten!
Met haar 3jaar is het inderdaad nog steeds een klein fijn meisje.
Onze zoon daarentegen, lijkt heel goed op wat jij nu meemaakt. Honger, honger, honger, honger.... En met zijn 2 jaar is het inderdaad een redelijk grote jongen. Vaak was hij wat "buiten proportie"; dan zag hij er weer wat dik uit, dan weer groeischeut en zag alles er normaal uit, dan weer wat dikker.... Enfin, je snapt het wel...

Wij zijn nu zwanger van de derde. Ik ga enkel naar k&g om de vaccinaties. Niet om te wegen/meten/.... Dat doe ik zelf wel. Ook omdat ik weet dat ze altijd hun mening geven...

Ondertussen eet ons dochter en zoon heel gezond mee van "wat de pot schaft". En ja, ons dochter een muizenbordje, en onze zoon kan wedijveren met zijn vader (bij wijze van spreken)... En ze zien er allebei goed uit!

Het is heel moeilijk om zoiets los te laten. Maar achteraf; als alles wat gestabiliseerd is in zijn groei ga je denken; "waar heb ik me toch zorgen over gemaakt"...

Héél veel moed en succes. Laat je niet van de wijs brengen; en geef je kind wat het nodig heeft... (ik merk dat je al adviezen genoeg meegekregen hebt) :-)
Onze grote droom werd meer dan werkelijkheid; 3 keer werd ons een liefde voor het leven gegeven...

doorzetter
Berichten: 717
Lid geworden op: 9 november 2013, 20:10

Re: Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

Bericht door doorzetter » 15 december 2015, 13:57

Bedankt voor uw advies, je hebt helemaal gelijk hoor.

Het is alleen niet altijd makkelijk om standvastig te blijven, als je in je omgeving constant hoort dat hij wel dik is en dat ik hem teveel eten geef.
Kind en gezin heeft ook gezegd dat ik hem niet teveel eten geef en dat ik zelfs nog een fles mag bijgeven, om die woedeaanvallen voor te zijn. Deed dat al wel, een extra fles geven maar het is toch nog zoeken hoe die allemaal in te passen, aangezien hij veel slaapt ook en hij precies soms onverzadigbaar is.
Icsi 1 cry1: pos.: juni 2015: pracht van een zoontje :D
Icsi 1 cryo3:13mei: zwanger

AfbeeldingMaak een ticker

Kato13
Berichten: 142
Lid geworden op: 9 november 2014, 14:26

Re: Gewicht baby van 5 maanden, handen in het haar!

Bericht door Kato13 » 28 december 2015, 22:11

Doorzetter,

Bij ons 8,5kg op 6maanden, ook 68cm, nu op 7 maanden 8,6kg. Het stabiliseert dus. Tss 5e en 6e maand was hij ook wel al iets minder bijgekomen dan ervoor. Het verschil in beweging is nu wel groot, ineens kan je kindje veel meer en verbruikt het dus wss veel meer. Komt dus allemaal goed. En bij ons maakte het niet uit hoeveel ik hem te eten gaf: hij kwam niet minder bij als ik hem minder melk gaf. Dus ik zou zeker toegeven aan zijn honger. Je geeft gewoon melk,groente en fruit, geen ongezonde tussendoortjes, dus niks mis mee lijkt me. Ik was zelf tot m'n 2 jaar een dikkerdje en nadien, tot nu, gewoon (vrij slank) gebouwd. Wil dus helemaal niks zeggen over de verdere evolutie. Maar ik snap volledig dat je je daar zorgen over maakt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten