Uitwendige kering baby

Plaats reactie
ChantalH
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 augustus 2015, 9:57

Uitwendige kering baby

Bericht door ChantalH » 30 november 2015, 9:48

Hallo,

Onze baby ligt in stuit en we zijn nu 36 weken in de zwangerschap. De gynaecoloog stelt voor om een uitwendige draaiing van de baby te proberen alvorens meteen te beslissen voor een keizersnede.
Heeft iemand hier ervaringen mee? Morgen zijn we nl ingepland om dit te laten doen. Ik heb al vaak gehoord dat dit pijnlijk zou zijn, maar ik ken niemand die dit al effectief heeft laten doen.

Alvast dank voor jullie reactie!

Duupje
Berichten: 198
Lid geworden op: 13 mei 2013, 21:15

Re: Uitwendige kering baby

Bericht door Duupje » 30 november 2015, 11:31

Hallo

6 jaar geleden heb ik ook een uitwendige kering moeten ondergaan.
Onze dochter lag een hele zwangerschap met haar hoofdje naar beneden, maar is toch in de 37e week nog gedraaid naar stuit. Ik had die week net een controle bij de gynaecoloog gehad en moest pas terug een week voor de uitgetelde datum. Toen stelde de gynaecoloog vast dat ze inderdaad nog gedraaid was.
Hij stelde toen een uitwendige kering voor 2 dagen later.
Ik kon best niet alleen komen, omdat het inderdaad pijnlijk kon zijn en vooral om niet alleen naar huis te moeten rijden. En ook omdat de bevalling soms wel eens in gang schiet bij een uitwendige kering. Omdat ik het niet nodig vond dat mijn man hiervoor een dag verlof nam, is mijn moeder toen mee geweest. (Moest het in gang schieten, dan zou mijn man nog tijd genoeg hebben om toch nog naar het ziekenhuis te komen.)
Veel herinner ik mij er niet meer van: enkel een niet-zo-vriendelijke-vroedvrouw: ze vond eerst geen ader om een infuus te steken, hoewel ik nooit problemen heb bij bloednames en zo, en daarna vond ze ook het hartslagje niet voor de monitor waarop ze niet beter wist om te zeggen: "da's echt een koppig kind, hè: eerst in stuit gaan liggen en nu niet eens het hartje laten horen!". Een stagiaire heeft dan het infuus gestoken en meteen de hartslag gevonden.
Maar soit, ik kan me ook niet herinneren of het pijn gedaan heeft, dus dat zal wel meegevallen zijn. Bij mij was het dan wel pas in de laatste week voor de uitgetelde datum, dus veel plaats zal onze dochter sowieso niet meer gehad hebben om te draaien. De dokter probeert normaal gezien 3x, maar na de 2e poging is het gestopt omdat het niet wilde lukken. Uiteindelijk is ons dochtertje dan een week later met keizersnede gekomen.

Ik wens je veel succes en hoop voor jou dat het geen pijn doet en toch nog lukt om de baby te draaien. (Hoewel een keizersnede ook niet het einde van de wereld is, hoor!)
Mama van dochtertje geboren oktober 2009 (zwanger zonder problemen) en van zoontje geboren januari 2016, ons wondertje (4x IUI - daarna IVF)

Sloebertje
Berichten: 780
Lid geworden op: 27 februari 2013, 11:30

Re: Uitwendige kering baby

Bericht door Sloebertje » 30 november 2015, 15:42

Ik heb het nog niet meegemaakt, maar het staat mij mogelijks ook te wachten binnen een paar weken.
Vandaag nog bij een vroedvrouw geweest en die zij dat zo'n kering toch wel wat pijn kan geven, omdat er vanalles gebeurt met je buikspieren. Je buik zou wat blauwe plekken kunnen vertonen en je zal daar een paar dagen last van hebben. De vroedvrouw zei ook dat als de baby niet onmiddellijk draait het wil zeggen dat hij gewoon graag in stuit ligt en er best niet te veel gemanipuleerd wordt.
Ik wens je veel succes en hoop dat het lukt! Hou ons op de hoogte hé!
Sloebertje (38), ICSI1 (CRG Brugge) geen tp, ICSI2 (CRG Brugge) neg, ICSI3 (Aalter) geen tp, ICSI4 (UZ Gent) gecanceld - hoge progesteronwaarde, ICSI4 bis - 6 mnd ICSI natuurlijke cyclus, tp in mei '15 --> Zwanger! Feb '16 --> dochtertje geboren!

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: Uitwendige kering baby

Bericht door Aria » 30 november 2015, 18:00

Een goeie vriendin van me heeft een succesvolle uitwendige kering gehad op 38 weken. Ze is een dikke week later natuurlijk bevallen. Qua pijn kan ik het niet echt zeggen. Ze zei vooral dat het niet comfortabel was, maar kan me moeilijk voorstellen dat het meer pijn doet dan weeen hehe. :-)

Veel succes!
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

Leniemienie
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 1213
Lid geworden op: 12 april 2012, 23:39

Re: Uitwendige kering baby

Bericht door Leniemienie » 30 november 2015, 22:39

Bij mij hebben ze het in juni geprobeerd op 37,5 weken. Het gebeurde in uzleuven en ik had er eigenlijk enorm schrik van maar het viel eigenlijk heel goed mee.
Hoe het bij mij gegaan is: ik had vrijdag afspraak bij de gyn, onze baby lag nog steeds in stuit dus heb ik toen een afspraak gekregen voor poging tot kering maandag erop. Ik moest 's ochtends daar zijn, ik denk dat ik nuchter moest zijn maar dat weet ik niet meer. Mijn man is meegegaan en dat zou ik je zeker aanraden.
Toen ik toekwam werd ik op een bed gelegd en vervolgens aan de monitor (voor hartslag baby), vervolgens hebben ze een echo gedaan om te kijken hoe de baby lag, waar de placenta en de navelstreng lagen. Ze hebben dat allemaal zorgvuldig nagekeken, zelfs de prof is zelf komen kijken. Vervolgens kreeg ik dan een spuitje met een middel tegen weeën. Daar kreeg ik een gejaagd gevoel van, beetje last van hartkloppingen. Vervolgens moesten mijn man en ik naar de verloskamer/operatiekamer (konden ze makkelijker aan mijn buik aan beide kanten). Ze hebben vervolgens weer eerst met echo gekeken, vervolgens heeft de prof aan het poepje geduwd en assistent het hoofdje tegengehouden zodat de baby mee zou draaien. Dat is het moment dat pijn doet, alsof iemand je heel hard knijpt maar zodra ze loslaten is denken weg. Ze duwen het poepje dan richting mijn linkerborst. Als het bijna boven was, hebben ze even gewacht tot de baby zou draaien maar ze schoot direct terug. Ze hebben dat 3 maal geprobeerd en dan gestopt, tussendoor checkten ze telkens de toestand van de baby met echo toestel. Ze hebben toen gewoon gezegd dat er wschlk wel een reden voor was dat ze niet wou draaien en dat is achteraf ook gebleken (deuk bovenaan baarmoeder dus dat zat in de weg om volledig te draaien)
Daarna mocht ik weer naar de kamer en werd ik weer een half uur aan de monitor gelegd, hartslag van de baby was de eerste 10 minuten hoger dan ervoor maar dat was op het einde terug genormaliseerd. Uiteindelijk heeft het een hele voormiddag in beslag genomen. Ik heb erna 2 à 3 dagen nog last gehad, gewoon extra moe en beurs gevoel op de plaatsen dat ze geduwd hebben.

Bij mij is het dus niet gelukt en ik heb op 39 weken geplande keizersnede gehad. Ik zou zo'n kering zo opnieuw laten doen omdat ze het zo professioneel hebben aangepakt en herstel van keizersnede niet gemakkelijk is en veel meer pijn deed. Veel succes nog!

ChantalH
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 augustus 2015, 9:57

Re: Uitwendige kering baby

Bericht door ChantalH » 3 december 2015, 11:50

Dankjewel voor jullie reacties!

Dinsdag hebben we de uitwendige draaiing geprobeerd (in het UZ Gent), maar het is niet gelukt. Ik moet wel zeggen dat het heel goed is mee gevallen wat de pijn betreft.

We hadden afspraak om 9u en kregen eerst een uitgebreide montoring (ca 30min) en echo om te zien of het kindje goed lag en de placenta ook. Dan kreeg ik een infuus met medicatie om de baarmoeder rustig te houden (en zeker geen contracties te krijgen). Na een half uurtje werden we dan verhuisd naar een OK zaal waar alles in gereedheid was gebracht om eventueel een spoedkeizersnede uit te voeren indien nodig.
Mijn buik werd met talkpoeder ingewreven om de grip te bevorderen en dan zijn 2 gynaecologen begonnen met de draaiing: 1 persoon duwt de stuit uit mijn bekken en de 2e persoon helpt de baby aan het hoofdje in de goed richting. Het is heel bizar om jouw buik te zien op zo'n moment. Ze hebben onze baby halfweg (dwars) gekregen maar hij wou niet verder draaien. Hij is gewoon terug gedraaid naar de oorspronkelijke positie.
We kregen meteen opnieuw de monitor aan omdat het kindje heel erg heeft afgezien en de hartslag veel was gedaald. Toen is ook beslist om geen 2e poging te doen (we wisten ook al vooraf dat het moeilijk zou worden, gezien mijn buik vrij strak is en er niet zo veel vruchtwater is).
We hebben nog een uurtje aan de monitor gelegen en toen de baby weer helemaal ok was mochten we naar huis.

De pijn zoals vooraf door velen was aangehaald, viel heel goed mee. Het is zeker een poging waard zou ik zeggen. OK, het is niet leuk als ze met 2 personen je buik manipuleren, en achteraf voelt het alsof je huid een beetje geschaafd is, maar verder heb ik geen pijn gehad.

We gaan dus nu voor een geplande keizersnede (een week voor de uitgerekende bevallingsdatum). En ondertussen voel ik onze baby opnieuw goed bewegen, dus die is gelukkig terug in vorm!

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: Uitwendige kering baby

Bericht door Aria » 3 december 2015, 13:34

Hoi Chantal,

fijn dat je even komt vertellen hoe het geweest is! Jammer, dat het niet gelukt is, maar alleszins heb je het kunnen proberen en ik ben blij dat het qua pijn goed is meegevallen!

Veel succes en een spoedig herstel na de keizersnede!

Liefs,
Aria
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 13 gasten