Ongerust over vele echo's

Eveliennn
Berichten: 17
Lid geworden op: 3 december 2015, 20:41

Ongerust over vele echo's

Bericht door Eveliennn » 3 december 2015, 21:15

Hallo iedereen!

Ik ben momenteel 13 weken zwanger (heel blij om!), maar ik zit met een enorme bezorgdheid.
Ik ben een enorme controlefreak en heel erg bezorgd van aard (altijd al geweest helaas :wink: ).
Nu heb ik in het begin van de zwangerschap problemen gehad met het rustig blijven, met relativeren, met genieten. Omdat ik steeds gerustgesteld wilde worden, werd ik opgevolgd met regelmatige echo's. Soms met reden hoor (bloedverlies enzo). Dit maakt dat ik al 8 echo's heb gehad op deze korte periode, bijna wekelijks dus. Mijn gyn zei dat echo's geen kwaad kunnen, maar als je internet leest dan twijfel ik. Nu voel ik me ZOOO schuldig hé, wat als ons kindje door mijn schuld schade heeft gekregen hiervan? De huisarts wilt me ook geruststellen, maar ik kan het moeilijk van me afzetten. Ik weet wel dat er mensen zijn die ook veel echo's krijgen in het begin van de zwangerschap (mensen met eerdere miskramen enzo), én mijn echo's duurden nooit langer dan 1,5 min (ik denk vaak korter). Zouden jullie je veel zorgen maken?
Zijn hier nog mensen die zoveel echo's hebben gehad in het begin van de zwangerschap?

Ik ga binnenkort bij een psycholoog die me wat gaat leren om los te laten. Geen echo's meer zonder reden, de volgende is de 20 weken :)

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Re: Ongerust over vele echo's

Bericht door Ster_ » 3 december 2015, 21:36

Geen zorgen maken!!! Ik heb ook heel veel echo's gehad in t eerste trimester. Zal ns tellen, denk een stuk of zes. Kan echt totaal geen kwaad hoor!
Drie zoontjes... Drie wonderen... Ons grootste geluk.

Eveliennn
Berichten: 17
Lid geworden op: 3 december 2015, 20:41

Re: Ongerust over vele echo's

Bericht door Eveliennn » 3 december 2015, 21:46

Bedankt Ster, ben ZO blij iemand tegen te komen die het ook gehad heeft! Jouw gyn vertelde je ook dat dit geen kwaad kon? Probleem bij mijn gyn is dat het een hele botte vent is, geen tijd/ruimte voor vragen.
Duurden jouw echo's ook zo lang, of nog korter dan dat? En startten ze ook al zo vroeg dan in de zwangerschap?
Sorry voor mijn doorvragen, ik voel me gewoon zo schuldig hé.

Mijn huisarts heeft de doorverwezen naar een andere gyn, hij vertelde me dat mijn huidige inderdaad echt een botte man is en hij veel klachten hoort over hem. Hij denkt dat eens ik een andere gyn heb, ik vanzelf op het goeie pad terecht ga komen.

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Re: Ongerust over vele echo's

Bericht door Ster_ » 3 december 2015, 21:53

Bij mij was dat telkens een andere gyn. Ik ga in een uz. Maar elke gyn zei me opnieuw dat het geen kwaad kon! Eerste echo was op vijf weken al. En ze duurden soms kort maar soms ook lang hoor. Echt het kan TOTAAL geen kwaad!!! Ik vroeg dat eens op spoed en die gyn zei: je mag zelfs dagelijks een echo hebben. Zet het maar rap uit je hoofd!
Drie zoontjes... Drie wonderen... Ons grootste geluk.

Eveliennn
Berichten: 17
Lid geworden op: 3 december 2015, 20:41

Re: Ongerust over vele echo's

Bericht door Eveliennn » 3 december 2015, 22:00

Super, enorm enorm bedankt voor je reactie!!!! Ben zo blij om ervaringen van anderen te horen.

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Re: Ongerust over vele echo's

Bericht door Ster_ » 3 december 2015, 22:10

Graag gedaan :-)

Ik ben zelf heel ongerust van aard en ook een enorme controlefreak dus ik weet hoe t voelt als je je zoiets in je hoofd haalt. En dat gaat niet makkelijk weg he. Maar tis in orde hoor echt!

Geniet nog van je zwangerschap én de echo's die nog komen!
Drie zoontjes... Drie wonderen... Ons grootste geluk.

Eveliennn
Berichten: 17
Lid geworden op: 3 december 2015, 20:41

Re: Ongerust over vele echo's

Bericht door Eveliennn » 3 december 2015, 22:15

Dankjewel!

Inderdaad, als ik iets in mijn hoofd heb... en dan ga ik beginnen zoeken op internet en daar word je niet vrolijk van.
Daarmee dat ik echt naar de psycholoog wil, ik wil dit leren beheersen. Voor mezelf, maar ook voor ons kindje.

ystar86
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 oktober 2015, 11:09

Re: Ongerust over vele echo's

Bericht door ystar86 » 3 december 2015, 22:27

Ik zou me geen zorgen maken, ik heb om de 2 weken echo en dit gans mijn zwangerschap.
Moest dit schadelijk zijn zouden ze dat niet doen.
Probeer te genieten!
2011 : stop pil
2012 : 6x iui
2013 & 2014 : 3 x ICSI
2015 : Oktober spontaan zwanger! :oops:

Afbeelding

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: Ongerust over vele echo's

Bericht door Aria » 4 december 2015, 7:31

Hoi Evelien,

ik heb een 4tal echo`s gehad bij mijn zoontje het 1e trimester, dus niet elke week, maar ook meer dan normaal. Ik begrijp dat je je zorgen maakt, maar `t is vooral bij vrouwen bij wie er niks aan de hand is, dat men wil vermijden om te veel echo`s te doen, omdat het inderdaad niet erg aangenaam is voor de baby. Ik ben zelf een controlefreak en had het heel moeilijk bij de zwangerschap van mijn zoontje om te genieten. Zelfs na het eerste trimester. Achteraf gezien vond ik dat heel spijtig, want je mist zo echt wel veel. Het is een goed idee om bij een psycholoog langs te gaan, zodat je zo`n dingen beter kan loslaten, want geloof mij, zwangerschap-bevallen-een baby in huis: je verliest echt ALLE controle. Hoe meer je probeert van dat allemaal te controleren, hoe gestresster je zal worden en dat heeft uiteindelijk een nefast effect op jezelf en je kindje en jullie band. (Ik spreek uit ervaring.) `t Is goed dat je dat in jezelf erkent en er nu al aan wil werken, maar om nog even terug te komen op die echo`s: als je te veel op het internet gaat lezen, ga je beginnen panikeren over alles. Niet alleen over echo`s, maar over elk stukje voedsel dat je in je mond steekt, elke beweging die je doet, ... Je kan niet alles controleren en als je 12-weken echo goed was, dan *zwemt* er gewoon een gezond kindje in jouw buik en hoef je je geen zorgen te maken.

Liefs,
Aria
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

Eveliennn
Berichten: 17
Lid geworden op: 3 december 2015, 20:41

Re: Ongerust over vele echo's

Bericht door Eveliennn » 4 december 2015, 10:06

Bedankt voor jullie lieve reacties.

Gisterenavond ging het heel goed met me, veel gelachen en leuke ontspannen babbels met mijn vriend. Deze ochtend zit ik hier weer bijna in tranen, ik ben gewoon zo onzeker. Ik weet dat ons ukje het momenteel goed doet, maar ik blijf ondanks de geruststellende woorden 't idee houden van schuld van wat ik mijn kind misschien heb aangedaan. Heb het er zo verschrikkelijk moeilijk mee. De geruststellende reacties dat ik niet de enige ben met veel echo's doen me wel goed, zeker gisteren had ik even een opflakkering. Ik probeer me voor te houden dat de echo's zo kort waren telkens, in totaal is er misschien 16 min echo gemaakt (of minder zelfs) in totaal met alle echo's. Dit valt mee, toch? Sommigen krijgen één echo die 10 minuten duurt. Of wat denken jullie? :cry: :oops:

Inderdaad Aria, er moét hier iets veranderen. Mijn vriend is super fier op me zegt ie dat ik zelf de stap heb genomen naar een psycholoog te gaan. Helaas kan ik er wel pas terecht eind december. En... zoals jij zegt, als je teveel op internet speurt durf je bijna niets meer eten of doen...

undomiele
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 augustus 2015, 17:53

Re: Ongerust over vele echo's

Bericht door undomiele » 4 december 2015, 11:49

Hey Evelienn, ik zou me ook echt geen zorgen maken. Moest het echt slecht zijn voor de baby zouden ze nooit zoveel echo's doen hoor!

Maar ik kan goed begrijpen hoe je je voelt, ik ben ook echt een controlefreak en kan ook echt heel gestresseerd geraken. Ik ga daarvoor al een tijdje naar een psycholoog en dat zal je zeker helpen!

Wat bij mij ook heel hard hielp / helpt is innestelingsyoga (ondertussen doe ik zwangeschapsyoga in groep vanaf 13 weken). De innestelingsyoga zijn iets zachtere oefeningen, is heel persoonlijk en ik kreeg er echt meer vertrouwen in dat het wel ok zal komen met die baby en dat alle dingen dat nodig zijn op de juiste moment zullen gebeuren. De focus is vooral op ontspanning. Ik kan je wel iemand aanraden, maar weet niet van waar je bent?

Eveliennn
Berichten: 17
Lid geworden op: 3 december 2015, 20:41

Re: Ongerust over vele echo's

Bericht door Eveliennn » 4 december 2015, 12:02

Hey Endomiele!

Ben blij dat ik hier niet de enige controlefreak ben :wink:
Ik had ook al gelezen over zwangerschapsyoga, en denk er ook aan dit te gaan doen.
Ik ben van Antwerpen trouwens :)

undomiele
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 augustus 2015, 17:53

Re: Ongerust over vele echo's

Bericht door undomiele » 4 december 2015, 12:19

Dan zal Leuven wel wat ver zijn voor de innestelingsyoga. Ik heb de contact gekregen via Kinderwens Vlaanderen, dus misschien kan je daar eens polsen - misschien weet ze er ook nog wel een goede in jouw buurt...

Eveliennn
Berichten: 17
Lid geworden op: 3 december 2015, 20:41

Re: Ongerust over vele echo's

Bericht door Eveliennn » 4 december 2015, 12:24

Ik ga er eens achter horen, bedankt!

Ben me momenteel bezig aan het houden met het maken van een positieve-dingen-lijst!
Heb een groot wit papier genomen, en er in wolkjes dingen aan het inschrijven. Bijvoorbeeld: "goeie relatie", "geen roken/drinken", "geen medicijn-gebruik", "ik neem zwangerschapsvitamienen", "tot hiertoe op schema qua groei",...
Toch nemen de schuldgevoelens/angst over de vele echo's nog een groot deel van mijn gedachten in momenteel. Bizar hoe dit zo vastgeroest kan zijn...

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: Ongerust over vele echo's

Bericht door Aria » 4 december 2015, 19:28

Hoi Evelien,

ik doe ook zwangerschapsyoga. Ik doe het ongeveer dagelijks van thuis uit wel, want ik heb niet de mogelijkheid om echte yoga-lessen te volgen op verplaatsing. Ik vind het heel ontspannend: https://www.youtube.com/watch?v=B87FpWtkIKA .

Ik ben zelf ook in therapie gegaan, wel pas toen mijn zoontje een maand of 9 was, omdat ik zowel voor, tijdens als na mijn zwangerschap heel wat zorgen heb gehad (Ook niet rechtstreeks baby-gerelateerd) en `t was echt een zware periode voor mij met veel stress (Met als gevolg dat ik het moeilijk vond om echt te genieten van het mama-zijn.). Een van de dingen die ik in het begin moest beginnen doen bij de therapie was dagelijks meerdere keren ademhalingsoefeningen. Dat kalmeert enorm. In zwangerschapsyoga vind je dat ook terug, maar misschien kan je ook es kijken daarvoor.

Ik wil je ook even een hart onder de riem steken *van de andere kant*: ik ben nu zwanger van mijn tweede kindje en ben deze zwangerschap heel ontspannen. Af en toe voel ik die angsten en onzekerheden weer trekken aan de rand van mijn bewustzijn, maar ik heb die nu *onder controle*, zeg maar, waardoor dat helemaal niet meer zo een overheersend effect heeft.

Veel moed en je bent op de goede weg!

Liefs,
Aria
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten