1 eiïge tweeling, leeg vruchtzakje op 6w3d

Plaats reactie
framboos86
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 december 2015, 12:15

1 eiïge tweeling, leeg vruchtzakje op 6w3d

Bericht door framboos86 » 10 december 2015, 12:23

in 2012 ben ik onze eerste verse tp (van 1 embryo) zwanger geworden van een tweeling. Dat zijn nu onze vrolijke zoontjes van 2,5j. (ook elk een aparte vruchtzak en placenta)

Nu wilden we graag nog een derde dus de procedure weer opgestart. 2 cryo tp gehad zonder blijvend resultaat, en nu van de 2e verse poging weer zwanger.

Afgelopen maandag eerste echo op 6w3d en wat niemand had verwacht was te zien, weer twee vruchtzakjes! Allen was het ene iets kleiner en leeg (op 5w ofzo had dat dus gekund, maar voor deze termijn echt te klein) en in het andere zat wel een mini vruchtje met hartslag en een dooierzakje.

Volgens mij (en mijn gyn) is er weinig kans dat dat tweede vruchtje toch nog verder ontwikkeld omdat ze dus 1 eiïg zijn en volgens mij dus ook echt even ver zouden moeten staan. (bij een 2-eiige zou je nog kunnen zegen dat erlatere innesteling was ofzo...) Maar ik krijg pas binnen 3w opnieuw een echo en bij het vastleggen van de afspraak zei de gyn 'dan weet je nog dit jaar hoeveel het er echt zijn :wink: '

Nu begin ik dus te twijfelen he... Ik wil niet persé nog een tweeling (liever niet eigenlijk) dus ben al gelukkig als dat ene vruchtje het haalt en mooi verder groeit, maar het idee dat er misschien toch plots twee kunnen zitten jaagt met wel angst aan..

Maar dus de vraag,kan dat? Een 1-eiige tweeling met aparte vruchtzakjes waarvan de ene trager ontwikkelt in het begin?

marie1981
Berichten: 412
Lid geworden op: 6 oktober 2011, 9:40

Re: 1 eiïge tweeling, leeg vruchtzakje op 6w3d

Bericht door marie1981 » 10 december 2015, 14:50

allereerst proficiat met je zwangerschap.

Hoewel bij ivf/icsi/... alles door laboranten gedaan wordt, en bevruchting/ 1ste delingen..niet echt natuurlijk verloopt, komen er toch nog verrassingen uit de hoek...

Zo kan het inderdaad zijn dat je embryo splitst in 2 identieke delen; dan krijg je een 2 ling. Het kan echter zijn dat het embryo splitst, maar dat 1 deel niet volledig is waardoor het niet verder zal groeien. Dan zal je dus zwanger zijn van een 1ling.
Het 2de vruchtzakje met het onvolledige embryo zal verdwijnen en dit heet dan "vanishing twin".

Bij terugplaatsing van bladtocyst heb je een iets grotere kans op deze speling van de natuur.

Gezien de groei achterstand denk ik dat het bij 1 zal blijven, maar ik hoop dat je ons binnenkort toch iets laat weten?

Spannend is het wel!!
Veel succes hoor! :!: :wink:
Onze grote droom werd meer dan werkelijkheid; 3 keer werd ons een liefde voor het leven gegeven...

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Re: 1 eiïge tweeling, leeg vruchtzakje op 6w3d

Bericht door liezeke » 12 december 2015, 19:17

Lang geleden dat ik hier kwam...

Ik ben ook zwanger geweest van een tweeling na terugplaatsing van één embryo... alleen bleek het toen een twee-eiige tweeling te zijn. Dus één spontaan (was terugplaatsing in natuurlijke cyclus) en één van terugplaatsing (cryo)

Maar weet niet wat omstandigheden zijn bij jou en wat er teruggeplaatst is?

Liesje

framboos86
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 december 2015, 12:15

Re: 1 eiïge tweeling, leeg vruchtzakje op 6w3d

Bericht door framboos86 » 13 december 2015, 10:08

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Liesje, dit was een verse poging en we hebben na de pu geen gemeenschap meer gehad dus Ik denk niet dat er nog eentje natuurlijk ontstaan is.

Ik probeer er echt over te denken als een normale zwangerschzp met maar 1 vruchtje want ik wil niet teleurgesteld zijn op de volgende echo. Ik wil niet nog een tweeling dus ik wil ook gewoon blij zijn als alles nog ok is met het goeie vruchtje. Nog 18 dagen en we weten meer.

marie1981
Berichten: 412
Lid geworden op: 6 oktober 2011, 9:40

Re: 1 eiïge tweeling, leeg vruchtzakje op 6w3d

Bericht door marie1981 » 23 december 2015, 19:14

hoi framboos,

heb je ondertussen bevestiging gekregen? 1 of 2?
Onze grote droom werd meer dan werkelijkheid; 3 keer werd ons een liefde voor het leven gegeven...

framboos86
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 december 2015, 12:15

Re: 1 eiïge tweeling, leeg vruchtzakje op 6w3d

Bericht door framboos86 » 23 december 2015, 22:32

Nee nog niet :) heb pas Volgende woensdag terug echo. Ik laat jullie zeker iets weten. (Al ben ik ondertussen vrij gerust dat het maar eentje zal zijn)

framboos86
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 december 2015, 12:15

Re: 1 eiïge tweeling, leeg vruchtzakje op 6w3d

Bericht door framboos86 » 30 december 2015, 13:43

En het is er idd maar eentje :) alles was prima in orde. Leeg zakje zat er nog maar dat was normaal.

marie1981
Berichten: 412
Lid geworden op: 6 oktober 2011, 9:40

Re: 1 eiïge tweeling, leeg vruchtzakje op 6w3d

Bericht door marie1981 » 30 december 2015, 15:08

Proficiat framboos!

Dat ander zakje kan nog even blijven zitten. Zal weggedrukt en geresorbeerd worden naarmate je gezonde uk groeit!
Geniet ervan hoor!

(en effe afkloppen :-))
Onze grote droom werd meer dan werkelijkheid; 3 keer werd ons een liefde voor het leven gegeven...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten