RX tanden tijdens zwangerschap

Plaats reactie
Eveliennn
Berichten: 17
Lid geworden op: 3 december 2015, 20:41

RX tanden tijdens zwangerschap

Bericht door Eveliennn » 24 december 2015, 13:50

Wie heeft er ervaring met tandradiografieën tijdens de zwangerschap? Ben er erg bang voor (straling), maar het is iets wat helaas moet indien ik van mijn tandprobleem af wil. Er mee blijven rondlopen tot na de zwangerschap kan eventueel, maar is ook niet zo goed (risico op vroeggeboorte door vroegtijdige contracties werd me verteld).

Gyneacoloog zegt dat ik niet bang hoef te zijn, ik krijg ook een loden schort.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

marie1981
Berichten: 412
Lid geworden op: 6 oktober 2011, 9:40

Re: RX tanden tijdens zwangerschap

Bericht door marie1981 » 24 december 2015, 14:21

Geen zorgen hoor!
Tandproblemen kunnen trouwens veeeeeel gevaarlijker zijn.
Zeker als het om infectie gaat.

Loden schortje aan en foto laten nemen!

Als je het vliegtuig neemt van brussel naar new york heb je dezlfde straling x 10 gekregen.
Deze komt in hogere atmosfeer natuurlijk voor,
En op sommige plaatsen in gesteente in de ardennen.
En dat is ook veilig gebleken :-)

Succes met de tandartsafspraak
Onze grote droom werd meer dan werkelijkheid; 3 keer werd ons een liefde voor het leven gegeven...

Eveliennn
Berichten: 17
Lid geworden op: 3 december 2015, 20:41

Re: RX tanden tijdens zwangerschap

Bericht door Eveliennn » 24 december 2015, 14:47

Oh echt? Dat van dat vliegen wist ik niet. Zou dat echt hetzelfde zijn ongeveer?

Ik heb momenteel geen pijn dus ik neem aan dat er geen zware infecties, abcessen of ontstekingen zijn. Mijn kind zal hier toch geen schade aan hebben ondervonden als ik er al heel de zwangerschap (16 weken) mee rondloop? (er zou een tand moeten ontzenuwd worden, en misschien wat gaatjes).
Vervelende is dat er aan de buitenkant dus NIETS te zien is. De tandarts zei: een perfect onderhouden gebit :roll: (tot ie de foto van voor mijn zwangerschap zag en meteen zag dat een ontzenuwing nodig was).

Eveliennn
Berichten: 17
Lid geworden op: 3 december 2015, 20:41

Re: RX tanden tijdens zwangerschap

Bericht door Eveliennn » 24 december 2015, 14:49

Marie, heb jij er ook gehad of ken jij mensen die er hebben moeten laten nemen?

Bedankt, 7 januari heb ik een afspraak! :wink:

Eveliennn
Berichten: 17
Lid geworden op: 3 december 2015, 20:41

Re: RX tanden tijdens zwangerschap

Bericht door Eveliennn » 24 december 2015, 15:30

Het zal inderdaad doorbijten worden! Maar ben véél angstiger voor de foto's dan voor de pijn. Stiekem hoop ik dat ze aan een foto van 6 maanden geleden genoeg gaan hebben (daar kon je het al op zien, op de detailfoto dan wel, niet op de panoramische) en ik voorlopig geen nieuwe hoef.

Ik ben zelfs zo terughoudend voor die foto, dat ik eerder de tand zou willen laten trekken :oops: Maar uiteraard ga ik het advies van de artsen opvolgen. Doen wat hen het beste lijkt.
Moest ik nu niet bezorgd zijn over de bacteriën die ik eventueel overdraag aan het kind, dan liet ik het zo tot na de zwangerschap (aangezien ik geen echte pijn heb).

Zucht, het nadeel van snel en onverwacht zwanger worden! :wink: Maar we zijn erg blij hoor met ons ukkie, gisteren te horen gekregen dat het een jongen is :D

marie1981
Berichten: 412
Lid geworden op: 6 oktober 2011, 9:40

Re: RX tanden tijdens zwangerschap

Bericht door marie1981 » 24 december 2015, 18:34

Evelienn;

Het is goed dat je erover nadenkt. Het zijn -zoals de campagne tegen overmatig rx gebruik aangeeft- geen vakantiekiekjes.
Dus terecht dat je je vraag eens in de groep smijt, en vooral bespreekt met tandarts/ gynaecoloog.

Maar 1 rx van je tanden kan echt geen kwaad!

Er zijn ook vrouwen die een auto-ongeluk krijgen en snel een full body scan moeten krijgen (véél meer straling!!!); en waarvan de vrucht niets ondervindt.

Over 1 rx -waarbij ze de dosis aanpassen, zoals ethlinn zei- zou ik zeggen; ga ervoor! :-)

veel succes hoor, want leuk zal het wel niet zijn!

en proficiat met jullie zoontje!!
Onze grote droom werd meer dan werkelijkheid; 3 keer werd ons een liefde voor het leven gegeven...

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Re: RX tanden tijdens zwangerschap

Bericht door Ster_ » 24 december 2015, 19:13

Mijn schoonzus had op 16w een fel ontstoken absces en moest ook rx foto's laten nemen en een kleine ingreep laten doen. Zij was ook bezorgd maar alles is goed verlopen en er is een gezond en hevig bazeke geboren maanden nadien! Geen zorgen!

En proficiat met je zoontje!
Drie zoontjes... Drie wonderen... Ons grootste geluk.

Eveliennn
Berichten: 17
Lid geworden op: 3 december 2015, 20:41

Re: RX tanden tijdens zwangerschap

Bericht door Eveliennn » 5 januari 2016, 16:40

Een update!

Vandaag de langverwachte ontzenuwing gehad. Het is goed verlopen, heb momenteel twee uurtjes nadien nergens last van, enkel als ik mijn kaken opeenklem. Ik zit nu koud water te drinken (was pijnlijk aan die tand), wat een zaligheid die pijn niet meer te voelen zeg!!!!!
Er is uiteindelijk 1 foto gemaakt (een digitale, duurde een seconde ofzo), de twee anderen (normaal 3 bij ontzenuwing) mochten zonder probleem na de bevalling gedaan worden.
Heb twee loden schorten en een kraag aangekregen... Ik hoop dat ik op beide oren mag slapen, dat ik ons kindje geen schade heb gegeven. De tandarts zegt van niet alleszins, maar ja, over je eigen kindje ben je altijd wel bezorgder hé.
Zouden jullie min of meer gerust zijn, als de tandarts zegt dat het echt geen kwaad kan?

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Re: RX tanden tijdens zwangerschap

Bericht door Ster_ » 5 januari 2016, 16:56

Ja hoor, dan zou ik helemaal gerust zijn! Die neemt daar echt geen risico's in! En een loden schort is zelfs al voldoende. Je bent echt HEEL ongerust he? Ik begrijp je wel, maar weet dat zoveel stress mogelijk 'erger' is dan de dingen die jij denkt. Nu niet dat je kindje hier iets aan gaat overhouden he, maar hij voelt het wel. Relax! En wees blij dat je tand geen pijn meer doet ;-)
Drie zoontjes... Drie wonderen... Ons grootste geluk.

Eveliennn
Berichten: 17
Lid geworden op: 3 december 2015, 20:41

Re: RX tanden tijdens zwangerschap

Bericht door Eveliennn » 5 januari 2016, 21:29

Ik ben idd héél ongerust, Ster... Nuja, het is pàkken beter momenteel. Heb enorm veel gehad aan een vriendin die tandartsassistente is en me meer technische uitleg heeft gegeven. Het was een kleine foto met een bitewing, en de tandarts + assistente bleven er zelfs bij staan. Dit zegt toch al veel :)

Idd, stress is misschien zelfs erger. Ben erg blij dat ik me zo ontspannen voel nu...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten