Afstuderen voorlichting keizersnede

Plaats reactie
MaartjeSl
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 februari 2016, 16:57

Afstuderen voorlichting keizersnede

Bericht door MaartjeSl » 11 februari 2016, 16:58

Hallo iedereen,

Op dit moment ben ik bezig met afstuderen en mijn opdracht gaat over de informatievoorziening rond de keizersnede. En jullie zouden me ontzetten verder helpen als jullie over een aantal vragen willen nadenken en die willen beantwoorden!

Deze vragen zijn vooral voor degenen die al een keizersnede ondergaan hebben of er een in de planning hebben staan, maar elke mening is welkom.

Op welke manier heb je informatie verkregen over de keizersnede?
Vindt je dat je op een juiste en volledige manier bent voorgelicht?
Waar zou je meer over willen weten?
Wat voor verbeteringen in de voorlichting zou je zelf willen zien?

Nogmaals, als jullie een aantal van deze vragen willen beantwoorden zijn jullie tot grote hulp.

Groetjes,
Maartje

Kato13
Berichten: 142
Lid geworden op: 9 november 2014, 14:26

Re: Afstuderen voorlichting keizersnede

Bericht door Kato13 » 20 februari 2016, 15:54

Informatie vooral gekregen via infosessies in het ziekenhuis en via gynaecoloog. Ikzelf was voldoende voorbereid. Maar aan
N man hadden ze beter gezegd niet naar de operatietafel te kijken als hij zich mocht rechtzetten om de baby te volgen :-) Hij is er nog niet goed van om me daar zo te zien liggen. En het feit dat het er vrij snel en kordaat aan toegaat had ik mss ook liever geweten. Ik wist niet goed of dat normaal was.

muur
Berichten: 181
Lid geworden op: 7 januari 2014, 19:09

Re: Afstuderen voorlichting keizersnede

Bericht door muur » 21 februari 2016, 8:39

Informatie een stuk via de gynaecoloog gekregen & via de online brochure van het ziekenhuis. Maar zoals Kato zegt, het was misschien goed geweest als echtgenoot ook wat uitleg had gekregen over wat hij te zien zou krijgen. Ze waren al aan mij begonnen toen hij nog naast mij moest komen zitten. Heeft dus alles goed kunnen zien, willen of niet.
1/3/15 welkom O & A*

doorzetter
Berichten: 717
Lid geworden op: 9 november 2013, 20:10

Re: Afstuderen voorlichting keizersnede

Bericht door doorzetter » 21 februari 2016, 10:59

Ik heb eind juni 2015 een keizersnede gehad. Om eerlijk te zijn heb ik zogoed als geen informatie gekregen hoe dit verloopt. In mijn geval vond ik dat niet zo erg want ben een stresskieken en nu heb ik het me gewoon over me heen laten komen. Denk dat ik anders nog meer gestrest was op voorhand.
Voor een ander zou dit wel een probleem geweest zijn waarschijnlijk. Heb wel io de kraamafdeling gevraagd, hoe lang ik na de kz op recovery moest blijven, omdat ik natuurlijk zo snel mogelijk op mijn kamer wou zijn met mijn zoontje.
Icsi 1 cry1: pos.: juni 2015: pracht van een zoontje :D
Icsi 1 cryo3:13mei: zwanger

AfbeeldingMaak een ticker

NeleG
Berichten: 192
Lid geworden op: 30 september 2014, 12:33

Re: Afstuderen voorlichting keizersnede

Bericht door NeleG » 23 februari 2016, 10:19

Hoi!


Ik heb in juli 2015 een keizersnede gehad.
Ik kreeg mijn initiële informatie van onze gynaecoloog, maar naar mijn gevoel ging zij er nog al vlotjes over. Ik ben iemand die graag uitgebreid informatie krijgt en over dingen nadenkt (in tegenstelling tot doorzetter misschien). Ik heb hun brochure goed nagelezen - die kon je ook online vinden op de website van het ziekenhuis - en me verder geïnformeerd via internet en ervaringen van anderen. Ik wou precies weten wat mij te wachten stond.

Mijn gevoelens hierbij heb ik vooral besproken met mijn man en familie. Net zoals dat we de risico's hebben doorgesproken, om dit een plaats te kunnen geven. Achteraf gezien heb ik het ook een soort van over me heen laten komen hoor, je kan je toch niet voorstellen wat er allemaal op je af komt op dat moment.

Ik ben eigenlijk blij met hoe de keizersnede is verlopen. Omdat we ons goed geïnformeerd hadden over de mogelijkheden, was het ook gemakkelijk om een aantal dingen te laten verlopen zoals wij wilden (bv huid op huid contact van de baby bij mijn man terwijl ik op de tafel nog lag etc etc). Het ging vlot!

Het enige wat ik graag meer besproken had was na de keizersnede: wat met dat litteken? Hoe verloopt het genezingsproces? Ik was heel bang om iets verkeerd te doen en teveel druk te zetten op dat litteken. Heb die stomme steunkousen ook belachelijk lang gedragen omdat ik bang was voor een trombose hahaha!
Daarnaast heb ik me ook steeds afgevraagd wat de invloed is van de hormonale processen die je normaal gezien hebt bij een gewone bevalling als je met een keizersnede bevalt: zijn die hetzelfde? Naar mijn gevoel was ik niet zo euforisch als mensen in mijn omgeving die "gewoon" zijn bevallen, en ik heb me altijd afgevraagd of dat kwam doordat ik een keizersnede heb gehad en niet die endorfines van de weeën heb mogen ervaren. Ik hoop dus heel erg dat als ik ooit nog eens zwanger mag zijn, ik dan een natuurlijke bevalling mag ervaren om te kijken hoe ik dat vind. Helemaal niks, waarschijnlijk. Hahahahaha! :wink:

Succes met je paper!
Meer dan een jaar actieve kinderwens
Zomer 2014 allerlei onderzoeken: resultaten allemaal oké tot goed.
14 oktober 2014: eerste IUI + Utrogestan
27 oktober 2014: HCG 99: ZWANGER!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten