raad ivm borstvoeding: op verzoek of op schema?

Plaats reactie
Pitoeke
Berichten: 302
Lid geworden op: 16 oktober 2015, 21:55

raad ivm borstvoeding: op verzoek of op schema?

Bericht door Pitoeke » 31 juli 2016, 16:16

Dag iedereen,

Ik ben 3 weken geleden bevallen van mijn eerste kindje en geef borstvoeding. Ik vroeg me af, wat is nu eigenlijk het beste, voeden op verzoek of volgens schema (zoveel uur tussen)?
Hoeveel keer per dag en nacht moesten jullie je babyt'tjes voeden?
Ze is nu drie weken en probeer er nu twee a drie uur tussen te laten maar meestal ist toch maar twee :?
of is dit normaal voor die leeftijd?
in het begin dacht ik dat ik ze van het minste da ze wa weende honger had en legde ze dus zeer veel aan misschien heb ik het haar dus zo gewoon gemaakt denkik dan nu?das dus het nadeel aan nog geen ervaring hebben en niet goed weten hoe of wat :lol: 8) ik weet wel dat elk baby'tje anders is en andere behoeftes heeft maar ik hoor toch graag de ervaringen eens van anderen... zowel voor overdag als de nachten :D
alle raad en tips zijn welkom!


bedankt alvast!
pilstop oktober 2014
verwijderen eileiders juni 2015
start ivf september 2015
dochtertje Fé geboren 12 juli 2016 :D

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: raad ivm borstvoeding: op verzoek of op schema?

Bericht door Aria » 31 juli 2016, 17:47

Hoi Pitoeke,

Allereerst proficiat! :)

Wat betreft voeden op schema/op verzoek... Dat is een individuele keuze en afhankelijk van wie je het vraagt ga je een ander antwoord krijgen...

Ik heb mijn zoontje 13.5 maand bv gegeven en mijn dochtertje van 2 maanden krijgt ook bv en het zijn beiden twee heel andere bv-patronen die ze volgen.

Dat je kindje nu om de 2u drinkt op leeftijd van 3 weken is echt doodnormaal. Vergelijk aub niet met flesvoeding of probeer te gaan rekken, want dat heeft op deze leeftijd wel totaal geen zin... Hun maagjes zijn erg klein en wat oa het probleem is bij flesvoeding is dat men de maag van de baby opzettelijk gaat beginnen rekken/uitzetten door grotere hoeveelheden te geven met x aantal uren tussen, dat is niet gezond voor een kleine baby...

Mijn advies zou zijn: voed op verzoek, en stuur geleidelijk aan in de richting van een *schema*. Ik gebruik liever het woord routine, want bv in een schema gieten, gaat echt niet eigenlijk.

Om het verschil tussen mijn beide kindjes ff uit te leggen:
* Mijn zoontje gaf ik bv om de 2u. Dat was me toen aangeraden om te doen, wakker maken overdag en om de 2u geven, `s nachts dan voeden wanneer ie wakker werd. `t Idee was om goeie melkproductie op te bouwen en hem meer te laten drinken overdag zodat hij sneller door had dat het dag/nacht was en om hem langer te laten slapen `s nachts. Dat laatste werkte niet. De eerste maand dronk hij om de 2u overdag en om de 2-3u` s nachts. Overdag begon hij geleidelijk 2,5u-3u tussen te laten, maar `s nachts bleef om de 3u, soms ne keer 4. Dit duurde tot zijn 4 maanden, wanneer hij geleidelijk aan een betere routine kreeg. Hij deed ook vaak aan clustervoeden, bijvoorbeeld tijdens regeldagen/sprongetjes dronk hij uuuuuuuuren aan een stuk.

* Mijn dochtertje heb ik vanaf het begin ook overdag wakker gemaakt, maar heb iets meer haar ritme gevolgd en zorgde dat er ongeveer 2,5u tussen de voedingen zat. `s Nachts liet ze heel snel een aantal uur tussen, vanaf dat ze twee weken was liet ze meestal 6u tussen `s nachts. Ook overdag kon ze 3-4u tussenlaten.
Op haar 2 maanden nu laat ze soms 8u (!!!) tussen `s nachts en overdag gemiddeld 3u.
Clustervoeden heeft ze nooit gedaan, ik heb bij haar enkel gemerkt dat ze in een sprongetje zat als ze om de 2u wou drinken overdag en `s nachts om de 3-4u, maar uren aan de borst zoals zoontje heeft ze nooit gedaan.

Moraal van het verhaal: iedere baby is anders. :D Mijn dochtertje laat `s nachts 6u, soms 8 u tussen op 2 maanden, mijne zoon deed dat voor het eerst toen die 8 maanden was en had nachtvoedingen tot zijn 9 maand...
Zelfde mama, zelfde melk. :D

Gewoon je kindje volgen, overdag meer proberen voeden, zodat je kindje het verschil begint te kennen tussen dag en nacht, maar gewoon go with the flow, na een paar maanden komt er vanzelf een *schema* in, maar focus je daar nu niet op, bv werkt zo niet.

Veel succes!
Aria
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

lieze81
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 januari 2014, 10:57

Re: raad ivm borstvoeding: op verzoek of op schema?

Bericht door lieze81 » 31 juli 2016, 18:10

Hier een fv kindje aangezien de bv niet lukte.
Maar ik gaf/geef een flesje op verzoek, met een minimum van 2u en een maximum van 5u tussen de flessen (met uitzondering van 's nachts. Maar zoontje is wel al bijna 5mnd) .
Ik ben niet zo'n voorstander van die strikte schema's, ik eet ook niet elke dag op hetzelfde tijdstip, maar er zit wel wat ritme in.
Hij is nu dus bijna 5 maand en vraagt nog om de 3u, max es 4u eten, en dat geven we. :wink:

Ik ken iemand die haar kindjes eten gaf volgens de klok, dag in dag uit. Dat zijn ook volstrekt normaal, gezonde kindjes geworden. Maar ik kan het niet aan om hem te horen krijsen van de honger alleen maar omdat het nog geen tijd is.
Maar elk doet daarvan wat hij wilt uiteraard.
7 IUI's, ivf 1-2 : negatief. ivf 3: biochemische. icsi4 : zwanger! 7 maart 2016: Elias geboren!
Januari 2017 Icsi4.1 : zwanger! Uitgerekend voor 7 oktober 2017!

Leniemienie
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 1213
Lid geworden op: 12 april 2012, 23:39

Re: raad ivm borstvoeding: op verzoek of op schema?

Bericht door Leniemienie » 31 juli 2016, 18:51

Ik heb 9 maanden borstvoeding gegeven en dat was de eerste 6 maanden altijd op verzoek.
Ik heb het nog eens opgezocht en ik gaf toen mijn dochter 3 weken oud was gemiddeld 8 keer BV per dag, dus dat is ook om de 3u. Als het een warme dag was dan was het wel meer, tot zelfs 11 keer per dag dus om de 2u.
Dus ik zou je aanraden om op verzoek te blijven geven, dat is op dit moment naar het schijnt ook het beste voor je melkproductie. Maar leg hem misschien idd overdag wat meer aan en dan kan het zijn dat je kindje er s nachts meer tijd tussen laat. Mijn dochter had 's avonds sowieso haar clustermoment dus dat kwam bij mij goed uit.
Als je kindje goed groeit zou ik haar zeker niet wakker maken om te voeden.
Nov2010 pilstop, na 6 verse ICSI pogingen, 3 cryo tp en 2 mk's een wolk van een dochter gekregen juni 2015 en een 2de klein mirakeltje in mei 2017

Pitoeke
Berichten: 302
Lid geworden op: 16 oktober 2015, 21:55

Re: raad ivm borstvoeding: op verzoek of op schema?

Bericht door Pitoeke » 31 juli 2016, 19:13

Eerst en vooral bedankt al voor jullie ervaringen te delen!

Ik denk dat mijn probleem ook een beetje is dat ik niet goed wist in het begin of ze echt honger had of niet. Ze had de tweede week ook last v krampen en wou bijna constant aan de borst als troost met als gevolg dat ze toen wel doorsliep s nachts maar ze was gewoon uitgeput v te huilen vd krampjes overdag! Nu gebruik ik mama natura coli en heeft ze veel minder last waardoor ze overdag beter slaapt en s nachts dus niet meer grote blokjes maar eerder zoals overdag een uur of twee drie. Mij werd dus ook aangeraden v kind en gezin om ze om de twee uur te voeden overdag en dus zonodig wakker te maken en snachts op haar verzoek.
Maar ik lees zoveel op het Internet en weet soms niet meer wat ik juist moet doen om goed te doen :D ik weet nu ook soms niet of ze echt honger heeft of iets anders( gebrek aan ervaring :? ) zoals vandaag heb ik de voeding beetje gerekt tot bijna drie uur tussen, voornamelijk voor de nachten ook zo gewoon te maken of is dat egoïstisch? :oops:
Als ze snachts gewoon gevoed moet worden vind ik er niets vermoeiend aan maar probleem is dat ze vaak niet meteen in slaap valt en dat maakt de nachtjes kort.
Sliepen jullie babytjes overdag steeds na de voeding op drie weken? Is het de bedoeling dat ze overdag ook zo veel slapen of niet?
En hoe zie je of ze echt honger hebben want wij geven ook een fopspeen en soms weet ik niet of ze honger heeft of gewoon getroost wil worden ofzo?
Ik vind het vooral vervelend dat ik niet weet of ik goed bezig ben of niet :D
Ze komt goed bij dus dat is alvast geen probleem. Morgen voor eerste controle bij kinderarts ik ben benieuwd!
pilstop oktober 2014
verwijderen eileiders juni 2015
start ivf september 2015
dochtertje Fé geboren 12 juli 2016 :D

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: raad ivm borstvoeding: op verzoek of op schema?

Bericht door Aria » 2 augustus 2016, 21:53

Hoi pitoeke,

Wat je dochtertje doet is heel normaal, hoor. Maar haar *gewoon* maken aan 3u tussen overdag gaat echt geen goed effect hebben op de nacht. (Je kan een pasgeboren baby echt niet laten wachten op een voeding, doe dat niet, ajb.) Integendeel, als je haar overdag minder voedt, gaat ze `s nachts meer willen voeden. Babies passen niet in schema`s, zeker niet bv-babies. Het beste wat je kan doen is haar voeden direct als ze wakker wordt. Op 3 weken gaat ze wrs vrij snel weer in slaap vallen aan de borst en weer verder slapen. Eeen babietje van 3 weken moet vooral veel drinken en slapen overdag, geleidelijk aan kunnen ze langere beetjes wakker blijven. Mijn dochtertje van 9 weken moet een 45tal min. nadat ze wakker wordt uit dutje al weer slapen...

Nachtvoedingen zijn doodnormaal. Echt. Gewoon haar ritme volgen voorlopig, ze zal langere blokken slapen als ze daar klaar voor is. De nachten zijn kort voor ons allemaal, het hoort er nu eenmaal bij. Dat gaat beteren naarmate ze ouder wordt.

Liefs,
Aria
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

Pitoeke
Berichten: 302
Lid geworden op: 16 oktober 2015, 21:55

Re: raad ivm borstvoeding: op verzoek of op schema?

Bericht door Pitoeke » 3 augustus 2016, 13:34

Het was die kinderarts die dat zei om wat te rekken, ook al omdat ze zo veel last heeft v haar darmen :? Ze is van vannacht drie uur wakker geweest tot 10u deze morgend! Ze had weer zo last! Die dokter zei ook vab maar tien minuten links, tien minuten rechts want dat dan de meeste melk weg is maar ik heb zo veel melk en ze drinkt ze dus nooit echt leeg toch zo? Klopt dat dat ze beter de borst leegdrinken per kant als je veel melk hebt en t baby'tje veel krampen? Al die verschillende info, ik word er radeloos van! Wat zegt uw ervaring? Hadden ze ook last v krampjes? Ik eet al expres geen kolen, ui, zuivel, frisdrank, spa... weet niet wa ik nog meer kan doen?
En dat voeden snachts vind ik totaal ni erg want dat weet ge op voorhand maar als ze ni meteen in slaap geraken als ze gegeten heeft snachts , da vind ik vermoeiend en word ik onzeker. Deze nacht was het nu wel vd krampjes want ze liet veel protjes en veel kaka maar toch..
Ze wil dan ook getroost worden en valt in slaap maar een keer in bed begint het weer :shock:
Spijtig dat er geen handleiding bij zit e :D
Alle tips en raad zijn welkom!
Groetjeeeeed
pilstop oktober 2014
verwijderen eileiders juni 2015
start ivf september 2015
dochtertje Fé geboren 12 juli 2016 :D

Summerfeeling
Berichten: 359
Lid geworden op: 13 juli 2013, 17:07

Re: raad ivm borstvoeding: op verzoek of op schema?

Bericht door Summerfeeling » 3 augustus 2016, 19:17

Hoi Pitoeke,

Ik kan bevestigen wat Aria zegt: geen enkel kind is hetzelfde. Mijn eerste zoontje liet 's nachts ook al héél snel 6 uur tussen. Hem lieten we overdag om de 3u drinken. En soms was hij al wakker en had hij dorst, maar dan liepen we daar mee rond tot het tijd was om te drinken. Iets meer borstvoeding op schema dus. Bij hem hadden we 's avonds vaak huiluurtjes en dan liepen we daar uren mee rond.

Nu is het helemaal anders. Mijn zoontje is nu 5 weken en krijgt echt borstvoeding op vraag. Zodra hij zich laat horen leg ik hem aan de borst. In de praktijk is dit om de 2,5 à 3 uren (durft soms wel eens 4 uren te zijn, als hij slaapt maak ik hem niet wakker meer). Huiluurtjes hebben we nog niet gehad: als hij bij mij kan liggen is hij content. 's Nachts doet hij het wel minder dan zijn broer, maar nog steeds vrij goed eigenlijk: hij sliep in het begin ook 6u aan een stuk; nu laat hij 3 tot 4u tussen de voedingen.

Heb je er al aan gedacht om liggend te voeden 's nachts? Ik neem mijn zoontje uit zijn wiegje en slaap zelf verder. Na een tijdje word ik wakker en merk ik dat hij slaapt. En dan leg ik hem gewoon terug in zijn wiegje tot hij weer komt.

(Ik moet nu afsluiten want hij is niet meer tevreden: ik ga hem dus opnieuw aanleggen :wink: )

Succes daar! Ik ben er zeker van dat je goed bezig bent. In het begin is het echt zoeken!
Oktober 2014: na drie jaar werd ons wachten beloond en mochten we een zoontje verwelkomen.
Juni 2016: nog een zoontje. Zó blij met onze verrassingsbaby!

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: raad ivm borstvoeding: op verzoek of op schema?

Bericht door Aria » 3 augustus 2016, 20:56

Hoi Pitoeke,

De meeste kinderartsen kennen weinig over borstvoeding en geven daardoor ook vaak foutief advies. Max. 10 minuten aan elke kant laten drinken bijvoorbeeld: dat is echt geen goed advies. Zeker niet voor een baby van 3 weken. Er zijn babietjes die snel drinken, mijn dochtertje is zo. Mijn zoontje daarentegen lag echt graag aan de borst en die dronk langer.

Wat krampjes betreft: bijna alle babietjes beginnen op die leeftijd last te hebben van krampjes. Je kan vanalles beginnen vermijden qua voeding, maar om eerlijk te zijn is dat vaak niet nodig, hoor. Babies hebben last van krampjes omdat hun spijsverteringsstelsel nog niet voldoende ontwikkeld is, niet omdat er gisterenavond ajuin in je eten zat. Frisdrank bijvoorbeeld heeft TOTAAL GEEN effect op krampjes, meid, dat is echt een fabeltje, hoor. Die bubbeltjes van je drankje komen echt niet in je melk terecht. :)

Ik eet alles bijvoorbeeld. Kolen, ajuin, look, ... Ik mijd niets. Mijn dochtertje heeft van niets last.

Mijn zoontje had wel af en toe last, vooral als ik iets met bonen had gegeten.

Je gaat dat zelf aanvoelen, maar allerlei zaken sowieso uit je dieet gaan schrappen is echt niet nodig.

Wat je kan proberen tegen krampjes: massage van de buik, bewegingen met de beentjes, veel boeren tussen en na de voedingen, gripe water, ...

Dat ze wakker is na haar voeding `s nachts is nu heel normaal. Ze kent het verschil nog niet tussen dag en nacht. Binnen een paar weken gaat ze zonder problemen `s nachts aan de borst weer in slaap vallen als haar buikje vol is en zal ze verder slapen. :)

Liefs,
Aria

PS: Summer, fijn je te lezen!
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

Pitoeke
Berichten: 302
Lid geworden op: 16 oktober 2015, 21:55

Re: raad ivm borstvoeding: op verzoek of op schema?

Bericht door Pitoeke » 4 augustus 2016, 13:54

Dag dames!

Bedankt voor jullie ervaringen mee te delen!
Ondertussen doe ik dus op haar aanvraag de borstvoeding en als ze s avonds wil clusteren laat ik het ook gewoon toe. Ben wel infacol gaan halen en da geef ik nu wa voor de voeding en soms als ze echt nog last heeft en krijst zo drupje van die mama natura coli. Zij wordt daar meteen rustig van das echt iets zot!
Deze nacht heeft ze eens om twee uur en zes uur voeding gekregen en laat ze nu lang aan 1 borst tot ze genoeg heeft en als ze nog honger heeft pas de andere borst. Joost mag het weten of dat nu beter is of niet :D heb ook de indruk dat ze heel graag aan de borst hangt en laat ze nu ook doen... amai die zal ook nogal zegge in haar eigen van den ene keer krijg ik zo veel en de andere keer ni hahaha allemaal Door die verschillende info vd dokters en vroedvrouwen :shock:
Ok ik zal eens weer normaler beginnen eten en eens zien wat dat geeft. Daarmee bedoel ik ook bloemkool broccoli en ajuin want da eet ik allemaal graag en laat ik nu... frisdrank drink ik gelukkig niet dus das niet erg voor mij :D
Ik ga ze nu eten geven zie, er komt baby bezoek tegen half drie. Vandaag is een goede dag ben blij :D
Hebben jullie trouwens iets gegeven zoals infacol ofzo toen ze last hadden?
Proficiat trouwens met jullie kindjes he!!

Groeten!
pilstop oktober 2014
verwijderen eileiders juni 2015
start ivf september 2015
dochtertje Fé geboren 12 juli 2016 :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten