Opvang vraagjes

Plaats reactie
Guofan
Berichten: 209
Lid geworden op: 16 juni 2013, 13:10

Opvang vraagjes

Bericht door Guofan » 3 augustus 2016, 9:29

Hoikes iedereen

Bon, wij zijn nu 13 weken zwanger en kunnen het pas vanaf nu officieel verkondigen daar we nog op de uitslag van de NIPT test aan het wachten waren.
Wij verwachten ons eerste kindje op 5/2/2017.

Nu wilden mijn man en ik al eens kijken naar kinderopvang in de buurt, want we zijn al aan de late kant...
De eerste vrije plaats in de crèche die wij wilden is pas vanaf november 2017...slik

Wat wij ons ook afvragen is wat het verschil is tussen in groep of in gezin opgevangen te zijn ? In gezin lijkt mij leuker daar er minder kinderen zijn? Veiliger ook aangezien er minderen kinderen zijn om op te passen? Of ben ik verkeerd? Misschien zijn er meer kinderen dan van een andere leeftijd waardoor er minder activiteiten zijn voor de jongsten? Geen idee van eigenlijk...
Wat is het beste : zelfstandige onthaalmoeder of aangesloten aan een dienst, zelfstandig kinderdagverblijf of kinderdagverblijf...wat is het verschil eigenlijk?

Wat is het verschil tussen eigen prijs of prijs berekend op het inkomen? Wat is het beste? En hoe kun je weten hoeveel je zou moeten betalen mocht het op je inkomen berekend zijn?
Kun je beide instanties inbrengen in je belastingen?

Kan men bvb enkele maanden de ene crèche doen en dan overschakelen naar de andere?
Wat is voor jullie belangrijk bij de keuze van een opvang, behalve prijs en openingsuren?
Alle tips zijn welkom
Afbeelding

cimmeque
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 mei 2015, 11:49

Re: Opvang vraagjes

Bericht door cimmeque » 3 augustus 2016, 9:47

moeilijke kwestie!
voor ik kinderen had, was ik heel erg pro grote opvang. Hoe "schoolser" hoe beter: vast ritme, je kan er hoe dan ook altijd terecht, veel structuur. Onze zoon was ingeschreven voor de crèche, maar omdat er idd pas te laat plaats was, hem ook ingeschreven bij een onthaalmoeder. Kindjes van een vriendin waren er geweest, en vriendin was er lyrisch over, maar ik zag het niet zitten eerst, zo in een klein huisje tussen die mensen hun persoonlijke spullen 5 pateekes rond lopen ...

Maar o-o-o wat veranderde mijn mening daar snel over!
Nu moet ik wel zeggen dat onze onthaalmoeder werkelijk subliem is: ze is in de 50, haar man is ook thuis, dus eigenlijk zijn het onthaalouders, en ze behandelen de opvangkindjes echt als hun eigen kleinkindjes:
de kindjes mogen over heel het huis komen, ze gaan er mee wandelen (2 grote karren), eitjes uit kippenhok halen, patatjes mee wassen, af en toe de oudste aanwezige mee naar de winkel, feestje bij verjaardagen, incl. cadeautje, etc ...
Toen ik na 3 maanden ging zeggen dat zoontje weg ging omdat er plaats was gekomen bij de crèche begon ze heel hard te huilen! Dat was voor mij de doorslag, toen heb ik dat moment beslist dat zoon bij haar zou blijven gaan.

Maar: je moet ook zo'n geluk hebben met zo'n onthaalmoeder! Je hoort ook wel verhalen van onthaalmoeders die gewoon een heel klein stukje in hun huis hebben afgezet om de opvang te doen. Niet wandelen, niet winkelen, niets...
In dat geval zou mijn voorkeur dan weer crèche zijn...
cryo van ICSI 4 Gent: zoon okt '10
cryo van ICSI 9 Jette: tweeling jongetjes Geboren op Kerstmis
Afbeelding

Kimmie01
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 december 2012, 11:37

Re: Opvang vraagjes

Bericht door Kimmie01 » 3 augustus 2016, 10:30

Hoi Guofan,

Proficiat :D

Mijn zoontje van 2 jaar zit bij een onthaalmoeder (aangesloten aan een dienst) sinds zijn 5 maanden en hij zit er heel graag. Ze heeft maximum 8 kindjes op een dag, soms minder. Wij hebben voor haar gekozen omdat ze dicht bij ons woont en omdat ik het er huiselijker/gezelliger vindt dan bij een grote creche waar er veel meer kindjes zitten. Bij de creche was het 1 en al lawaai en een beetje chaos toen ik hun ging bezoeken en dat gaf mij een slecht gevoel. Bij de onthaalmoeder was ik ook eens gaan kijken en ze waren net aan het eten, de grote kindjes aan een tafeltje bijeen en de kleintjes in hun eetstoel. Leek mij veel gezelliger :)
Ik ben dus gewoon op mijn gevoel af gegaan. Als je een onthaalmoeder of creche bezoekt, doe dat zeker tijdens de dag als de kindjes er zitten. Dan heb je een idee van hoe het eraan toegaat en ga dan op je gevoel af.

Er zijn natuurlijk ook nadelen aan een onthaalmoeder. Degene die ik nu kan bedenken zijn:

- Onthaalmoeder neemt meer verlof dan bij een creche want zij is alleen en heeft natuurlijk ook recht op verlof. Mijn onthaalmoeder neemt zo'n 4 weken verlof tijdens de zomer, 1 week met pasen en 1 week met kerstmis en hier en daar een brugdag. Redelijk veel dus maar wij kunnen het opvangen omdat we zelf nog veel verlof hebben en onze werkgever daarin flexibel is. Een creche zorgt meestal voor vervanging als 1 van hun personeel op verlof gaat dus die blijven open.

- Leeftijd van kindjes varieert. Mijn zoontje is nu de oudste van de groep en kan niet met iedereen spelen want er zitten nog baby's bij die maar een paar maanden zijn. Hij heeft een 2 à 3tal kindjes waarmee hij kan spelen. De babytjes is gewoon nog maar aaien :) Bij een creche worden ze meestal opgesplitst in groepen per leeftijd.

De voordelen zijn dan dat er minder kindjes zitten en hij daardoor een betere band kan opbouwen met hun. En ze doen er zeker ook activiteiten elke dag, er is genoeg speelgoed enz.

Ik heb tijdens het zoeken ook een creche bezocht waar er ongeveer 20 kindjes zaten en ik verschoot van het lawaai binnen. Ze gaf mij uitleg maar kon haar moeilijk verstaan door al die kindjes die door elkaar aan het roepen waren. Dat heb je natuurlijk met zo'n grote creche. Ik zag daar dan sommige kindjes een dutje doen en vroeg mij af waarom die niet wakker werden van zo'n lawaai. De creche had een vaste prijs toen van 28€ per dag en we moesten hem minimum 3 dagen per week brengen. In de prijs zat alles in, ook pampers. Een 2de creche verplichtte ons ook om onze zoon minimum 3 dagen, liefst 5 dagen per week te brengen, zoniet dan kregen wij totaal geen voorrang op hun wachtlijst. Dusja dat vind ik dan wel minder. Dat is ook 1 van de redenen waarom we niet voor een creche gekozen hebben.
Bij de onthaalmoeder betalen we naargelang ons inkomen en nu betalen we 22,5€ per dag en mogen we hem 2 dagen per week brengen. Voor ons kwam dat beter uit want de rest van de week gaat hij bij mijn ouders. Pampers en vochtige doekjes geven we zelf mee en voor 's morgens geef ik zijn brooddoos mee met boterhammen en een yoghurt.

Jaarlijks krijgen wij een attest van die dienst en dat geven we dan in, in onze belastingen. De dagprijs berekenen ze naargelang mijn inkomen en die van mijn partner. Hier wat uitleg erover: http://www.kindengezin.be/img/inkomenstarief-ouders.pdf
Wij moesten onze 3 meest recentste loonfiches gaan afgeven en zij berekenden dan de prijs.

Bij het zoeken van opvang vond ik volgende dingen belangrijk:

- Uren. Wij werken allebei ver van huis en moeten al vroeg door voor files te vermijden dus startuur was belangrijk voor ons.
- Manier van werken/regels
- Omgang met kindjes
- Afstand tot thuis
- Verse voeding (dus zelf koken). Ik ken ook een creche waar het allemaal snel snel moet gaan en ze bijvoorbeeld spagetti maken en alles van den aldi komt uit potten en dan als vieruurtje fruit uit potjes... Pampers is dan soms inbegrepen in de prijs maar dan laten ze je kind urenlang met dezelfde pamper rondlopen om zo te besparen. Vind dit niet kunnen.
- Aantal dagen opvang per week. Zoals ik al zei verplichten sommige creches je om 5 dagen per week te nemen anders sta je achteraan op de wachtlijst of durven ze je zelf niet op de wachtlijst te zetten. Meestal is het minimum 3 dagen per week maar wij hebben een regeling met onthaalmoeder voor 2 volle dagen per week.
- Prijs (naargelang het inkomen vind ik het eerlijkste)

Voor de rest, gewoon afgaan op je gevoel zou ik zeggen.
- Zoon (mei 2014)
- Zoon voorzien voor Feb. '17
Afbeelding

doorzetter
Berichten: 717
Lid geworden op: 9 november 2013, 20:10

Re: Opvang vraagjes

Bericht door doorzetter » 3 augustus 2016, 16:02

Allereerst dikke proficiat met je zwangerschap!

Kiezen tussen creche en onthaalmoeder is denk ik echt persoonlijk.

Ik werk zelf in een creche, een creche met 2 babbygroepen en 2 peutergroepen. Het is een creche naargelang het inkomen. Een zelfstandige creche mag zijn prijs zelf kiezen, bij een creche zoals waar ik werk is het naargelang het inkomen.

Ik betaal bijvoorbeeld 12.5 per dag voor de opvang van mijn zoontje, daar zit het vers eten inbegrepen. De pampers zijn van in de creche ( merk pampers), daar betaal je nog een kleine vergoeding per dag voor. Bij peuters die droog zijn en bijvoorbeeld enkel een pamper dragen bij de middagdut wordt het per pamper berekend, dus je betaald dan niet voor een volledige dag aan pampers.
Denk dat de dagprijs minimum 5.5 euro is ( is recent veranderd, vandaar ik het niet meer zeker weet) en de maximumprijs is 25 euro per dag.

Ik kan alleen van onze creche spreken, maar toestanden als pampers express niet verschonen om een pamper te besparen, daar doen wij niet aan mee. Als men zijn zoon of dochter komt halen word hij zij zelfs nog verschoond, zodat hij/ zij proper afgegeven worden.
Alsook het eten is vers en worden er geen potjes gegeven, dus dat is echt van creche afhankelijk. Denk persoonlijk dat dat ook meer in zelfstandige creche of bij zelfstandige onthaalouders voorkomt omdat die een beperkter budget hebben.


Wij moeten en doen ook elke dag een activiteit, ook met de baby's en er is speelgoed vollop. Dus dat kan ik echt niet alleen als een voordeel van een onthaalouder zien, zoals iemand anders aangaf.

Een onthaalmoeder of creche volgens inkomen, moeten zich ook aan nog strengere regels houden, aangezien ze veel subsidies krijgen.

Wat ik persoonlijk wel een nadeel vind aan een onthaalouder, is dat hij/ zij alleen werkt, en dus kan doen met je kind wat hij/zij wilt. Er is geen extra stel ogen die het ook mee in het oog houden. In een creche zijn altijd collega's en verantwoordelijke in de buurt. Ik vind dat een extra veiligheid.


Je kan een simulatie van de prijs doen op de site van kind en gezin:

http://www.kindengezin.be/kinderopvang/ ... enstarief/

Zowel onthaalouders als creches kunnen een minimum aan dagen vragen, dat je kind komt. Dat wordt niet alleen gedaan voor het "gemak" van de creche of onthaalouder, maar ook als een kind maar 1 keer in de week komt bijvoorbeeld, dit vaak voor het kind moeilijk is omdat dat die zich niet kan aanpassen omdat hij/ zij maar zo kort komt.

Dan zijn er nog creches waar baby's en peuters samen zitten, en waar er aparte groepen zijn, elke manier heeft zijn voor en nadelen. Bij een gemengde vind ik persoonlijk het voordeel dat bijvoorbeeld de oudere kindjes leren dat ze rekening moeten houden met de kleinere kindjes maar nadeel is het vaak druk is.
Bij apparte groepje is dat, dan weer het omgekeerde.

In een creche met apparte groepen is het wettelijk bepaald dat er per 8 baby's 1 begeleidster moet zijn, bij de peuters is het 1 op 10. Bij gemengde groepen is dit wat anders maar daar kan ik de recentste criteria niet van.
Bij een onthaalouder is het aantal per begeleider ook gebaseerd op het aantal baby's/ peuters.
Icsi 1 cry1: pos.: juni 2015: pracht van een zoontje :D
Icsi 1 cryo3:13mei: zwanger

AfbeeldingMaak een ticker

Guofan
Berichten: 209
Lid geworden op: 16 juni 2013, 13:10

Re: Opvang vraagjes

Bericht door Guofan » 18 augustus 2016, 15:25

Bon, we hebben nu al een onthaalmoeder bezocht (we zagen dat niet zitten, daar die mevr rookt en haar woning heel donker was) Ze had ook alleen maar jongetjes, en wij verwachten een meisje :-)
Ze was ook redelijk dominant en wilde persé enkel 4 dagen, minder wou ze niet...Bon dat was snel geregeld

Vandaag hebben we 2 kinderdagverblijven gedaan.
De eerste was héél klein, 3 dames die toezicht hielden op de kinderen. Het was er ook redelijk vuil vond ik en het stond er vol met materiaal.
De dame die ons ontving woont naast de woning met haar vriend en de kinderen konden gemakkelijk tot in haar woning binnen?? Vond ik wel vreemd. (ik moet dat niet weten zulke praktijken...je hoort al genoeg van die zaken)
Dus Niet dus

De 2de was een droom maar wel een dure droom. 530€ per maand en 250€ te betalen voor een soort toegang op een site en wat extra spulletjes...
Had ook maar plaats voor 2 dagen en dan pas 4 dagen...ik kan ook niet eeuwig thuis blijven
Dus dan ook maar niet

Morgen nog een super kinderdagverblijf te bezoeken van 25€ per dag...overduidelijk zijn de verblijven in onze buurt redelijk duur...

Dit wordt nog moeilijk...
Afbeelding

kittycat789
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 augustus 2016, 13:49

Re: Opvang vraagjes

Bericht door kittycat789 » 22 augustus 2016, 15:05

succes met je zoektocht.

Zelf heb ik gekozen voor een crèche gekozen en zelfs, in tegenstelling tot mijn initiële gevoel een vrij grote crèche. De crèche waar ik voor gekozen heb, gaf me het beste gevoel (wat ik niet onbelangrijk vind). de organisatie, manier van omgaan met de kindjes, de aanpak, alles sprak me aan. een tip die ik daarbij dan ook kan geven, ga ook kijken bij crèches waar je initieel niets van verwacht.

persoonlijk hebben we niet geopteerd voor een onthaalmoeder omdat die er alleen voorstaat, geen extra ogen en vanuit mijn professionele achtergrond de meeste problemen zich daar voordoen (hoewel er natuurlijk ook goede onthaalmoeders zijn). Indien ik een onthaalmoeder zou kennen, zou ik er misschien wel voor opteren, maar aangezien dat niet het geval is, vond ik het geen optie.

snoopy86
Berichten: 1141
Lid geworden op: 6 december 2011, 11:27

Re: Opvang vraagjes

Bericht door snoopy86 » 22 augustus 2016, 16:19

Wij hebben gekozen voor een crèche en nu het 2 de kindje opkomst is gaat hij daar ook
Het is wel een grote crèche met ongeveer 60 kindjes in 4 groepen
Wij mochten ook kiezen tussen 2 groepen
Vanaf hij begon tot ongeveer 15 maand en dan naar een andere groep van ong 15 maand tot ze naar school gaan
Of een groep waar de baby's en peuters bij elkaar zitten,is gemakkelijk als je kindjes snel op elkaar zouden volgen
Wij hebben de groep per leeftijd gekozen

Wij hebben een afwisselend opvangplaatsen.soms ging hij 1 keer per week,soms 4 keer,gemiddeld een 13 keer per maand
We moesten wel elke maand de dagen doorgeven
En als er een dag wisselde,was een briefje van de baas goed
Voor ziekte waren ze wel strenger geworden,ze moesten van de regering

Qua lawaai viel het goed mee vond ik,bij de baby's wel wat meer,zeker tijdens de eetmomenten
Ze staan per 2 in een groep,altijd dezelfde 2,als er iemand afwezig is hing het ook op de deur en door wie ze vervangen werden
We hadden ook een boekje
Daar schreven ze de dutjes op met de uren,wel of niet goed gegeten,stoelgang gemaakt en hoeveel keer
En als er bijzonderheden waren
Ze vertelden ook steeds hoe de dag geweest was

Het is daar heel proper,elke avond zetten ze alles omhoog en s'morgens wordt er grondig gepoetst
En elk had ook een bedje
Op het einde sliep hij precies op een veldbed,maar in overleg met ons,de overstap oefenen naar een groot bed

Ze doen ook opvang in de vakanties en hij gaat nu een paar dagen,hij is er altijd supergraag geweest
En wij waren er ook heel tevreden
Ze waren bijna aan het Wenen toen ik zei dat ik zwanger was van m'n 2de,ze wisten dat het niet makkelijk was

Wij betaalden ongeveer 22 euro per dag,was berekend op onze inkomsten
Hij kreeg s'morgens een boke als hij er vroeg was
Rond 10uur soep,gekookt eten, verse fruitpap en koek en savonds na 17uur nog een boke
De Pampers waren apart te betalen,maar dat was niet zoveel en ook van het merk pamper en ze verversten hem ook regelmatig
Nooit een rode poep ofzo gehad

Vakantie was in de zomer 3 weken aansluitend en dat is het
Ook feestdagen natuurlijk
Maar 24 december en 31 dec waren ze ook open,wel maar tot 18u
Anders steeds van 6.30 tot 19u

Bij goed weer of sneeuw speelden ze ook buiten
Ze hadden per categorie een stukje tuin en die hekkens konden ook opengezet worden en dan was het in de grote tuin met zandbak,grote glijbaan
Bij goed weer zetten ze een zwembad
En gingen ook regelmatig eens naar speeltuin in de buurt

Er was ook om de zoveel maand ouderraad en opmerkingen of vragen kon je aan iedereen stellen en ze stonden voor alles open

Opvangmoeder was ik niet zo voor,gewoon al het feit dat ze daar moeke moeten tegen zeggen,bij de meeste

Veel succes met de zoektocht

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten