Problemen in de crèche

NewGirl
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 juli 2015, 14:07

Problemen in de crèche

Bericht door NewGirl » 19 augustus 2016, 21:45

Hey iedereen,

ik weet niet meer wat te doen.
Mijn zoontje (13w) gaat sinds deze week naar de crèche (voorlopig nog maar halve dagen, volgende week een ganse).
Nu weent hij daar van begin tot einde. En niet gewoon wenen. Echt krijsen! (zit nogal wat pit in mijn ventje)
Hij is het wel gewend van continu aandacht te krijgen thuis. (ik weet dat niet iedereen het daarmee eens is, maar ik geloof niet in het verwennen van baby's dus ik geef hem mijn volle aandacht als hij bij me is) en inslapen is hier altijd al een groot probleem geweest.
Maar daar (zoals overal denk ik) moet hij dus zelfstandig inslapen wat hij echt niet kan (ook normaal op 13w niet?)
en moet hij wakker zichzelf wat entertainen (gaat toch ook niet op die leeftijd) wat dus maakt dat hij continu weent.
Ik dacht eerst dat het gewoon wennen was de eerste dag, maar het is nu op het einde van de week echt niet beter.
Vandaag bij het ophalen hoorde ik hem al van in de gang heel hard krijsen. Hij zat in een stoeltje en het zweet liep van zijn hoofdje af van zich op te jagen. Hij was gewoon kletsnat van het zweet! Mijn hard brak! Dit kan toch niet?
De onthaalouder zei ze hem echt niet de ganse tijd kan opnemen (en dat begrijp ik ook wel), maar als een babytje zo hard weent kunt ge hem toch ook niet gewoon laten liggen...
Meestal zit hij er in zijn rompertje omdat hij zoveel gezweet heeft zeggen ze dan, maw. dat hij hysterisch heeft gedaan.

Hij slaapt er ook niet. Als ik hem ga halen valt hij in de maxi-cosi in slaap en slaapt hij de ganse namiddag- avond. Ik moet hem echt wakker maken om te eten en dan slaapt hij meteen terug. Er zit gewoon geen leven meer in, zo uitgeput is hij van al dat wenen.
Wat moet ik hier nu mee? Maandag moet hij een ganse dag gaan en ik wil hem echt niet brengen!
Hier krijg ik van iedereen maar het advies dat het wel zal beteren. In de crèche zeggen ze dat ik het een maand moet geven... een MAAND... ja dat kan ik gewoon niet.
Iemand dit ook meegemaakt? of tips?

doorzetter
Berichten: 717
Lid geworden op: 9 november 2013, 20:10

Re: Problemen in de crèche

Bericht door doorzetter » 19 augustus 2016, 22:43

Hey,

Ik werk zelf in een creche, bi de baby's. Ik heken je situatie. We hebben dat ook al gehad. Is niet leuk voor niemand, in de eerste plaats voor het manneke zelf.

Het is wel inderdaad zo dat men hem niet een hele dag kan pakken of alleen met hem bezig zijn. Men moet hun aandacht over alle kindjes verdelen natuurlijk. Als en enkel aandacht heeft voor jou zoontje, dan is er weer een ander kindje die geen aandacht krijgt.

Het zal wel een kwestie van tijd zijn ook, voor de ene baby duurt het wat langer, dan de andere. Misschien kan je wel wat tips geven dat hem helpen te kalmeren.
Een baby verwennen op die leeftijd kan niet inderdaad, maar hij kan wel hard vasthangen aan gewoontes. Je kan hem we gewoon hebben gemaakt om bijvoorbeeld in slaap gewiegd te worden. In een creche kan men moeilijk elk kind in slaap wiegen, dus dat geeft wel wat aanpassingsmoeilijkheden. Dat is natuurlijk iets wat iedere ouder zelf beslist, maar ik heb dat bewust niet gedaan en ons zoontje is ook direct in zijn eigen bedje gaan slapen. HIj is dat dus gewoon, en heeft daar in de creche ook geen punt van gemaakt. Zelfde met oppakken, nu heb ik ook wel erge bekkeninstabiliteit, dus ik kon hem bijna niet dragen, ook niet op 13 weken want toen woog hij ook al een flink pak kilo's. Wat maakt wel dat de overgang naar de creche, zelfs al gaat hij maar 2 dgn, niet moeilijk is geweest ( maar hij is ook gewoon een heel gemakkelijk manneke, wat veel gewoon is en kan verdragen, dat hangt ook echt van kind tot kind af).

Wij zullen een baby'te dat het zo moeilijk heeft wel wat meer aandacht geven, maar kunnen ook niet alle andere dingen laten vallen om hem te pakken telkens als hij weent. We proberen wel verschillende dingen uit, relax, schommel, box, samen spelen op de mat, rustgevende muziek,...in de hoop dat het telkens beter gaat en hij went.
Ik hoop dat hij rap went en het wat naar zijn zin krijgt.
Icsi 1 cry1: pos.: juni 2015: pracht van een zoontje :D
Icsi 1 cryo3:13mei: zwanger

AfbeeldingMaak een ticker

muur
Berichten: 181
Lid geworden op: 7 januari 2014, 19:09

Re: Problemen in de crèche

Bericht door muur » 19 augustus 2016, 22:57

Hey,

Heb je al geprobeerd om iets mee te geven dat jouw geur heeft? Ik gaf iedere dag mijn slaaptshirt mee en die legden ze dan bij haar in het bedje. Ons dochter is ook een pakkemie en is tot haar 6 maand full time bij mij geweest. Slapen is heel lang een probleem geweest en door het verlof nu terug. We hebben wel een crèche die het ritme van het kind volgt: eten als ze honger hebben en slapen als ze moe zijn. En als ze niet willen, worden ze niet geforceerd. Dus dan haalt ze haar schade in.

Met hoeveel kindjes zijn ze?
1/3/15 welkom O & A*

lieze81
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 januari 2014, 10:57

Re: Problemen in de crèche

Bericht door lieze81 » 19 augustus 2016, 23:29

ben je in de mogelijkheid om hem nog even voor halve dagjes te sturen?
Heeft hij z'n vaste knuffeltjes, of doekjes mee van thuis?
En inderdaad misschien jouw tshirt?
Hier een heel gemakkelijk ventje dat naar opa en oma gaat ipv de crèche dus dat probleem ga ik (hopelijk, je weet nooit wat er gebeurt) mee maken. Maar m'n hart breekt al als ik jouw verhaal lees.... :cry:
Maar als ons ventje honger heeft, dan krijst hij heel de straat bijeen. Dus kan me al voorstellen hoe ik me zou voelen als ik zou merken/horen dat hij uren zo doet... brrr...
Thuis ook wat proberen de gewoontes van de crèche over te nemen? de manier van het slapen gaan. Wat meer 'zelfstandig laten spelen', zonder altijd een ouderpersoon vlak erbij.
7 IUI's, ivf 1-2 : negatief. ivf 3: biochemische. icsi4 : zwanger! 7 maart 2016: Elias geboren!
Januari 2017 Icsi4.1 : zwanger! Uitgerekend voor 7 oktober 2017!

NewGirl
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 juli 2015, 14:07

Re: Problemen in de crèche

Bericht door NewGirl » 20 augustus 2016, 8:16

@ doorzetter: komt dat dan vaker voor dat ze zo hysterisch doen? en kan dit echt een maand duren?
Hem wakker in slaap leggen daar ben ik mee gestopt. Hij valt nooit uit zijn eigen in slaap en begint ook hier dan hysterisch te wenen. Ik wil niet dat hij ook thuis zo verdrietig moet zijn.
Dat ze hem niet de ganse dag kunnen opnemen begrijp ik zeker hoor! Maar als ik binnenkom en het zweet loopt van zijn hoofdje (en was echt niet weinig!) dan vind ik wel dat ze hem even kunnen opnemen. Het was niet dat er op dat moment nog een ander kindje aan het wenen was. Het was 12u15 en er waren nog maar 2 andere kindjes wakker die gewoon aan het spelen waren op de mat...

@ muur: ik heb een beertje met mijn geur meegegeven en ook een slaapzak die ik een paar nachten tegen me gehouden heb. Ze zeggen wel dat hij dit beertje heel veel vastneemt. Ik ga nu hetzelfde beertje een paar keer kopen zodat ik deze in de crèche kan afwillen om mijn geur er altijd op te houden :roll:
Hoeveel kindjes ze vanaf september hebben weet ik niet (dan schuiven er door en komen er kleintje bij), op het moment 10 kindjes voor 2 verzorgsters. Lijkt me toch niet teveel he? Er zijn 2 babietjes, de rest kunnen al zitten en kruipen.

@ Lieze: Ik had dit gisteren gevraagd maar moest dan mijn respijtdagen inzetten. maw. dan kan ik hem door het jaar niet meer een dagje thuis houden als ik eens verlof heb. Nu denk ik dat ik maandag gewoon bel en zeg dat hij maar halve komt en ze gewoon volle mogen aanrekenen.
Hier speelt hij wel zelfstandig, maar zoals allemaal op die leeftijd is dat niet erg lang he. Ze zijn zo snel terug moe.
Door de dag let ik er nu echt op dat hij bij de eerste tekens van vermoeidheid gaat slapen. Dus dan is het met voeding en pamper vervangen niet zoveel tijd dat hij alleen speelt.

Leniemienie
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 1213
Lid geworden op: 12 april 2012, 23:39

Re: Problemen in de crèche

Bericht door Leniemienie » 20 augustus 2016, 23:48

@newgirl, in onze creche hadden we 2 halve wendagen, eerst eens met mij en dan eens ene halve dag zonder mij. Daarna is ze nog 2 volledige dagen gegaan zonder dat ik aan het werk was. Kan je dat eens proberen om een halve dag daar gewoon samen te zijn, zodat je kan zien hoe het daar gaat en hem daar dan te laten slapen?
Het is niet makkelijk om je kindje achter te laten in de creche, zeker niet als ze wenen. Mijn dochter wou in het begin niet uit flesje drinken op de creche en ze was tijdens die eerste dagen heel hard aan het wenen als ik haar kwam halen, gelukkig is ze op mijn eerste werkdag van gedacht veranderd :-)
Is hij al alleen geweest bij je ouders, schoonouders of andere mensen die je kent? Hoe deed hij het dan?
Probeer even geen rekening te houden met het al dan niet aanrekenen van de dagen daar en focus je gewoon even op je kindje en wat jij denkt dat het beste is.
Nov2010 pilstop, na 6 verse ICSI pogingen, 3 cryo tp en 2 mk's een wolk van een dochter gekregen juni 2015 en een 2de klein mirakeltje in mei 2017

Leniemienie
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 1213
Lid geworden op: 12 april 2012, 23:39

Re: Problemen in de crèche

Bericht door Leniemienie » 20 augustus 2016, 23:55

Nog vergeten in mijn vorig berichtje: je mag gerust verwachten dat ze je kindje proberen te troosten of proberen in slaap te wiegen. Ze kunnen hem idd niet heel de dag vastnemen maar als een kind overstuur is, dan verwacht je toch dat ze hel proberen te troosten?
Toen mijn dochter weigerde de fles te drinken, hebben ze op de creche vanalles geprobeerd. Ze waren er echt zo hard mee bezig.
Nov2010 pilstop, na 6 verse ICSI pogingen, 3 cryo tp en 2 mk's een wolk van een dochter gekregen juni 2015 en een 2de klein mirakeltje in mei 2017

doorzetter
Berichten: 717
Lid geworden op: 9 november 2013, 20:10

Re: Problemen in de crèche

Bericht door doorzetter » 21 augustus 2016, 11:08

Dat is iets wat je zeker mag verwachten.

Wij proberen ook zoveel mogelijk andere dingen aan te bieden, te troosten. Dat betekend niet dat we hem/ haar telkens gaan oppakken maar er zijn nog andere manieren om te troosten.

Ik als kinderverzorgster heb het ook al vaak meegemaakt dat baby's juist wenen wanneer ik juist een andere baby'tje ben aan het verschonen en mijn collega juist ook met iets anders bezig is. Dan kan dat verkeerd over komen en denk ik ook amai wat moeten die niet van mij denken. Zelfde met snottebellen, dat is iets waar ik persoonlijk echt niet tegen kan, dus ik ben altijd op snottebellenjacht, maar toch kan het gebeuren dat er is één door het mazen van het net glipt.

Ik merk wel dat naar verloop van tijd een kind dingen wel doet in de creche en thuis niet en vica versa. Denk echt dat hij erdoor moet. Maar ik zou wel je zorgen uitspreken tegen de verzorgsters of verantwoordelijke.
Icsi 1 cry1: pos.: juni 2015: pracht van een zoontje :D
Icsi 1 cryo3:13mei: zwanger

AfbeeldingMaak een ticker

NewGirl
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 juli 2015, 14:07

Re: Problemen in de crèche

Bericht door NewGirl » 21 augustus 2016, 15:33

@ Leniemienie: Ik heb hem nog nooit echt alleen gelaten bij iemand anders dan mijn man. Nooit behoefte aan gehad. Ik geef borstvoeding en als hij niet bij me is moet ik toch afkolven dus een half dagje weggaan zat er dan toch niet in, dus zag het nut er ook niet van in om hem dan weg te brengen.

@ doorzetter: maar er zijn dus nog kindjes die zo hysterisch doen de ganse dag?
Ik ga morgenvroeg sowieso bellen dat hij maar en halve komt ipv. een hele en uitleggen waarom. Eens kijken wat hun reactie erop is...

Kato13
Berichten: 142
Lid geworden op: 9 november 2014, 14:26

Re: Problemen in de crèche

Bericht door Kato13 » 21 augustus 2016, 22:35

Ik geloof ook niet in het verwennenvan een baby, dus als de mijne echt huilde of hysterisch deed, dan trooste ik hem ook. Vastpakken of tutje geven, of sussen, ik kon hem niet zomaar laten huilen. Maar in gewoontes, zoals doorzetter zegt, geloof ik wel. Ik probeerde vanaf z'n eerste dag thuis hem zelf te laten inslapen, net omdat ik vreesde voor de crèche. Dus creëerde ik zo snel mogelijk een vast ritme en probeerde ik hem zo snel mogelijk leren zelfstandig spelen en slapen. Net als hij op de arm in slaap zou vallen, legde ik hem in z'n bedje, of koets, wreef nog een beetje over z'n hoofdje of reed een half minuutje met de koets, en ging dan pas weg. En zo lukte dat inslapen super goed, maar misschien had ik geluk. Ondertussen is hij heel erg gewend aan zijn slaapritueel met knuffel en verhaaltje bij, dat hij super goed slaapt. Zo'n vast ritueel is echt mijn wondertruc, maar nog eens, ik heb misschien ferm geluk gehad.

NewGirl
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 juli 2015, 14:07

Re: Problemen in de crèche

Bericht door NewGirl » 22 augustus 2016, 10:31

Hey Kato,

Ja dat lukt hier dus niet. Hij raakt de matras en begint te wenen. Dan nemen we hem weer op, troosten, neerleggen en meteen weer wenen. En zo gaat dat maar door. 1,5u - 2u - 3u, maakt niet uit. Van het moment dat hij de matras raakt weent hij. Na een tijd wordt hij dan hysterisch en kan ik hem alleen nog maar met de borst troosten.
Wij krijgen uit ons omgeving ook continu deze raad en niemand geloofd ons precies dat dit gewoon voor onze zoon niet werkt. Is zooo frustrerend. Ik zou zooooo graag willen dat hij al liggend slaapt door de dag en er alles voor doen.
We hebben er dan ook echt alles al voor gedaan.
Zo meteen weer naar de crèche brengen...

Leniemienie
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 1213
Lid geworden op: 12 april 2012, 23:39

Re: Problemen in de crèche

Bericht door Leniemienie » 22 augustus 2016, 23:33

En hoe is het vandaag gegaan?
Nov2010 pilstop, na 6 verse ICSI pogingen, 3 cryo tp en 2 mk's een wolk van een dochter gekregen juni 2015 en een 2de klein mirakeltje in mei 2017

NewGirl
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 juli 2015, 14:07

Re: Problemen in de crèche

Bericht door NewGirl » 23 augustus 2016, 14:55

Hetzelfde... weer veel geweend. Ze durven het precies niet zo goed te zeggen, maar ze hadden zijn kleren moeten uitdoen en toen ik ze vastnam waren ze nog heel klam, dusja dan weet ik genoeg he...
Toen ik aankwam sliep hij in de armen. Ze wou hem toch zo ff laten slapen omdat hij nog niets geslapen had.
Morgen ga ik hem bewust een kwartiertje vroeger halen om eens te kijken...

doorzetter
Berichten: 717
Lid geworden op: 9 november 2013, 20:10

Re: Problemen in de crèche

Bericht door doorzetter » 23 augustus 2016, 17:17

Jammer om te horen dat hij nog veel geweend heeft, maar ze geven toch extra aandacht aan hem als ik het zo lees, kleertjes verwisselen, in slaap wiegen en in de armen slapen.

Mag ik is vragen hoe hij thuis dan s nachts slaapt als hij niet in bed wil liggen?
Icsi 1 cry1: pos.: juni 2015: pracht van een zoontje :D
Icsi 1 cryo3:13mei: zwanger

AfbeeldingMaak een ticker

Kato13
Berichten: 142
Lid geworden op: 9 november 2014, 14:26

Re: Problemen in de crèche

Bericht door Kato13 » 23 augustus 2016, 21:36

Oh zo erg. Ik had thuis de eerste maanden wel zo'n speciaal kussen, ik legde dat zowel in bed als in park, en mijn zoontje sliep daar super goed op. In z'n bedje lag hij ook maar wat verloren. Leg je 'hem thuis in een coconnetje ofzo? Anders zeker meegeven nr de crèche zou ik zeggen..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten