Uitgerekend mei - juni 2017

Plaats reactie
Leniemienie
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 1213
Lid geworden op: 12 april 2012, 23:39

Re: Uitgerekend mei - juni 2017

Bericht door Leniemienie » 17 juni 2017, 0:42

@pluimke, mijn dochtertje heeft op neonatale ook kunstvoeding gekregen hoor! Omdat het weekend toen was, was er maar 1 vroedvrouw per gang 's nachts op materniteit dus ze konden hetgene wat ik 's nachts kolfde niet brengen en daarnaast wilden de dokters dat ze dan 30 ml kreeg terwijl ik die eerste en twede dag maar 1 ml of max 5 ml kolfde en de derde dag maar 10 ml, daarna waarschijnlijk meer maar tegen dan kon ik fulltime borstvoeding geven.
Dus tip 1: voel je daar niet schuldig over dat ze af en toe nu kunstvoeding krijgt. Als het een troost voor jou kan zijn, moet je de blog over borstvoeding op littlewonder eens lezen. Zij gaf ook eerst wat kunstvoeding bij maar geeft nu toch volledig borstvoeding
Tip 2: borstcompressie bij kolven: ik ben zelf een slechte kolver en bij mij lukt het enkel als ik een borst per keer afkolf zodat ik tijdens het kolfen borstcompressie kan uitoefenen. Een beetje je eigen melken om het wat cru uit te leggen :D
Zie https://m.youtube.com/watch?v=PIg5RKuyI ... e=youtu.be of https://www.borstvoeding.com/problemen/ ... essie.html
Tip 3: kolven na elke voeding. Daarmee kan je je productie verhogen. Dus eerst baby aan de borst leggen en als ze gedaan heeft, beide borsten nakolven.

Waarom denk je dat ze weinig drinkt? Valt ze in slaap?
Hoeveel keer drinkt ze per dag?
Wat vindt de vroedvrouw van het aanhappen?
En hoeveel kolf je af? En is dat wanneer je een voeding overslaat of telkens na elke voeding?
En hoe kolf je af? Met welk toestel of een handkolf of handmatig?
Nov2010 pilstop, na 6 verse ICSI pogingen, 3 cryo tp en 2 mk's een wolk van een dochter gekregen juni 2015 en een 2de klein mirakeltje in mei 2017

Leniemienie
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 1213
Lid geworden op: 12 april 2012, 23:39

Re: Uitgerekend mei - juni 2017

Bericht door Leniemienie » 17 juni 2017, 1:06

Ah tip 4 die ik bij het kolven op neonatale gekregen heb (van een fantastische lactatiedeskundige die duidelijk haar vak kende): bij het kolven (als dubbelzijdig niet lukt, zoals bij mij dus) van borst wisselen, dus rechter tot er niet meer vlot melk uitkomt, dan linker, dan terug rechter, dan linker dus vb telkens 5 minuten, dan heb je 20 min gekolfd maar is blijkbaar beter dan 10 min ene borst en 10 min andere.

Ik begin zelf last te krijgen van kloofjes in mijn tepels en wat harde plekken in mijn borst. Het eerste komt door tepelmishandeling door mijn dochter :evil: , ze wilt geen tut maar wel tutteren op mijn tepel als ik even niet oplet of als ze er ineens genoeg van heeft, tepel nog vasthouden, bijna bijten en dan haar hoofd achteruit trekken en dan met eens smakkend geluidje lossen. Baby's kunnen toch echt gemeen zijn 😀
En die harde plekken is door wat overproductie omdat zoveel vroeg, vaak om de 2u, de laatste nachten slaapt ze al eens 4u door, dus dan zit ik met overvolle borst 's ochtends (maar wel blij met die uurtjes slaap). Dus ik moet ook eens dringend kolven om borsten eens volledig leeg te hebben en een borstontsteking te vermijden.
Het frequent voeden werpt wel zijn vruchten af, ze is sinds de geboorte 600 gram bijgekomen sinds de geboorte, wat vrij veel is op 3 weken tijd, maar ze oogt nochthans totaal niet dik of opgeblazen.
Nov2010 pilstop, na 6 verse ICSI pogingen, 3 cryo tp en 2 mk's een wolk van een dochter gekregen juni 2015 en een 2de klein mirakeltje in mei 2017

Panacea
Berichten: 476
Lid geworden op: 25 november 2014, 17:39

Re: Uitgerekend mei - juni 2017

Bericht door Panacea » 17 juni 2017, 8:45

Ik kom hier eens even meepiepen, eigenlijk behoor ik tot het juli groepje maar vermits ik 3 weken te vroeg bevallen ben, zijn daar nog geen ervaringen uit te wisselen :wink:

Eergisterenavond bevallen van mijn wondertje en vind de kolftips hier al geweldig. Gisteren zijn ze dat kolfmachine hier komen droppen op mijn kamer zonder al te veel uitleg, alleen een papiertje met uitleg en de mededeling dat ik eerst aan het ene knopje moest draaien en daarna aan het andere. Pediater vond gisteren al na 1 nachtje dat ik bij moest voeden dus tot nu toe heeft ze gisteren een 3tal keer een 5tal cc afgekolfde melk bijgekregen en ook een aantal cc kunstvoeding. Eigenlijk heb ik er bitter weinig uitleg bij gekregen maar ik deed maar omdat ik schrik heb dat ze anders te veel af valt en alsnog op neonatologie moet (bij geboorte 2,380kg, gisteren 2,320kg) nu mocht ze op een verwarmd bedje op de kamer.
Dochterlief hapt wel al flink aan vind ik, maar eenmaal aan de borst zuigt ze 3 keer en valt ze in slaap. Deze nacht krijste ze voortdurend alles bijeen, ik leg ze aan, en hup na 3 happen moet je ze blijven ambeteren zodat ze zuigt ipv slaapt. Maar goed, we zijn nog maar dag2, hopelijk begint het wat vlotter te verlopen...
Afbeelding

Leniemienie
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 1213
Lid geworden op: 12 april 2012, 23:39

Re: Uitgerekend mei - juni 201

Bericht door Leniemienie » 17 juni 2017, 18:08

@panacea, proficiat.
Het is idd echt wel ongelooflijk hoe ze zo die kolf bij jou gewoon droppen hé. Bij mij was het een stagair die kwam uitleggen hoe je de kolf ineens moest zetten en ik dacht echt "kind, wat kom jij hier uitleggen, ik weet er waarschijnlijk meer van dan jij" ( ik heb 3 maanden op het werk gekolfd bij mijn eerste). Ik had echt medelijden met alle vrouwen die dit voorhebben met hun eerste kindje, zeker als het dan nog te vroeg geboren is en/of je een keizersnede hebt gehad.
Zo hadden ze me qua kolfcup large gegeven terwijl ik altijd met small of medium heb gekolfd. "Ja, voor de meeste is large goed". Goed voor hen maar je kan toch als vroedvrouw even kijken naar de tepels om te bepalen welke maat geschikt is. Ik heb grote borsten maar kleine tepels dus ben snel overgeschakeld naar medium. 😀.

Als je een tijdje borstvoeding geeft, heb je regelmatig wel eens een probleempje of vragen en daarmee dat ik nu beter weet, waar ik mijn info moet zoeken. Boops'n burps is een aanrader voor als je kolf wil kopen of huren. Ook nuttig voor bv bh's of kleding.
Vragen over borstvoeding, die ene site in mijn vorige post is handig of La leche league kan je ook verder helpen. Zij hebben bijvoorbeeld een lijst van medicatie dat je mag nemen en wat niet.
Nov2010 pilstop, na 6 verse ICSI pogingen, 3 cryo tp en 2 mk's een wolk van een dochter gekregen juni 2015 en een 2de klein mirakeltje in mei 2017

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Re: Uitgerekend mei - juni 2017

Bericht door Ster_ » 17 juni 2017, 23:10

Voor pluimke: aangezien je bijvoedt met een sonde denk ik dat de borstvoedingshulpset van medela mss iets voor jullie is.
Drie zoontjes... Drie wonderen... Ons grootste geluk.

UnaVida
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 juli 2016, 9:31

Re: Uitgerekend mei - juni 2017

Bericht door UnaVida » 22 juni 2017, 10:19

Meiden,

ik heb eindelijk de tijd gevonden om hier ook even iets te laten weten. 1 week geleden, op 15 juni, is ons zoontje geboren. Dat hij 4 dagen langer op zich heeft laten wachten dan zijn uitgerekende datum, heeft hij mooi gecompenseerd door ultravlotte bevalling :) . Op 6 uur tijd was hij er. Het is een droomventje en we genieten zo hard van ons gezinsgeluk. Na al die tijd hem eindelijk in onze armen kunnen houden, ik kan het nog steeds niet geloven.

Pluimke, ik hoop dat het voeden toch nog vlot mag lukken. Na al jullie miserie verdien je het dat het het vlot gaat !

Panacea, hier ook zo een lui drinkertje :-). Hij drinkt wel goed maar als het tijd is om van borst te wisselen, is het vaak een hele opgave om hem wakker te houden dat hij aan borst nr 2 ook nog voldoende drinkt. Een nat washandje helpt wel goed om hem alert te houden en is met dit weer ook nog wel ok voor hem denk ik ;-).

Leniemienie
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 1213
Lid geworden op: 12 april 2012, 23:39

Re: Uitgerekend mei - juni 2017

Bericht door Leniemienie » 24 juni 2017, 1:28

@unavida, proficiat met je zoontje! En geniet er idd maar van!
Nov2010 pilstop, na 6 verse ICSI pogingen, 3 cryo tp en 2 mk's een wolk van een dochter gekregen juni 2015 en een 2de klein mirakeltje in mei 2017

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten