Nipt test bij tweeling

Plaats reactie
eemse
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 januari 2016, 13:31

Nipt test bij tweeling

Bericht door eemse » 16 december 2016, 13:23

Dag iedereen,

Ik zit in een vervelende situatie en wil lotgenoten zoeken.
Ik ben zwanger van een twee eiige tweeling nu 15 weken.
Wij hebben aan 11,5 weken nekplooimeting gehad en die zag er perfect uit volgens gyn (bij de ene 1,5 en de andere 1,3).
Omwille van vrienden met een kindje met Syndroom van Down stonden we er op om de Nipt test te doen.
(aangezien de combinatietest bij tweelingen vaak foutieve berekeningen geeft)
De Nipt test gedaan en donderdag resultaat gehad. Helaas zei die niet veel. De test was "niet conclusief" of met andere woorden niet meetbaar resultaat.
Als ik de prof vroeg wat dit betekent dan zei hij " dat je in een grijze zone zit, de resultaten zijn niet positief (dus syndroom van down) maar tonen toch een verhoogde kans aan op syndroom van Down. dus de zekerheid die je zoekt via deze test kunnen we je niet aanbieden. Daarom raden we een vruchtwaterpunctie aan".

Nu heb ik gehoord dat een vruchtwaterpunctie bij tweelingen toch wel zeer riskant is. We hebben ook zelf gekozen voor deze test. Die werd ons zelf niet voorgesteld dus hadden we het niet gevraagd dan hadden we nu niet met dit dilemma gezeten.

Wat zijn jullie ervaringen?
Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!

groetjes Eemse

Milena
Berichten: 558
Lid geworden op: 3 november 2010, 18:56

Re: Nipt test bij tweeling

Bericht door Milena » 18 december 2016, 15:29

Hoi,

Veel tips kan ik je helaas niet geven. Eerst en vooral proficiat met je zwangerschap!
Ik ben in juni bevallen van een tweeling. Na een gesprek met de gyn hadden wij besloten om geen Nipt te doen, omwille van de onduidelijkheid en ook omdat wij er al zeker van waren dat we geen vruchtwaterpunctie wouden.
De nekplooi was goed, en dat was voor ons voldoende. De rest zouden we dan wel zien...
Stel dat de nipt aantoonde dat er syndroom van down was, dan nog wist je niet over welke baby het was, en of het over 1 of 2 kindjes was. Dan kon je al bijna niet anders dan een punctie te doen, en aangezien we dat niet wouden, vonden we het ook niet echt zinvol om een nipt te doen.

Wat jullie verder ook beslissen, heel veel succes!
En vooral ook veel succes met je zwangerschap!

Groetjes
Milena (36j, 1 zoon na 7 IUI en 2 mk) .Start sept 2013 brusje.5 IUI (1 vroeg mk), ISCI 1 neg , ISCI 2.1 neg, ISCI 2.2 vroeg mk , ISCI 3 neg, ISCI 4 :gn reactie gonapeptyl, bij pu geen follikels. ICSI 4 bis:neg. Overstap Jette: ICSI 5 zwanger van tweeling!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten