Vanishing twin en groeiachterstand

Plaats reactie
Bondje
Berichten: 1
Lid geworden op: 5 april 2017, 15:26

Vanishing twin en groeiachterstand

Bericht door Bondje » 5 april 2017, 15:42

Hoi,

Ik ben nieuw op het forum. We hebben maandag een erg verwarrende eerste echo gehad en ik ben op zoek naar mensen die misschien iets gelijkaardigs meegemaakt hebben.
Maandagavond dus naar de gynaecoloog voor een eerste echo op, volgens mijn berekening via mijn vrij regelmatige cyclus, 7w3d. De gyn start de echo en ... het blijft stil, heel lang stil, terwijl ze nog wat inzoomt en op knopjes duwt. Mijn wereld stond direct stil want ik voelde dat het niet juist was. Ik keek naar mijn man en hij keek me ook bang aan. Dan begon de gyn haar verhaal. Er zaten 2 vruchtzakken, maar slechts in 1 van de vruchtzakken zat een vruchtje. Dat ene vruchtje was aan de kleine kant, 0,36cm. Dat zou overeenkomen met 6w en 0-4dagen. Een week verschil dus met mijn eigen berekening. Er was wel een kloppend hartje. De gyn wilde nog niet echt uitspraak doen over de verdere evolutie. Ze zei wel: het hartje klopt nog. Volgende week maandag heb ik een nieuwe echo.

In alle verwarring ben ik natuurlijk vergeten vragen of het hartje goed klopte of dat dit ook te traag was. Ik zag op de echo wel iets staan van 105db, is dat de hartslag?

Van dat 2de lege vruchtzakje vond ik online dat dit een vanishing twin wordt genoemd. Zou dit voor de groeiachterstand bij het overlevende embryo kunnen zorgen?

Zijn er nog mensen die dit meegemaakt hebben? Hoe is het afgelopen?

Ik ben zo onzeker nu...

Elijne
Berichten: 116
Lid geworden op: 25 februari 2017, 15:04

Re: Vanishing twin en groeiachterstand

Bericht door Elijne » 6 april 2017, 23:36

Hi,

Ik heb dit tijdens mijn eerste zwangerschap ook gehad: 2 vruchtzakjes en dan de volgende echo was er van eentje haast niks meer over. In het andere zat mijn zoontje die nu bijna 8 wordt.

Hopelijk krijg je maandag goed nieuws en kan je daarna wat genieten Bondje!

Succes!
Intake 02-2016
IUI 1: 10-2016 ->neg ; IUI 2 : 11-2016 ->neg
Laparoscopie 01-2017->endometriose graad 4
ICSI 1: 04-2017

Anoniem123456789
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 december 2023, 9:48

Re: Vanishing twin en groeiachterstand

Bericht door Anoniem123456789 » 14 december 2023, 9:50

Hey!

Ik zie dat dit bericht van 6 jaar geleden is maar ik maak nu het zelfde mee en moet nu een week wachten op een echo dus ik ben echt heel benieuwd hoe het afgelopen is…. Hoop positief..

Ik dacht 7+5 te zijn maar was 6+5 en twee vruchtzakjes en in 1 zat niks.. ik ben 100 procent zeker van ovulatie dus een week verschil is niet oké…

Anoniem123456789
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 december 2023, 9:48

Re: Vanishing twin en groeiachterstand

Bericht door Anoniem123456789 » 14 december 2023, 9:51

Bondje schreef:
5 april 2017, 15:42
Hoi,

Ik ben nieuw op het forum. We hebben maandag een erg verwarrende eerste echo gehad en ik ben op zoek naar mensen die misschien iets gelijkaardigs meegemaakt hebben.
Maandagavond dus naar de gynaecoloog voor een eerste echo op, volgens mijn berekening via mijn vrij regelmatige cyclus, 7w3d. De gyn start de echo en ... het blijft stil, heel lang stil, terwijl ze nog wat inzoomt en op knopjes duwt. Mijn wereld stond direct stil want ik voelde dat het niet juist was. Ik keek naar mijn man en hij keek me ook bang aan. Dan begon de gyn haar verhaal. Er zaten 2 vruchtzakken, maar slechts in 1 van de vruchtzakken zat een vruchtje. Dat ene vruchtje was aan de kleine kant, 0,36cm. Dat zou overeenkomen met 6w en 0-4dagen. Een week verschil dus met mijn eigen berekening. Er was wel een kloppend hartje. De gyn wilde nog niet echt uitspraak doen over de verdere evolutie. Ze zei wel: het hartje klopt nog. Volgende week maandag heb ik een nieuwe echo.

In alle verwarring ben ik natuurlijk vergeten vragen of het hartje goed klopte of dat dit ook te traag was. Ik zag op de echo wel iets staan van 105db, is dat de hartslag?

Van dat 2de lege vruchtzakje vond ik online dat dit een vanishing twin wordt genoemd. Zou dit voor de groeiachterstand bij het overlevende embryo kunnen zorgen?

Zijn er nog mensen die dit meegemaakt hebben? Hoe is het afgelopen?

Ik ben zo onzeker nu...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 44 gasten