Eéneiige tweeling - uitgerekend november 2018

Plaats reactie
Allynara
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 april 2018, 13:48

Eéneiige tweeling - uitgerekend november 2018

Bericht door Allynara » 14 april 2018, 14:15

Hey allemaal

Sinds dinsdag weten we dat ik zwanger ben van een eeneiige tweeling. Maandag ben ik 8 weken ver en het nieuws van de tweeling zwangerschap heeft onze wereld toch even op zijn grondvesten doen daveren. Zelf hadden we nooit rekening gehouden met deze mogelijkheid. Vooral omdat noch in mijn man zijn familie, noch in mijn familie tweelingen voorkomen (en dus al helemaal geen eeneiige tweelingen). Nog een dikke 4 weken en dan komen we ook het geslacht van onze kindjes te weten :D

Maar nu zit ik natuurlijk met een heel aantal vragen: zijn hier nog mama's van tweelingen? Kunnen jullie wat van jullie ervaringen met mij delen?

Zwangerschap:
- Hadden jullie vanaf het begin veel last van misselijkheid, overgeven, moeheid, andere kwaaltjes?
- Vanaf wanneer was het bij jullie zichtbaar? Ik voel bv nu al aan mijn buik dat hij 'dikker' is. Je zit het niet, maar mijn buik intrekken lukt toch al niet echt meer.
- Hoelang zijn jullie blijven werken?
- Hoe is jullie bevalling gelopen? Een keizersnede of toch natuurlijk? En wat met een epidurale verdoving?

Borstvoeding:
- Hebben jullie borstvoeding gegeven aan beide kinderen?
- Hoe hebben jullie dit gedaan?
- Waren jullie hier snel mee weg, of heeft het wel een aantal weken oefening gevergd?
- Hadden jullie vanaf het begin genoeg melk?

Tweeling:
- Hoe ben je die eerste weken doorgekomen?
- Hebben jullie alles nieuw gekocht of ook veel tweedehands gekocht/geleend? Of een mengeling?
- Als je zowel nieuwe dingen als geleende dingen hebt: wat heb je nieuw gekocht en waarom?

Sorry voor de vele vragen, maar het is nogal overweldigend allemaal. Ik ben gewoon iemand die graag voorbereid is (al zal dat met 2 kindjes moeilijk worden :) )

Nohi
Berichten: 76
Lid geworden op: 5 november 2017, 21:36

Re: Eéneiige tweeling - uitgerekend november 2018

Bericht door Nohi » 14 april 2018, 15:56

Hey,
Ik ben ook uitgerekend voor november, dit keer van eentje maar ik heb al een eeneiige tweeling rondlopen.

Even jouw vraagjes beantwoorden.
Ik ben beginnen overgeven op 6,5week tot 18 weken. Mijn buikje begon pas laat te groeien, op 20 weken hadden sommige buren nog niet door dat ik zwanger was. Maar eens hij begon te groeien was er precies wel geen houden aan.
Ik werkte niet maar ik ben op 26w5d opgenomen geweest in het Ziekenhuis met premature weeën en bloedingen. Daar heb ik nog 50 dagen moeten liggen tot ik uiteindelijk weer weeën en bloedingen kreeg, op 33w5d ben ik dan bevallen met keizersnede.

Ik heb 2 jaar borstvoeding gegeven. In het begin was dat wat zoeken aangezien ze prematuur waren dus moest ik kolven en dan elke dag wat oefenen om hun aan de borst te krijgen. Toen ze 1,5 maand oud waren kregen ze volledige live borstvoeding.

Qua spullen hebben we grote dingen zoals park en buggy tweedehands gekocht. Voor de rest bijna alles op de lijst gezet. En ik heb ook gezorgd dat ik kraamhulp had die elke week 2 keer 2 uurtjes kwam gedurende 3 maand.

Voor de rest doen waar je jou goed bij voelt en het ritme van de babies volgen 😉
Oktober 2016: pilstop
Februari, maart, april 2017: cyclusopvolging
Mei 2017: Clomid -> vroege mk
Juli, augustus, september 2017: Clomid
Oktober, november, december 2017: Menopur
Januari 2018: Menopur + IUI1
Februari 2018: Menopur + IUI2 -> zwanger

Hopeful82
Berichten: 1470
Lid geworden op: 18 december 2012, 20:37

Re: Eéneiige tweeling - uitgerekend november 2018

Bericht door Hopeful82 » 14 april 2018, 19:46

Ik heb een eeneiige (jongens)tweeling van ruim 3 jaar nu (en een zoontje van 4.5 jaar die 8 wk te vroeg geboren is en een dochtertje van 4 wk oud).

Ik ben niet echt misselijk geweest, nooit moeten overgeven, wel een aantal weken minder eetlust gehad en wat zwaar gevoel op de maag, rond 10-12 wk. Wel redelijk vermoeid geweest, maar heb de indruk dat dat bij mijn laatste ZWS veel meer was :mrgreen:

Vanaf ca. 10 wk begon ik ZWS broeken te dragen, maar het was wel al mijn 2e ZWS.

Ik ben blijven werken tot 21 wk. Initieel was langer het plan (uiterlijk 28 wk had mijn gynaecoloog gezegd), maar gezien ik al een prematuur zoontje had en ik last had van harde buiken, ben ik plots moeten stoppen op 21 wk.

Ik ben ingeleid op 36 wk en 2 dg omdat mijn bloeddruk wat te hoog werd (een teken dat mijn lichaam "op" was), en ik ben van beide zoontjes vaginaal bevallen! Ik "moest" een epidurale verdoving krijgen van de gynaecoloog, omdat het risico bestaat dat als de eerste geboren is, de tweede zodanig veel ruimte krijgt dat hij/zij nog kan draaien tot dwarsligger en het alsnog een keizersnede wordt voor nummer 2. Uiteindelijk wogen ze 2.275 kg en 2.475 kg en mochten ze direct mee op de kamer en na 4 dg mee naar huis!

Ik heb BV gegeven aan beide kinderen, maar wel altijd in combinatie met FV, omdat ik niet voldoende had voor beiden (en ze waren op het randje van net geen neonatologie, dus ze moesten zeker genoeg bijkomen). Ik legde ze altijd tegelijk aan met een tweeling BV kussen volgens het principe "eentje honger, allebei voeden" (een tip die ik kreeg van een andere tweelingmoeder), en zo zaten ze redelijk snel op een schema van elke 2.5 uur voeden (BV - FV - kolven)... Ik heb uiteindelijk ruim 3 maanden BV gegeven, toen ik begon te werken viel mijn productie stil.

Wij hadden veel spullen al van ons zoontje, hebben een aantal dingen bij moeten kopen. Veel tweedehands, denk dat we enkel de buggy (Bugaboo Donkey) nieuw hebben gekocht. Erg duur, maar zeer tevreden van, wordt nu gebruikt als enkele buggy voor de kleine zus.

De eerste weken/maanden zijn overleven, maar het goede nieuws is, is dat ik dat op dat moment zelf niet zo ervaarde! Vooral achteraf denk ik "oh my God, hoe hebben we dat gedaan?" :mrgreen: Ik heb geen kraamhulp genomen, jawel 2x een halve dag, maar ik kon er niet tegen iemand anders met mijn kinderen bezig te zien. Bovendien kreeg ik veel hulp van mijn ouders, dat was wel nodig de eerste weken :D

En be prepared dat iedereen een mening heeft over tweelingen ("dat heb ik ook altijd willen hebben, zoo schattig!", "goh ze lijken wel op elkaar he", "goh ze lijken toch niet echt op elkaar he"), om onnozel van te worden :roll: :lol:

Laat het allemaal wat op je afkomen, en probeer vooral te genieten, voor je het weet heb je ze in je armen :shock: :D Enneh, proficiat trouwens met je ZWS :wink:
08/2013: 1 zoon
12/2014: 2 zonen (eeneiige tweeling)
03/2018: 1 dochter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten