Voorkeur om te bevallen

Plaats reactie
Ellietje
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 juni 2016, 14:42

Voorkeur om te bevallen

Bericht door Ellietje » 30 mei 2018, 13:57

Nu ik zelf pril zwanger ben, sta ik voor het eerst stil bij hoe ik juist zou willen bevallen. Heb al verschillende websites geraadpleegd van materniteitafdelingen in onze buurt en er zitten best wel wat verschillen op. Sommige ziekenhuizen zetten hard in op ‘moedervriendelijk’ bevallen en proberen medische ingrepen (en verdovingen) te mijden, anderen raden aan om de weeën op te vangen in een bad, andere ziekenhuizen geven de keuze tussen verticaal (op een kruk of bal) of horizontaal (op de gewone bevallingstafel dus) te bevallen, etc.

Ik heb precies toch een grote voorkeur voor een onderwaterbevalling (minder kans op scheuren of een knip, sneller herstel, rustigere overgang voor de baby, enz.) - heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Hoe willen jullie het liefst bevallen? Of, voor degenen die het al meegemaakt hebben, hoe is jullie bevalling verlopen? Zoals gepland? Of veranderden er last minute nog dingen?
IVM 1.1 (vers): neg. | IVM 1.2 (cryo): neg. | IVM 1.3 (cryo): zwanger

Nimmie
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 april 2017, 12:39

Re: Voorkeur om te bevallen

Bericht door Nimmie » 1 juni 2018, 23:16

Hey Ellietje,

Ik ben 3maanden geleden bevallen van een dochtertje (Elli :D )... In 'mijn' ziekenhuis waren ze geen voorstander van onderwaterbevallingen. Dit zei de vroedvrouw mij letterlijk. Voor mij geen probleem want dit was ook niet mijn voorkeur. Wél zei de vroedvrouw mij dat ze zo min mogelijk met medicatie werken en de natuur hun gang laten gaan. Maar eens het zover was bij mij spraken ze enkel en alleen maar over medicatie dus dit was voor mij redelijk verwarrend op dat moment. Hoewel ik zonder epidurale ben bevallen heb ik wel weeënopwekkers gekregen. Geen idee of dit dan toch standaard was of een combinatie van enkele gevallen. De avond dat ik werd opgenomen wegens vruchtwaterverlies was het letterlijk en figuurlijk volle maan in 't ziekenhuis..maar liefst 5 andere vrouwen stonden ook op 't punt om te bevallen. Ik kreeg eerst nog een ballonnetje opgestoken en pas 12u later (de volgende dag dus) werd deze er uit gehaald en kreeg ik dan de opwekkers. Misschien wilden ze er zelf snel van af zijn? Of ze vonden misschien dat ik al te lang aan het "wachten" was? Geen idee.. in ieder geval is het een beetje anders gelopen dan verwacht. Ik zou dus zéker voldoende informatie verschaffen en als je onder water wilt bevallen,zoek dan het geschikte ziekenhuis waar ze wél voorstander van zijn en bij wijze van spreke meer onderwaterbevallingen doen dan gewoon. Zorg er ook voor dat je je zeker goed voelt in het ziekenhuis enz. Dit is erg belangrijk zowel tijdens de bevalling als erna. Hopelijk heb je hier iets aan en een hele dikke proficiat met je zwangerschap! :wink: Genieten is de boodschap!

Groetjes!

Chrisje8
Berichten: 67
Lid geworden op: 10 november 2017, 14:36

Re: Voorkeur om te bevallen

Bericht door Chrisje8 » 8 juni 2018, 10:26

Hallo Ellietje

Ik wilde ook heel graag onderwaterbevallen. Het sprak me enorm aan en wou ook geen ruggenprik door hevige angst van naalden, maar ik wist niet hoe ik met de pijn zou omgaan dus ik heb eigenlijk alles open gehouden en gewoon de dag zelf afgewacht. Uiteindelijk moest de bevalling ingeleid worden en heb ik niet voor het onderwaterbevallen gekozen. Ik had wel een bad op de kamer en het warme water ving enorm goed de weeën op totdat de echte persweeën kwamen. Ik kon de pijn niet meer uithouden en ging door de knieën, uiteindelijk had ik de ruggeprik toch nodig want het was een zware bevalling op het randje van een keizersnede.

Dus ... veel hangt van de hevigheid van je weeën af en jouw pijngrens. Die van mij is erg laag. Doen waar jij ze goed bij voelt en waar je de pijn het beste mee kan opvangen.

Voor de rest had ik ook een bal op de kamer en de vroedvrouw gaf tips en zei me hoe ik me het best kon houden.

Ellietje
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 juni 2016, 14:42

Re: Voorkeur om te bevallen

Bericht door Ellietje » 11 juni 2018, 11:55

@ Nimmie: proficiat met je dochtertje! Wat een prachtige naam! :D :wink:
Heeft de vroedvrouw je toen verteld waarom ze daar geen voorstander zijn van onderwaterbevallingen? Het lijkt precies alsof je hevige voorstanders hebt van onderwaterbevallingen ofwel hevige tegenstanders, maar niets ertussenin. :|
Ik zal toch wat meer research moeten doen dan.

@ Chrisje: als je moet ingeleid worden, kan je sowieso niet voor een onderwaterbevalling kiezen, dacht ik? Of hangt dit misschien af van de arts/ziekenhuis?

Hoe dan ook lijkt het me best dat ik niet al te hard hoop op een bepaald soort bevalling want het lijkt bijna nooit te gaan zoals je verwacht/hoopt. :P
IVM 1.1 (vers): neg. | IVM 1.2 (cryo): neg. | IVM 1.3 (cryo): zwanger

Chrisje8
Berichten: 67
Lid geworden op: 10 november 2017, 14:36

Re: Voorkeur om te bevallen

Bericht door Chrisje8 » 12 juni 2018, 20:26

Ellietje schreef:
1 januari 1970, 1:00
@ Chrisje: als je moet ingeleid worden, kan je sowieso niet voor een onderwaterbevalling kiezen, dacht ik? Of hangt dit misschien af van de arts/ziekenhuis?
Als ik het me goed herinner mocht ik nog steeds kiezen voor een onderwaterbevalling. Eens de ruggenprik mocht dit niet meer. Ik weet nog dat we bij de gynaecoloog onze voorkeur ervoor hadden meegedeeld en dat dit geen probleem was. Alleen de dag zelf voelde ik dat het geen optie meer zou zijn en was wel blij met het gewone bad dat er was om de eerste weeën op te vangen.

weetje81
Berichten: 233
Lid geworden op: 18 september 2010, 17:52

Re: Voorkeur om te bevallen

Bericht door weetje81 » 20 juni 2018, 20:17

Goh, ik ben nu bijna 30w en heb er nog niet veel bij stilgestaan hoe ik wil bevallen. Ik heb iets van dat ik dat wel zie alst zover is. Ik denk wel dat ik pijnstilling ga vragen. Ben al eens bevallen, toen maar op 21w en dat deed al zo veel pijn. Dus als er een volgroeide baby uit moet komen...Ik zou mss wel onder water willen bevallen, maar schijnt dat ze dan geen pijnstilling geven en ik weet eigenlijk ook niet of dat kan in ons ziekenhuis.
Ik ga dat allemaal eens vragen aan mijn gynaecoloog.
Pilstop 2009.
IUI 7x:neg.
Start ICSI. 4x eig.eicellen.
7/3/16 ICSI ECD,zwanger, Mk april'16, op 7weken.
2x Cryo neg.
ICSI6-ECD tp 1embryo 12/'16: zwanger,vroeggeboorte Sari* 23/04/17.
Cryotp 2/08: MK,
cryotp 12/12: positief!

Isabella***
Berichten: 228
Lid geworden op: 14 mei 2014, 15:36

Re: Voorkeur om te bevallen

Bericht door Isabella*** » 21 juni 2018, 9:20

Je weet inderdaad nooit hoe het loopt en best niet teveel plannen.

Wel kan je voorkeur vermelden ervoor zorgen dat je die dan effectief bereikt hebt : ik wou zonder epidurale bevallen van de tweede ( bij de eerste werkte ze niet en heb ik ook lang rugpijn gehad na de bevalling) en de vroedvrouw heeft zich eraan gehouden ( ook toen ik erom schreeuwde :wink: ) Op het moment zelf was ik kwaad maar direct na de bevalling blij dat het toch gebeurd was hoe ik het wou.

Maar ze kijken altijd naar je baby'tje en als er iets nodig is dat niet overeenkomt met je wens dan houden ze daar zeker geen rekening mee hé.

Succes allemaal !
Trotse mama van 2 prachtige prinsjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 26 gasten