Ervaringen Cerclage

Plaats reactie
princessjesliefde
Berichten: 23
Lid geworden op: 6 mei 2019, 11:25

Ervaringen Cerclage

Bericht door princessjesliefde » 6 mei 2019, 11:30

Hallo iedereen,

Ik wou graag even horen of hier dames zijn die ervaringen hebben met een cerclage, of die in de toekomst een cerclage gaan krijgen?

Mijn man en ik hebben al een zoontje, die plots geboren is na 32 weken zwangerschap. Geen verklaring gevonden, vermoedelijk dus cervixinsufficiëntie. Een paar maand geleden ging ik bij de gynaecoloog om preventieve maatregelen te bespreken bij een mogelijks 2e zwangerschap, en naast vroegtijdige werkverwijdering sprak ze van een cerclage op 16 weken. Ze zag ook dat zelfs nu zonder zwangerschap mijn cervix al veel korter was dan gemiddeld, dus er blijft wel een groot herhalingsrisico.

Ondanks de grote schrik voor opnieuw een vroeggeboorte (waar we achteraf gezien nog veel geluk hadden dat mijn vliezen pas zo laat braken, als ik hier sommige verhalen lees :( <3 ), voelen we ons nu klaar voor een 2e kindje.

We blijven echter met veel schrik zitten hoe die 2e zwangerschap zal verlopen. Het zal met veel rusten zijn, maar met een zoontje van 2j is dat ook niet evident :-).

Hoe verliep de zwangerschap/cerclage bij jullie? Ik hoor het graag!

Oregano
Berichten: 286
Lid geworden op: 8 juni 2017, 16:29

Re: Ervaringen Cerclage

Bericht door Oregano » 7 mei 2019, 15:33

Hallo,

ik heb er zelf geen ervaring mee maar ben ook wel benieuwd om andere reacties te lezen, want gezien mijn eenhoornige baarmoeder is verkorte baarmoederhals ook een risico (waarvoor ik om de 2 à 3 weken opgevolgd word). Bij de eerste check op 20 weken (vorige week) zag alles er veel beter uit dan gehoopt, het moet volgens mijn gyn minstens 25 mm zijn om niet te moeten platliggen en bij mij was het verbazingwekkend genoeg 51 mm. Ik heb nu wel vaak buikpijn dus ik ga morgen eens naar gyn bellen om te horen of dat kwaad kan.

Ik hoop dat bij jou alles vlot gaat en dat vroeggeboorte vermeden kan worden! Gelukkig was het de vorige keer op 32 weken, dat is inderdaad vroeg maar nog niet extreem - ik hoop dat alles goed was met je kindje.

Groetjes,
Oregano
Jette
11/2017 PU1: 4 embryo's --> 1 mk, 1 biochem zw
08/2018 test stollingsfactoren --> drager
09/2018 PU2: 1 embryo
10/2018 ERA-test: normaal receptief op d5
31/12/2018 tp - positief
09/09/19 - wolk van een dochtertje ❤️

princessjesliefde
Berichten: 23
Lid geworden op: 6 mei 2019, 11:25

Re: Ervaringen Cerclage

Bericht door princessjesliefde » 7 mei 2019, 16:02

Ohhh 51 is idd een mooie waarde! Hier was de lengte niet zwanger al maar 27 mm dus we gaan toch verhoogd risico hebben, en sowieso cerclage.
Hopelijk kan jij ze vermijden! Hoe verloopt je zwangerschap?

32 is idd gelukkig niet heel extreem en mijn zoontje heeft het naar omstandigheden heel goed gedaan, nooit problemen gehad. Emotioneel heeft het wel heel wat met me gedaan, dus ik hoop dat we dat deze keer kunnen vermijden. :) het zal sowieso veel rusten worden!

Oregano
Berichten: 286
Lid geworden op: 8 juni 2017, 16:29

Re: Ervaringen Cerclage

Bericht door Oregano » 7 mei 2019, 18:48

Kan me voorstellen dat dat emotioneel wel aankomt, je verwacht je er niet aan en dan is dat wel een schok. Gelukkig is alles ok met je zoontje.

Mijn zwangerschap loopt best ok, elke dag ziek geweest tem 15 weken maar nu is het beter (ben morgen 21 weken). Sinds een dikke week wel veel buikpijn maar denk dat het ook van mijn darmen is. Heb wel heel sterk het gevoel dat ik mijn lijf moet verzorgen, kan bijvoorbeeld niet tegen slaaptekort. Maar dat is allemaal normaal. Ik zal blij zijn als ik 26 à 28 weken bereikt heb ivm dat risico op vroeggeboorte, en dan hoop ik natuurlijk nog wel een tijdje zwanger te blijven, maar dan is er tenminste al levensvatbaarheid...

27 mm is idd wel nipt dan, idd goed rusten dan. Niet leuk maar het moet dan maar effe zeker...
Jette
11/2017 PU1: 4 embryo's --> 1 mk, 1 biochem zw
08/2018 test stollingsfactoren --> drager
09/2018 PU2: 1 embryo
10/2018 ERA-test: normaal receptief op d5
31/12/2018 tp - positief
09/09/19 - wolk van een dochtertje ❤️

princessjesliefde
Berichten: 23
Lid geworden op: 6 mei 2019, 11:25

Re: Ervaringen Cerclage

Bericht door princessjesliefde » 30 mei 2019, 21:45

Hey Oregano! Hoe gaat het ondertussen met je? Hopelijk nog steeds geen problemen met de baarmoederhals?

Ik ben ondertussen pril zwanger! Half juni de eerste keer bij de gynaecoloog, en vermoedelijk half augustus cerclage, slik. Zoveel vragen! We zullen wel zien wat op ons af komt, zeker?

Oregano
Berichten: 286
Lid geworden op: 8 juni 2017, 16:29

Re: Ervaringen Cerclage

Bericht door Oregano » 31 mei 2019, 18:24

Proficiat met je zwangerschap!! Hoe voel je je?
Hier zo far so good, intussen al 2 checks gehad van de baarmoederhals en zat nog steeds zo rond de 47mm. Maandag hebben we nog eens echo, en suikertest ook. Baby lag vorige keer wel in stuit, gyn zegt dat ze tot ca 28 weken heeft om te draaien, nog kleine 4 weken dus. Owv mijn eenhoornige baarmoeder zal ze al sneller geen plaats meer hebben. Denk dat ze nu nog steeds in stuit ligt want voel regelmatig schoppen precies in de v*gina! Maar ik zou natuurlijk wel heel graag keizersnede vermijden 😞
Jette
11/2017 PU1: 4 embryo's --> 1 mk, 1 biochem zw
08/2018 test stollingsfactoren --> drager
09/2018 PU2: 1 embryo
10/2018 ERA-test: normaal receptief op d5
31/12/2018 tp - positief
09/09/19 - wolk van een dochtertje ❤️

princessjesliefde
Berichten: 23
Lid geworden op: 6 mei 2019, 11:25

Re: Ervaringen Cerclage

Bericht door princessjesliefde » 18 juni 2019, 12:16

Hey!

Hopelijk is je mini'tje ondertussen al gedraaid!
Ondertussen voel ik me hier met momenten behoorlijk mottig, maar minder erg dan bij m'n zoontje. Morgen eerste echo, ik heb al zoveel zenuwen! hoop zo dat alles goed zit!
en dan al mijn vragen over de komende weken.. tel heel hard af naar morgen!

Youss
Berichten: 1
Lid geworden op: 5 augustus 2019, 17:44

Re: Ervaringen Cerclage

Bericht door Youss » 5 augustus 2019, 17:54

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en hoop hier wat goede ervaringen te lezen ivm cerclage.
Mijn twee vorige zwangerschappen waren slecht afgelopen telkens op 18weken. Bij de eerste zei de gyn dat het om brute pech ging, wanneer het nog eens gebeurde bij de tweede zwangerschap hebben ze het woord cerclage naar boven gehaald, het doet me echt pijn dat ik het twee keer heb moeten meemaken vooraleer ze me een cerclage voorstellen bij een volgende zwangerschap.
Ik heb net ontdekt dat ik weer zwanger ben, ik durf niet al te blij te zijn , uit schrik van wat komen zal. Ik heb binnenkort ook twee reizen gepland , maar ik weet niet of ik het vliegtuig mag nemen gezien mijn historiek ... iemand ervaring met het vliegtuig te nemen voor dat de cerclage geplaatst werd ?

Momyvan2
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2021, 18:51

Re: Ervaringen Cerclage

Bericht door Momyvan2 » 17 mei 2021, 19:00

Hallo allemaal,
Ik heb vorige week een noodcerclage gehad.
De ingreep was goed verlopen en de controle by de gyn was ook goed.

Hadden jullie ook af en toe van lichte pijn aan de zijkanten in de onderbuik. Beetje menstruatieachtig?

Ik ben nu 5 maanden zwanger. Zou dat ook bandenpijn kunnen zijn. Want bij de controle van vandaag was verder alles in orde.

Bij elk pijntje wordt ik onrustig.

Groetjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten