Tweeling op komst

Plaats reactie
Hopeso
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 september 2016, 17:15

Tweeling op komst

Bericht door Hopeso » 12 augustus 2019, 10:38

Hallo

Wij hebben een paar weken geleden gehoord dat ik zwanger ben van een tweeling.
Het was even schrikken, maar we zijn er wel blij mee :)
Nu beginnen we wel een beetje na te denken over vanalles:
Hoe verloopt die zwangerschap, bevalling .... :shock:
Hoe moet het praktisch, koop je een tweelingbuggy of twee aparte, koop je een tweelingpark, of is dat niet nodig.
Slapen de kindjes samen in een bedje of toch liever apart?

Iemand ervaring mee?
Of heb je dezelfde struggles?

Bedankt voor de tips in elk geval!
I.

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Tweeling op komst

Bericht door mich75 » 12 augustus 2019, 11:34

Wij hebben een tweeling van bijna 10 weken, voor ons was het niet echt een shock omdat we een groot vermoeden hadden (extreem hoog hcg en 2 teruggeplaatst).

Wij hadden ervoor gekozen om het te verzwijgen voor iedereen en dat was het moeilijkste.

1 van de dingen dat je eerst moet doen is contact opnemen met een onthaalmoeder/crèche als je daar gebruik van wil maken. Dit geldt voor iedereen, maar zeker als je er 2 hebt. De wachttijd bedraagt dikwijls een jaar of langer.

Ik moest 4mg foliumzuur per dag nemen ipv 0,4mg, ik heb tot 14-15 weken Progynova moeten nemen en Utrogestan tot +/- 19 weken. Zelf had ik me een smartwatch aangeschaft om mijn bloeddruk goed te kunnen opvolgen wegens verhoogde kans op pre-eclampsie.

Mijn gyn had gedacht dat ik vlotjes de 37w ging halen, maar 10 dagen ervoor is plots mijn water gebroken en is het een spoedkeizersnede geworden.

Wat de uitzet betreft is dit voor een groot deel een persoonlijke keuze. De eerste 6-8 weken nam ik ze mee in de koets van onze dochter, omdat die een pak kleiner was dan de tweelingkoets.
Twee aparte koetsen/buggy's kan, maar dan moet je ook altijd met 2 zijn om ze te duwen.
Wij hebben een tweelingkoets (naast elkaar) waarbij de 2 zitjes volledig plat kunnen,dus voor de eerste 6 maanden. We hebben ook nog een andere (achter elkaar) en hier kan maar 1 zitje volledig plat, dus pas te gebruiken vanaf 6 maanden.
De brede die we hebben is beter van wielen en makkelijker op ongelijke ondergrond, maar moeilijker om overal door te kunnen en hij neemt aanzienlijk meer plaats in in de koffer.

Wij hebben een tweelingpark omdat mijn man dat 2de hands gekocht heeft toen ik in het ziekenhuis lag. Ik vind dit goed voor als ze wat ouder zijn, nu had ik liever het gewoon park gezet wegens plaatsgebrek, maar mijn man besliste er anders over.
Aangezien het zo ruim is en het nogal krap werd in de living, ligt het verzorgingskussen nu in het park. Op zich wel handig want nu heb ik voorlopig geen verzorgingstafel nodig in de living. Ook als kan ik ze indien nodig alleen op het kussen laten liggen, als ze er afrollen is het maar 10cm lager en liggen ze in het park.

Op de slaapkamer heb ik wel een verzorgingstafel staan, wat ik wel super handig vind.

Tot 8 weken sliepen ze samen in de co-sleeper van onze dochter, maar deze werd te smal, dus 2de co-sleeper ineengezet, maar dit is een ander model en breder, dus voorlopig slapen ze daar nog samen in.

Dit is het voorlopig, misschien dat er nog anderen zijn die hun ervaringen komen delen. Ik wil en kan ook nog altijd bijleren.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Hopeso
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 september 2016, 17:15

Re: Tweeling op komst

Bericht door Hopeso » 12 augustus 2019, 14:15

Dankjewel Mich

Hier kan ik toch al 't een en 't ander uithalen qua tips van een ervaringsdeskundige ;)!
En dat is zeker welkom!

Saartje88
Berichten: 108
Lid geworden op: 19 augustus 2018, 13:35

Re: Tweeling op komst

Bericht door Saartje88 » 12 augustus 2019, 14:30

Ik ben zo blij met dit topic.
Kan ook alle tips gebruiken :).

Wij hadden ook al gedacht aan dubbele naast elkaar: de bugaboo donkey twin. Veel kinderwagens achter erlkaar zitten zo gelijk samen geperst of je kan ze niet goed zien. Er is precies niet zoveel keuze voor tweelingen.

Ik denk dat wij ook zullen kijken voor een tweelingpark en dan voor elk een apart bedje (risico op wiegendood te beperken?).
Ik ben natuurlijk geen expert want nog niet kunnen uittesten. Vind eerste kindje sowieso spannend en nu des te meer omdat het er 2 zijn :lol:
Okt 2016: pilstop
Sept - jan2018 Clomid en Pregnyl (Brugge)
Feb: Aalter
Ma 18: kijkoperatie: endometriose
Juni/ sept 18: ICSI 1 en 2: mislukt
4 okt: operatie 2 herval endo
Icsi 3-5: mislukt (vanaf 4 naar Jette)
ICSI 6: zwanger twins! (1 cryo)

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Tweeling op komst

Bericht door mich75 » 12 augustus 2019, 15:38

Volgens mijn vroedvrouw is samen slapen net goed om de kans op wiegendood te verminderen, ze zouden elkaar "wakker houden".

De kans op wiegendood is ook hoger bij eeneiige dan bij twee-eiige.

Je hebt veel duokinderwagens, maar de meesten zijn bedoeld voor 2 kindjes van een verschillende leeftijd. Eens ze recht kunnen zitten kunnen deze wel.

Wij hebben de onze 2de hands gekocht want nieuw zijn ze echt wel duur. Ook de buggy hebben we 2de hands gekocht, dit was niet de bedoeling, maar toevallig op gevallen.
Wij waren al wel gaan kijken in de winkel en hadden beslist dat we er eentje wilden met een hoogteverschil, dus dat het ene kindje hoger zit dan het andere, zodat de ene niet enkel de rug van de andere ziet.

Ik vond bij onze dochter een draagdoek/draagzak heel praktisch, is veel meer gebruikt dan de koets en buggy. Als ik alleen ben zie ik het niet zitten om er 2 te dragen, maar als ik samen met mijn man ben, bv naar de winkel dan gebruiken we beiden een draagdoek/zak.

Misschien nog een tip: begin tijdig aan de kaartjes en doopsuiker want de tijd vliegt en met een tweeling is de kans groter om vroeger te bevallen, dus vroeger dan 37w bedoel ik.
En ook de valiesjes op tijd klaar maken. Mijn bevallingskoffertje was klaar, maar de koffer voor mijn verblijf heb ik nog moeten maken toen mijn water al gebroken was, midden in de nacht.

onzewens7374
Berichten: 216
Lid geworden op: 22 januari 2016, 18:53

Re: Tweeling op komst

Bericht door onzewens7374 » 14 augustus 2019, 12:01

Hopeso schreef:
12 augustus 2019, 10:38
Hoe verloopt die zwangerschap, bevalling .... :shock:
Hoe moet het praktisch, koop je een tweelingbuggy of twee aparte, koop je een tweelingpark, of is dat niet nodig.
Slapen de kindjes samen in een bedje of toch liever apart?
Goh... ik ben dus ook een tweelingmama van hier op het forum. Net als Mich ben ik op latere leeftijd (ik was ruim 44) zwanger geworden. Binnen 10 dagen zal het een jaar geleden zijn dat onze meisjestweeling ter wereld kwam. Ik heb op iets van 7 weken een lichte bloeding gehad en toen zijn we te weten gekomen dat er 2 waren. Zo heb ik het nog aan mijn papa kunnen vertellen, die dan een paar dagen later gestorven is. Heel heftig allemaal.

Op 3,5 maand heb ik dan een hele hevige bloeding gekregen vlak voor het slapengaan. Mijn vriend heeft me naar spoed gevoerd en we dachten allebei dat het game over was. Maar na een lange nacht in het ziekenhuis, heb ik 's middags van mijn gyn te horen gekregen dat alles nog steeds goed zat en dat ik even goed thuis kon gaan rusten. Ik ben wel verder blijven werken, maar ik heb het kalm aan gedaan. Ben ook nog even heen en weer gereden naar het zuiden van Frankrijk en zo... ;)

Op 31 weken en 2 dagen heb ik dan bij een echo te horen gekregen dan mijn baarmoederhals flink verkort was. Mijn gyn vertrok 's anderendaags op reis en verwachtte dat hij bij thuiskomst te horen ging krijgen dat ik al bevallen was. Ik moest diezelfde avond nog binnen in het ziekenhuis, terwijl ik 's anderendaags jarig was... heb echt veel gehuild dan!

Uiteindelijk ben ik ook dan terug naar huis gemogen na een tweedaagse in het ziekenhuis en ben ik nog rond blijven huppelen (uitstapje naar zee op 34 weken en begrafenis van de mama van een goede vriend op 36 weken incluis) tot op 37 weken en 3 dagen. Een week daarvoor heeft de gyn de keizersnede ingepland want een van de kindjes lag in stuit en hoewel ze dan kunnen beginnen aan een natuurlijke bevalling, raadde hij dat niet aan, wegens veel kans dat het dan toch een keizersnede wordt.

Dit allemaal om je maar te zeggen dat het niet meteen allemaal gemakkelijk gaat, maar ik vind wel dat ik eigenlijk een droomzwangerschap gehad heb. Niks misselijk (misschien 2 keer overgegeven op al die tijd), soms een beetje stijve spieren en veel naar 't toilet, maar ik heb nooit moeten klagen en iedereen zei me dat ik straalde.

Wat betreft de spulletjes: mijn vriend heeft een collega die ook een meisjestweeling had en die heeft ons haar kinderwagen verkocht met alles er op en er aan. Dat is er eentje voor 2 kindjes achter elkaar: heel handig om overal door te kunnen in winkels en zo en je kan ze ook naar elkaar laten kijken, dus ook praktisch voor een wandeling. Toen we onze reis voor dit jaar planden, hebben we echter een buggy voor 2 kindjes naast elkaar (nieuw) gekocht: die is veel lichter en neemt minder plaats in de auto, dus die gebruiken we nu bijna constant, nu de kindjes ook goed rechtop kunnen zitten en zo. Toch vind ik die eerste kinderwagen nog altijd het meest praktisch.

Ons park is een tweelingpark (nieuw) en mijn mama heeft er ook een (tweedehands): dat vind ik echt een aanrader! Er zijn blijkbaar zelfs regelmatig mensen met 1 kindje die een tweelingpark kopen voor de ruimte. Je moet natuurlijk ook plaats hebben in je huis, maar dat is bij ons geen probleem.

In de slaapkamer hebben we 2 Ikea-bedjes gezet. Toen we thuiskwamen uit het ziekenhuis, hebben we de eerste nacht niet zo'n goede nacht gehad. Dat kan natuurlijk aan vanalles liggen, maar de vroedvrouw die 's anderendaags kwam, vroeg of we er al eens aan gedacht hadden om ze samen te laten slapen. Dat hebben we toen gedaan tot het echt niet meer lukte om ze samen (dwarsliggend) in het bedje te krijgen, maar nu slapen ze met plezier elk in hun eigen bedje. Het bleek wel een goede oplossing in het begin, dus ik zou het zeker opnieuw zo doen!

Verder heb ik geen echte tips, maar als je nog concrete vragen mocht hebben, laat gerust een berichtje na... Ik kom hier af en toe nog wel eens piepen als de tweeling mij een beetje vrije tijd gunt! ;)

Yena
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 juli 2019, 12:02

Re: Tweeling op komst

Bericht door Yena » 15 september 2019, 18:16

Goh, wat ben ik blij met dit topic.

Vrijdag hebben we te horen gekregen dat we een tweeling mogen verwelkomen. We hadden het totaal niet verwacht. Via ivf was er een gefragmenteerd eitje teruggeplaatst. Dus we hadden al een kleinere kans dat er een succesje ging volgen. Wil je niet weten hoe hard ik in shock was dat het er twee zijn! Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben dolgelukkig en kijk ernaar uit die deugnieten te ontmoeten.
We zijn vandaag de zoektocht naar kinderopvang begonnen. Nu is het hopen dat onze favoriete adresjes plaats hebben. Voor nu is dat het enige waar we echt mee bezig zijn. Is er nog iets waar we best nu ook al aan beginnen?

Fijn om jullie ervaringen te lezen. Hoe hebben jullie je zwangerschap beleeft? Zijn jullie al vroeg moeten thuisblijven? Veel kwaaltjes?

Hopeso, hoe verloopt het verder bij jou?

ihme
Berichten: 47
Lid geworden op: 4 juli 2013, 14:24

Re: Tweeling op komst

Bericht door ihme » 25 september 2019, 13:19

vrijdag vieren wij al reeds de 4de verjaardag van onze tweeling via ecd. uit nostalgie kwam ik nog eens op dit forum kijken en ik merk dat jullie wat met dezelfde vragen kampen als wij toen.
een tweeling zwangerschap is niet zonder risico. Maar dat houdt niet in dat je niet ten volle moet proberen te genieten van de momenten dat je u goed voelt. Inderdaad moet je wel echt alles eerder klaar hebben dan bij een gewone eenling zwangerschap.
Ik ben op 34w bevallen, wat nog heel goed meeviel. een goede vriendin die een natuurlijke tweelingzwangerschap had is spijtig genoeg reeds op 29w bevallen.
Ik had op voorhand ook veel opgezocht over bij elkaar slapen of niet. Omdat ik door ziekte wist dat ik te vroeg ging bevallen had een deskundige pediater verteld dat tweelingen die in de couveuse samen liggen sneller vooruit gaan. Wel laat niet elk ziekenhuis dit toe. Wij hebben hiervoor gepleit en dit verkregen. De jongens hebben uiteindelijk in eenzelfde bed geslapen tot ze 8 of 9 mnd waren. Toen de ene begon door te slapen hebben we hem in een andere kamer gelegd. We hebben toen niet gekozen voor een co-sleeper, maar een extra grote bedbox zodat er eerst gewoon en later dwars konden inslapen. Maar met mijn dochter vorig jaar hebben we wel een cosleper gebruikt.
De jongens hebben 1 jaar in een apparte kamer geslapen en hebben zelf gekozen om weer bij elkaar te liggen.
qua koets hadden we voor de maxi cosi een onderstel waar ze achter elkaar liggen, later gebruikte we snel een tweelingplooibuggy waar ze naast elkaar zitten.
een tweelingpark hebben we niet gebruikt. ze waren klein genoeg om met 2 in 1 park te kunnen en vanaf een bepaalde leeftijd willen ze er niet meer in.
het tweelingsborstvoedingskussen vond ik wel handig. dan kon ik ze samen aanleggen zonder dat er eentje wegrolde.
dan zijn er ook veel tweelingspullen waarvan ik spijt heb. zoals een babycook voor 2. terwijl een gewone meer dan goed genoeg was.
papflesjes met elk hun eigen kleur was wel een pluspunt. onze jongens moesten soms andere medicatie krijgen via de melk, of andere soort melk drinken en dan konden we ons niet vergissen.
en ja een tweeling is duurder, je hebt direct 2 maxi cosis nodig, 2 autostoelen, relaxzitjes... maar tweedehands is hiervoor vaak echt wel nog goed.
wij hebben in de familie en vriendenkring veel tweelingen. En wat ik van vele mama's hoor is dat de eerste maanden zo snel gaan. Je bent steeds bezig met verzorging, eten geven, huishouden dat je te weinig tijd hebt om echt te genieten van je kindjes. Dus als het kan geven wij nu steeds de raad, laat je zoveel mogelijk helpen met allerlei taakjes zoals de was/strijk, huishouden, enz. Zelf had ik na een jaar reeds het gevoel dat ik een derde kindje wou gewoon om het babietje eens mee te maken. Plan zoveel mogelijk knuffelmomentjes in want ze worden echt snel groot.
Tijdens de ik ben 2 en ik zeg nee fase had ik echt zoiets van help, een tweeling, waarom, maar nu heb ik 2 vrolijke kleuters en een zusje dat zich spontaan heeft aangemeld. Bij ons is er altijd chaos, maar een choas waar ik niet zonder kan. Mijn dag begint met 3 lachende gezichtjes en ik kan niet zonder.
over het hele ecd verhaal is bij ons iedereen op de hoogte. ik merk geen verschil tussen de jongens en hun zusje. wel kreeg ik bij mijn tweede zwangerschap soms eens te horen van zie je wel, als je lang genoeg wacht lukt het toch. Maar ik weet ook dat als ik mijn jongens niet had, mijn dochter er ook nooit zou geweest zijn. Maar niemand dat een bitse opmerking maakte over dat mijn kinderen niet van mijn zijn. (behalve de dokter van kind en gezin vroeg of ik niet het gevoel had mijn kinderen gekocht te hebben. maar dat ging eerder over dat de ecd in spanje plaats vond dan in belgie) De jongens weten dat ze van spanje komen, nu vertellen ze vaak dat ze een cadeautje zijn van sinterklaas :D maar ze beseffen niet wat ecd in houd. Dat hoeft ook niet. Ik ben hun moeke
amai wat een lang bericht, sorry dat had ik niet verwacht, moesten er vragen zijn over tweelingen mogen deze altijd gesteld worden. ik geef altijd een eerlijk antwoord positief en negatief, dus er mag altijd een pb gestuurd worden.
groetjes
ihme
2015 tweeling via ivf spain
2017 spontane zwangerschap

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Tweeling op komst

Bericht door mich75 » 15 december 2019, 10:49

De tweeling is inmiddels 6 maanden en ze slapen nog altijd samen in de co-sleeper. Ondertussen zijn ze ook met vaste voeding begonnen na 6 maanden volledige bv.

Maar wat een verschil kan er zitten tussen kindjes, ons meisje staat precies 6 weken voor op onze jongen. Zij staat al vrij stevig op haar benen sinds ze 5 maanden is en vanaf dag 1 lukken de papjes. Bij onze jongen gaat het allemaal iets trager, maar ze zeggen dat jongens trager en luier zijn. Het valt gewoon op omdat het twins zijn, maar qua eten is er vooral een verschil met onze dochter :shock:

Als ik voor onze dochter gp maakte dan kon ze daar in het begin 3x van eten, wel handig want dan kon ik 2 porties invriezen en had ik altijd reserve.
Maar nu zit ik met 2 veelvraatjes, zij eten 4-5x zoveel als mijn dochter toen ze dezelfde leeftijd had. Ik gebruik soms 2 babycooks om gp te maken, gewoon om nog wat te kunnen invriezen.

Verder vind ik dat veel dingen vlotter gaan dan bij mijn dochter, ondanks ze met 2 zijn, maar ik denk dat dit gewoon de ervaring is. Ook als ik naar K&G ga dan heb ik mijn 2 dikwijls vlugger aan- en uitgekleed dan mama's met maar 1 kindje.

Tandemvoeden heb ik maar heel weinig gedaan, het werd me gewoon niet gegund, of de dochter moest net op haar potje,of de telefoon ging, of iemand aan de deur.

's Nachts deed ik wel al eens als ze samen wakker waren, maar meestal was het gewoon vlak na elkaar. Ondertussen slaapt ons meneertje over het algemeen door, laat soms wel 12u tussen 2 voedingen, ons meisje heeft nog 1 of 2 voedingen nodig 's nachts of gewoon wat knuffeltjes en warmte van de mama ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 28 gasten