Onzekere echo en termijn

Plaats reactie
Kroesje
Berichten: 3
Lid geworden op: 1 mei 2020, 11:46

Onzekere echo en termijn

Bericht door Kroesje » 1 mei 2020, 11:57

Ik heb gisteren onze eerste echo gehad. Het idee was een termijn van tussen de 8 en 9 weken. Ik had een mogelijke eisprong rond 4-5 maart

Echter gisteren bleek het vruchtje (zonder hartslag) 8,8 mm te zijn en de vruchtzakje zat al ruim over de 9 weken
Echt super lang heeft ze niet gekeken ,maar de hele echo en beeld van de baarmoeder zag er vreemd uit .
Het leek net of de baarmoeder een tweede deel had (het was vermoedelijk wel geen tweelingzwangerschap) maar "bloed"

Echter is de termijn omdat ik begin februari ook al een tweeling miskraam gehad heb ...onzeker .

Vanbinnen verscheur ik nu een beetje omdat Ik me afvraag of dit nog goed kan komen en of het advies meteen aan de miso wel goed is ....

Heb totaal geen voortekenen voor een miskraam ook .
Baarmoeder voelt notmaal gevoelig zoals ook voorheen bij mijn zwangerschappen,mijn borsten groeien ,mijn buik groeit als een idioot en voel me ook echt "zwanger" verder ben ik best vaak misselijk

Iemand hier ook enige ervaring mee ?

Cunctator
Berichten: 13
Lid geworden op: 1 januari 2020, 21:18

Re: Onzekere echo en termijn

Bericht door Cunctator » 1 mei 2020, 13:42

Hoi kroesje

Dat rare baarmoeder-beeld zou kunnen passen bij een (sub)chorionic hematoma. Klinkt ontzettend akelig, maar wil niet meer zeggen dan "een blauwe plek" op het chorion vlies. Het is een beeld dat in 3% van de vroege zwangerschappen kan worden waargenomen, en is zowat de meest voorkomende afwijking op echobeelden. Op zich is het niet abnormaal dat een snel groeiende baarmoeder (post-miskraam), innesteling van een vruchtje, aanmaak van nieuwe bloedvaten, hormonale schommelingen enz. zo'n blauwe plek veroorzaken. De betekenis van dit fenomeen is iets minder duidelijk. Sommigen linken het aan een verhoogde kans op vroeggeboorte, vertraagde groei, miskraam ... Terwijl anderen denken dat het een relatief onschuldig gegeven is. Er wordt doorgaans wel geadviseerd om het rustig aan te doen, tot de bloeding opklaart.

Ik zou denken dat afwezigheid van embryonale hartslag op 9 weken, niet zo'n goed teken is. Langs de andere kant: een goede echo uitvoeren is moeilijk. Zeker als je zegt dat je buik "groeit als een idioot", is het misschien niet zo evident om een hartje te zien van een vruchtje dat 8,8mm groot is. De gouden standaard om embryonale hartslag te beoordelen is dan ook een transvaginale echo (waar ze de echo-kop via de vagina inbrengen, i.p.v. de kop op de onderbuik te plaatsen. Ik weet niet welke variant ze bij jou uitgevoerd hebben?).
In ieder geval was het m.i. een kunstfout dat de "echoscopist" de (korte) echo heeft afgebroken, alvorens een hartslag gezien te hebben. Wat was trouwens de mening van de dokter? Hoe schatte die de situatie in?

Ik kan me voorstellen dat je momenteel verscheurd wordt door angst, twijfel, hoop ... Zeker met die recente miskraam in het achterhoofd. Helaas is het nu even bang afwachten. Ik vermoed dat ze misschien een snelle follow-up echo willen doen, en dat ze zullen opvolgen of je hCG-waarden mooi doorstijgen.

Ik duim alvast dat alles goed mag uitpakken!
mvg
Jeroen

PS: Ik druk iedereen nog eens op het hart dat dit geen officieel medisch advies is. Luister naar je arts!

Kroesje
Berichten: 3
Lid geworden op: 1 mei 2020, 11:46

Re: Onzekere echo en termijn

Bericht door Kroesje » 1 mei 2020, 14:02

Er is me niets verteld over wat dat rare echobeeld is ... mogelijk kon het al van een vorderend miskraam zijn...maar vond het er heel raar uitzien .
Her vorige miskraam zag er namelijk vrij hetzelfde uit op een gegeven moment.
(De ene embryo verorberde de andere waardoor de ene embryo geen toevoer meer kreeg en werd de baarmoederwand ingedrukt ) dit gaf ik aan maar de baarmoeder zelf kreeg ze heel slecht en moeilijk in beeld .

Verder is de echo uitgevoerd op de buik . Een vaginale zou gaan verschil geven. Maar vond de echo vrij kort ook.
Mijn zoontje zat ook in 40% meer vruchtwater dan hoorde. Dit hebben ze rond week 25 gedeeltelijk "afgetapt" dmv punctie
Ditzelfde zou ook een groot vruchtzakje op het heden kunnen verklaren maar daar zei ze niets op ... (bekend fenomeen dus )

Bloempje08
Berichten: 160
Lid geworden op: 5 juli 2017, 11:06

Re: Onzekere echo en termijn

Bericht door Bloempje08 » 2 mei 2020, 14:33

Dag Kroesje

Wat een nare ervaring. Is er een kans dat de zwangerschap nog heel pril is? 5-6 weken? Indien ja, dan kan het dat het hartje nog niet klopte en dat het nog zo klein was. Als het echt al 8-9 weken is, dan lijkt me het vruchtje toch wel veel te klein en zou het hartje moeten kloppen. Dus dan vrees ik dat het niet goed zal aflopen.

Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt! Mijn gyn deed voor 12 weken trouwens wel altijd inwendige echo’s, daar kan je idd wel meer op zien in het begin.

Courage...!
Icsi 1 — • 1.1biochemische zw • 1.2 MA 9W • 1.3 neg
Isci 2 — • 2.1 neg • 2.2 💙 (2020)

Kroesje
Berichten: 3
Lid geworden op: 1 mei 2020, 11:46

Re: Onzekere echo en termijn

Bericht door Kroesje » 2 mei 2020, 17:51

Dat zou kunnen maar de vruchtzak baart iedereen zorgen omdat deze wel een termijn aanduid dat het hartje had moeten kloppen.
Het is echt nu afwachten op de tweede echo , dit wilt ze laten uitvoeren door de gyn omdat er ook sprake is van een afwijkend echobeeld .

Grtjrs

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten