Utrogestan stoppen/afbouwen

Plaats reactie
Fie1992
Berichten: 123
Lid geworden op: 19 mei 2020, 11:51

Utrogestan stoppen/afbouwen

Bericht door Fie1992 » 17 juli 2020, 17:13

Hoi iedereen,

Graag had ik wat ervaringen gehoord over de manier waarop jullie de extra progesteron (utrogestan/progebel) mochten stoppen of afbouwen eens jullie zwanger bleken.

Bij mijn eerste echo op 6 weken heb ik er zelf naar gevraagd bij mijn gynaecoloog want ze leek het al wat vergeten te zijn dat ik dat gebruikte. Dan zei ze "ik zou toch graag hebben dat je dat tot 9 weken gebruikt", maar meer informatie heb ik niet gekregen. Mijn volgende echo is pas op 12 weken (persoonlijk vind ik dat een groot gat :( ), dus ik weet even niet goed wat doen.

Wat zijn jullie ervaringen? Wanneer mochten jullie stoppen? Moesten jullie afbouwen of van de ene op de andere dag stoppen?
Ging er een soort van controle aan vooraf? Bloedafname of echo?

Ik ben nu bijna 8w ver en zou dus binnen iets meer dan een week zomaar mogen stoppen. Voel me daar niet zo goed bij...

Alvast bedankt voor de informatie!
Gr,
Fie
❤ feb 2021

Bloempje08
Berichten: 160
Lid geworden op: 5 juli 2017, 11:06

Re: Utrogestan stoppen/afbouwen

Bericht door Bloempje08 » 17 juli 2020, 17:58

Hey

In principe mag je dat al stoppen rond de 7 weken (in Jette) omdat de placenta overneemt. In Jette is het idd wel met afbouwen dus dat kan je gerust doen. Ik weet niet hoeveel je nu neemt (3 x1?) maar je kan bv naar 2x gaan en dan 1x en dan stoppen. Het kan ook totaal geen kwaad om het langer door te nemen. Ik had het nu tot 12 weken genomen wegens eerdere miskraam (maar dat was in feite psychologisch dus want eigenlijk niet nodig).
Icsi 1 — • 1.1biochemische zw • 1.2 MA 9W • 1.3 neg
Isci 2 — • 2.1 neg • 2.2 💙 (2020)

Fie1992
Berichten: 123
Lid geworden op: 19 mei 2020, 11:51

Re: Utrogestan stoppen/afbouwen

Bericht door Fie1992 » 17 juli 2020, 18:06

Bloempje08 schreef:
17 juli 2020, 17:58
Hey

In principe mag je dat al stoppen rond de 7 weken (in Jette) omdat de placenta overneemt. In Jette is het idd wel met afbouwen dus dat kan je gerust doen. Ik weet niet hoeveel je nu neemt (3 x1?) maar je kan bv naar 2x gaan en dan 1x en dan stoppen. Het kan ook totaal geen kwaad om het langer door te nemen. Ik had het nu tot 12 weken genomen wegens eerdere miskraam (maar dat was in feite psychologisch dus want eigenlijk niet nodig).
Hey Bloempje08,

Bedankt voor je reactie!
Ik neem nu tweemaal per dag een vaginaal tablet van 200mg. Zou dus eventueel kunnen overgaan naar 1 tablet en dan pas volledig stoppen.
Bedankt voor de tip uit Jette. Zelf ben ik in behandeling in Gent. Het helpt het wat beter begrijpen, want bij de start van mijn behandeling had de gynaecoloog gezegd dat ik het 8 à 12 weken zou moeten voorzetten bij een beginnende zwangerschap. Die 9 weken lijkt dan zo een eigenaardige cut-off.. alsof ze dat even ter plaatse bedacht zonder enige onderbouwing.
❤ feb 2021

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Utrogestan stoppen/afbouwen

Bericht door mich75 » 17 juli 2020, 22:24

In Jette is het inderdaad afbouwen vanaf 7-8 weken alsje progesteron voldoende hoog is, dit afbouwen duurt maar een weekje.
Bij mensen waar de weg wat moeilijker is, door miskramen of na vele pogingen eindelijk zwanger is het eerder tot 12-13 weken, vooral voor de zekerheid.
Bij mijn eerste zwangerschap heb ik het tot 13 weken genomen, maar wel beginnen afbouwen vanaf 11 of 12 weken. Bij mijn 2de zwangerschap (tweeling) ben ik pas mogen stoppen op 18 weken en ben ik terug begonnen op 31w.

Sommige dames nemen het de hele zwangerschap door.

Fie1992
Berichten: 123
Lid geworden op: 19 mei 2020, 11:51

Re: Utrogestan stoppen/afbouwen

Bericht door Fie1992 » 20 juli 2020, 19:31

mich75 schreef:
17 juli 2020, 22:24
In Jette is het inderdaad afbouwen vanaf 7-8 weken alsje progesteron voldoende hoog is, dit afbouwen duurt maar een weekje.
Bij mensen waar de weg wat moeilijker is, door miskramen of na vele pogingen eindelijk zwanger is het eerder tot 12-13 weken, vooral voor de zekerheid.
Bij mijn eerste zwangerschap heb ik het tot 13 weken genomen, maar wel beginnen afbouwen vanaf 11 of 12 weken. Bij mijn 2de zwangerschap (tweeling) ben ik pas mogen stoppen op 18 weken en ben ik terug begonnen op 31w.

Sommige dames nemen het de hele zwangerschap door.

Hoi mich,

Bedankt voor de reactie. Ik weet niet hoe hoog mijn progesteron staat. Dat werd enkel getest bij mijn eerste bloedafname.
Zou het dan toch belangrijk zijn om op een bloedafname aan te dringen alvorens ik stop met de progesteron?
❤ feb 2021

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Utrogestan stoppen/afbouwen

Bericht door mich75 » 20 juli 2020, 22:57

Als je progesteron bij de eerste bn voldoende hoog was, dan zal die nu ook wel goed genoeg zijn en dan kan je tot 7-8 weken er 2 nemen en dan tot 9 weken eentje.

Ben je toch wat onzeker dan neem je er 2 tot 9 weken en eentje tot de 12 weken echo.

DaisyVA
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 augustus 2020, 21:21

Re: Utrogestan stoppen/afbouwen

Bericht door DaisyVA » 15 augustus 2020, 22:17

Ik ben nu 8 weken zwanger en nu aan het afbouwen op drie dagen. Gebeld met ziekenhuis in Antwerpen die mij dit zo voorstelde. Niet meer nodig te nemen.

Spannend

Groetjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten