Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Plaats reactie
Ennas
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 april 2019, 11:20

Re: Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Bericht door Ennas » 28 mei 2021, 16:28

Minosh schreef:
28 mei 2021, 16:02
Pfff dat is niet zo fijn nieuws! En waarom moet je zo lang wachten?
Blijkbaar zat er nog niet zoveel dna van de baby’s in het staal van 20/5, en is er dan een regel van het labo in mijn kliniek die stelt dat je dan minstens 14d moet wachten. Tel daarbij die 7 werkdagen voor je uitslag hebt… de nekplooi en het neusbeentje zag er bij beide baby’s wel goed uit, maar toch, geen garanties mee hè. Dus ik vind het toch wel laat om pas tegen 16w zwangerschap uitsluitsel te hebben… maar we hebben geen keuze.
Start 2018 - 4x neg IUI.
2019/2020 - 3x mk na IVF (5w, 8w, 5w)

2021 - tp op 16/3, positieve bloedname op 26/3
21/4 8w echo... Een tweeling!
22/9 30w echo

Minosh
Berichten: 1366
Lid geworden op: 15 november 2019, 20:44

Re: Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Bericht door Minosh » 28 mei 2021, 16:44

Ennas schreef:
28 mei 2021, 16:28
Minosh schreef:
28 mei 2021, 16:02
Pfff dat is niet zo fijn nieuws! En waarom moet je zo lang wachten?
Blijkbaar zat er nog niet zoveel dna van de baby’s in het staal van 20/5, en is er dan een regel van het labo in mijn kliniek die stelt dat je dan minstens 14d moet wachten. Tel daarbij die 7 werkdagen voor je uitslag hebt… de nekplooi en het neusbeentje zag er bij beide baby’s wel goed uit, maar toch, geen garanties mee hè. Dus ik vind het toch wel laat om pas tegen 16w zwangerschap uitsluitsel te hebben… maar we hebben geen keuze.
Wat een stomme regel, ik hoop dat je snel volledige zekerheid hebt

mich75
Berichten: 2992
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Bericht door mich75 » 28 mei 2021, 16:58

Dames,

Ondertussen is de NIPT een standaardtest geworden en bijna gratis. 5 jaar geleden was dit enkel voor risicopatiëntes, oa 36j of ouder of als de uitslag van de combinatietest niet goed was en ging het niet bij tweelingen.
De prijs was toen net gezakt van €800 naar €390 en ik had het geluk dat mijn ziekenfonds voor €300 tussenkwam.

Velen onder jullie halen een goede uitslag met de combinatietest hebben eigenlijk de NIPT niet nodig, maar omdat die nu standaard gebeurt reken je er natuurlijk wel op.

Ennas, als het een troost kan zijn, met mijn tweeling had ik de 12w echo pas op 14,5w en de NIPT dus ook, waardoor ik ook 16w was tegen dat ik de uitslag had.
Ik had er eigenlijk wel vertrouwen in omdat de nekplooien en neusbeentjes ok waren, ik was vooral benieuwd naar het geslacht, alleen had ik na de NIPT nog geen zekerheid.

Pompelmoes
Berichten: 137
Lid geworden op: 4 november 2020, 21:24

Re: Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Bericht door Pompelmoes » 28 mei 2021, 17:38

Mich, wat is de combinatietest dan precies? Wordt nu niet meer gedaan omdat vervangen is door de nipt?
Is de nipt moeilijker bij tweelingen dan? Hoe kan het dat je geen zekerheid hebt over geslacht na nipt? Is dat altijd of heeft dat te maken met tweeling?
Btw, sluit de nipt trisomie of andere afwijkingen 100% uit of is het meer een inschatting dat alles wss oke is?
Vind het interessant, ken er niets van en eignk de info die ik kreeg niet zo duidelijk.

Mss nog ff laten weten dat ik ondertss een goeie nipt uitslag kreeg alleszins 😊 Wij zijn super blij en voorlopig voel ik me ook echt meer gerust dan die eerste 3 maanden. Ook minder kwaaltjes nu. Ik probeer eindelijk wat meer te genieten 🥰

Ennas en snugly, lijkt me echt niet leuk!! Je rekent erop dat je de uitslag krijgt en moet je weeeeer wachten... :(
Na 3 X IUI en 2 x IVF zoontje 24/11/2021 ❤

Opstart juni 2023 voor brusje maar spontaan zwanger ❤ uitgerekend februari 2024

mich75
Berichten: 2992
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Bericht door mich75 » 28 mei 2021, 18:35

Pompelmoes schreef:
28 mei 2021, 17:38
Mich, wat is de combinatietest dan precies? Wordt nu niet meer gedaan omdat vervangen is door de nipt?
Bij de combinatietest wordt er een kansberekening gemaakt op basis van een bn (weet niet wat ze daar juist in bepalen), de nekplooi, zwangerschapsduur en leeftijd van de vrouw. Je krijgt dan een resultaat van bv 1/20 of 1/1000 kans dat je kindje een trisomie 13,18 of 21 heeft. Hoe hoger de leeftijd van de vrouw hoe meer kans, dus de uitslag van die combinatietest is voor oudere vrouwen altijd slecht. Maar ondertussen is die dus inderdaad vervangen door de nipt.
Is de nipt moeilijker bij tweelingen dan? Hoe kan het dat je geen zekerheid hebt over geslacht na nipt? Is dat altijd of heeft dat te maken met tweeling?
Ze zoeken bij de nipt het dna dat niet van de moeder is, vinden ze mannelijk dna dan krijg je een zoontje, vinden ze dit niet dan is het een dochter. Bij een eeneiige tweeling heb je dus ook zekerheid, bij een twee-eiige (zoals bij mij) hangt het er vanaf, vinden ze geen mannelijk dna, dan worden het 2 dochters, vinden ze wel mannelijk dna dan wordt het minstens 1 zoontje en dan is het dus wachten op de echo om de geslachtsbepaling te doen.
Ik was vrij zeker dat ik een meisje ging hebben, ik wist zelf wie van de 2 en toen kwam de nipt, minstens 1 jongen, tja dat moest dan het andere kindje zijn en bij de echo een aantal weken later kreeg ik gelijk.
Btw, sluit de nipt trisomie of andere afwijkingen 100% uit of is het meer een inschatting dat alles wss oke is?
Vind het interessant, ken er niets van en eignk de info die ik kreeg niet zo duidelijk.
Als de nipt negatief is, dus alles in orde dan is het meer dan 99% dat er effectief niets aan de hand is, bij de combinatietest is het een inschatting.
De nipt test in principe op trisomie 13, 18 en 21, maar blijkbaar zijn er ziekenhuizen die een eer uitgebreide genetische screening aanbieden. Als de gewone nipt ok is kan het dus nog altijd zijn dat er later iets anders blijkt mis te zijn, de kans is heel klein, maar niet uitgeloten, ook kan je nog een infectie oplopen waardoor het misloopt.
Ik zeg dit niet om jullie bang te maken, maar er kan altijd iets gebeuren, daarom lees je hier heel vaak dat ze pas gerust zijn als ze het kindje in hun armen hebben, ook logisch als je er zoveel voor hebt moeten doen.

Als ze bij de nipt wel iets vinden zijn er 3 mogelijkheden waar de afwijking zich kan bevinden:
- het kindje
-de placenta
-de mama, de kans is klein omdat je meestal wel weet als er iets mis is, en als je dit effectief weet dan is de nipt eigenlijk niet uitvoerbaar.
Dus als je een afwijkende uitslag krijgt hoeft dit nog niet te betekenen dat er iets mis is met je kindje.
Mss nog ff laten weten dat ik ondertss een goeie nipt uitslag kreeg alleszins 😊 Wij zijn super blij en voorlopig voel ik me ook echt meer gerust dan die eerste 3 maanden. Ook minder kwaaltjes nu. Ik probeer eindelijk wat meer te genieten 🥰
Die eerste 3 maanden blijven voor iedereen toch een mijlpaal.
Ennas en snugly, lijkt me echt niet leuk!! Je rekent erop dat je de uitslag krijgt en moet je weeeeer wachten... :(
Het is niet leuk, maar ik had dacht ik de uitslag wel sneller die 2de keer, misschien hebben ze die prioritair behandeld?

Ennas
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 april 2019, 11:20

Re: Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Bericht door Ennas » 28 mei 2021, 19:02

Hey mich, bedankt voor de duidelijke info! Door de goeie 12w echo zijn we inderdaad ook al wel redelijk gerust dat de kindjes oké zijn hoor. ‘t Is gewoon wat een teleurstelling omdat we begin volgende week uitslag verwacht hadden en het nu nog enkele weken wachten is.

De geslachten zullen we inderdaad mss niet kunnen afleiden aan de nipt, maar op echo waren ze al vrij zeker dus dat weten we al. Tenzij ze het verkeerd gezien hebben, die verhalen hoor je uiteraard ook!
Start 2018 - 4x neg IUI.
2019/2020 - 3x mk na IVF (5w, 8w, 5w)

2021 - tp op 16/3, positieve bloedname op 26/3
21/4 8w echo... Een tweeling!
22/9 30w echo

mich75
Berichten: 2992
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Bericht door mich75 » 28 mei 2021, 19:17

Je hoort heel vaak dat het geslacht verkeerd bepaald wordt bij de 12w echo. Ik had het heel lief aan mijn gyn gevraagd, ik was ook al 14,5w maar hij wou het niet doen.
Ik vermoed gewoon omdat hij het toen nog niet met 100% zekerheid kon zeggen en hij had meer dan 30 jaar ervaring, dus het was niet dat hij het niet gewoon was.
Ik hoop voor jullie dat het klopt want je stelt je er toch al wat op in.

CelineB
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 februari 2021, 10:40

Re: Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Bericht door CelineB » 28 mei 2021, 20:22

Kerensa, hoe leuk dat wij zo dicht op elkaar zitten! Bij jou is er al een buikje te zien dan :o Bij mij nog helemaal niet, maar ik vind van mijzelf dat ik sowieso snel last heb van een foodbaby dus moest het er al zijn, valt het mij niet echt op. Ik merk wel dat mijn broek wat spannender is, ga toch eens in de spiegel gaan kijken straks ;)

Bedankt voor de goede uitleg rond Nipt! Ik vroeg mij dit ook af. Wij gaan het wel na de echo vertellen... Ik vind vaderdag zo'n mooi symbolisch moment!

Wat de rugpijn betreft, laat je zeker goed begeleiden inderdaad, we moeten zorg dragen voor onze lichamen he :)
December 2018: gestopt met pil
Oktober 2020: stimulatie en iui geen slaagkans
Januari 2021: IVF
TP 1.1: zw - mk
Maart 2021: TP 1.2 mislukt
7 april 2021: TP 1.3 (7/4) zwanger! -> uitgerekend voor kerstdag!

Pindanootje
Berichten: 1262
Lid geworden op: 24 september 2019, 21:07

Re: Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Bericht door Pindanootje » 28 mei 2021, 21:28

Ik heb inderdaad ook steeds meer last van m'n rug! Hou ons maar op de hoogte wat jou heeft geholpen Minosh, ik moet ook eens wat gaan proberen ermee..
En heb ook steeds meer nood aan snachts een kussen tussen m'n knieën alsk op m'n zij lig, anders ben ik ook al oncomfortabel..
7/2018 pilstop
2020: 4x IUI
2021 : IVF, TP2 op 10/2 : zoontje gekregen 4/11/2021❤️

Elvira
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 juni 2020, 20:23

Re: Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Bericht door Elvira » 29 mei 2021, 9:31

Minoan hopelijk gaat het snel beter! Ik sliep al tijden heel slecht, geen rugpijn maar vooral mijn heupen en bovenbenen. Ik heb twee bezoekjes aan de osteopaat gehad en nu gaat het veel beter ook dankzij de oefeningen die ik bijna elke dag doe! Dus zou dat zeker aanraden idd.
Ik sliep ook al een tijd met een kussen tussen mijn knieën maar de laatste tijd ligt het onder mijn voeten, ik heb al zó een opgezette enkels!! 😅 verder wel een heel leuke verandering: ik moet ineens veel minder vaak mijn benen ontharen 👍 fijn weekend iedereen!!
jun 2019 - aug 2020: 10x IUI: neg
sept - dec 2020: ICSI pick up & 3 TP
6 jan 2021: vierde TP - pos! 💛 bevallen op 13 sept 2021

Minosh
Berichten: 1366
Lid geworden op: 15 november 2019, 20:44

Re: Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Bericht door Minosh » 29 mei 2021, 10:31

Elvira schreef:
29 mei 2021, 9:31
Minoan hopelijk gaat het snel beter! Ik sliep al tijden heel slecht, geen rugpijn maar vooral mijn heupen en bovenbenen. Ik heb twee bezoekjes aan de osteopaat gehad en nu gaat het veel beter ook dankzij de oefeningen die ik bijna elke dag doe! Dus zou dat zeker aanraden idd.
Ik sliep ook al een tijd met een kussen tussen mijn knieën maar de laatste tijd ligt het onder mijn voeten, ik heb al zó een opgezette enkels!! 😅 verder wel een heel leuke verandering: ik moet ineens veel minder vaak mijn benen ontharen 👍 fijn weekend iedereen!!
😂ik moet ook minder mijn laten harsen, wat wel super fijn is.
Oei, opgezette enkels, dat id ietsje minder.
Ik heb nu homeopatische zalf gekregen en deze morgen met minder pijn opgestaan en met een kussen in de zetel gezeten, wat ook beter is😀!
Pindanootje, ga zeker op tijd iets met de rugpijn doe
, ik had al een voorschrift maar te lang gewacht waardoor ik nu met de gebakken peren zit😅.

Kerensa
Berichten: 147
Lid geworden op: 13 december 2020, 17:08

Re: Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Bericht door Kerensa » 29 mei 2021, 20:52

CelineB schreef:
28 mei 2021, 20:22
Kerensa, hoe leuk dat wij zo dicht op elkaar zitten! Bij jou is er al een buikje te zien dan :o Bij mij nog helemaal niet, maar ik vind van mijzelf dat ik sowieso snel last heb van een foodbaby dus moest het er al zijn, valt het mij niet echt op. Ik merk wel dat mijn broek wat spannender is, ga toch eens in de spiegel gaan kijken straks ;)

Bedankt voor de goede uitleg rond Nipt! Ik vroeg mij dit ook af. Wij gaan het wel na de echo vertellen... Ik vind vaderdag zo'n mooi symbolisch moment!

Wat de rugpijn betreft, laat je zeker goed begeleiden inderdaad, we moeten zorg dragen voor onze lichamen he :)
Hey Celine, inderdaad superleuk om iemand te hebben die een beetje op je zelfde tijd zit. Ik moest lachen om de foodbaby, want eigenlijk is het gewoon dat. Aangezien ik nogal klein en slank van postuur ben, valt zo’n foodbaby keihard op. En ik heb dat niet zo vaak. Waarschijnlijk zit die kleine spruit de boel wat omhoog te duwen, waardoor ik gewoon de hele tijd een foodbaby heb. 😂 Mijn onderbuik is wat dikker, maar dat is miniem. Ik kijk zo hard uit naar die 12 weken echo. Als die goed is, vertel ik het ook aan mijn vader, het is beslist. Een mooier kado kan je niet geven, je hebt gelijk.
Hoe was het in de spiegel? 😉
Jan 2019 spont.zw.
Maart 2019 mk (10w)
10/01/21 Icsi
Icsi 1.3 15/04 🍀
15/12 ♥️ pruts wordt verwacht ♥️

CelineB
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 februari 2021, 10:40

Re: Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Bericht door CelineB » 30 mei 2021, 20:25

Hoi allemaal,

Hier vandaag even serieus geschrokken! We gingen dagje naar Plopsaland met mijn nichtjes en toen we daar aankwamen ging ik eerst eens naar toilet en merkte ik dat ik bloedverlies had.. echt helder rood bloed, niet gewoon een streepje of vlekje. Meteen naar de wachtpost gebeld en zij verwezen mij door naar spoed.
Op spoed wat bloed en urine afgenomen en erna een tijdje op materniteit gelegen voor een echo. De gynaecoloog van wacht was superlief en vertelde dat alles in orde is met de baby. Ze hebben gezocht naar de oorzaak van het bloedverlies maar niet gevonden.

Ik moet platte rust nemen tot de 12-weken echo en mag niet gaan werken, niet sporten, niet fietsen of wandelen,... Op die manier zou het bloeden moeten stoppen en het lijkt wel te werken want is al sterk verminderd nu.

Wat een dag... Net nu k weer wat vertrouwen begon te krijgen in mijn lichaam... Ben heel dankbaar nu dat met het kindje alles ok is en ik ga de komende week echt zorg dragen voor mijn lichaam. Wel echt geschrokken, moet even bekomen nu...
December 2018: gestopt met pil
Oktober 2020: stimulatie en iui geen slaagkans
Januari 2021: IVF
TP 1.1: zw - mk
Maart 2021: TP 1.2 mislukt
7 april 2021: TP 1.3 (7/4) zwanger! -> uitgerekend voor kerstdag!

Kerensa
Berichten: 147
Lid geworden op: 13 december 2020, 17:08

Re: Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Bericht door Kerensa » 31 mei 2021, 10:30

Oei, Celine! Dat is schrikken! Gelukkig is er niets mis met de baby.
Het is soms moeilijk om vertrouwen te hebben in je eigen lichaam, zeker al door dit traject. Niets is vanzelfsprekend.
Hopelijk kan je een beetje ontspannen.
Dikke knuffel!
Jan 2019 spont.zw.
Maart 2019 mk (10w)
10/01/21 Icsi
Icsi 1.3 15/04 🍀
15/12 ♥️ pruts wordt verwacht ♥️

Minosh
Berichten: 1366
Lid geworden op: 15 november 2019, 20:44

Re: Uitgerekend okt-nov-dec 2021

Bericht door Minosh » 31 mei 2021, 12:47

Ooch nee Celine, dat moet verschrikkelijk geweest zijn😔! Wel blij dat alles in orde is. Neem zeker maar je rust.
Verzorg je goed!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 24 gasten