utrogestan bijwerkingen

Plaats reactie
Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

utrogestan bijwerkingen

Bericht door Margootje » 2 augustus 2022, 9:34

Dag dames,
Ik zou nu 9w6d zijn, ik ben op 9w gestopt met utrogestan.
Van week 6 tot week 9 was ik een zombie. Geen slaap kon me verkwikken. De klok rond slapen en dan nog urenlange dutjes overdag ten spijt. Ik had gelukkig net in die drie weken verlof en kon me er helemaal aan overgeven.

Toen ik stopte met utrogestan was het ineens helemaal gedaan met de vermoeidheid.
Maar ook met de gevoeligheid aan geuren (en de bijhorende lichte misselijkheid/walgingen) was het ineens gedaan.
Op "9w+een beetje" voel ik me daardoor helemaal niet meer zwanger.

Iemand ervaring met zwangerschapssymptomen die ineens verdwijnen door het stoppen met utrogestan?
Het lijkt me nog wat vroeg... Ik had verwacht nog 3 weken last te hebben van de symptomen.
Heb wel gelezen dat de placenta het stilaan overneemt vanaf 9 weken, en dat hormonen hun piek bereiken.
Maar nu lijkt het alsof de piek al lang voorbij is en ik voel geen hormonale effecten meer.
Heb enkel nog gezwollen borstjes en een spanning in m'n buik.

Ik moet nog 3 weken wachten tot de volgende echo. Ik wil me niet ongerust maken, is nutteloos.
Ik peil enkel naar ervaringen.
Iemand ervaring?
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Liesjeb
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 september 2021, 15:02

Re: utrogestan bijwerkingen

Bericht door Liesjeb » 2 augustus 2022, 13:22

Hey Margootje,
Toen ik gestopt was met de Utro was het een komen en gaan van symptomen, zoals de de gespannen (pijnlijke) borsten en zo'n trekkend / zeurend gevoel in m'n onderbuik. De vermoeidheid is ondertussen ook afgenomen maar komt me nog wel regelmatig bezoeken :lol:
Geniet ervan! Liefs x
2021: IUI 1-2 (x)
02/22: IVF 1 OHSS & freeze-all - 1 cryo
05/22: IVF 1.1 tp cryo 23/5 - bn 3/6 pos
Baby boy geboren 27/01/23 💙

Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: utrogestan bijwerkingen

Bericht door Margootje » 2 augustus 2022, 14:43

Dag Liesje
bedankt voor jouw antwoord.
Idd een trekkend gevoel in de buik, heb ik ook!

Ik loop 3 weken achter op jou. Me dunkt dat het idd vanaf 12 weken normaal is dat de ergste standaard zwangerschapssymptomen (vermoeidheid, misselijkheid) grotendeels verdwenen zijn.
9 weken vind ik zelf vroeg.
Maar zou door het stoppen met de utro kunnen komen. Misschien heb ik al die tijd überhaupt geen zwangerschapssymptomen gehad maar waren het simpelweg bijwerkingen van de utrogestan.

En inderdaad misschien keert de vermoeidheid bij mij ook wel terug.
Voorlopig voel ik niks. Dat heeft als voordeel dat ik er inderdaad van kan genieten.
Genieten van niet moe zijn, dat doe ik.
Genieten van zwanger zijn, dat voelt met momenten nog niet echt veilig. Na mijn echo op 13w zal dat wel lukken.

Ga jij maar gezwind het tweede (makkelijkste?) trimester in!
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: utrogestan bijwerkingen

Bericht door Margootje » 13 augustus 2022, 15:49

Ik wou dit nog even afronden voor de goede orde.
Blijkbaar was mijn extreme vermoeidheid (alsook de vleugjes misselijkheid) inderdaad zo goed als geheel te wijten aan progesteron supplementen. Sommige mensen worden rustig van de progesteron, anderen zoals ik krijgen de slaapziekte ☺️.
Het waren dus niet mijn zwangerschapssymtomen die ineens verdwenen maar wel de utrogestan bijwerkingen. Van mezelf heb ik blijkbaar niet echt zwangerschapssymptomen.
Nog maar eens een voorbeeld dus van hoe je jezelf gek kan maken met die symptomen alertheid.
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten